Öländsk ridsport i förändring: ”Hårda toner som vi inte ville vara med om”

När årets tävlingssäsong drog i gång, dök det upp resultat från en nybildad ridklubb i listorna. Föreningen Ölands Sportryttare har lockat till sig en rad ryttare, både från fastlandet och Öland. En stor andel av klubbens licensierade tävlingsryttare tävlade tidigare för Ölands Ryttarförening. Vi ställde frågan om varför det har blivit så, till föreningarnas båda ordföranden; Kristine Kraaijenbrink från Ölands Sportryttare och Sofie Jacobsson, Ölands Ryttarförening.
 
Så jäkla trist attityd. Spär på "fördomen" om den egoistiska tävlingryttaren som bara ska ha och ska ha men inte ge nånting igen. Vem tror dom ska arrangera tävlingarna? Fattar dom inte att om man inte är med och jobbar ideellt så kommer ridtävlingar bli jättemycket dyrare och bara de med pengar har råd att tävla.
 
Om en klubb har licensierade tävlingsryttare - är man då inte skyldig att också arrangera tävlingar? Eller är den regeln ändrad?

Himla kortsiktigt och snobbigt synsätt är min reflektion. Om alla klubben agerar likadant, vem ska då arrangera tävlingar?

/Lizzie
 
Om en klubb har licensierade tävlingsryttare - är man då inte skyldig att också arrangera tävlingar? Eller är den regeln ändrad?

Himla kortsiktigt och snobbigt synsätt är min reflektion. Om alla klubben agerar likadant, vem ska då arrangera tävlingar?

/Lizzie
Om jag minns rätt så räcker det att vara medarrangör med en annan. Men blir ju inte många tävlingar om alla gjorde så. Det är ledsamt att se utvecklingen bland vuxna amatörer (och semiproffs för den delen) som aldrig anser sig ha tid att bidra men gärna gör tio starter per år...
 
Det känns som att de inte tänkt färdigt. Att vara medarrangör på de tävlingar man känner för känns som en väldigt tråkig attityd till de idiella krafter som sliter för att ordna de tävlingar som de vill starta i. Det upplevs som att det är en förening som anser att andra ska lägga ner massa tid på obetalt arbete som de drar nytta av men utan att de ger något tillbaka, om de inte känner för det. Om alla ryttare går över till sådana klubbar blir det till slut inga tävlingar alls.
 
För att få ställa ut tävlingslicenser måste man som klubb arrangera tävlingar. Att bara vara medarrangör innebär inte att man slipper vara funktionär. Sedan tror jag att andra klubbar tröttnar och inte vill samarrangera med en klubb som inte vill eller kan ställa upp med funktionärer. Jag tycker det är så trist med alla dessa lycksökarklubbar som parasiterar på befintliga klubbar och som innebär att de tappar medlemmar och till slut får lägga ner om man inte har en ridskoleverksamhet.
 
Jag hoppas att de få svaret att de är välkomna som medarrangör när andra tycker att DET är kul, dvs när helvetet fryser till
 
Buke är trevligt som vanligt..
Jag har själv bott och tävlat inom samma område som originalklubben, och upplevt och hört om miljön i originalklubben (hur det var då). Jag tycker att man ska vara försiktig med att säga att de som startat den nya klubben är snobbiga och har trist attityd, när så inte är fallet.
 
Buke är trevligt som vanligt..
Jag har själv bott och tävlat inom samma område som originalklubben, och upplevt och hört om miljön i originalklubben (hur det var då). Jag tycker att man ska vara försiktig med att säga att de som startat den nya klubben är snobbiga och har trist attityd, när så inte är fallet.
Fast det skriver folk utifrån hur artikeln är skriven där ordförande säger att de kan gå in som medarrangör när de tycker det är roligt.
 
För att förtydliga så är medlemmarna i klubben självklart funktionärer och bidrar med arbetsinsatser på de tävlingar som de är medarrangörer för. Den minskade arbetsprestationen består främst av att man inte har någon "hemmaanläggning" att underhålla, utan det ideella arbetet är i princip uteslutande kopplat till tävlingarna (dvs inga städdagar, inga "extrajobb" för att samla in pengar till underhåll av anläggningen etc).
 
Antingen är det en vinklad artikel eller så uppfattar jag någonting fel, men åtminstone om det är som jag (och uppenbarligen flera ovan) tolkat artikeln, känns det rent av provocerande. :mad:
Bara hittills i år har jag säkert lagt ca. 60 h på funktionärsjobb. Och då har inte ens halva året gått. Det är mer än snittet, det håller jag absolut med om, ja. Däremot anser jag att kan man göra mer än en handfull starter per år, då har man också tid att vara funktionär åtminstone en 10-20 h/år.
 
För att förtydliga så är medlemmarna i klubben självklart funktionärer och bidrar med arbetsinsatser på de tävlingar som de är medarrangörer för. Den minskade arbetsprestationen består främst av att man inte har någon "hemmaanläggning" att underhålla, utan det ideella arbetet är i princip uteslutande kopplat till tävlingarna (dvs inga städdagar, inga "extrajobb" för att samla in pengar till underhåll av anläggningen etc).
Jamen vem ska betala anläggningarna om inte alla hjälper till? Då kommer ju hästeriet som hobby bli en överklassport för de som har råd, som det var en gång i tiden och är på många ställen i världen. Det vore väl väldigt synd tycker jag. Men jag är inte förvånad. Idag verkar ingen vilja arbeta ideellt utan att få betalt.
 
För att förtydliga så är medlemmarna i klubben självklart funktionärer och bidrar med arbetsinsatser på de tävlingar som de är medarrangörer för. Den minskade arbetsprestationen består främst av att man inte har någon "hemmaanläggning" att underhålla, utan det ideella arbetet är i princip uteslutande kopplat till tävlingarna (dvs inga städdagar, inga "extrajobb" för att samla in pengar till underhåll av anläggningen etc).

Någon annan ska sköta anläggningarna som de sedan vill utnyttja. De vill precis bara göra det som de måste för att få komma ut och tävla om jag tolkar dig rätt.
 
Buke är trevligt som vanligt..
Jag har själv bott och tävlat inom samma område som originalklubben, och upplevt och hört om miljön i originalklubben (hur det var då). Jag tycker att man ska vara försiktig med att säga att de som startat den nya klubben är snobbiga och har trist attityd, när så inte är fallet.

Som artikeln är skriven så är det rätt uppenbart att de som startat nya klubben inte vill göra mer än absolut minimum för att de ska få komma ut och tävla. De är uppenbart ointresserade av allt annat än den egna agendan.

Om du nu sitter på inside så upplys oss andra gärna
 
Sista gången Jag satt i tävlingskomitten för en mycket, mycket liten klubb försökte jag dra ned på ambitionsnivån. Folk, funktionärer, användes och används fortfarande orimligt konstigt.

Jag var tvungen att stå och hälsa folk välkommen. Det var löjligt. De som hyr Box kan städa och descinficera själva eller betala vitt med moms för firma att göra jobbet, Annars kan hästen stå i vagnen eller ryttaren promenera med sin häst. Det skulle serveras fika, hembakt ungefär och lunch olika rätter och korv. Lägg ut allt sådant på entreprenad. De som har mindre pengar, tar med sig egna mackor och termos. Toaletten kan kosta en tjuga och så kan en be en person ta hand om städning efter varje besökande, dvs lägg ut toaletten på lokala rumänske,bulgariska tiggaren som kan hjälpa till och kanske kan hjälpa till med mer saker.

Nu är det naturligtvis väldigt olika på olika klubbar men klubbarna kan inte ha arbetsuppgifter som är rent av löjliga för då fungerar det inte. Finns det en anläggning som tydligen ska skötas så är det utan tvekan jobbig situation, speciellt om ledningen vill ha Top notch nivå och det inte står i samklang med arbetskapacitet för medlemmarna. Är det då vissa som står installade på anläggningen så visst är det ett problem. De får ju då billigare boxhyra för funktionärernas ideella arbete.

Ställer jag då inte upp på idiotarbetsuppgifterna som göra den tredje varianten av lunch, tacos, är jag illojal, värd att skvallras friskt om och folk hälsar knappt. Nu är det kanske speciellt med vår lilla, lilla klubb och vill vår ledning egentligen mest ha en extrasommarstuga där folk ska träffas med hästar och massa frivilliga som ska underhålla den stugan känns det som.

Jag vet inte vad som hänt här men problemet är ganska gammalt och erkänt allmänt är min erfarenhet och förtjänar att bli diskuterat.

Sänk servicenivån på tävlingar som är enklare.

De större tävlingarna kan de som har pengar åka på och då betala för. Det har inget med umgås och rida hästar att göra, ibland vill ju djurskyddsvänner förbjuda ridning och tävling.
 
Senast ändrad:
Sista gången Jag satt i tävlingskomitten för en mycket, mycket liten klubb försökte jag dra ned på ambitionsnivån. Folk, funktionärer, användes och används fortfarande orimligt konstigt.

Jag var tvungen att stå och hälsa folk välkommen. Det var löjligt. De som hyr Box kan städa och descinficera själva eller betala vitt med moms för firma att göra jobbet, Annars kan hästen stå i vagnen eller ryttaren promenera med sin häst. Det skulle serveras fika, hembakt ungefär och lunch olika rätter och korv. Lägg ut allt sådant på entreprenad. De som har mindre pengar, tar med sig egna mackor och termos. Toaletten kan kosta en tjuga och så kan en be en person ta hand om städning efter varje besökande, dvs lägg ut toaletten på lokala rumänske,bulgariska tiggaren som kan hjälpa till och kanske kan hjälpa till med mer saker.

Nu är det naturligtvis väldigt olika på olika klubbar men klubbarna kan inte ha arbetsuppgifter som är rent av löjliga för då fungerar det inte. Finns det en anläggning som tydligen ska skötas så är det utan tvekan jobbig situation, speciellt om ledningen vill ha Top notch nivå och det inte står i samklang med arbetskapacitet för medlemmarna. Är det då vissa som står installade på anläggningen så visst är det ett problem. De får ju då billigare boxhyra för funktionärernas ideella arbete.

Ställer jag då inte upp på idiotarbetsuppgifterna som göra den tredje varianten av lunch, tacos, är jag illojal, värd att skvallras friskt om och folk hälsar knappt. Nu är det kanske speciellt med vår lilla, lilla klubb och vill vår ledning egentligen mest ha en extrasommarstuga där folk ska träffas med hästar och massa frivilliga som ska underhålla den stugan känns det som.

Jag vet inte vad som hänt här men problemet är ganska gammalt och erkänt allmänt är min erfarenhet och förtjänar att bli diskuterat.

Sänk servicenivån på tävlingar som är enklare.

De större tävlingarna kan de som har pengar åka på och då betala för. Det har inget med umgås och rida hästar att göra, ibland vill ju djurskyddsvänner förbjuda ridning och tävling.

Jag hade aldrig återkommit till en klubb som tog betalt för att gå på toaletten. Oavsett hur bra tävlingen var i övrigt.
 
Sista gången Jag satt i tävlingskomitten för en mycket, mycket liten klubb försökte jag dra ned på ambitionsnivån. Folk, funktionärer, användes och används fortfarande orimligt konstigt.

Jag var tvungen att stå och hälsa folk välkommen. Det var löjligt. De som hyr Box kan städa och descinficera själva eller betala vitt med moms för firma att göra jobbet, Annars kan hästen stå i vagnen eller ryttaren promenera med sin häst. Det skulle serveras fika, hembakt ungefär och lunch olika rätter och korv. Lägg ut allt sådant på entreprenad. De som har mindre pengar, tar med sig egna mackor och termos. Toaletten kan kosta en tjuga och så kan en be en person ta hand om städning efter varje besökande, dvs lägg ut toaletten på lokala rumänske,bulgariska tiggaren som kan hjälpa till och kanske kan hjälpa till med mer saker.

Nu är det naturligtvis väldigt olika på olika klubbar men klubbarna kan inte ha arbetsuppgifter som är rent av löjliga för då fungerar det inte. Finns det en anläggning som tydligen ska skötas så är det utan tvekan jobbig situation, speciellt om ledningen vill ha Top notch nivå och det inte står i samklang med arbetskapacitet för medlemmarna. Är det då vissa som står installade på anläggningen så visst är det ett problem. De får ju då billigare boxhyra för funktionärernas ideella arbete.

Ställer jag då inte upp på idiotarbetsuppgifterna som göra den tredje varianten av lunch, tacos, är jag illojal, värd att skvallras friskt om och folk hälsar knappt. Nu är det kanske speciellt med vår lilla, lilla klubb och vill vår ledning egentligen mest ha en extrasommarstuga där folk ska träffas med hästar och massa frivilliga som ska underhålla den stugan känns det som.

Jag vet inte vad som hänt här men problemet är ganska gammalt och erkänt allmänt är min erfarenhet och förtjänar att bli diskuterat.

Sänk servicenivån på tävlingar som är enklare.

De större tävlingarna kan de som har pengar åka på och då betala för. Det har inget med umgås och rida hästar att göra, ibland vill ju djurskyddsvänner förbjuda ridning och tävling.

En tävling enligt ovan, även om det så bara var en lokal LC:1, hade jag aldrig satt min fot på. Jag blir rent av provocerad av det du skriver. Det du beskriver allt annat än en lösning på ett problem! Det skapar bara 100 andra dito.

Lösningen, som jag ser det, är att förankra klubbens tävlingsambitioner (såväl ur arrangörs- som ur tävlandes- perspektiv) hos medlemmarna. Hur mycket tid är vi beredda att lägga, på hur många och vilka tävlingar då? Vilka vill rida i lag och i vilka divisioner? Är exempel på frågor man måste ställa sig och framförallt förankra hos medlemmarna.


/Återkommande funktionär på en av stor klubb som ofta anordnar tävlingar.
 
Sista gången Jag satt i tävlingskomitten för en mycket, mycket liten klubb försökte jag dra ned på ambitionsnivån. Folk, funktionärer, användes och används fortfarande orimligt konstigt.

Jag var tvungen att stå och hälsa folk välkommen. Det var löjligt. De som hyr Box kan städa och descinficera själva eller betala vitt med moms för firma att göra jobbet, Annars kan hästen stå i vagnen eller ryttaren promenera med sin häst. Det skulle serveras fika, hembakt ungefär och lunch olika rätter och korv. Lägg ut allt sådant på entreprenad. De som har mindre pengar, tar med sig egna mackor och termos. Toaletten kan kosta en tjuga och så kan en be en person ta hand om städning efter varje besökande, dvs lägg ut toaletten på lokala rumänske,bulgariska tiggaren som kan hjälpa till och kanske kan hjälpa till med mer saker.

Nu är det naturligtvis väldigt olika på olika klubbar men klubbarna kan inte ha arbetsuppgifter som är rent av löjliga för då fungerar det inte. Finns det en anläggning som tydligen ska skötas så är det utan tvekan jobbig situation, speciellt om ledningen vill ha Top notch nivå och det inte står i samklang med arbetskapacitet för medlemmarna. Är det då vissa som står installade på anläggningen så visst är det ett problem. De får ju då billigare boxhyra för funktionärernas ideella arbete.

Ställer jag då inte upp på idiotarbetsuppgifterna som göra den tredje varianten av lunch, tacos, är jag illojal, värd att skvallras friskt om och folk hälsar knappt. Nu är det kanske speciellt med vår lilla, lilla klubb och vill vår ledning egentligen mest ha en extrasommarstuga där folk ska träffas med hästar och massa frivilliga som ska underhålla den stugan känns det som.

Jag vet inte vad som hänt här men problemet är ganska gammalt och erkänt allmänt är min erfarenhet och förtjänar att bli diskuterat.

Sänk servicenivån på tävlingar som är enklare.

De större tävlingarna kan de som har pengar åka på och då betala för. Det har inget med umgås och rida hästar att göra, ibland vill ju djurskyddsvänner förbjuda ridning och tävling.
Herregud. Du menar att rumänska tiggare ska städa toaletter? Varför? För att de arbetar gratis och svart då eller?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp