Bukefalos 28 år!

Okej priser ?

Sv: Okej priser ?

Det där är ju ren bullshit, för att du betalar en viss summa så har du ingen som helst rätt att göra vad du vill med hästen de dagar du har den, ägaren är fortfarande den som bestämmer så enkelt är det.
 
Sv: Okej priser ?

Där i ligger en skillnad.
Eftersom du har barnet hos dig helatiden.

Den jämförelsen funkar inte eftersom du är låst till ditt barn och att ta hand om det.
 
Sv: Okej priser ?

Att hon tävlade och tog hand om allt med hästen betyder itne medryttare.

Det betyder skötare med hästägare som är mycket trevlig och låter en tävla hästen.
 
Sv: Okej priser ?

Choklad skrev:
Det där är ju ren bullshit, för att du betalar en viss summa så har du ingen som helst rätt att göra vad du vill med hästen de dagar du har den, ägaren är fortfarande den som bestämmer så enkelt är det.
'



Ehm... var påstog jag att man har rätt att göra vad man vill med hästen??? :confused:
Har inte ens Sagt det...


Om du syftar på:
När ni börjar betala för er så är ni medryttare eller mer (ansvarsmässigt och berättigande mer).

Så syftar jag på att det oftast är vanligare att man får göra mer med en häst om man betalar för det, än om man bara är skötare.
 
Sv: Okej priser ?

Vaddå även om jag inte har hästen boende hos mig så har jag väl en skyldighet att ta hand om den.
 
Sv: Okej priser ?

Choklad skrev:
Vaddå även om jag inte har hästen boende hos mig så har jag väl en skyldighet att ta hand om den.

Ett barn är med dig 24 timmar om dygnet, medans en häst klarar sig själv i hagen, du behöver inte ha konstant uppsikt över den.

Jaja... vill du medvetet missförtå det jag säger för att få igång ett bråk är det upp till dig...
Jag nappar inte på det.
 
Sv: Okej priser ?

Sammet skrev:
Att hon tävlade och tog hand om allt med hästen betyder itne medryttare.

Det betyder skötare med hästägare som är mycket trevlig och låter en tävla hästen.


Finns ordet medryttare med i svenska akademins ordbok och har den här betydelsen är eller är det vad DU har betämt vad som ska räknas som medryttare eller inte?
 
Sv: Okej priser ?

jag bor i alingsås o där är det högst 500 kr för 4 dagar i veckan, fast det är endå många som rider gratis oxå ..
 
Sv: Okej priser ?

Jag försöker inte bråka jag vill bara ifrågsatta vad du skriver.

Även om jag har barn så är det inte alls säket att jag har det hos mig hela tiden, det är inte alls säkert att vi delar bostad eller att vi träffas varje dag, men om banet inte är omhändertaget från mig så har jag faktiskt ändå skyldigheter mot barnet.

Det var du som drog in det här med barn i det hela.
 
Sv: Okej priser ?

Sammet skrev:
För att hästarna är individer och jag tycker om individerna jag har, och inte det faktum att de är hästar...


Om du får ett barn, lämnar du bort det då och sitter barnvakt?

Konstigt eftersom man har precis samma uppgifter som om man är skötare elr medryttare:smirk:
 
Sv: Okej priser ?

Vissa hästar är man beredd betala för att rida, andra hästar vill man ha betalt för att rida. Tillgång - efterfråga. Allt är inte svart eller vitt.

1500 är ju ganska mycket pengar, men finns tillgång till instruktör, ridbana/ridhus och att hästen i sig är välutbildad kan det ju vara rena kapet. Hur mycket kan man inte utvecklas som ryttare med sådana möjligheter.
 
Sv: Okej priser ?

foxtrot skrev:
Konstigt eftersom man har precis samma uppgifter som om man är skötare elr medryttare:smirk:



och det som skiljer det åt...ääääär...?

Att medryttaren betalar för sig och Har större ansvar!
 
Sv: Okej priser ?

Hittar inte medryttare i SAOL, men skötare och sköta definieras där enligt nedan.

SKÖTARE, SKÖTARINNA
GENUS: m.{| }(ig.). till I 1: person som sköter ngn l. ngt (ngn gg äv. om person som leder l. förestår företag l. verksamhet o. d.);
SKÖTA
ägna (riktig l. vederbörlig l. lämplig) omsorg (se d. o. 1 b) l. vård åt (ngn l. ngt), vårda l. ägna sig åt l. omhändertaga; särsk. med obj. betecknande ngn l. ngt som det åligger den handlande utt ss. en (moralisk) plikt l. ett åtagande l. ss. arbetsuppgift syssla med I. vårda l. bära omsorg om l. ha (det yttersta) ansvaret för o. d.

Där står det faktiskt att om man sköter något så har man det (yttersta) ansvaret för det.

Hur som helst så bryr jag mig egentligen inte så mycket om det heter skötare eller medryttare, tjejen som hade hand om min häst vissa dagar skötte och red den de dagarna, oavsett vad det kallas är hästen min = mitt ansvar.
 
Sv: Okej priser ?

Det är väl ändå inte huruvida man betaler eller ej som avgör om man är skötare eller medryttare? En skötare sköter en (med-)ryttare rider.

Här nere i NV skåne är det inte många som tar betalt av sina medryttare.
 
Sv: Okej priser ?

Några faktorer att tänka över är:

*Hur gammal hästen är
*Hur lätt/svårriden hästen är
*Hur pass utbildad hästen är
*Hur stor frihet medryttaren kommer få
*Vilken sorts ridning det handlar om
*Ridmöjligheter


Jag tycker att om man letar efter en person som är duktig, kunnig, erfaren etc. och som bidrar till hästens utbildning tycker jag inte att denna ska behöva betala någonting eftersom det är hästägaren som då drar nytta av detta. Men om hästen är lättriden, något äldre samt även kanske mer utbildad, rolig att rida etc. så kan man ju dessutom tänka sig att det blir större efterfrågan bland folk och därmed får man också som medryttare betala lite mer för att få rida. Hur ridmöjligheterna är spelar också stor roll och högst troligast är ju att man som hästägare också får betala mer pengar för att ha hästen inackorderad på en anläggning med ridhus etc. en vid en lösdrift med ridstigar i skogen. Är det en äldre häst som har gjort mycket och som nu kanske har gått i "pension" och mest ska ta det lite lugnare, som mest ska ut i skogen på prommenader etc. så tycker jag inte heller att en medryttare ska få betala fullt lika mycket pengar för att rida en sådan häst mot vad man skulle ha fått göra annars.

Ovanstående saker är sådant jag tycker man ska ha ha tänkt efter om. Ju mer okomplicerad och utbildad häst, desto mer folk som kan rida den, då kan man också ta ut lite mer pengar för detta (troligen har ju hästen också varit lite dyrare i inköp etc.) Likaså med ridmöjligheter, beroende på hur stor frihet man kan ge som hästägare etc. spelar också in.


Sedan beräknar man alla kostnader för sin häst i månaden, dra en genomsnittskostnad på allt utöver ev. vet. kostnader, men uppstallningskostnader, foder, försäkring, hovslagare m.m. ska man räkna med och så dela på antalet dagar per månad. Kostar det dig 4000:- att ha häst varje månad, det är en snäll, lättriden, relativt okomplicerad häst och du har hyfsade ridmöjligheter där hästen står dela då 4000:- på 30 dgr, summan är då: 133,50:- , multiplicera med antalet dagar som medryttaren kommer få rida varje vecka (det går 4veckor på en månad, och medryttaren ska rida 4 dgr/veckan = 4x4=16. Multiplicera 16 x 133,50:-, summan blir då 2136:-, då kanske man bestämmer att medryttaren ska betala 2000-2200:- i månaden, om denne får rida alla 4 dagarna. Sedan tycker jag man ska dela på all mockning, alla ev. fodringar, in/utsläpp etc. Med tanke på vad en häst kostar i inköp och att ha den tycker jag man gott kan dela lika på kostnaderna mellan ägare och medryttare.
 
Sv: Okej priser ?

Men ditt resonemang bygger på att man gör medryttaren en tjänst som hon ska betala för. Vill man ha avlastning någon dag i veckan så är det medryttaren som gör hästägaren en tjänst. Och man tar inte betalt för att bli hjälpt.
 
Sv: Okej priser ?

Choklad skrev:
Kan bara tala för mig själv, ja jag är hästägare.
Klart man ska betala det e ju svindyrt att ha häst min häst kostar ca 6000 kr i månaden min medryttare betalar 1000 det tycker jag egentligen e för lite, men nu e hon så otroligt bra så det får vara...ni som tycker att man inte ska bet råder jag att köpa en eghen häst så får vi se sen vaf ni tycker...tror att jag postade lite knasigt...
 
Sv: Okej priser ?

Håller helt med!

Får man hjälp = inget betalt.
Ger man hjälp/delar häst = betalt

Jag har just nu en duktig tjej som rider ut på min buse för att jag är i en "rädd-svacka":eek: och vågar inte.
Självklart betalar hon inte, jag försökte tom ge henne betalt men det ville hon inte ha.

När hennes häst kommer hem igen, skall vi rida tillsammans för att jag skall få tillbaka mitt självförtroende. Snällt!!!:love:
 
Sv: Okej priser ?

fullblod4ever skrev:
ni som tycker att man inte ska bet råder jag att köpa en eghen häst så får vi se sen vaf ni tycker..

Jag har fyra och vill inte ha fler just nu, tack.

Och i inlägget du svarade på skrev ju Choklad att hon är hästägare.
 
Sv: Okej priser ?

fullblod4ever skrev:
Klart man ska betala det e ju svindyrt att ha häst min häst kostar ca 6000 kr i månaden min medryttare betalar 1000 det tycker jag egentligen e för lite, men nu e hon så otroligt bra så det får vara...ni som tycker att man inte ska bet råder jag att köpa en eghen häst så får vi se sen vaf ni tycker...tror att jag postade lite knasigt...

Jag har flera hästar sedan många år så jag vet precis vad det kostar. :smirk:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 721
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 054
Senast: Sorgsen
·
Övr. Hund Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 661
Senast: Happimess
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 136
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp