Olika synpunkter på hoppning? *långt*

H

HoppFantasten

Jag skulle vilja höra era åsikter om hur ofta det är "skadligt" att hoppa hästen. Jag rider/tävlar min medryttarhäst ett 18-årigt arabsto med världens livsglädje, hon älskar att hoppa och springa pigg som en raket. Ute går hon knappt att hålla och hon är jättehet på hinder.

Nu är det så att jag har kommit i lite osämja med en vän ang. hur jag rider henne denna veckan. I fredags förra veckan hoppade jag några språng på hinder upp till 70cm mest omotiverad hoppning alltså bara 1 hinder, och två hinder på rad en gång.

Två dagar senare red jag barbacka och blev sugen på att ta några skutt för hon gick så himla lugnt och fint så då hoppade jag också 6 språng på 50-60cm. Hade hon fått bestämma hade vi hoppat hundra gånger till!

Jag pratade med min vän igår och sa att jag skulle hoppträna idag(torsdag) för att sedan tävla på söndag och då tyckte hon att jag hoppar mycket och det startades en diskussion som inte slutade så värst bra. Jag är av den åsikten att jag tycker inte ens att det är värt att kallas hoppning de skutten jag tog fredag och söndag, men nu ska jag träna för att hon ska förberedas för tävlingen, vi tävlar 90-100 och jag vill idag hoppa en kombination på ca. 90cm så att hon får mjuka upp sig lite och förbereda sig på högre höjder, hade sedan tänkt rida dressyr/skogen fre-lör och barbacka också.

Min andra vän säger att det inte är några problem att hoppa småhinder varje dag (hon har hört det av peder fredricsson) och att jag inte gör något fel som tränar idag. Skulle vilja höra vad ni tycker om detta? Gör jag fel som "hoppar mycket"?? :crazy:

Min vän som är emot säger att hästen kommer bli uttråkad/överansträngd men överansträngd av vad när jag inte har tränat hårt med henne på 2 veckor? (sen senaste tävlingen) Och jag känner hästen mycket väl och ser inte att hon kommer bli uttråkad av hoppning nångång i resten av sitt liv :p . Hon har tidigare i sina unga år tävlat på 140-nivå så hon är en riktig läromästare och väldigt duktig!

Hur skulle ni göra i min situation?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Hmm....jag tror det där är väldigt idividuellt. Min egen 18-åring skulle jag inte drömma om att hoppa på bana 3-4 gånger i veckan med, trots att hon är glad och pigg och inte alls gammal "till sättet". Hon tycker inte att det är speciellt kul att hoppa (på ridbana) så det blir bara nån gång ibland. Däremot i skogen älskar hon att hoppa, :) och jag har en liten stig med ett par hinder på där, 50-80 cm höga ungefär. Jag rider oftast ut med henne, och rider jag förbi hindren kan jag mycket väl låta henne hoppa dem två dagar i rad, hon älskar ju det! Vill din häst hoppa, så tror jag inte att hon tar någon skada av att hoppa ett par småhinder extra den här veckan! Så länge det inte är hoppträning på stora hinder 4 ggr/vecka det gäller, tror jag inte att hon varken blir överansträngd (förutsatt att hon är frisk, stark och i god kondition) eller uttråkad!
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Hmm.. Rent spontant tycker jag att man ska hoppa flera gånger i veckan. Men samtidigt dom små skutte du tog tycker jag inte räknas som att hoppa. Det kunde ju lika gärna varit ett diker, stock eller liknande när man rider ut.
Samtidigt måste ju hästen hoppa en del för att bygga en del av hopp musklerna. Lite kluven... Men jag tycker nog inte att du hoppat för mycket.
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Bara man gör annat oxo och hon tycker det är kul...
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Ja självklart gör jag annat, rider mycket dressyr för att hon ska lyssna på mig och rider ofta ut i skogen, släpper loss ibland.

TesseToken; Det e ju inte banor ja hoppar heller, utan enkelhinder/enkelkombination.. hmm.
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Jag tycker inte alls att det är fel att hoppa hinder på den höjden 2 dagar i v och senare hoppa ett hårdare pass och sen tävla. Ifall du tror att hon inte tar någon skada av det är det upp till dej för du känner hästen. Tycker du ska strunta i din kompis och säga åt henne att besöka en ryttare som tävlar på internationell nivå.
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

min tränare säger alltid "hinder under 1m kan du nästan hoppa hur mkt som helst eftersom det inte sliter på hästen direkt(storhäst pratar vi om då) men så fort det går över 1m så ska man vara lite försiktig"

Men sålänge hon inte blir trött eller så tkr jag att det är ok, personligen skulle jag inte hoppa så mkt på mina hästar. Då skulle jag hellre rida bomarbete el dylikt.
Men varje ryttare känner sin egna häst bäst
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Hon tycker det e kul så varför inte fortsätta... Verka pigg å fräsh till sin ålder... Tycker inte om nar andra lägger sig i hur man tränar sina hästar... Bara de inte handlar om nåt djurplågeri... Oc de e de verkligen inte i detta fall...

Lycka till i fortsättningen!
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Jag tycker inte alls att du hoppar för mkt... särkilt inte när det handlar om 4-6 språng(var det så du skrev) / dag & på hinder på max 70cm... Slitagemässigt är det ingen fara så länge hästen tycker att det är roligt...

Själv hoppar jag inte mina hästar mer än en gång i veckan. Men då är det på hinderhöjder på 1m-1,20 i regel...
Sedan brukar jag hoppa bommar, studs & rulla över små hinder typ 50-60 cm ca 1 gång i veckan också... men jag tyckjer knappt att det räknas som hoppning...
En hopptränare (känd) som jag red för innan tyckte att jag hoppade alldeles för lite. 2-3 ggr i veckan skulle man hoppa. 1 gång kunde ju då vara på just "småhinder" - när jag då frågade vad ahn menade med småhinder" så sa han att jag kunde sätta upp en oxer på 1m & "rulla" över på en 8-volt...

MVH
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Tack för era svar, intressant att veta vad andra tycker också! :) :bow:
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Min 17åring hoppar jag i vanliga fall 1gång i veckan, ibland 2. Är det tävling så hoppas hon enbart den gången, men kan ibland ta cavaletti bommar eller pytte hinder för att träna lydnad m.m.

Jag skulle inte hoppa min häst så ofta som du gör, det handlar visseligen lite om att hon kan bli lite för loj på hinder om man hoppar FÖR mycket... Hon har också gått 140-hoppningar. Och andra sidan så har jag hoppat min häst i skogen flera dagar i veckan ibland... och hon håller och är fräsh...

Tycker inte du har hoppat på några höjder, de höjder du hoppat på tror inte jag är skadligt på hästen... Antar att du inte rider så här VARJE vecka hellar, utan att det blir någon gång då och då som du hoppar lite oftare?
 
Senast ändrad:
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Nej egentligen inte nångång då och då heller.
Det blev så den veckan pga. dålig planering, annars hoppar jag bara 1 gång i veckan. och så ute i skogen då!
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Det är sâ olika! Min mâste hoppa mkt, jag rider ofta linjer, serier och smâ banor+bommar pâ backen. Han är sällan bra om det jag bara hoppar en gâng i veckan, han blir lugnare och "tänker" mer om han fâr hoppa. Däremot hoppar jag bara riktigt högt ngn gâng ibland.
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

det är verkligen inga problem o hoppa småhinder...jag var o jobbade nere hos jens fredricson i somras o vi kanske hoppase tre dagar irad...småhinder..hoppade inte ett hinder över 110 den månaden...
så länge det inte känns konstigt, så är det ingen fara...jag kan oxå få för mej o hoppa om man är o rider markarbete...o då kanske jag hoppar hinder på 100...o de e ju inte småhinder.visserligen e ju min yngre...men jag tycker det inte är några problem...såg till din vän att hon inte ska lägga sig i hur du rider hästen.
det vore väl skillnad om du hoppade t.ex. 100 - 120 lixom..
tycker inte du gör ngt fel...
 
Sv: Olika synpunkter på hoppning? *långt*

Jag blir så otroligt trött på "alla know it all" människor som ska komma och hacka på hästens individuella träning, kör ditt eget race och träna hästen på det sätt som du tycker och finner lämpligt. Sen finns det ju såklart gränser på vad som är lämpligt och inte lämpligt. :smirk: Det du beskriver är inget problem om hästen fortfarande tycker om det, sen ska man kanske inte lägga upp varje vecka på det sättet :angel: haha, men som sagt det är individuellt från häst till häst.. Kör på och lycka till på tävlingarna ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 836
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 280
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej, Om ni till exempel inte hoppat en häst på väldigt länge (flera månader), inte för den varit skadad utan bara för att låta den vila...
Svar
5
· Visningar
2 825
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp