Bukefalos 28 år!

Okej priser ?

Sv: Okej priser ?

Det kan bara ägaren och den presumtiva medryttaren bestämma. Om hästägaren begär 1500:- och en medryttare är beredd att betala det priset så är det ett ok pris. Om ingen är intresserad av att betala 1500:-, eller om hästägaren hittar en kanonmedryttare som vill betala mindre så måste hästägaren fundera på om h*n ska sänka priset.

Det som för mig avgör vad jag är beredd att betala är:
* Hästens utbildningsnivå
* Hästens psyke
* Vad jag får göra med hästen (hoppa, rida för instruktör, tävla)
* Stallets geografiska läge
* Stallets faciliteter
* Hästens-/hästägarens faciliteter (t.ex. egen hästtransport är guld)

För en häst utbildad lägst LA (tävlingsbar på den nivån med duktig ryttare), som hoppar ok och som är bergsäker i skogen även ensam samt lätthanterad inne och ute, som står i stall med ridhus och annat "lyx" (typ varmvatten), som medryttaren får göra vad den vill med inom ramen för vanligt hästvett - till och med tävla/åka på ridläger, som står i ett stall nära en storstad med bra kommunikationer, tycker jag personligen man kan ta iaf 1000:- för 2-3 ggr/ veckan, så varför inte 1500:-? Iof så känns 1000:- som en magisk gräns, men jag tror inte det är omöjligt att hitta en medryttare för 1500:- om ovanstående kriterier är uppfyllda.

Om det däremot är en halvdassig ponny på lösdrift långt ute på landet, som är istadig och bitsk och inte kan fatta galopp ens med en ridlärare på ryggen, ja då handlar det om helt andra summor. Men som sagt, det är bara hästägare och medryttare som kan bestämma vad som känns skäligt.
 
Sv: Okej priser ?

Svårt att säga om priset 1500 eller 1000 kr är dyrt eller inte. Det beror lite på vad det är för häst och vad dom får göra samt även vad stallkostnader och så ligger på.
1500 tycker jag är ganska ok, med tanke på vad stallplatserna ligger här i Stockholm om det är en bra utbildad ponny, finns tillgång till tränare och träningsmöjlgheter där ryttaren får ut mycket i utbyte.
Finns inte träningsmöjligheter och det mest rör sig om att rida ut i skogen, då tycker jag att det låter lite mycket.
 
Sv: Okej priser ?

Cambrie skrev:
1500 spänn i en storstad för fyra dagar i veckan är väl inga pengar för en medryttare anser jag... Får denna dessutom träna och ev tävla med hästen eller om hästen dessutom är välutbildad är det väl ett ypperligt tillfälle för någon som inte har råd eller lust till att rida lektion en dag i veckan á 200 spänn och dessutom med tio andra ryttare...:smirk:

Helt okey, tycker jag oxå....om hästen är välutbildad och att man eventuellt få tävla den, ett mkt bra sätt att känna på hur det är att ha egen häst....men själv har jag aldrig tagit betalt av någon,är nog för snäll:D tänkte några ggr att de kunde betala skoningen på hästen...men inte ens det kom jag mig för att säga:D ;) få skylla mig själv:p
 
Sv: Okej priser ?

På ridskolan på min hemort fick de som ville vara halvfodervärd rida 2 ggr per vecka, sköta om hästen med allt, betala 800:-. Inga andra utgifter.
 
Sv: Okej priser ?

jag tar 2000 för 4 dagar i veckan, och ja, folk betalar det.
Så jag tycker att du ska ta det priset, ha is i magen så hittar du en vettig meryttare
 
Sv: Okej priser ?

EN intressant tanke är att de som betalar för hästen verkligen är seriösa och dyker upp, till skillnad från de som inte betalar som kan ringa och säga "Nja jag komemr itne denna vecka"


Undantagen bekräftar regeln dock...
 
Sv: Okej priser ?

jo jag har aldrig förstått det där med att: man gör minsann hästägaren en tjänst när man tar hand om hästen så det ska minsann vara gratis.
Det finns faktist hästägare som har tid att ha hästen 7 dagar i veckan men väljer att låna ut den 1 dag tex och få en slant för det.
Jag skulle gärna vara medryttare, tänk att bara behöva betala en liten struntsumma jämfört med vad hästen kostar att hålla, och slippa allt ansvar när man inte är där, slippa passa tider när hästen ska skos, vaccineras, slippa skjutsa hästen till djursjukhus vid skada, slippa självrisker vid skador, slippa köpa nytt 1000kr täcke när hag kompisarna bitit sönder det andra mm mm mm
 
Sv: Okej priser ?

Då har jag bara haft hjälp av "undantagen" inte en enda gång har någon struntat i att dyka upp eller ställt in utan en mycket bra anledning, och detta trots att de inte betalar ett öre.

Dessutom ställer de ofta upp nä jag behöver extra hjälp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Okej priser ?

Ja tänk om man slapp allt sånt...

medryttare/skötare mfl har dte ganska förspänt
 
Senast ändrad:
Sv: Okej priser ?

Men om det är så bra att vara medryttare så förstår jag inte varför du inte säljer hästen och blir medryttare istället :smirk:
 
Sv: Okej priser ?

Periodvis hade det varit perfekt vara medryttare...när tiden inte räcker till, när hästen bara står kostar pengar.
Men jag vill ju inte sälja min häst, för då får jag ju henne inte åter.
 
Sv: Okej priser ?

Choklad skrev:
Men om det är så bra att vara medryttare så förstår jag inte varför du inte säljer hästen och blir medryttare istället :smirk:

Kanske för att det finns mkt possitivt i hästägandet också? :smirk:
 
Sv: Okej priser ?

Jag tycker det låter alldeles för dyrt. Snarare att det ska kosta högst 1000kr. Men som alla andra säger så beror det på förhållandena.
Jag tycker absolut inte det är fel att ägaren tar betalt av medryttaren, men för min del tycker jag att ca 500kr borde räcka gott och väl. Är dock inte lätt att hitta ngn som endast vill ha så lite betalt tycker jag! =( Speciellt i sthlm...
Jag har dock haft turen att få rida 2 hästar i sthlm helt gratis typ hur mkt jag vill...det är ju drömmen =)
Men sen rider jag en underbar pålle i halmstad nu och betalar 500kr i månaden och rider minst 2 dgr i veckan, d jag får göra vad jag vill! Ägaren och hästen är toppen!!! Går nog inte att hitta bättre ;)
 
Sv: Okej priser ?

hästhandlarjävel skrev:
Kanske för att det finns mkt possitivt i hästägandet också? :smirk:

Som alltså är bättre än att vara medryttare?? :angel:
 
Sv: Okej priser ?

För att hästarna är individer och jag tycker om individerna jag har, och inte det faktum att de är hästar...


Om du får ett barn, lämnar du bort det då och sitter barnvakt?
 
Sv: Okej priser ?

*kl* mig själv.


Jag förstår om folk inte har råd att betala.

Men om ni inte betalar för att rida, ledsen, ni är Inte en medryttare, oavsett vad ni säger och vad hästägaren säger...
Ni är en skötare. Punkt.

När ni börjar betala för er så är ni medryttare eller mer (ansvarsmässigt och berättigande mer).
Det är som att säga att ni skulle ha ett hbl. när ni har ett vbl. men den rids ju...

(inget negativt om vbl och jag vill inte starta en diskution)


Bara för att ni Vill vara något så är ni inte det. Medryttare är en person som betalar en summa till hästägaren.
Skötare är en person som rider gratis och tar hand om hästen.
 
Sv: Okej priser ?

Helt riktigt. Sen tycker jag att hela diskussionen är underlig. Massor med människor vill gärna segla, men kan inte kräva att få låna gratis segelbåtar. Skall vi kanske kräva att ägarna lånar ut sina båtar gratis så att alla som inte har råd men gärna vill kommer ut på sjön lite?

Massor av människor skulle gärna spela golf. Alla har inte råd, de får promenera istället, det är gratis.

Exemlen är oändliga, jag har bara svårt att förstå varför just ridning skall vara gratis för vissa. Det finns alltid någon som betalar kostnaderna vad man än gör. En häst, båt , bil eller vad det nu är kostar ALLTID pengar. Varför skall det då vara så självklart för en del människor att åka snålskjuts på andra?
 
Sv: Okej priser ?

Då har jag haft en 22 årig skötare och inte medryttare på min häst. Hon har ridit, mockat, borstat och satt fram foder åt min häst de dagar hon har haft den, samt även tävlat och tränat den. Hon har inte betalat mig något, hon betalade sin egen träning och tävlingar hon var med på själv. Detta var ett mycket bra upplägg för mig då tyckte jag som inte riktigt hann med flera hästar varje dag. Hästen går msv hoppning/LA dressyr. Hon ansvarade för hästen de dagar hon red såtillvida att om hon upptäckte något som inte var normalt kontaktade hon mig, annars red hon tisdagar och torsdagar + ev. tävling på helgen på den hästen. Jag tror att alla parter var nöjda med detta upplägg. Hästen har nu fått föl, annars hade vi nog fortsatt vårt samarbete.
 
Sv: Okej priser ?

Sammet skrev:
Om du får ett barn, lämnar du bort det då och sitter barnvakt?

Nej, men om jag skaffar barnvakt så begär jag inte att barnvakten ska betala för att passa min unge heller. :smirk:
 
Sv: Okej priser ?

Jag tycker det låter väldigt dyrt.ingår det instruktörer, ridhus,tävlingar???

Annars tycker jag man bör sänka ganska så mycket.Sen beror det lite på vart du bor också men hur som helst låter det mycket om "medryttaren" inte får något i utbyte som tex.tävlingserfarenhet och lektioner.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 453
Senast: SiZo
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
858
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
789
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 760
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp