Bukefalos 28 år!

Okej priser ?

Sv: Okej priser ?

Det bero på häst/ponnyn och träningsmöjligheten...vad som ingår..tycker jag;)
 
Sv: Okej priser ?

Svinigt dyrt är det prova med 500 så får du kanske napp.
 
Sv: Okej priser ?

"Ska du få betalt eller ska du betala för att rida hästen, Om du ska vara delfodervärd och det är en trevlig häst är det väl helt ok, Då får man ju träna på att ha egen häst och det är inte gratis även om man inte bor i storstad, Foder försäkring hovslagare eventuellt stallplats, Och ha egen häst är ju lite av terapijobb med mockning och allt omkring och allt sådant får man med på köpet om man inte köper den tjänsten."


Är inte ritkigt säker på om du frågade mig eller inte.... knappen var till mig iallafall...

Delfodervärd är precis som en halvfodervärd (se inlägg ovan) men det är frågan om fler personer än 2 i bilden med hästen.
Det är samma förhållanden ekonomiskt och ansvarsmässigt som för halvfodervärden.
Är man delfodervärd är man oftast 3 personer på hästen.
Det innebär att alla 3 delar på utgifterna.

Om det är så att en av delfodervärdarna rider och har hästen markant mindre än de andra två fodervärdarna så är den egentligen en medryttare (under förutsättning att denna betalar mindre med).

En delfodervärd skall betala för att få ha hästen.
Det är ingen skillnad på att vara delfodervärd som att vara helfodervärd när det kommer till den ekonomiska ansvarsdelen.

Enda gången du Inte ska betala för hästen är om du är en skötare.

Enda gångerna du ska betalt från ägaren för att du håller på med hästen är om du är:
*beridare/tillridare/inridare.
*utbildare, du tränar hästen för att förbättra den och ni från början kommit överenns om detta. (oftast så utannonserar någon part ut denna tjänst eller önskan om denna tjänst).
*anställd skötare.
*har hästen på försäljning.


Jag kan förstå att inte alla har råd att betala för att få rida någons häst, men vill ni inte betala, så får ni också respektera både vad ni är och vad ni får, en skötare som får göra det hästägaren säger att ni får göra.
Har ni tur hittar ni en snäll hästägare.
 
Sv: Okej priser ?

Sammet skrev:
Till alla:

En liten undran är om alla som är emot att man skall ta betalt av sin *medryttare, själv är hästägare?

Kan bara tala för mig själv, ja jag är hästägare.
 
Sv: Okej priser ?

*allmänt kl*

Låt ig utveckla min fråga ang. om ni är hästägare eller ej.


Är ni hästägare och vad betalar ni/månad för en häst?

De som betalar 3000:-/månad+vet.försäkring mm. har jag full förståelse för om de tar 1000:-/månad för att någon rider deras häst ett par dar i månaden.
 
Sv: Okej priser ?

Sammet skrev:
*allmänt kl*

Låt ig utveckla min fråga ang. om ni är hästägare eller ej.


Är ni hästägare och vad betalar ni/månad för en häst?

De som betalar 3000:-/månad+vet.försäkring mm. har jag full förståelse för om de tar 1000:-/månad för att någon rider deras häst ett par dar i månaden.

För mig handlar det inte om vad jag betalar i månaden eller inte, jag har betalt 4000:- + hovslagare + försäkring mm per häst tidigare, nu har jag en bra deal på ett helt annat ställe och betalar bra 1500 + hovis + försäkring per häst, men oavsett vad jag har betalat för hästarna så har jag aldrig tagit betalt när någon annan rider.
 
Sv: Okej priser ?

1500 spänn i en storstad för fyra dagar i veckan är väl inga pengar för en medryttare anser jag... Får denna dessutom träna och ev tävla med hästen eller om hästen dessutom är välutbildad är det väl ett ypperligt tillfälle för någon som inte har råd eller lust till att rida lektion en dag i veckan á 200 spänn och dessutom med tio andra ryttare...:smirk:
 
Sv: Okej priser ?

Menar du att du har en medryttare som BARA rider din häst och för det inte betalar ett öre?

För mej då skulle det vara en väldigt duktig ryttare som utbildade min häst.

Inte annars en chans att jag skulle låta någon göra det.
Skulle jag låta någon göra det måste den åtminstone sköta om hästen de dagarna. Mocka pyssla fodra...
Nu har ju jag ingen superutbildad häst, skulle det vara det så - smakar det så kostar det;)
 
Sv: Okej priser ?

Norrlänning skrev:
Menar du att du har en medryttare som BARA rider din häst och för det inte betalar ett öre?

För mej då skulle det vara en väldigt duktig ryttare som utbildade min häst.

Inte annars en chans att jag skulle låta någon göra det.
Skulle jag låta någon göra det måste den åtminstone sköta om hästen de dagarna. Mocka pyssla fodra...
Nu har ju jag ingen superutbildad häst, skulle det vara det så - smakar det så kostar det;)

Ja de får borsta och göra i ordning hästen själva, det gör jag inte, men när jag stod på stället där det kostade 4000 i månaden så var det allt + rida som skulle göras, nu får de däremot mocka ibland också men ibland mockar jag om jag är där tidigare tex.

För mig är de väl självklart att man tar hand om hästen den dagen man rider, eller menar du att det finns medryttare som betalar tex 1000:- i månaden för 2 ddgr i veckan som får hästen borstad och klar av ägaren??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Okej priser ?

Även när jag stod inne i GBG behövde medryttaren inte betala.
Nu har jag inte riktigt de kostnaderna för hästen, eftersom jag inte står så centralt längre, men ca 2000kr i månaden. Min medryttare rider två-tre gånger i veckan. Väljer hon att rida en helgdag får hon står för skötsel av hästen också, såsom mockning osv. De vardagar hon rider gör hon inget annat än rider.
 
Sv: Okej priser ?

Ha ha, ja fick jag 1000 kr i mån för att nån rider 2 ggr/v så skulle jag kunna göra hästen klar!

Om det är en väldigt duktig ryttare som ger mej/hästen något i utbyte (utbilning) så skulle den kunna få rida gratis.

Men jag menar, en medryttare rider väl knappast för hästens skull.
Det är ju för att dom själva får ut nåt av det.
Det är ju mycket pegar dom "kommer undan" med.

Rida gratis, inte behöva betala stallhyra,skoning,försäkring, foder, inte ha nåt ansvar alls förutom uppe på hästryggen.
Jo, det skulle vara grejer det:)
 
Sv: Okej priser ?

Det är ju mindre än hundra kronor per gång. Jag tycker inte det är för dyrt, förutsatt att ponnyn går att rida i alla gångarter och det finns tillgång till ridbana/ridhus etc
Eva
 
Sv: Okej priser ?

Ska jag betala för att rida så ska hästen vara utbildad över min nivå, och det ska finnas tillgång till minst tränare, tävlingsmöjligheter och fritt förfogande över hästen den dagen man rider.
 
Sv: Okej priser ?

Choklad skrev:
För mig är de väl självklart att man tar hand om hästen den dagen man rider, eller menar du att det finns medryttare som betalar tex 1000:- i månaden för 2 ddgr i veckan som får hästen borstad och klar av ägaren??

Tsss, det gör väl den 10-12 åriga skötaren, medan du fikar och pratar skit om ryttarna som råkar rida just då? Eller finns det inte lägre en lång rad av småtjejer som står i kö för att få borsta en hästsvans? Skötare som fick skritta fram och av hästen hade ju en riktig drömtillvaro som de andra skötarna avundades dem! ;)
 
Sv: Okej priser ?

ja visst kommer de undan med en del pengar och jag kan slippa stressa ihjäl mig ibland för att inte behöva åka till hästarna om jag ska göra något annat, hjälp med att rida någon av dem ibland när jag rider den andra för att få komma hem lite tidigare någon gång, den hjälpen är guldvärd mycket mer än vad det hade varit om de betalt i rena pengar.
 
Sv: Okej priser ?

De har inte funnits sen 70-talet.. de var tyvärr en utdöende ras. :crazy:
 
Sv: Okej priser ?

Grållens vän skrev:
Ska jag betala för att rida så ska hästen vara utbildad över min nivå, och det ska finnas tillgång till minst tränare, tävlingsmöjligheter och fritt förfogande över hästen den dagen man rider.
Var det där till mig? :confused:
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 809
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 030
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
888
Senast: Ananazen
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 823
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp