Bukefalos 28 år!

Om hästen akut måste...

Det är många gånger försäkringsbolaget går emot veterinärs rekommendation om avlivning. I självklara fall (öppna benbrott) är det en annan sak.

Man ska också komma ihåg att inte alla veterinärer avlivar.
Ja, riktigt. Det var benbrott på den nivån, jag menade. Men hur kan försäkringsbolaget tycka annat än vad veterinären gör, om veterinären dömer ut hästen av någon anledning och anser att den ska få gå vidare? Har de egna veterinärer som åker ut och besiktigar eller hur går det till?
 
De sprattlar dock inte. Utan rätt bultade faller de, kan rycka en kort stund. Sen avblodas de ja, och det ska ske snabbt inpå själva bulten (inom 60 sek var det förr, vet inte om det ändrats).

Jag är med vid bultning men går därifrån innan avblodning och vänder mig inte om.

Bulten är bedövning, avblodningen avlivning. Man får alltså inte skjuta dem och låta de "självdö". De är dock hjärndöda av bulten (eller kulvapnet, man får använda sådant med, men skottet sätts på samma ställe i pannan). Så man får inte skjuta som en älg med hjärtskott/etc.
Inte helt färskt inlägg, men vill svara ändå.
Visst sprattlar en nyss avlivad gris. Man bultar och inom 10 sekunder hittar man halspulsådern och avblodar. Medan grisens blod rinner ut så sprattlar den. Men den är hjärndöd pga bultningen.
 
Har de egna veterinärer som åker ut och besiktigar eller hur går det till?

De har självklart egna veterinärer som gör sin bedömning innan de godkänner en utdömning. I akuta fall är det en annan sak, men då spelar det som hästägare mindre roll - man vill ju bara spara hästen svårt lidande.
 
Nu skämtar du ändå. Du tror väl inte att man avlivar en häst med lungskott på avstånd?!

Det går till på samma sätt som på slakteriet, med bult. Och inte fasiken är man med när de styckar, man håller till bulten faller. Du är inte tillåten i ett slakteri utan särskilt medgivande.

Jag förutsätter att du är vegetarian med det sista uttalandet?
Vad får dig att tro att jag menar att hästen ska skjutas? Så vitt jag vet är bultpistolen en mobil apparat man bär med sig, in i hagen om man så vill, eller vid vägkanten, där det växer gräs, men är kanske lättare att kunna frakta bort kroppen ifrån.
Men du vet väl vad som händer på ett slakteri? Du behöver väl inte gå in själv för att veta vad som händer där? Jag har inte heller skrivit något om att gå in där, så jag förstår faktiskt inte vad du menar...
 
Inte helt färskt inlägg, men vill svara ändå.
Visst sprattlar en nyss avlivad gris. Man bultar och inom 10 sekunder hittar man halspulsådern och avblodar. Medan grisens blod rinner ut så sprattlar den. Men den är hjärndöd pga bultningen.

Fast vi pratade väl hästar? (Ingen koll på grisar). De kan som det skrevs rycka (och "galoppera") men sprattla har jag aldrig sett någon göra eller hört någon göra? Men teoretiskt kanske de kan sprattla då?
 
Vad får dig att tro att jag menar att hästen ska skjutas? Så vitt jag vet är bultpistolen en mobil apparat man bär med sig, in i hagen om man så vill, eller vid vägkanten, där det växer gräs, men är kanske lättare att kunna frakta bort kroppen ifrån.
Men du vet väl vad som händer på ett slakteri? Du behöver väl inte gå in själv för att veta vad som händer där? Jag har inte heller skrivit något om att gå in där, så jag förstår faktiskt inte vad du menar...

Hästen går och betar gräs i hagen. Det är ju inte rikligt vad den gör. Hur många hästar har du varit med och bultat bort?

Ja, jag vet vad som händer på ett slakteri. Det händer samma sak varje dag, oavsett om jag behöver ta bort min häst i hagen, på slakteriet eller någon annanstans. Det du beskriver är ju en präktig dubbelmoral.
 
@Lovisaleonora Vadå skojar? Jag vet väl mycket väl vad som händer på ett slakteri. Man slaktar och styckar djur, med såg, bland annat. Det är verkligen inget skämt. Jag står för vad jag skrivit. Döm inte hur andra känner inför detta. Om du tycker om det är samma som att bulta hemma får det verkligen stå för dig! Det tycker inte jag! Att hästen får gå i hagen och mumsa gräs och pang, den är borta, är en väldig skillnad mot att köra in på slaktområdet och vetskapen om vad som hänger på krokar därinne, med all ångest det innebär för många. Kanske inte för dig, då. Men så skulle jag känna. Och fasa inför.

Jag har tagit bort häst på slakteri. Pga viss miss i logistiken låg en slaktad häst därinne i rummet. Jag höll på att dö, inte för jag har problem med slaktade djur i allmänhet men för hästens skull. Tänkte "shit det här går aldrig, fan också". Hästen buffade mic lätt i ryggen, klev in, kollade på den döda hästen, ville nosa (jag sa nej), snackade lite med killen som skulle avliva och stod sen som ett ljus. Helt avslappnad och orädd. En häst som kunde få stora nervsammanbrott i andra lägen om hon blev oroad.

Död är inte så skrämmande för hästar som för oss, de tycks förvånansvärt obrydda. En gång när jag tog bort hemma stod de andra i rad vid staketet och tittade på. En försökte sen nå under stängslet och slicka på blodet.

Personligen föredrar jag slakt före kadaverbil. Känns "värdigare" de blir kött. Men det går i princip aldrig med nuvarande EU-regler. Så jag försöker bara låta bli att tänka på det efter döden, och att det ändå bara är ett skal och en kropp. "Själen" är borta...
 
Hästen går och betar gräs i hagen. Det är ju inte rikligt vad den gör. Hur många hästar har du varit med och bultat bort?

Ja, jag vet vad som händer på ett slakteri. Det händer samma sak varje dag, oavsett om jag behöver ta bort min häst i hagen, på slakteriet eller någon annanstans. Det du beskriver är ju en präktig dubbelmoral.
Vad, exakt, menar menar du med dubbelmoral? Vad är det du anklagar mig för?
 
Vad, exakt, menar menar du med dubbelmoral? Vad är det du anklagar mig för?

Jag frågade hur många hästar du har varit med och tagit bort.

Jag anser det vara grov dubbelmoral att en dag av alla tycka det är hemskt med slakterier. Resten av dagarna går det hur bra som helst med slakterier. Är din hästs liv så mycket mer värt än en gris som aldrig fått vara annat än född till mat?
 
Hästen går och betar gräs i hagen. Det är ju inte rikligt vad den gör. Hur många hästar har du varit med och bultat bort?

Ja, jag vet vad som händer på ett slakteri. Det händer samma sak varje dag, oavsett om jag behöver ta bort min häst i hagen, på slakteriet eller någon annanstans. Det du beskriver är ju en präktig dubbelmoral.
Eh, jo, det är just vad som kan ske om man vill ordna för det. Du har kanske inte tagit reda på de alternativ som finns vid avlivning?
 
Vi har haft häst som dött i hagen, fick inte ut ett öre trots A1 i många år. Troligen orsak är massiv hjärtinfarkt eller stroke.

Så visst kan bolagen vara nyckfulla.

Absolut. Men minst risk är nog vid rejält, hopplöst benbrott i hagen och bara ta bort på plats.

Jag fick nyss avslag på ersättning för avlivning. En mycket kreativ skrivning i villkoret och så en lite vinklad tolkning av skrivningen så vips ingen ersättning. Nu orkar jag inte kolla exakt skrivning men gick ut på att om behandling/fortsatt behandling enligt veterinärmedicinsk expertis inte gjorde att hästen kunde leva vidare utan måste avlivas så ersatte de. Tolkningen var dock enbart akuta saker, a la benbrott. Min som inte hade en akut skada men en hopplös prognos och så ont trots smärtis att det var djurplågeri ens fundera på något annat än ta bort honom föll inte innanför vad som ersattes.... Blev en liten ekonomisk kalldusch då jag varit "säker" på att få tillbaka pengarna och tagit dem från lönekontot bara. Men, sånt är livet... (Jag kunde kanske överklagat men orka bråka om 5500 kr, även om det är halva mitt studiemedel, det viktiga är att hästen inte lider mer. Resten är bara pengar och reder sig nog)
 
Fy vad hemskt. :( Vad kostade det? Men hellre att avliva på klinik än att åka till slakteriet! Även om utgången är densamma, så måste det kännas värre att åka till slaktar'n med sin stora köttyxa. Huuu!

Att ta hem nödslakt kostar ca 7' här hos oss och att åka till kliniken kostade 10' För mig var det inte ett alt. att stå där och hålla i snöret så jag valde kliniken. Inte med just den ponnyn - en riktig hjärteponny som på bara ett år tog min dotter från ingenting till SM i hoppning. Som ALLTID ställde upp i vått och torrt, som var så snäll så ALLA hästar kände sig välkomna i flocken. Den finaste och goaste man kan tänka sig. Aldrig jag ville stå och hålla i när han dog.
 
Eh, jo, det är just vad som kan ske om man vill ordna för det. Du har kanske inte tagit reda på de alternativ som finns vid avlivning?

Fast beta gräs är inte riktigt möjligt. Huvudet i havrehinken går, men de står ju då med någon som håller i. Beta blir för osäkert, man vill inte de vrider huvudet i fel läge liksom...

Så absolut de kan få stå och mumsa sista stunden i livet, men inte gå och beta i hagen.

Det brukar vara okej med havrehink även på slakteri dock.

Hästar som avlivas med spruta kan mer sällan äta sista stunden, de sederas ofta.
 
Jag frågade hur många hästar du har varit med och tagit bort.

Jag anser det vara grov dubbelmoral att en dag av alla tycka det är hemskt med slakterier. Resten av dagarna går det hur bra som helst med slakterier. Är din hästs liv så mycket mer värt än en gris som aldrig fått vara annat än född till mat?
Många djur har jag varit med om att ta bort. Men det har inte med saken att göra. Jag tycker det är lika vidrigt för alla djur som måste tas bort, av olika anledningar. Ska man välja att äta kött tycker jag att hästkött och vilt är bra alternativ, då hästar som slaktas i regel haft ett bra liv med utevistelse och omsorg. Samma med vilt, som fått leva fritt och pang, är borta.
 
Många djur har jag varit med om att ta bort. Men det har inte med saken att göra. Jag tycker det är lika vidrigt för alla djur som måste tas bort, av olika anledningar. Ska man välja att äta kött tycker jag att hästkött och vilt är bra alternativ, då hästar som slaktas i regel haft ett bra liv med utevistelse och omsorg. Samma med vilt, som fått leva fritt och pang, är borta.

Och igen.

Jag frågar: hur många hästar har du varit med om att ta bort och med vilka metoder?
 
Fast vi pratade väl hästar? (Ingen koll på grisar). De kan som det skrevs rycka (och "galoppera") men sprattla har jag aldrig sett någon göra eller hört någon göra? Men teoretiskt kanske de kan sprattla då?
Hahaha, så kan det gå när man bara hoppar in och läser en tråd där man inte var med från början :p
Jag pratar om just grisar (som sprattlar)
 
Nån skrev att man måste betala direkt innan avlivning/hämtning med bil, tror det var Lantbrukstjänst. Illa, om man behöver akut hjälp. Men om vet kommer för att avliva, så slipper hästen lida. Sen om ägaren i fråga får kronofogden på sig är ju dennes problem, inte hästens. Tror nog dessvärre att det är ganska många som inte har råd med alla oförutsedda händelser, som ibland klumpar ihop sig. Bilen pajar, en tandläkarräkning eller trasigt kylskåp och vips var bufferten väck. Precis som Alexandra skrev, maximal otur om allt händer på en gång. Om hästen då råkar ut för en olycka kan det va knapert med pengar. Lyckligtvis får man väl säga att veterinären avlivar i alla fall.
Kollade lite snabbt på internet;
Sydsvenskan:
På frågan om de har pengar att betala en plötslig räkning på elvatusen kronor svarar 18,8 procent av de tillfrågade svenskarna nej.
Privata Affärer:
Var fjärde svensk har inga pengar kvar på lönekontot när månaden är slut.

Då har man intr råd att ha häst.
Börjar pengarna ta slut så får man avliva hästen istället för att fortsätta behandla om man inte väljer att tex skuldsätta sig.

Jag har en lön strax över genomsnittet men jag hade fått tänka mig för två gånger om jag skulle köpa häst.
Det är dyrt att ha djur.
 
Absolut. Men minst risk är nog vid rejält, hopplöst benbrott i hagen och bara ta bort på plats.

Jag fick nyss avslag på ersättning för avlivning. En mycket kreativ skrivning i villkoret och så en lite vinklad tolkning av skrivningen så vips ingen ersättning. Nu orkar jag inte kolla exakt skrivning men gick ut på att om behandling/fortsatt behandling enligt veterinärmedicinsk expertis inte gjorde att hästen kunde leva vidare utan måste avlivas så ersatte de. Tolkningen var dock enbart akuta saker, a la benbrott. Min som inte hade en akut skada men en hopplös prognos och så ont trots smärtis att det var djurplågeri ens fundera på något annat än ta bort honom föll inte innanför vad som ersattes.... Blev en liten ekonomisk kalldusch då jag varit "säker" på att få tillbaka pengarna och tagit dem från lönekontot bara. Men, sånt är livet... (Jag kunde kanske överklagat men orka bråka om 5500 kr, även om det är halva mitt studiemedel, det viktiga är att hästen inte lider mer. Resten är bara pengar och reder sig nog)
Beklagar. Förstår att du inte orkar bråka om pengarna, trots att det rör sig om en ganska stor summa, för de som i de har så fet plånbok. Det jag inte förstår är hur man kan avgöra och besluta att ett djur som uppenbart lider så mycket ska fortsätta behandlas. Om du låtit hästen leva med sina smärtor hade du istället kunnat bli anmäld för djurplågeri. Mycket konstigt de skriver i det finstilta. Och om man då tagit en försäkring för att klara de omkostnader som blir i en sån hemsk sits att man måste ta bort sin vän, då kan man ju fråga sig om varför man betalat den biten på försäkringen i alla år. Bättre att sätta undan de pengarna, och låta de vara orörda och öronmärkta, för den dagen kommer ju, förr eller senare, tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 572
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 645
Senast: SiZo
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp