Bukefalos 28 år!

Om hästen akut måste...

... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
:cry:
Hemska, hemska tanke... men det kan ju hända en olycka, eller så har Gamle svarten inte längre ett värdigt liv på ålderns höst.

Vi har fördelen att ha en "hästvila" inte så långt härifrån. Om det är möjligt transporteras hästen dit och avlivas med bult på plats. Jag har inte orkat vara med själv, men några kompisar har och de har intygat att allt går lugnt och fint tillväga. En häst som är för dåligt för att transporteras ö h t avlivas hemma och transporteras sedan till "hästvilan" där den begravs. Om jag minns rätt kostar platsen på hästvilan 2500 kr inkl själva begravningen och avlivningen 1200 kr. (Var 3 år sedan jag behövde avliva häst så ev har priset höjts sedan dess.) Det finns även möjligheten att kremera hästar i länet, på en äggfarm som har byggt sitt hönskrematorium tillräckligt stort för att även kunna ta emot hästar. Men för min del kändes begravning av hela hästen på hästvilan bäst och de allra flesta jag känner har också använt den möjligheten. Jag har ett buffertkonto för hästarna och betalade därifrån.
 
Vi låter Roger från Hästkrematoriet i Ängelholm komma ut, bulta, ta med kroppen. Sedan separatkremeras den och vi får en fin urna med namnskylt.
Allt som allt kostar det närmare 15' tror jag, vi har buffert.
Det är helt klart värt det, jag har sällan blivit så väl omhändertagen som av personalen där, och hästarna älskar Roger. Jag älskar att bultpistolen har bra dämpning så jag slipper ljudet... Jag slipper också ångesten över vad jag ska göra med kroppen om det av ngn anledning inte går att gräva den dagen det är aktuellt.

Precis så blev det när gammelponnyn fick somna in 33 år gammal, efter nästan 32 år på gården. Askan begravd under eken vid ridbanan. Allt lugnt och fint och mycket värdigt i sorgen. Och ja, jag har buffert för att göra vad som behövs - om jag får bestämma så på samma sätt - när den hemska dagen kommer nästa gång för någon av hästarna.
 
Avlivade 2 i september förra året, 1 under 250 kg och 1 över och har om jag inte minns helt fel gick det på 10 250 för båda med bultning med lantbrukstjänst.

Tycker inte det blev så farligt dyrt med tanke på att det är stora djur som ska forslas bort.
 
... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
:cry:
Hemska, hemska tanke... men det kan ju hända en olycka, eller så har Gamle svarten inte längre ett värdigt liv på ålderns höst.
När det hände mig hade hästen livförsäkring som jag kunde använda pengar från. Har alltid en livförsäkring som täcker en avlivning. Men sen har jag ju sparpengar också för oväntade utgifter.
 
Kosta 5.400;- med svensk lantbrukstjänst vid bokat, dyrare vid akut.

Finns alltid på kontot, skulle de nån gång vara helt galet slut på pengar har jag en väldigt snäll pappa som jag alltid kan ställa upp utan problem.
 
... ibland undrar jag om vissa (absolut inte alla!) "sällskapshästar" som säljs egentligen borde få somna... om det är människor som inte har hjärta att ta bort sin gamla häst, eller om de tycker det är för dyrt? Usch vad jag är hemsk som tänker så, men när hästar födda på tidigt 90-tal som inte kan ridas längre ska flytta till nytt stall och ny flock. Stackars gamlingar...

Tidiga 90-talet innebär en ålder på max 26 år. Det är "ingenting" för en fräsch häst eller ponny.
 
Jag tog bort två stora (över 250 kilo) för en vecka sedan genom Lantbrukstjänst och det gick på 10800 inkl moms.
Vi brukar om det är möjligt gräva ner här hemma, men i år har det varit så blött att hålet som grävts snabbt blev mer pool än grav.
Värt att tänka på för den som tänker använda försäkringen är att Lantbrukstjänst tar betalt innan de avlivar. Så man måste ha pengarna på kontot när det är dags.
 
Tar ut lantbrukstjänst, kostar ca 5500.
Är det akut så får distriktsvet avliva och lantbrukstjänst hämta. Då blir det markant dyrare men just pengarna är skitsamma i det där läget.

Har alltid minst 5' i livförsäkring dock för att åtminstone hjälpa till lite med kostnaden.

Har endera buffert eller om det skulle knipa riktigt ett kreditkort.
 
Jag tänker som så, den dagen den sorgen.
Vi har en granne med jaktlicens som i nödfall kan skjuta, sen blir det en annan femma att hantera kadavret.
 
Jag tänker som så, den dagen den sorgen.
Vi har en granne med jaktlicens som i nödfall kan skjuta, sen blir det en annan femma att hantera kadavret.
Har du pratat med jägaren? har själv licens på 2 vapen men inget av dom lämpliga för bedövning innan avblodning eller finns det andra lagliga sätt att avliva häst på med vapen inblandat?
 
Har du pratat med jägaren? har själv licens på 2 vapen men inget av dom lämpliga för bedövning innan avblodning eller finns det andra lagliga sätt att avliva häst på med vapen inblandat?
Nej, men han var här och fick akut avliva en av hästarna i stallet för något år sedan. Hur dom gjorde exakt det vet jag inte, tror han sköt hästen vid begravningsplatsen. Han hjälpte även till och körde bort hästen till begravningsplatsen i skogen, som ägarna hade fixat lov till från länsstyrelsen (tror jag det var) och begravde.
 
Jag har olika alternativ. Dels en kompis som är veterinär och kan både spruta och bulta, funkar för akuta fall, hon bor 5 minuter från mig. Främsta alternativet är Trotjänaravlivning, jag har mycket god erfarenhet av deras tjänster.

Sen i värsta fall känner jag massor av folk som är jägare, men jag tror faktiskt att få av dem är pigga på att avliva en häst. Det är en helt annan sak att skjuta ett älskat sällskapsdjur för de flesta, många har även gått ifrån att skjuta sina jakthundar.
Men i ett riktigt akut fall utan alternativ skulle jag kunna få ut min farbror på 5 minuter, han hade ställt upp om jag hade bett honom. Men hundar har han slutat skjuta, det är för krävande känslomässigt.

Båda hästarna har försäkringar som täcker avlivningskostnader, den ena har typ enbart den försäkringen, har räknat på det så jag tjänar faktiskt på att betala de kronorna om året så länge hon inte blir 50 år gammal;) Trotjänaravlivning skickar faktura.
 
... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
.

Jag sätter igång kaffepannan samt startar grävmaskinen. Jag försöker också få tag i rätt tjänsteman på kommunen för att få godkänt att begrava hästen här hemma (numer behöver kommunen bara godkänna platsen och man behöver inte göra hela pappersexercisen med länsstyrelsen). Är det riktigt akut så kommer jag nog att gräva ner den oavsett veckodag.

En gång har jag avlivat med hjälp av veterinär och det kostade nog 3-4000 kr för veterinären och någon femhundring för transport av grävmaskin till och från den aktuella platsen. Det är dock några år sedan nu.

Jag vill inte skicka iväg någon häst med slakttransport men skulle kunna tänka mig avlivning på klinik om det var så att hästen redan var där. Vad som händer med kroppen efteråt är jag inte så noga med annat än att jag inte själv vill äta hästen. Det är eventuell transport och hantering fram till avlivningen som jag vill ska ske på ett bra sätt, jag vill även vara med så långt att jag själv räcker över grimskaftet till personen med bultpistolen. Med egen häst vill jag inte vara med vid själva avlivningen men med andras hästar har jag inget problem med det.
 
Jag har hästarna livförsäkrade så det täcker avvlivning, sen gräver jag ner här hemma på betet. Tar ut veterinär för att bulta, gräver själv. Är det akut akut kan jag bulta själv men slipper helst det på hästarna... Senaste gången hade jag ut vet, då betalade jag 600 (har jag för mig, det var ett par år sedan nu)+ 300 till länsstyrelsen för begravningstillståndet.

Hoppas att smådjurskrematoriet här kommer att bygga ut så de kan ta emot häst också, isf blir det nog separatkremering när det är dags för Grabbarna Russ.
 
Tidiga 90-talet innebär en ålder på max 26 år. Det är "ingenting" för en fräsch häst eller ponny.
Jag menar inte en fräsch häst utan de som är gamla och stappliga och har såna problem med ben och kropp att de inte längre ska ridas pga värk ed som de kanske har vare sig man rider eller inte. Och jag pratar stora hästar, det är de annonserna jag kollar. Tänkte inte på ponnyer i det här fallet, de håller ju ofta längre än stora hästar dessutom. Men det kanske inte säljs såna gamla skrutthästar?Jag hoppas verkligen inte det.

Jag är imponerad och glad att så många i tråden redan vet hur det ska bli den dagen Brunte måste få vila. Att det redan är ordnat med ekonomin och till och med begravningsplats. De som har marker runt stallknuten där man får begrava sin gamla trotjänare, det är fantastiskt. Trodde inte att det var så vanligt att begrava hästar.
 
Jag menar inte en fräsch häst utan de som är gamla och stappliga och har såna problem med ben och kropp att de inte längre ska ridas pga värk ed som de kanske har vare sig man rider eller inte. Och jag pratar stora hästar, det är de annonserna jag kollar. Tänkte inte på ponnyer i det här fallet, de håller ju ofta längre än stora hästar dessutom. Men det kanske inte säljs såna gamla skrutthästar?Jag hoppas verkligen inte det.

Jag är imponerad och glad att så många i tråden redan vet hur det ska bli den dagen Brunte måste få vila. Att det redan är ordnat med ekonomin och till och med begravningsplats. De som har marker runt stallknuten där man får begrava sin gamla trotjänare, det är fantastiskt. Trodde inte att det var så vanligt att begrava hästar.

Nog säljs det en och annan skrutthäst, men jag tror inte att det är så vanligt. I alla fall inte att skrutthästar köps, dvs folk kanske försöker sälja men ingen är intresserad :) Oftast (alltid?) vill man ju ha en fräsch och frisk häst, även om hästen bara ska vara sällskap eller promenadridas. En sjuk/skadad häst oavsett ålder eller användningsområde kommer oundvikligt att kosta mer än en frisk dito. Ska du dessutom bara ha hästen som sällskap är du nog som köpare angelägen om att hålla nere kostnaderna, tror jag i alla fall. Har själv aldrig köpt en gamling, men så skulle i alla fall jag resonera.
 
Nog säljs det en och annan skrutthäst, men jag tror inte att det är så vanligt. I alla fall inte att skrutthästar köps, dvs folk kanske försöker sälja men ingen är intresserad :) Oftast (alltid?) vill man ju ha en fräsch och frisk häst, även om hästen bara ska vara sällskap eller promenadridas. En sjuk/skadad häst oavsett ålder eller användningsområde kommer oundvikligt att kosta mer än en frisk dito. Ska du dessutom bara ha hästen som sällskap är du nog som köpare angelägen om att hålla nere kostnaderna, tror jag i alla fall. Har själv aldrig köpt en gamling, men så skulle i alla fall jag resonera.

Det är nog så att de sällan säljs. Men tyvärr försöks det ganska ofta. Hästar som är 25+, ibland 30+, som skänks bort eller säljs för en spottstyver. Som ibland redan i annonsen beskrivs som halta och lytta (men "inget hen har ont av"...), stela eller liknande. Och i andra fall beskrivs som hälsan själv men en titt på annonsbilden visar annat.

Jag kan inte tolka sådana annonser som annat än att man vill slippa undan avlivningsansvaret och avlivningskostnaden. Och jag får lust att vara miljonär, ta dem allihop och avliva dem så de slipper både gå kvar och risken att hamna hos någon som bara ser en billig häst utan koll på vad det innebär att ha en gammal häst och kanske inte heller har ekonomin att ta bort den.
 
... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
:cry:
Hemska, hemska tanke... men det kan ju hända en olycka, eller så har Gamle svarten inte längre ett värdigt liv på ålderns höst.
Om det är akut tas den bort där det behövs, hemma eller på kliniken. Vi tog bort två för ett år sedan, om jag minns rätt kostade det ca 8tkr per st, togs bort hemma, och de tog med sig kropparna.
Och kostnaden, ja med hästar så behövs väl en buffert ändå? Om den så ska täcka veterinär eller avlivning. Även om man har veterinärvårdsförsäkring så kostar det ju 2000 kr i självrisk och 20% rörlig självrisk, så upp emot 10 hamnar man ju lätt...
 
Det är nog så att de sällan säljs. Men tyvärr försöks det ganska ofta. Hästar som är 25+, ibland 30+, som skänks bort eller säljs för en spottstyver. Som ibland redan i annonsen beskrivs som halta och lytta (men "inget hen har ont av"...), stela eller liknande. Och i andra fall beskrivs som hälsan själv men en titt på annonsbilden visar annat.

Jag kan inte tolka sådana annonser som annat än att man vill slippa undan avlivningsansvaret och avlivningskostnaden. Och jag får lust att vara miljonär, ta dem allihop och avliva dem så de slipper både gå kvar och risken att hamna hos någon som bara ser en billig häst utan koll på vad det innebär att ha en gammal häst och kanske inte heller har ekonomin att ta bort den.
Det är ju risk för att de säljs som just sällskap/promenadhäst till nån okunnig familj som tycker att "jäntan kan väl få en kuse så det blir tyst på tjatet och 2000 är ju ett klipp, det står ju att den går att rida på, lugn och fin häst är det oxå" = halvdöd, och de märker inte ens att den är halt på tre ben. Så kan den stå hos grannens som just köpt en travare för samma peng till deras unge och så kan de rida ikapp på lägdorna i random gångart.
Det finns mycket "stoll" på vischan där kunnigt folk aldrig ser vad som händer...

Hoppas bara att det inte händer alltför ofta.
 
Om man avlivar på klinik, då kan man inte skicka hästen till slakteriet efter det? De tar bara in hästar levande för att kunna ta reda på köttet sen, eller hur? Och vad är slaktvärdet ungefär på en stor häst om de gör det på slakteriet? Om man nu kan slakta efter medicinering ed.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 742
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 968
Senast: SiZo
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 266
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp