Bukefalos 28 år!

Okej priser ?

P

pooutinoouti

Tycker ni att det är ett okej pris med 1500 i månaden för att rida en ponny 4 dagar i veckan eller tycker ni man bör sänka priset ?

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Okej priser ?

Nu bor inte jag i Göteborg utan i Hälsingland.. För mig låter det väldig dyrt..
 
Sv: Okej priser ?

Ja . jag vill sänka det till åtminstonde 1000 / månaden. Tycker ni man ska kunna det eler blir det för " lågt" då ?
 
Sv: Okej priser ?

Tror nån som bor i en "storstad" får råda för mig är kanske 500 lagom... Men så är ju stallplatser o allt billigare här... :)
 
Sv: Okej priser ?

Håller med föregående talare.

Jag funderar själv på att försöka hitta en medryttare och skulle inte ta betalt för det. Personen gör mig och hästen en stor tjänst.
 
Sv: Okej priser ?

ny hästägare skrev:
Håller med föregående talare.

Jag funderar själv på att försöka hitta en medryttare och skulle inte ta betalt för det. Personen gör mig och hästen en stor tjänst.


Jag betalar inget för hästen jag har några dagar i veckan :)
Jag tycker inte att man ska ta betalt för det. Men det beror på hurdan ekonomi man har också. Inte gratis att ha häst :) :smirk: ;)
 
Sv: Okej priser ?

Så mkt betalar jag för en häst 4 dagar i veckan, jag bor i GBG och det är INTE dyrt...
 
Sv: Okej priser ?

Beror på också. tänkte bara på ridningen... Men ska den personen mocka o fodra o ta in o ut hästar så blir det ju en annan sak..
 
Sv: Okej priser ?

beror ju på vad hyran ligger på och vad ryttaren ska göra mer än rida, o om den ska rida hästen i motions syfte eller utbildning.
 
Sv: Okej priser ?

Om ponnyn är utbildad och du kan "få ut något" av ridningen tycker jag att det låter rimligt. Folk som jag känner som lånar ut sina duktiga ponnys brukar ta ca 100:- per gång. Men då tycker jag inte att du ska ställa upp på "slavarbete", utan endast hästens dagliga skötsel. Smörja läder, mocka hagar, städning m.m. ska man inte behöva göra om man betalar för att få rida hästen (om man inte vill förståss). Tänk på att ägaren betalar så mycket mer än bara stallhyra och foder - hovslagare, vet, försäkring m.m. - så 1500 är kanske bara en tredjedel av vad hästen kostar i drift!
 
Sv: Okej priser ?

Det beror på vad du har tillgång till. Ridhus, tränare, osv tycker jag det är helt OK pris. Hur mycket är ponnyn utbildad? Tycker också det spelar roll. Hur nära GBG ligger stallet? Bra kommunikationer (om du inte åker bil varje gång) har en stor betydelse. Hur mycket annat måste du göra utom ridingen och borsta på hästen, tex. mocka, fodra, göra iordning mat?

Kan ta som ex: En ponny som är utb. ca LA/LA. Tillgång till ridhus, ridvägar och du kan rida för tränare, du behöver bara borsta och mocka, samt att det går buss ofta till stallet. Ja då tycker jag att det är ett bra pris.
 
Sv: Okej priser ?

pooutinoouti skrev:
Tycker ni att det är ett okej pris med 1500 i månaden för att rida en ponny 4 dagar i veckan eller tycker ni man bör sänka priset ?

Tacksam för svar :bow:

Beror på vad de är för ponny, om man bara får rida ut, eller träna/tävla också.
Jag red en tävlingsponny (D) 4 ggr/vecka för 1000 kr/månad.
Och den ponnyn hade gått flera SM i fälttävlan, msv i både hopp och dressyr.
 
Sv: Okej priser ?

Det är ju dessutom skillnad på att vara "gratis" medryttare och "betalande".
Jag och några i mitt stall pratade om det. Jag betalar skoningen för min medryttarhäst för att hjälpa ägaren ekonomiskt. Rider hästen 3-6 dagar i veckan, lite beroende på. jaja, till saken:
Om man inte betalar för hästen kan jag inte tycka att man kan kräva rättigheter. T ex ägaren kan säga "du får bara skritta" och då måste man göra det, men ju mer man betalar, ju mer ska man "kräva" att få göra. Lite luddigt kanske, men ändå.

Därför älskar jag min situation då jag rider för tränare, tävlar, rider ut .. ja, allt som man gör med en "egen" häst och jag får i princip ha henne hur många dagar jag vill. :love::love: Jag älskar min ägare!
 
Sv: Okej priser ?

Där jag bor i GBG kan man få en fjord eller travare att rida ca tre dagar i veckan för 300-500 kr i månaden...
 
Sv: Okej priser ?

*kl*

Till trådskaparen:
Priset beror ju lite på vad det kostar att hålla just den ponnyn, och hur långt hästen är utbildad.
Men jag tycker personligen inte att det är för högt och skulle gladeligt betala det för att få tävla och rida en ponny om jag inte hade egna hästar.
Det är ett bra aternativ för den som inte har råd eller tid att ha egen häst.



Till alla:

En liten undran är om alla som är emot att man skall ta betalt av sin *medryttare, själv är hästägare?

Eller om de känner som de gör, just för att de inte har egen häst ,vill ha en häst att rida men inte vill betala?


När man får låna en häst så kan man visserligen se det som att hästägaren får hjälp, men man kan också se det som att den som hjälper till faktist får låna något av hästägaren.
Skulle ni låna ut er bil regelbundet varje vecka utan att ta betalt för det? (ett exempel som kan kräva att man har en bil för att förstå).




För mig ang. vad en medryttare är, och inte är:


Anställd skötare, är en person som (oftast) är utbildad inom hästeriet, som (oftast) har dokumenterade kunskaper.
Den anställda hästskötaren får betalt av hästägaren (sälland något man kan leva på som vuxen och bli rik på) för att ta hand om allt runtomkring hästen (dock oftast hästarna) som ägaren själv inte vill ta hand om av någon anledning. (tidsbrist, ovilja, eller kan inte av andra orsaker.)
Ofta frågan om större stall, där man tar hand om alla hästars mockning mm. Kan erbjudas ridning och att man får ha med sig sin egna häst.
Detta är oftast ett mellan 5-6 dagar/vecka jobb, är oftast (tyvärr och jag är emot det) svart, har ofta dåliga arbetstider...
Man är som svartarbetande inte försäkrad via "arbetsgivaren" om något skulle hända.





Skötare, sköter om hästen åt ägaren. Har egentligen "inga rättigheter", dvs kan inte kräva något av hästägaren.
Varken vad skötaren får göra med hästen eller hur många dagar i veckan man skall ha den.
En skötares uppgift kan vara allt ifrån enbart mocka (vet sådana), till borsta, rida, vara med på tävlingar som hjälpreda, tävla själv osv...
Betalar inget till hästägaren för detta. Kan få betalt av hästägaren beroende på hur mkt. arbete den utför.


Medryttare, är en person som betalar en viss summa per månad, oftast det de kostar för hästägaren att ha häst/30(dagar) och sedan gångra den summan med antalet dagar/månad som medryttaren har hästen.
Ju mer medryttaren betalar, ju mer får hon troligast göra.
Veterinäravgifter är inte inräknade i summan och summan är fast/månad.


Halvfodervärd, är en person som betalar halva kostnaden på alla utgifter för hästen, även veterinär, försäkring, hovslagare mm...
Halvfodervärden har rätt att nyttja hästen hälften av veckorna men hästägaren har sista ordet efersom denna äger hästen.
Dvs säger ägaren att halvfodervärden inte får tävla (hästen kanske inte håller för det) så får halvfodervärden respektera detta.


Helfodervärd, är en person som betalar alla utgifter för hästen, förutom det som det kostar att köpa in hästen.
Ett avtal reglerar från början vad denna får göra med hästen, så som att tävla och träna och flytta hästen eller inte flytta utan ägarens tillåtelse.
Helfodervärden stallar ofta upp hästen på ett annat stall än där hästägaren hade hästen innan.
Kan även hända att hästen står kvar.


Hästägare, är en person som betalat för hästens utgifter innan någon av ovanstående trädde in i bilden.
Ägaren har även stått för kontantinsattsen att köpa hästen.
Ägaren har det yttersta ansvaret för hästen i alla lägen tills dess att hästen säljs, såvida detta inte regleras med ett kontrakt, tex vid fodervärdsförhållanden.
 
Senast ändrad:
Sv: Okej priser ?

:bow: :bow: :bow: Ingenting mer behöver egentligen sägas efter detta!
 
Sv: Okej priser ?

Ska du få betalt eller ska du betala för att rida hästen, Om du ska vara delfodervärd och det är en trevlig häst är det väl helt ok, Då får man ju träna på att ha egen häst och det är inte gratis även om man inte bor i storstad, Foder försäkring hovslagare eventuellt stallplats, Och ha egen häst är ju lite av terapijobb med mockning och allt omkring och allt sådant får man med på köpet om man inte köper den tjänsten.
 
Sv: Okej priser ?

Jag tycker att det verkar lagom förutsatt att man får träna och ev. tävla med ponnyn. Men det är klart, vissa tycker att det ska vara gratis att få rida :smirk:
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 434
Senast: SiZo
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
14
· Visningar
657
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
774
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 753
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp