Bukefalos 28 år!

Okej att ha innekatt!!??

Sv: Okej att ha innekatt!!??

Och svält, köldskador, trafikskador, slagsmål, parasiter m.m. Är inte ett resultat av kattens levene utomhus? Bara att detta sällan hamnat i ngn statestik eftersom man sällan tar de katterna till veterinären.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Ja, det är inte jag rätt person att svara på eftersom mina katter inte har ngt av de problemen. Däremot vet jag utekatter som lider av allt det där så det är inte begränsat till innekatter utan det handlar om dålig djurhållning.
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Har jag sagt det? Nej.
Jösses. Orkar inte ens disskutera med dig.

Tycker du framför dina argument väldigt sakligt och klokt. Och förespråkar en ansvarsfull och hållbar katthållning. Det finns nog många som tar till sig vad du skriver även om de inte syns i tråden. :bow:
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Nu tycker jag faktiskt att det verkar som att du medvetet gör dig själv dummare än vad du är bara för att du har slut på argument/mest vill provocera. Tänk om du kunde lägga den här energin på riktiga missförhållanden för djur istället.

All heder till Shark som orkar bemöta det här, på ett väldigt bra sätt dessutom.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

+ nyponros

Skönt att höra att andra håller med och kan se till individ och har fantasi och engagemang att berika djurs liv, utan att riskera djuren och andras liv. Vilket man faktiskt gör med trafikfaran med lösa katter. Så länge man äter och använder saker från tex. Kor tycker jag att man inte kan kräva att en katt ska ha "rätt" till fri utevistelse. För då säger man okej till ett så onaturligt liv för en art som det bara går.
Inte sagt att korna inte har ett bra liv ändå, personligen jobbar jag med dom och ser till att dom sköts på bästa sätt under de förutsättningar som finns att hålla kor i ett lantbruk. Allt måste inte vara naturligt för att ge ett djur ett bra liv.

Med detta inlägg känner jag att det är nog från mig i denna disskussion. Jag ser ingen anledning till att lägga mer energi på människor som inte är villiga att lära sig och förstå andras val.

Jag önskar att man en dag ser värdet i katter och anser att dom är värda att id märkas, vaccineras, försäkrad och inte säljs under 3000 kr för att inte bli en slit och slängvara. Även att dom en dag tas ansvar över, för deras bästa och för att de som valt att inte ha katt slipper störas och hata dom ännu mer.
Vi som har djur har bara skyldigheter, en av dom är att se till att andra inte störs och på så vis kan vi få fortsätta ha sådan frihet med vart vi vistas med våra djur. En dag kan det annars vara för sent och möjligheten att rasta våra djur i naturen försvinner.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

men faktum är fortfarande att bland innekatter är sjukdomarna relaterade till deras leverne. Om man nu är så rädd om sina innekatter, varför låter man dem drabbas av fetma, diabetes, förgiftning av växter osv osv?

Att man "låter" en katt bli fet eller utveckla diabetes har ju inte med ute vs. inne att göra. Det finns gott om feta utekatter. Vad som saknas är kunskap hos ägarna. Det är vetenskapligt fastställt att kattägare inte kan bedöma sina katters hull, de bedömer konsekvent överviktiga katter som i gott hull. Tyvärr lyder många kattägare sin veterinärs råd och fortsätter att konsekvent felutfodra (ge sina katter kolydratrikt torrfoder) sina katter och då blir det ju lite fel att klandra kattägare eller innekattslivet när fetman och diabetesen kommer som ett brev på posten.

Och förgiftning av växter... snälla du, trafikskadade katter måste vara sjuk mycket vanligare. Enligt en rapport från Trafikverket stryker 44 katter PER DAG med i trafiken. Glykolförgiftning? Råttgift och musgift? Försök du att utmåla innekattslivet som farligare än utelivet.

Efter 20 år med katter vet jag vilken det är som har kostat mig i veterinärvård, och som inte varit försäkrad. Utekatten (sedan några år mammas katt) är uppe i över 300000 kr i veterinärvård nu. Mina innekatter har kostat mig nada. Jo, en livmoderinflammation som gick på 5000 kr före försäkringen gick in och försök få den kopplad till livsstil.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag är uppväxt med utekatter på landet. Hos min pappa skulle jag fortfarande kunna tänka mig att ha utekatt då han bor så pass bra att jag anser det vara en helt okej miljö gällande trafik och människor. Men då kommer i stället rovdjuren in i bilden och just där är det väl lo och räv som finns. Dock en risk jag skulle vara villig att ta just där, med vissa katter.

Av mina ungdoms katter så var det först två ute hos min pappa- dom var innekatter i stan innan dom flyttade ut. Dom blev rätt gamla. Den ena försvann plötsligt på ålderns höst utan att ha visat några sjukdomssymptom och den andra blev sjuk på ålderns höst och sköts på uppdrag av jägare.

Nästa katt skaffade vi som kattunge när vi skulle flytta ut på landet igen. Han bodde sitt första halvår inomhus. Sen flyttade vi ut på landet och en liten utslängd sommarkatt adopterade oss som familj. Sen flyttade vi igen och den första katten försvann. Vi vet inte om han "gick hem" igen, trots att vi ringde grannarna på förra stället eller vart han försvann. Det blev en ny hankatt. Honkatten var fortfarande ung när vi skaffade nya och surpise, surprise så vart hon dräktig. Kejsarsnitt- en levande kattunge. (skänkt till morbror där han idag är kastrerad, märkt, vaccinerad utekatt). Honkatten blev sedan överkörd inför våran åsyn. Blev dock avlivad på klinik då vi inte hade dom 30 000 som behövdes för en operation som kaaaaaanske, skulle lyckas, om man hade tur.

Ny hankatt. Alltså hade vi då två hankatter. Den unga försvann dock plötsligt och det tog två veckor innan vi fick ett samtal om att våran försvunna katt nog låg uppe på stora vägen, överkörd och uppäten.

Ny katt som fortfarande lever tillsammans med "gamlingen". Kastrerade, utekatter, märkta, vaccinerade. Dock en del tung trafik där mina föräldrar bor nu, samt rovdjur. Men det är en risk dom tar.

Mina två katter bodde dessutom med mina föräldrar ett tag. Min raskatt+ huskatten jag tjatade till mig ifrån sina oansvariga ägare som 11veckors-kattunge. Mamman hade dött i förlossningen av nästa kull. Katten var mamma-son parning. Det var bara två överlevande kattungar och om jag fick honan därifrån så skulle det iaf inte bli mer kattungar.

Den lilla honan har kostat mig mest i vet.avgifter. Hon var så hungrig att hon kastade sig över smulor!! Kastreringen blev inflammerad en vecka innan försäkringen gick in och det blev återbesök med ultraljud och grejer. Svindyrt. Sen kraschade njurarna på henne efter något år och då fanns det ändå inget att göra.

Min raskatt finns kvar. Vi har precis flyttat och jag har hämtat hem henne ifrån föräldrarna. Hon har alltid varit innekatt, men fått gå ut i sele ibland. Detta funkar fint för henne. Balkongen kommer att nätas in också. Trots all päls (ragdoll) så ääääälskar hon värme. Att ligga framför en sprakande kamin eller i en solfläck är det bästa hon vet. Jag går inte ut med henne för motionens skull, den fixar hon inne. Vi går ut just för att känna vinden i pälsen, lukta på gräs, hoppa upp på stenar, spana på fåglar osv. Ärligt talat så går hon inte speciellt långt i koppel. Det händer att hon vill gå på ordentliga rundor så det är inte så att hon inte trivs i selen, utan hon vill mest sitta och titta på saker och rulla runt i gruset ifrån ett annat perspektiv. Det blir inte varje dag, inte ens en gång i veckan när det är vinter. Men hon visar rätt tydligt när hon vill ut, då går hon och puffar (eller hämtar) sin sele.

Vad gäller lukt så håller jag med många här. Det beror helt på ägarens engagemang när det gäller kvalite på sand och hur ofta man städar.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag har aldrig sagt att det är ofarligt att leva ute, jag har bara sagt att innevistelse har effekter på hälsan.

Jag tycker ni är hopplösa att diskutera med. Jag säger att jag tycker att man ska optimera kattens liv vilket flör mig innebär friskluft. Då får jag skit för att behandla katter som slit och släng?? Jag svarade bara på ts fråga och sen kom diverse befängda ideer om psykiska koppel och att de ska jämföras men ändå inte??

Jag anser att alla djur ska få vistas fritt ute, hästar lämpligen i hage, hundar på promenader och katter runt sin bostad. Oavsett vilken träning de får i övrigt.

Om det innebär att jag tycker att lägenhetsliv och koppelpromenader inte är tillräckligt för en hund så ja, det tycker jag.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Så du tycker inte en hund ska bo i lägenhet?
Det var nog bland det dummaste jag hört. Faktum är att hundar som bor i lägenhet oftast får med motion och miljöberikning än de sim bara går hemma på gården. För då måste man verkligen ut och gå.

Hur ser du till att katten enbart håller sig runt bostaden? Långt ifrån alla katter gör det.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag har aldrig sagt att det är ofarligt att leva ute, jag har bara sagt att innevistelse har effekter på hälsan.

Det har utelivet också.

Jag tycker ni är hopplösa att diskutera med. Jag säger att jag tycker att man ska optimera kattens liv vilket flör mig innebär friskluft. Då får jag skit för att behandla katter som slit och släng?? Jag svarade bara på ts fråga och sen kom diverse befängda ideer om psykiska koppel och att de ska jämföras men ändå inte??

Jag anser att alla djur ska få vistas fritt ute, hästar lämpligen i hage, hundar på promenader och katter runt sin bostad. Oavsett vilken träning de får i övrigt.

Om det innebär att jag tycker att lägenhetsliv och koppelpromenader inte är tillräckligt för en hund så ja, det tycker jag.

Du får väldigt gärna tycka att vi är hopplösa. Jag har aldrig påstått att det är okej att inte låta katter få frisk katt, men att vägra sin katt frisk luft är liksom inte definitionen av innekatter. Du har notoriskt uttalat dig negativt om innekatter och enbart påtalat dåliga saker. Helt utan att ta hänsyn till att livet som utekatt inte är så jäkla gött heller, men så kanske du är en av de som hellre tycker att en katt ska få leva ett kort liv i frihet än ett långt liv i trygghet.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Och det är riktigt dumt att bara läsa halva meningen...
Lägenhet och endast koppelpromenader stod det..


Sol, ja hellre ett kortare men friare liv. Vissa saker går inte att göra avkall på enl mig. Min häst går ute med vänner trots skaderisken, man får inte låta trygghetsnojjan inskränka livet. Jag vet att utevistelse är en risk och det hymlar jag inte om men jag saknar att innekattsivrare inte kan erkänna att deras katthållning kanske inte är optimal. Särskild de som lever i smååå lägenheter.

Men jag lämnar diskussionen där, du och jag vet väl vart den andra står i denna diskussionen och jag respekterar ditt val. Att fortsätta diskutera med sharks tramsiga inlägg känns som att dunka huvudet i en vägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Och det är riktigt dumt att bara läsa halva meningen...
Lägenhet och endast koppelpromenader stod det..


Sol, ja hellre ett kortare men friare liv. Vissa saker går inte att göra avkall på enl mig. Min häst går ute med vänner trots skaderisken, man får inte låta trygghetsnojjan inskränka livet. Jag vet att utevistelse är en risk och det hymlar jag inte om men jag saknar att innekattsivrare inte kan erkänna att deras katthållning kanske inte är optimal. Särskild de som lever i smååå lägenheter.

Men jag lämnar diskussionen där, du och jag vet väl vart den andra står i denna diskussionen och jag respekterar ditt val. Att fortsätta diskutera med sharks tramsiga inlägg känns som att dunka huvudet i en vägg.

Jag anser att min katthållning är optimal, med alla faktorer inräknade. Inga katter lösa utomhus, men tillgång till både utomhusmiljö och inomhusmiljö. Mycket aktivering och träning och se, friska katter i bra form.

Bor man litet har man självklart ett enormt ansvar att se till att katten kommer ut. Inte heller jag anser att 30 kvm erbjuder en katt en bra miljö under 15-20 år.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Och resterande i tråden dunkar huvudet i väggen över dina inlägg. Sanslöst.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Och utekattägare kan inte heller erkänna att utelivet inte alltid är optimalt. Med biltrafik, grannar som inte gillar katter, förgiftningsrisker, risken för att bli instängd, andra djur osv så borde alla inse att en utekatt inte heller lever ett optimalt liv.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Sist du och jag diskuterade det här i en tråd som jag startade visade det ju sig till slut att du inte alls tyckte det var fel att ha innekatt om den fick gå ut i nog långt koppel och hade tillgång till rastgård. Så det blir lite knepigt att diskutera med dig när du är så inkonsekvent. Om du med innekatter menar innekatter som aldrig får vara ute så får du nog se till att poängtera det eftersom långt ifrån alla innekatter endast vistas inomhus.

I den här tråden säger du exempelvis att det inte är optimalt att ha innekatt eftersom du tycker att alla katter ska få frisk lust. Jag ser inte motsättningen men det gör tydligen du.

När du pratar om innekatter, menar du katter som aldrig får gå ut då?
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Ja jag syftar på innekatter som i alltid inne, mycket pga hur rubriken för denna tråden är skriven. Det är väl ingen som tycker det är dumt att en katt får komma in om den har möjlighet att gå ut? Så jag antog att frågan var ALLTID inne.
Jag minns den diskussionen och har inte ändrat åsikt, jag tycker att alternativen vissa av er använder sig av är bra. Men orecis som sol tycker jag att alltid inne på 30 kvm inte är bra.

Shark, om du slutar dunka huvudet i väggen kanske du blir läskunnig.
Du är lika hetsig och inkonsekvent i denna tråden som i den tidigare.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Jag kan inte svara för vad andra tycker eller gör, bara berätta hur jag gör för att försöka optimera,deras liv.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

För mig är inte ett optimalt liv ett liv där man utsätts för faror som kan orsaka stort lidande.
Ett liv enbart inne är inte heller optimalt. Men för mig är det bättre än risken att lida till döds.
 
Sv: Okej att ha innekatt!!??

Då kanske vi kan sätta punkt med att vi är oense?
Jag anser att endast inne ett helt liv är lidande och tar hellre en snabb överkörning.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 059
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 083
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 992
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp