Bukefalos 28 år!

Om hästen akut måste...

Beklagar. Förstår att du inte orkar bråka om pengarna, trots att det rör sig om en ganska stor summa, för de som i de har så fet plånbok. Det jag inte förstår är hur man kan avgöra och besluta att ett djur som uppenbart lider så mycket ska fortsätta behandlas. Om du låtit hästen leva med sina smärtor hade du istället kunnat bli anmäld för djurplågeri. Mycket konstigt de skriver i det finstilta. Och om man då tagit en försäkring för att klara de omkostnader som blir i en sån hemsk sits att man måste ta bort sin vän, då kan man ju fråga sig om varför man betalat den biten på försäkringen i alla år. Bättre att sätta undan de pengarna, och låta de vara orörda och öronmärkta, för den dagen kommer ju, förr eller senare, tyvärr.


Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag. De väljer genom villkoren vad de ska ersätta och inte. De finns inte där för någon djurskyddsaspekt. Det är dessutom aldrig bolaget som bestämmer om jag ska behandla eller avliva en häst. De bara beslutar om huruvida de tänker ersätta för behandling, avlivning etc. Det är jätteviktigt att komma ihåg. Ofta hör
man att "försäkringsbolaget godkänner inte ditt eller datt, så jag måste..." Det måste man inte - då har man slutat bry sig om djuret och låter pengarna styra. Sen så det ÄR för många av oss rätt väsentligt att få ut livförsäkringen för att köpa en ny. Men det får aldrig någonsin gå före djurets bästa.

Inte ens veterinärerna bestämmer. Jag ville ta bort min redan i höstas då jag inte trodde på det hela och prognosen var klart dålig. Han led inte då dock. Men veterinärerna ville inte ta bort, så jag hade inte fått några pengar i liversättning om jag tagit bort. Där valde jag ge det tid (ja att jag kapat armen för att rädda den hästen om det gick spelar också in). Men på slutet, när han mådde dåligt och hade ont. Han hade tagits bort oavsett vad både veterinärer och försäkringsbolag tyckt. Jag har gjort lika med andra, tagit bort innan jag ens frågat försäkringsbolaget. Kollat med dem efteråt. För deras beslut hade inte på delat, hästen skulle slippa mer.

Man ska också veta att det kan ligga i veterinärers intresse att lära sig mer, prova att operera, göra en Scint osv. Det är inte alltid för det enskilda djurets bästa. När jag ringde min vet och sa att "han har tyvärr lika ont trots behandlingen" så började vet prata om Scint. Jag sa nej, hästen hade ont och skulle inte behöva ha ont flera veckor till för att vi skulle göra en Scint för att veta exakt varför han hade så ont. Det spelade ju ingen roll - vi kunde inte hjälpa hans smärta. Och att veta varför vi inte kunde det hjälper veterinärer i framtiden - men det skulle bara förlänga lidandet för min häst.
 
De har självklart egna veterinärer som gör sin bedömning innan de godkänner en utdömning. I akuta fall är det en annan sak, men då spelar det som hästägare mindre roll - man vill ju bara spara hästen svårt lidande.
Ja, det är det jag menar. Hamnar ägaren i klorna på fogden så är det sekundärt. Då får ägaren lösa sina ekonomiska problem senare, men det ska inte hästen behöva lida för.
 
@Alexandra_W Nej, det är klart att bolagen inte bestämmer när hästen ska tas bort om den är dålig, det beslutet får man ju hoppas att folk har vett att ta i tid. Men det är ju bedrövligt att det ska vara så svårt att få ut pengarna man "borde" ha fått när hästen, som i ditt fall, inte längre kan leva ett värdigt liv utan plågas av kroniska smärtor och därför måste avlivas. Fick du ut något av bolaget alls?
 
Det står i försäkringen att den täcker avlivning, så den kommer användas. Sen har jag sparpengar för det som försäkringen inte täcker. Jag har inget livvärde på ponnyn dock. Är det planerat blir det mest troligt på klinik och då kremeras kroppen efteråt. De tar hand om kroppen på kliniken.
 
@Alexandra_W Nej, det är klart att bolagen inte bestämmer när hästen ska tas bort om den är dålig, det beslutet får man ju hoppas att folk har vett att ta i tid. Men det är ju bedrövligt att det ska vara så svårt att få ut pengarna man "borde" ha fått när hästen, som i ditt fall, inte längre kan leva ett värdigt liv utan plågas av kroniska smärtor och därför måste avlivas. Fick du ut något av bolaget alls?

Jadå de betalade snällt hutlösa summor i undersökningar, operation, medicin och behandlingar. Samt betalade ut livvärdet. Det var "bara" avlivningen som inte täcktes. Och det framgick av villkoren med deras tolkning, vi "bara" hade olika tolkning så jag räknade med att den skulle ersättas med men icke. (Eller de betalade inte 2 mån på konvstall a 15000 kr heller men det framgick väldigt tydligt av villkoren så det visste jag).

Ang att folk tar beslut, veterinärer sätter stopp osv. Det fanns en häst som hette Nehru. Ska se om jag kan länka. En jävligt sorglig historia och en ren soppa. Häststackaren led alla heövetes kval, länge. För att "försäkringsbolaget krävde att..." Och ja de krävde experimentell behandling osv för att ersätta livvärdet (som
Var mycket mycket högt). Men det är ett typfall på där jag anser en ägare lagt lite för mkt i försäkringsbolagets händer och inte tagit sitt eget ansvar (även om det teoretiskt går att förstå). Och där veterinärers vilja att försöka och lära sig mer gått ut över djuret.

Den ursprungliga sidan är borta. Har du readly kan du läsa det gamla numret av ridsport det står. Annars står det här Om du scrollar ner lite nedanför bilden av den med blodigt huvud
http://jenny-mino.blogspot.se/2013_03_24_archive.html?m=1

Varning för otäck bild, dock är det inte den värsta jag sett på hästen i fråga
 
Senast ändrad:
Vilken fullständigt vidrig historia om stackars Nehru!
:cry: Så mycket onödigt lidande och vilken hemsk sjukdom, att se sin häst så dålig måste ha varit fruktansvärt!
 
Vilken fullständigt vidrig historia om stackars Nehru!
:cry: Så mycket onödigt lidande och vilken hemsk sjukdom, att se sin häst så dålig måste ha varit fruktansvärt!

Ja. Men samtidigt så har man ju ett ansvar. Jag tycker hjärtinnerligt synd om både häst och ägare. Men hela diskussionen om att man styrs av bolaget, bättre inte ha försäkring, att det var försäkringsbolagets fel osv. Där har man tappat bort hästägaransvaret. Om hästen så är livförsäkrad för 300' och man betalat 50' i premier per år så man tar bort hästen när den lider så. Vad fan försäkringsbolaget än vill. Man kan inte låta det fortgå och skylla på bolaget, då har pengarna fått ta över. Om man inte kan skita i försäkringspengarna i ett sånt läge - ja då är det nog bäst att inte ha försäkrat.
 
Ja. Men samtidigt så har man ju ett ansvar. Jag tycker hjärtinnerligt synd om både häst och ägare. Men hela diskussionen om att man styrs av bolaget, bättre inte ha försäkring, att det var försäkringsbolagets fel osv. Där har man tappat bort hästägaransvaret. Om hästen så är livförsäkrad för 300' och man betalat 50' i premier per år så man tar bort hästen när den lider så. Vad fan försäkringsbolaget än vill. Man kan inte låta det fortgå och skylla på bolaget, då har pengarna fått ta över. Om man inte kan skita i försäkringspengarna i ett sånt läge - ja då är det nog bäst att inte ha försäkrat.
Hemsk historia!
Slutsats - köp aldrig en så dyr häst att du inte du inte har råd att ta bort den.
 
@LovisaleonoraDet tycker inte jag! Att hästen får gå i hagen och mumsa gräs och pang, den är borta, är en väldig skillnad mot att köra in på slaktområdet och vetskapen om vad som hänger på krokar därinne, med all ångest det innebär för många. Kanske inte för dig, då. Men så skulle jag känna. Och fasa inför.
Kan ju säga såhär, när jag skulle ta bort min häst med bult så var jag beredd på att betala 13000kr för att en djurambulans skulle komma till stallet och ta bort och ta med hästen till kremering pga att jag hade otroligt svårt att tänka mig att min häst skulle lyftas brutalt in i den containern med andra döda djur som händer när lantbrukstjänst tar hästen. Jag tror inte direkt dom ligger fint iordning med filtar över sig och ljus tända direkt. Han som körde sa att han kunde parkera en bit bort så att inte hästen skulle bli orolig av lukten, det säger en del tycker jag. Det är lika illa som att åka till ett slakteri i den bemärkelsen.

Jag ser inte riktigt skillnaden där att det skulle vara mindre hemskt att djuren "hänger på krokar" än att dom mer eller mindre bara läggs ner i en container med andra döda.

Jag kom till sans dock och valde lantbrukstjänst då jag trots allt visste att när hästen är borta är han borta och då spelar det mindre roll vad som händer med kroppen. Det sparade jag nästan 9000kr på.

Grejen är att i det läget är allt hemskt. Tanken på vad som händer med hästen efter är hemsk oavsett, det spelar ingen roll vart man är, det är lika brutalt och hemskt iallafall. Jag kommer aldrig glömma den känslan jag fick när jag hörde bulten. Var verkligen som om hela världen och tiden stannade, kände bokstavligt en hel bit av mig försvinna på nåt vis.

Enda gångerna jag kan tycka det är galet att åka iväg med hästen är ifall hästen är väldigt stressad i transporter osv. Vart man åker tror jag för hästens skull inte spelar någon roll alls.
 
@Grazing
Håller helt med dig. Alla djur jag tyckt om har varit en stor sorg när de tagits bort. Det har alltid varit hemskt. Själva stunden då de fått somna in har jag fått lov att vänja mig vid och ta det lugnt, men sorgen är alltid densamma. Att köra hästen till ett slakteri och ha det jobbigt själv, som jag är funtad i alla fall, skulle garanterat smitta av sig på hästen. Mina älsklingar har kunnat läsa av om jag varit olycklig, så det skulle bara vara ännu värre när det är dags för sista vilan. Då föredrar jag ett värdigt slut på gården därhemma och sen begravning i närheten. Ingen lastbil eller container, inga krokar. Om nu möjligheten finns att välja och det inte är akut, då snabbast möjliga gäller. Men vad jag tycker är ett värdigt slut kan ju vara ett helt annat för någon annan. Den som tar det hela med ro, för förhoppningsvis över den känslan till sitt djur. Vi människor är ju så olika och känner så olika för det här med döden... Det bästa för hästen är ju naturligtvis det där den får ett slut i lugn och ro där den känner sig trygg, oavsett vilken plats det nu är. Hemma eller nån annan stans.
Här i tråden har jag läst om så otroligt fina avslut man fått med sina hästar så jag gråtit...
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 589
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 652
Senast: SiZo
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
473
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 984
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp