Bukefalos 28 år!

Om hästen akut måste...

Plantan

Trådstartare
... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
:cry:
Hemska, hemska tanke... men det kan ju hända en olycka, eller så har Gamle svarten inte längre ett värdigt liv på ålderns höst.
 
Jag har en buffert för sånt. Så för mig är den biten absolut inga problem. Jag ringer lantbrukstjänst. De bultar tar med hästen och sen är det sorg i resten av livet
 
Jag har dels en liten buffert och dels en nära släkting som alltid har rejält med kontanter hemma och som gärna bistår mig i nöd. Bor nära också, så jag är helt lugn i det avseendet :)

Jag får även begrava min gamla häst på släktingens tomt!
 
Finansierar det med livförsäkringen i första hand, annars sparpengar som finns för oförutsedda utgifter.

Använder mig av nödslakt/lantbrukstjänst.
 
... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
:cry:
Hemska, hemska tanke... men det kan ju hända en olycka, eller så har Gamle svarten inte längre ett värdigt liv på ålderns höst.
Sparpengar. Kostar runt 7' tror jag. Begraver hemmA. Om jag får tillstånd :).
 
Jag har tillstånd för nedgrävning på grannens mark, men jag hoppas jag inte kommer behöva göra det. Om det är riktigt akut, dvs avsparkat ben eller liknande så kan grannen avliva, annars tar jag ut veterinär eller nödslakt beroende på vilket som är snabbast. Snabbast är som sagt grannen om det är riktigt akut.
 
Jag har tillstånd för nedgrävning på grannens mark, men jag hoppas jag inte kommer behöva göra det. Om det är riktigt akut, dvs avsparkat ben eller liknande så kan grannen avliva, annars tar jag ut veterinär eller nödslakt beroende på vilket som är snabbast. Snabbast är som sagt grannen om det är riktigt akut.
Är grannen jägare och kan/får skjuta skadade djur/hästar?
 
Kompis med bultlicens avlivar oavsett akut eller planerat.

Begravs hemma. Bara tillståndet för nedgrävning som behöver ordnas.
 
... ibland undrar jag om vissa (absolut inte alla!) "sällskapshästar" som säljs egentligen borde få somna... om det är människor som inte har hjärta att ta bort sin gamla häst, eller om de tycker det är för dyrt? Usch vad jag är hemsk som tänker så, men när hästar födda på tidigt 90-tal som inte kan ridas längre ska flytta till nytt stall och ny flock. Stackars gamlingar...
 
... ibland undrar jag om vissa (absolut inte alla!) "sällskapshästar" som säljs egentligen borde få somna... om det är människor som inte har hjärta att ta bort sin gamla häst, eller om de tycker det är för dyrt? Usch vad jag är hemsk som tänker så, men när hästar födda på tidigt 90-tal som inte kan ridas längre ska flytta till nytt stall och ny flock. Stackars gamlingar...
Det behöver väl inte vara synd om en häst bara för den inte rids?
 
Det behöver väl inte vara synd om en häst bara för den inte rids?
Nej, självklart! Det var mest dessa gamlingar som har ont och är stela och knackiga, som måste tas bort ganska snart i alla fall. Tänkte mest att det kan vara stressande för hästen att byta miljö. Som en gammal människa, helt enkelt. Även om det är ett jättefint ställe att bo på och folk/hästar är snälla så kan det ju vara jättejobbigt att sakna gamla vänner och ha massa nya rutiner...
 
Vi låter Roger från Hästkrematoriet i Ängelholm komma ut, bulta, ta med kroppen. Sedan separatkremeras den och vi får en fin urna med namnskylt.
Allt som allt kostar det närmare 15' tror jag, vi har buffert.
Det är helt klart värt det, jag har sällan blivit så väl omhändertagen som av personalen där, och hästarna älskar Roger. Jag älskar att bultpistolen har bra dämpning så jag slipper ljudet... Jag slipper också ångesten över vad jag ska göra med kroppen om det av ngn anledning inte går att gräva den dagen det är aktuellt.
 
Nej, självklart! Det var mest dessa gamlingar som har ont och är stela och knackiga, som måste tas bort ganska snart i alla fall. Tänkte mest att det kan vara stressande för hästen att byta miljö. Som en gammal människa, helt enkelt. Även om det är ett jättefint ställe att bo på och folk/hästar är snälla så kan det ju vara jättejobbigt att sakna gamla vänner och ha massa nya rutiner...

Vet du att de aktuella hästarna är slitna och har ont eller utgår du från det baserat på deras ålder?
Jag har en ponny född 1992. Hon är pigg och glad, joggar ut i hagen och planeras för årets första tävling om någon månad eller två. Jag hade inte heller haft något problem att byta stall. Hon skiter nog rätt mycket i vilket så länge hon får mat och får gå ut i en hage.
 
Jag har en buffert.
Jag tror att, om det inte är jätteakut, så får lantbrukstjänst göra det. Hört mycket gott om dem.
Min gamling mår väldigt bra och tar flyttar som ett spännande äventyr, väldigt fräsch i både kropp och huvud men åldern börjar ju göra sig påmind ibland så den dagen är oundvikligen allt närmre. Vill inte tänka på det alls så länge pålle mår bra :(

Jag har ingen möjlighet att begrava kroppen utan den får tas om hand av vem det nu är som gör sånt.
 
... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
:cry:
Hemska, hemska tanke... men det kan ju hända en olycka, eller så har Gamle svarten inte längre ett värdigt liv på ålderns höst.

Sparpengar.. Jag sätter undan så jag har för ev vetkosnader, utrustningspaj, avlivning etc.
När jag tog bort min ponny för några år sen kostade det ca 5000 har jag för mig.

Nu har jag flyttat och vet inte vad det går på här i skogen. Men antar mer..
 
Tror jag betalade under 2000 för den sista vet bultade hemma, sedan grävdes hon ner på vår mark. Vi har egen grävare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 585
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 651
Senast: SiZo
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
469
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp