Okej att ha innekatt!!??

Sv: Okej att ha innekatt!!??

Ja tänk om det vore så väl att alla 100 000 tals utekatter som dör blir överkörda och dör snabbt . Verkligheten ser inte riktigt ut så.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

*kl*

Jag tror att kattens välbefinnande kan vara hur bra som helst både ute och inne så länge ägaren bemödar sig med att ta reda på kattens alla behov och tillgodoser dem.

Sen är var och en salig på sin egen tro och man behöver inte klanka ner på andras sätt att ha katt bara för det?

Kattens bästa kommer först.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

det är just det, det är mer regel än undantag att det inte blir ngn snabb överkörning utan ett (långt) lidande....
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Som jag skrivit innan i tråden så får var och en välja hur de vill ha sina katter för min egen del. Men att påstå att ha katten ute är det enda rätta och att ha den inne är lidande, det gör mig rätt sur. Jag har även sagt att ett helt inneliv inte är optimalt, precis som att gå fri ute.

För mig kan man inte ge något tamdjur ett optimalt liv sett från deras naturliga behov, för de är just tamdjur, i fångenskap. Man kan bara göra det bästa av situationen och för MIG är inte det att utsätta djur för risk för lidande. Men jag respekterar ändå de som väljer att ha katterna lösa, men önskar då att de respekterar mitt val med.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag anser att endast inne ett helt liv är lidande och tar hellre en snabb överkörning.

Vari ligger lidandet i att ha en katt inne?

Men förra katt måste ha varit självplågare för han ville verkligen inte gå ut men jag kanske borde ha avlivat honom av djurrättsskäl? :p
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Det orkar jag faktiskt inte förklara igen, läs igenom tråden.

Till er andra så har vi olika åsikter även i det fallet, jag tycker att 3 kg katt som träffas av 2 ton bil dör snabbt. Och nånstans så är livet farligt att leva, det är en risk man får acceptera.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Nja, så har det inte direkt låtit på dina inlägg.

Jag respekterar folks val, jag har vänner som har innekatter.
Däremot tycker jag inte det är rätt eller att de ser tlil kattens bästa
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Fast hur ofta är det som katten verkligen dör direkt när den blir påkörd? Jag har tagit hand om två katter det senaste åren som har blivit påkörda men som inte dött. Den ena var en liten kattunge på ca 8-9 veckor. Den hade blivit överkörd på bakdelen av mjölkbilen men ändå så levde den. Det är inte så att bara för att katten är liten och bilen stor och tung så dör katten. Det beror helt på hur och var katten blir påkörd.
Kattungen var platt på bakdelen men levde ändå. Jag är så tacksam för att vi fick för oss att rida ditåt just den dagen så att den slapp ligga där och vänta på att antingen dö en utdragen död eller tills nästa bil kom och gjorde slut på lidandet.

Den andra katten vi hittade hade träffats i huvudet och blivit blind. Vi tog hand om den och åkte till veterinären som sa att den kanske kunde repa sig så vi gav den tre veckor men tyvärr blev hon bara sämre så till slut fick vi åka tillbaka till veterinären och avliva den. Den katten hade ju svultit ihjäl om vi inte hade hittat den eller blivit påkörd igen för hon irrade bara omkring. Den var halvvild och livrädd men vi lyckades lura in den i en bur så att vi kunde ta in den.

Jag har både ute och innekatter. Utekatter som är stallkatter vilka har kommit hit och valt att bo här själva. Jag har också två innekatter som kan gå ut i fem minuter i trädgården några gånger om året när det är riktigt fint väder. De vill inte gå ut fast de har fri tillgång till att gå ut om de skulle vilja. Jag tror inte att de tycker synd om sig själva för att de får vara inne.

Även stallkatterna väljer ibland att vara inne i veckor i streck. Är det kallt så går de inte ut och den enda av dem som går ut vill in igen efter några minuter. Jag tror inte att de tycker synd om sig själva heller.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag har bevittnat 2,5kg katt möta bil. Hon sprang därifrån trots krossat bäcken. Avlivades tre timmar senare på klinik då det inte fanns något att göra. Hade inte våran andra katt (som sett det hela) visat oss vart hon gömde sig så hade det antagligen tagit ytterligare ett par timmar innan vi kunde låta henne somna in.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Citerar mig själv från tidigare inlägg:
För mig är det fullkomligt otänkbart att släppa ut djur utan minsta ansvar. De stör andra, är en trafikfara och kan skada sig/dö. Men jag kan ändå förstå att en del individer mår bättre av det och vill folk ta riskerna så varsågoda. Jag påstår inte att dom är oansvaliga och djurplågare ens när deras val att släppa ut katten ensam orsakar att den blir instängd och svälter ihjäl.

Jag tycker inte om det men gapar inte högt och ifrågasätter alla men däremot måste jag få försvara mig när folk anser att jag utsätter mitt djur för lidande?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Det orkar jag faktiskt inte förklara igen, läs igenom tråden.

Till er andra så har vi olika åsikter även i det fallet, jag tycker att 3 kg katt som träffas av 2 ton bil dör snabbt. Och nånstans så är livet farligt att leva, det är en risk man får acceptera.

4 kg katt kom krälande upp på vår garageuppfart, vrålandes av smärta. Det var min då 1-åriga katt som blivit påkörd av en bil (enligt veterinären typiska skador för krock med bil). Han dog inte. Han överlevde och tog ett par dygn på sig att krypa hem (veterinärens bedömning utefter hur pass ihopläkta de öppna köttsåren på ryggen var).

Han dog inte snabbt, inte alls faktiskt eftersom det brutna bakbenet kunde lagas och såren kunde behandlas.

Om han inte hade lyckats ta sig hem hade han dött långsamt av törst och i svåra smärtor.

Sedan dess har jag inte längre katter lösa ute. Synd bara att det var katten som fick betala priset för min läxa.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag säger inte att ingen katt har lidit men fetma och diabetes och andra livsstilsrelaterade sjukdomar framkallar också lidande.

Att dö är liksom inte roligt.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag säger inte att ingen katt har lidit men fetma och diabetes och andra livsstilsrelaterade sjukdomar framkallar också lidande.

Finns ju väldigt många innekatter som inte lider av dessa problem. Jag har haft 1 utekatt och 3 innekatter i mitt liv och ingen av dom har haft några s k livsstilsrelaterade sjukdomar.

De saker du tar upp handlar mer om kattägare som har bristande kunskap om vad som är bra foder, skötsel och hur mycket aktivitet en katt behöver osv. Den okunskapen finns tyvärr hos ägare till både ute- och innekatter.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag säger inte att ingen katt har lidit men fetma och diabetes och andra livsstilsrelaterade sjukdomar framkallar också lidande.

Att dö är liksom inte roligt.

Du påstod att katten dog snabbt vid en kollision med en bil och det stämmer ju inte riktigt i alla fall.

Livsstilssjukdomar drabbar ju utekatter också (jo, ja känner till utekatter med diabetes) men visst orsakar de lidande. De går även att förebygga. Fetma och diabetes är ju dessutom inte ens särskilt svårt att förebygga. Hade dock varit lättare om veterinärerna var lite mer up do date.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Hälsa bygger på motion, innemiljö erbjuder inte tillärckilg yta och stimulans för att bygga bra kondition. Men detta kommer många av hävda att era katter visst har så kanske dags att lägga ned diskussionen?

Återigen, jag svarade på ts fråga. Det måste man få göra även om man inte tycker som er? Eller ska detta bara vara ett forum för innesittande raskatter?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Råden som ges här, tidig kastration, innevistelse och ordentligt fet mat är i mina ögon ingen bra kombo för en smal och välmående katt.

Självklart gäller inget i alla fall, det säger sig väl självt?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Laggårdskatterna på jobbet är okastrerade, feta och kan röra sig bäst dom vill i hela sverige om så önskas. Bonden kastrerar ej honor för dom "går ju åt" katterna...
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Då citerar jag dig från tidigare inlägg. Läs inte halva meningar.
Som sagt försvarar jag mig och informerar de som anser att innekatt är djurplågeri/lidande.

Jag har för mig att enligt djurambulansen på My dog så blev 180 000 katter påkörda varje år. Man kan ju undra hur stort mörkertalet är utöver det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 864
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 046
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 930
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 581
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp