Bukefalos 28 år!

Olika klädstilar

Fast är det så konstigt? Även om klädstilen inte förklarar allt om dig så ger det ju vissa indikationer ändå om hur en människa är och vad den tycker om. Visst säger kläderna mycket om en person, även om det långt ifrån säger allt.

Prydlighet, stil, märken etc säger ändå en hel del. Man väljer ju inte ett visst märke bara för att man liksom ramlat över det bara sådär en dag, utan ofta väljer man ju märke utifrån intresse och funktionalitet. Hundmänniskor och människor med friluftsintresse använder gärna tex Haglöfs även när de inte är ute i skog och mark. Pärlörhängen visar på någon typ av klassisk stil och det är sällan man ser en rave:are eller punkare med vita pärlörhängen tex. Också enormt sällan man ser en punkare i Chanel eller i någon form av haute couture, vilket kvinnorna från fina förorten kan använda på ett vardagligt sätt. Det säger inte så mycket om ens personlighet kanske, men det säger ändå någonting om ens person och smak.

Det säger absolut en hel del om en persons smak, och det är ju en del av ens person. Sedan kan man ju chansa kring andra saker som ibland stämmer bra, exempelvis att en person verkar befinna sig i en viss social grupp och där tillkommer en del egenskaper. Jag skulle exempelvis gissa att bohemerna som jag träffade i källaren på söder förra veckan hellre dricker vin i någons nedsuttna soffa och pratar om livet och normer en lördagskväll än att läsa på om den japanska aktiemarknaden för att sedan glida in på en räkmacka på V för att de känner ägaren. En chansning jag gör baserat på vilken kultur och social grupp jag gissar att de tillhör. Men jag kan ju ha helt fel. Plus att den sociala gruppen inte säger något om vilka böcker personen gillar att läsa, om hen dricker alkohol eller inte, om det är en empatisk person eller inte, om hen yogar på sin fritid eller spelar badminton osv.
 
Jag anser nog inte att min klädstil representerar min personlighet. Jag klär mig ganska klassiskt och stilrent. Eller.. eftersträvar det i alla fall. Vissa dagar på kontoret blir mer "troll i stor kofta" :angel: Men skulle jag sätta på mig mina fördomsglasögon och se mig själv i spegeln så skulle jag se någon som är ganska konservativ, statusmedveten och proper. Vilket många också tror att jag är innan de lär känna mig. Men jag klär mig så för att jag tycker att det är snyggast helt enkelt och det får mig att känna mig snygg. Jag tycker dock inte att det speglar den betydligt mer drömmande, skaviga, filosofiska, smått vulgära människorättsskämpe som jag är.

Jag tänkte på det senast förra veckan när jag gjorde ett besök i mitt tidigare liv och gick på en spelning i en källarlokal på söder. Jag hade nog någon form av Burberry-look från topp till tå, små guldsmycken och svarta klackar. Det var bara bohemer på plats som sannolikt hade inhandlat hela sin garderob från Zapata. Jag fick lite blickar, mestadels nyfikna och ibland aningens osäkra. Jag förstod vad de antagligen antog att jag var för typ av person och skrattade lite inombords över hur lite vi vet om varandra, egentligen.
Men oavsett hurdan du tycker att du är, så säger ju din klädsel att det inte stör dig att tolkas som den där konservativa personen som kläderna signalerar att du är. Även det är ju en sorts personlighetsdrag eller egenskap eller nåt sånt.

Jag vill tex medvetet INTE signalera den typen av konservatism och inte heller den typen av feminitet. Det gör mina kläder inte heller, och något säger ju det om mig.
 
80% av mina kläder kommer ifrån herravdelningen, helst i storlek L trots att jag inte är så stor. Resterande är några roliga plagg udda plagg, min cruella jacka, skelett onsie, lite roliga klänningar och träningsbyxor. Har typ ingen stil.
 
Men oavsett hurdan du tycker att du är, så säger ju din klädsel att det inte stör dig att tolkas som den där konservativa personen som kläderna signalerar att du är. Även det är ju en sorts personlighetsdrag eller egenskap eller nåt sånt.

Jag vill tex medvetet INTE signalera den typen av konservatism och inte heller den typen av feminitet. Det gör mina kläder inte heller, och något säger ju det om mig.

Varför antar du att det inte stör mig att tolkas som konservativ? Det stör mig absolut. Det stör mig bara inte tillräckligt mycket för att jag ska sluta klä mig så som jag tycker är snyggt. Alternativet att jag skulle börja klä mig på ett annat sätt, som jag själv inte tycker om lika mycket, för att folk ska sluta ha fördomar om mig skulle ju vara supermärkligt.
 
Tillägger att det stör mig kopiöst mycket att folk antar att jag är heterosexuell. Jag förstår givetvis att en klassiskt feminin look drar tankarna till konservarism och därmed kanske könsroller och heterosexualitet. Alternativet är ju att klä sig mer normbrytande för att visa att man är en normbrytande person och att ens bisexualitet därmed kanske inte skulle bli lika förvånande för människor. Men personligen gör jag gärna en poäng av att visa att det inte går att se vilken sexualitet personer har. Nu är det ju inte därför jag väljer en klassiskt feminin look, men det är både en trevlig bieffekt att få göra den poängen i samhället och en ganska otrevlig bieffekt att få höra ”VA?!?” varenda gång.
 
Varför antar du att det inte stör mig att tolkas som konservativ? Det stör mig absolut. Det stör mig bara inte tillräckligt mycket för att jag ska sluta klä mig så som jag tycker är snyggt. Alternativet att jag skulle börja klä mig på ett annat sätt, som jag själv inte tycker om lika mycket, för att folk ska sluta ha fördomar om mig skulle ju vara supermärkligt.
Okej, men min fundering ändras inte särskilt mycket av att gå från "stör dig inte" till "stör dig inte tillräckligt mycket för att göra något åt det". Resultatet är ju ändå att det är rimligt att när man ser dig, se en person som uppenbarligen inte undviker att sända ut sådana signalvärden som tex är associerade med märken som Burberry. Det är ju att ställa stora krav på omgivningen om man hoppas att den ska tänka att du bär Burberry trots märkets signalvärden. Det är ju inte så att Burberry o dyl är det enda du har möjlighet att klä dig i, tex pga priset eller modeller på plaggen.

Min idé är nog snarare att de saker vi vill och inte vill signalera med våra kläder (kläderna är ju en del av vad vi säger eller signalerar socialt oundvikligen eftersom vi lever i en consumer culture) påverkar vad vi tycker är snyggt och/eller känner oss bekväma i. Vi är ju ändå rätt sociala djur.
 
Rätt intressant att klädstil reflekterar ens personlighet. Vad betyder ens det?
Jag tycker att klädstil är väldigt ytligt och har jättesvårt att se personligheten i klädstilen.
Svårt att säga.
Själv är jag pragmatiskt lagd och det syns väl kanske på kläderna.
Det vill säga, kläder ska vara bekväma och praktiska, och neutrala så jag inte behöver byta ut dem pga modets växlingar.
 
Jag tänker ofta att mina kläder i lite väl hög grad avslöjar att jag tycker att det är vansinnigt tråkigt att köpa kläder. Just det är ju svårt att dölja, bara. Det enda sätt jag kan komma på, är genom att sluta tycka att det är tråkigt.
 
Okej, men min fundering ändras inte särskilt mycket av att gå från "stör dig inte" till "stör dig inte tillräckligt mycket för att göra något åt det". Resultatet är ju ändå att det är rimligt att när man ser dig, se en person som uppenbarligen inte undviker att sända ut sådana signalvärden som tex är associerade med märken som Burberry. Det är ju att ställa stora krav på omgivningen om man hoppas att den ska tänka att du bär Burberry trots märkets signalvärden. Det är ju inte så att Burberry o dyl är det enda du har möjlighet att klä dig i, tex pga priset eller modeller på plaggen.

Min idé är nog snarare att de saker vi vill och inte vill signalera med våra kläder (kläderna är ju en del av vad vi säger eller signalerar socialt oundvikligen eftersom vi lever i en consumer culture) påverkar vad vi tycker är snyggt och/eller känner oss bekväma i. Vi är ju ändå rätt sociala djur.

Så är det definitivt, och jag förstår din tankegång. Min önskan ligger nog i att vi inte ska läsa in allt för mycket hos varandra, på grund av klädsel. Nu är just Burberry ett dåligt exempel i mitt eget fall eftersom till och med jag själv ansåg att min look just den kvällen skrek överklass och det var lite väl, tyckte jag. Scarfen är dessutom från ett annat märke men med en tydligt Burberry-flirt och tillsammans med just den valda kappan denna kväll så råkade det bli en outfit som jag mestadels sett på Östermalm i min barndom. Vanligtvis väljer jag kläder som inte har så starkt signalvärde.

Men för att spinna vidare på just Burberry, för att jag tycker att det är ett tydligt exempel, så kanske en inte ska kasta in både sexualitet, politiska värderingar, uppväxt, hobbys mm. i bedömningen av den Burberry-bärande personen. De flesta sänder ju ut signaler så vi är inte blanka papper när vi möts för första gången. Men man kan ju tänka aktivt på att chilla lite med fördomarna och låta personen visa vem den är. Jag tänker att ju mer vi tilllskriver olika ”looks” egenskaper ju mer kommer det ju knuffa folk in i olika stereotyper. Jag tycker att det är kul att överraska, och bli överraskad!
 
Alternativet är ju att klä sig mer normbrytande för att visa att man är en normbrytande person och att ens bisexualitet därmed kanske inte skulle bli lika förvånande för människor
Fast vet du vad, bisexuella oavsett hur de klär sig eller ser ut möter otroligt mycket fördomar och skit så jag tror inte att du ska räkna med att du får jobbigare reaktioner för att klär dig, vad du beskriver som, propert och konservativt. Jag tycker att det är en väldigt märklig slutsats att dra.

Tvärtom får väl människor som klär sig (och ser ut att vara) "normbrytande" otroligt mycket mer otrevliga reaktioner generellt än en tjej som klär sig som en medelsvensson. Det är ju knappast lättare att vara ickebinär och bi än att vara cistjej och bi, till exempel.
 
eftersom till och med jag själv ansåg att min look just den kvällen skrek överklass och det var lite väl, tyckte jag
Fast du vet ju inte varför du fick blickar på den där krogen. Du läser in en tolkning av att du ser överklass och proper och konservativ ut, medan du inte har någon aning om hur du uppfattas av andra. Kanske tyckte nån att du klädde dig tråkigt? Kanske tyckte nån att du klädde dig fint? Kanske tyckte nån att du klädde dig som en gammal tant? etc.

Vad jag menar är att det du skriver i tråden här kanske säger mer om hur du vill uppfattas än om hur du faktiskt uppfattas, eftersom den mest är baserad på din uppfattning om dessa bohemer och vad de måste ha tänkt när de såg dig.
 
Fast vet du vad, bisexuella oavsett hur de klär sig eller ser ut möter otroligt mycket fördomar och skit så jag tror inte att du ska räkna med att du får jobbigare reaktioner för att klär dig, vad du beskriver som, propert och konservativt. Jag tycker att det är en väldigt märklig slutsats att dra.

Tvärtom får väl människor som klär sig (och ser ut att vara) "normbrytande" otroligt mycket mer otrevliga reaktioner generellt än en tjej som klär sig som en medelsvensson. Det är ju knappast lättare att vara ickebinär och bi än att vara cistjej och bi, till exempel.


Tack!
 
Fast vet du vad, bisexuella oavsett hur de klär sig eller ser ut möter otroligt mycket fördomar och skit så jag tror inte att du ska räkna med att du får jobbigare reaktioner för att klär dig, vad du beskriver som, propert och konservativt. Jag tycker att det är en väldigt märklig slutsats att dra.

Tvärtom får väl människor som klär sig (och ser ut att vara) "normbrytande" otroligt mycket mer otrevliga reaktioner generellt än en tjej som klär sig som en medelsvensson. Det är ju knappast lättare att vara ickebinär och bi än att vara cistjej och bi, till exempel.

Jag säger inte att det skulle vara enklare och jag har inte sagt att man skulle få trevligare reaktioner. Jag är fullkomligt medveten om att det är enklare att vara cis överlag. Så svårare eller ej har jag inte skrivit något alls om.
 
Jag säger inte att det skulle vara enklare och jag har inte sagt att man skulle få trevligare reaktioner. Jag är fullkomligt medveten om att det är enklare att vara cis överlag. Så svårare eller ej har jag inte skrivit något alls om.
Hela ditt inlägg signalerar privilegium och lite tondövhet gentemot de personer som får utstå långt mer än ett "va" när de berättar om sin sexuella tillhörighet. Tycker jag. Typ "oj vad jobbigt att jag ser så [normal] ut".
 
Fast du vet ju inte varför du fick blickar på den där krogen. Du läser in en tolkning av att du ser överklass och proper och konservativ ut, medan du inte har någon aning om hur du uppfattas av andra. Kanske tyckte nån att du klädde dig tråkigt? Kanske tyckte nån att du klädde dig fint? Kanske tyckte nån att du klädde dig som en gammal tant? etc.

Vad jag menar är att det du skriver i tråden här kanske säger mer om hur du vill uppfattas än om hur du faktiskt uppfattas, eftersom den mest är baserad på din uppfattning om dessa bohemer och vad de måste ha tänkt när de såg dig.

Jag skrev ju precis att jag inte var helt nöjd med outfiten eftersom jag ansåg att den signalerade överklass. Så hur får du det till att att det är så jag vill uppfattas?

Varför jag fick några blickar den kvällen var antagligen för att jag stack ut i sammanhanget, sen har jag inte sagt något om vad folk tänkte eller inte tänkte.
 
Så är det definitivt, och jag förstår din tankegång. Min önskan ligger nog i att vi inte ska läsa in allt för mycket hos varandra, på grund av klädsel. Nu är just Burberry ett dåligt exempel i mitt eget fall eftersom till och med jag själv ansåg att min look just den kvällen skrek överklass och det var lite väl, tyckte jag. Scarfen är dessutom från ett annat märke men med en tydligt Burberry-flirt och tillsammans med just den valda kappan denna kväll så råkade det bli en outfit som jag mestadels sett på Östermalm i min barndom. Vanligtvis väljer jag kläder som inte har så starkt signalvärde.

Men för att spinna vidare på just Burberry, för att jag tycker att det är ett tydligt exempel, så kanske en inte ska kasta in både sexualitet, politiska värderingar, uppväxt, hobbys mm. i bedömningen av den Burberry-bärande personen. De flesta sänder ju ut signaler så vi är inte blanka papper när vi möts för första gången. Men man kan ju tänka aktivt på att chilla lite med fördomarna och låta personen visa vem den är. Jag tänker att ju mer vi tilllskriver olika ”looks” egenskaper ju mer kommer det ju knuffa folk in i olika stereotyper. Jag tycker att det är kul att överraska, och bli överraskad!

Vem har inte chillat med fördomarna? Vi visar ju oavsett inte vem vi är för så där väldigt många av de personer vi ser och som ser oss, tex på krogen eller på bussen.

Du berättar ju väldigt tydligt vad du tror att andra ser när de ser dig. Det är väl i så fall också fördomar att chilla med.

Personligen har jag inte sett något jag skulle kalla för en "bohem" på Södermalm de senaste 40 åren. Jag uppfattar stadsdelen som utomordentligt välordnad och gynnad på alla sätt och vis. Möjligen skulle mäklare kunna spela på dess "bohemiska" air i säljsyfte, men det placerar ju också mäklaren i en viss roll - med genom de signaler hens språk sänder ut, då, i det här fallet.
 
Hela ditt inlägg signalerar privilegium och lite tondövhet gentemot de personer som får utstå långt mer än ett "va" när de berättar om sin sexuella tillhörighet. Tycker jag. Typ "oj vad jobbigt att jag ser så [normal] ut".

Men nu får du väl ändå ge dig! Jag har ALDRIG påstått att min upplevelse skulle vara värre än någon annans, jag är fullkomligt medveten om mitt privilegium. Jag berättar om min egen upplevelse av fördomar i en tråd där vi diskuterar hur vi uppfattas. Tillåtet? Att speca upp grader i helvetet av fördomar mot bi/homosexuella kan vi också göra men kanske i en egen tråd då och jag är fullkomligt medveten om att jag har det lätt i jämförelse.
 
Så hur får du det till att att det är så jag vill uppfattas?
Du beskrev hur du såg ut, hur folk tittade på dig, att du förstod vad de antagligen trodde att du var för typ av person (gissningsvis då den typ av person du beskrivit att du ser ut som i ett tidigare inlägg). Jag tror att det säger mer om dig än vad det säger om dem, det är bara det jag menar.

Om jag säger att jag gick in på ett hamburgerhak i förorten iklädd dyra märkeskläder och alla tittade på mig och jag fnissade åt det för jag förstod vad de måste ha tänkt - så säger det ju en del om vad jag 1) tänkte när jag såg dem 2) vad jag gör för associationer till förort & hamburgerhak samt 3) hur jag själv tyckte att jag såg ut. För mig är det inget märklig.
 
Personligen har jag inte sett något jag skulle kalla för en "bohem" på Södermalm de senaste 40 åren. Jag uppfattar stadsdelen som utomordentligt välordnad och gynnad på alla sätt och vis.
Men eller hur! Jag hänger jättemycket på söder (det är på rätt sida av stan för mig) och bohemisk är den knappast. Det är ju väldigt medelsvensson alltsammans.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 198
Senast: Fibusen
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 948
Senast: Enya
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
839
Senast: co-SMAD4
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 832
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp