Bukefalos 28 år!

Om hästen akut måste...

Men fy stackars er!

Jag behövde bara bifoga en karta med tilltänkt plats, godkändes över mail. Nu var det ingen mark/plats med några konstigheter. Bemötandet var jättebra. Pratade inte ens med någon över telefonen utan allt skedde snabbt smidigt via mail. Iofs inte lika akut , men det fannsinhet intresse/behov över att komma ut och besikta platsen ändå. Vi hade kanske tur!
Då är det väldigt olika från kommun till kommun, eller tom kanske från anställd till anställd... Vi hade bara ett år innan fått godkänt en provgrop för infiltration längs samma sand-ås 400m bort. Samma höjd och samma avstånd till vattendrag. Vi försökte få dom att godkänna bara med hjälp av kartan och att ta del av det beslutet (med bilder på jordmån(sand-mån)) men icke -det gick absolut Inte! Det skulle minsann besiktigas... Ursäkta om jag skriver det men -jävla kärring var vad hon var!

Jag försökte få tillstånd att gräva ner fler hästar längs samma sträcka, inte för Nu utan ifall vi hamnar i samma akuta läge igen i framtiden. Men de kunde tydligen inte ge tillstånd i förväg heller... Precis som om markförhållandena skulle ändra sig? Suck...
 
Undrar vad som händer med den som inte har "råd" att ta bort sin häst? Om man tänker sig att nån har en häst som blir skadad, veterinär behandlar och man testar alla alternativa metoder man kan tänka sig, men får inte ordning på hästen. Alla sparpengar borta i försök att rädda hästen, till varje pris. Och där står då en olycklig hästägare med en utdömd häst som borde få somna in bums. Eller nån som inte har en buffert, och hästen akut måste avlivas för ex brutet ben? Vad gör man då? Finns det ingen som kan hjälpa till för djurets skull?
 
Undrar vad som händer med den som inte har "råd" att ta bort sin häst? Om man tänker sig att nån har en häst som blir skadad, veterinär behandlar och man testar alla alternativa metoder man kan tänka sig, men får inte ordning på hästen. Alla sparpengar borta i försök att rädda hästen, till varje pris. Och där står då en olycklig hästägare med en utdömd häst som borde få somna in bums. Eller nån som inte har en buffert, och hästen akut måste avlivas för ex brutet ben? Vad gör man då? Finns det ingen som kan hjälpa till för djurets skull?

Då får man helt enkelt avliva och hamna hos Kronofogden. Står hästen med brutet ben kommer vet att avliva. Om du prompt vägrar kommer vet garanterat anmäla dig till länsstyrelsen djurskydd, som kommer ålägga dig att pronto avliva hästen alt ta ut veterinär, avliva hästen och skicka en jävligt saftig räkning till dig.

Om du inte betalar räkningen (oavsett om den kommer från staten eller via veterinären) så kommer den tillslut lämnas över till KFM, som i förlängningen kommer att utmäta egendom eller lön för att få betalt. Om du bestrider räkningen hamnar du i rätten (och förlorar och kommer dra på dig mer kostnader) och sen hamnar det med en ännu högre prislapp hos KFM som kommer utmäta egendom eller lön.

Dessutom kan man nog vänta sig lite fler efterverkningar avseende brott mot djurskyddet/djurplågeri osv...

Det finns ingen allmän fond för de som har djur utan att ha råd med det, möjligen kan man få någon organisation att av hjärtats godhet hjälpa till men jag håller det för tveksamt faktiskt. Att ha djur är en lyx och ingen rättighet och ska man ha djur ska man ha råd liksom. Sen kan såklart saker ändras osv, och man av olyckliga omständigheter stå där och inte ha råd. Men då får man ta sitt förbaskade ansvar gentemot djuret, och helt enkelt ta konsekvensen.
 
Då får man helt enkelt avliva och hamna hos Kronofogden. Står hästen med brutet ben kommer vet att avliva. Om du prompt vägrar kommer vet garanterat anmäla dig till länsstyrelsen djurskydd, som kommer ålägga dig att pronto avliva hästen alt ta ut veterinär, avliva hästen och skicka en jävligt saftig räkning till dig.

Om du inte betalar räkningen (oavsett om den kommer från staten eller via veterinären) så kommer den tillslut lämnas över till KFM, som i förlängningen kommer att utmäta egendom eller lön för att få betalt. Om du bestrider räkningen hamnar du i rätten (och förlorar och kommer dra på dig mer kostnader) och sen hamnar det med en ännu högre prislapp hos KFM som kommer utmäta egendom eller lön.

Dessutom kan man nog vänta sig lite fler efterverkningar avseende brott mot djurskyddet/djurplågeri osv...

Det finns ingen allmän fond för de som har djur utan att ha råd med det, möjligen kan man få någon organisation att av hjärtats godhet hjälpa till men jag håller det för tveksamt faktiskt. Att ha djur är en lyx och ingen rättighet och ska man ha djur ska man ha råd liksom. Sen kan såklart saker ändras osv, och man av olyckliga omständigheter stå där och inte ha råd. Men då får man ta sitt förbaskade ansvar gentemot djuret, och helt enkelt ta konsekvensen.
Vadå du? Jag har ingen häst...
 
Då får man helt enkelt avliva och hamna hos Kronofogden. Står hästen med brutet ben kommer vet att avliva. Om du prompt vägrar kommer vet garanterat anmäla dig till länsstyrelsen djurskydd, som kommer ålägga dig att pronto avliva hästen alt ta ut veterinär, avliva hästen och skicka en jävligt saftig räkning till dig.

Om du inte betalar räkningen (oavsett om den kommer från staten eller via veterinären) så kommer den tillslut lämnas över till KFM, som i förlängningen kommer att utmäta egendom eller lön för att få betalt. Om du bestrider räkningen hamnar du i rätten (och förlorar och kommer dra på dig mer kostnader) och sen hamnar det med en ännu högre prislapp hos KFM som kommer utmäta egendom eller lön.

Dessutom kan man nog vänta sig lite fler efterverkningar avseende brott mot djurskyddet/djurplågeri osv...

Det finns ingen allmän fond för de som har djur utan att ha råd med det, möjligen kan man få någon organisation att av hjärtats godhet hjälpa till men jag håller det för tveksamt faktiskt. Att ha djur är en lyx och ingen rättighet och ska man ha djur ska man ha råd liksom. Sen kan såklart saker ändras osv, och man av olyckliga omständigheter stå där och inte ha råd. Men då får man ta sitt förbaskade ansvar gentemot djuret, och helt enkelt ta konsekvensen.
Man får helt enkelt säga stopp till att försöka rädda hästen innan alla pengar tar slut. Visst är det surt och ledsamt, men det finns inget rimligt alternativ.
 
Man får helt enkelt säga stopp till att försöka rädda hästen innan alla pengar tar slut. Visst är det surt och ledsamt, men det finns inget rimligt alternativ.

Jo fast det hjälper ju inte om någon av någon annan anledning är "pank" och hästen bryter benet. Men det är eg enda läget jag kan komma på där problemet kan uppstå för någon normalt ekomiskt sinnad. Att man blir av med jobbet/sjuk, det strular med FK/a-kassa, värmepannan flög i luften och sparkontot är tomt. Då bryter hästen benet.

Borde dock hända typ en promille av befolkningen på sin höjd. Däremot finns det ju tyvärr fler som har häst trots att de inte har råd varken ta den till veterinär eller avliva den om det behövs.
 
Finns det ingen som kan hjälpa till för djurets skull?

Nej, det finns ingen som på det sättet tar över ansvaret från en oansvarig djurägare. Är det djurskyddsskäl kommer veterinären att gripa in och man hamnar hos fogden om man inte betalar räkningen.

Är det mindre akuta omständigheter är det hästägarens skyldighet att ha de tillgångar som krävs för god djurvård. Som i all djurvård.
 
Nån skrev att man måste betala direkt innan avlivning/hämtning med bil, tror det var Lantbrukstjänst. Illa, om man behöver akut hjälp. Men om vet kommer för att avliva, så slipper hästen lida. Sen om ägaren i fråga får kronofogden på sig är ju dennes problem, inte hästens. Tror nog dessvärre att det är ganska många som inte har råd med alla oförutsedda händelser, som ibland klumpar ihop sig. Bilen pajar, en tandläkarräkning eller trasigt kylskåp och vips var bufferten väck. Precis som Alexandra skrev, maximal otur om allt händer på en gång. Om hästen då råkar ut för en olycka kan det va knapert med pengar. Lyckligtvis får man väl säga att veterinären avlivar i alla fall.
Kollade lite snabbt på internet;
Sydsvenskan:
På frågan om de har pengar att betala en plötslig räkning på elvatusen kronor svarar 18,8 procent av de tillfrågade svenskarna nej.
Privata Affärer:
Var fjärde svensk har inga pengar kvar på lönekontot när månaden är slut.
 
... tur man kan inkludera i sin försäkring även kostnaden för avlivning av häst.

Fast man kan inte räkna med det. Alltså att det ersätter. Och man måste ju ändå ha pengarna att lägga ut.


Ang lantbrukstjänst så ja hästägare ska betala i samband med hämtning. Förr fick man faktura men tyvärr var det alldeles för många hästägare som inte betalade så få infördes krav på kontantbetalning.

Jag har fö ett kreditkort, som jag skaffat just precis för oförutsedda utgifter i sämsta tänkbara läge. På det kan man även räntefritt dela upp betalningen i 5 eller 11 månader.
 
Jag lämnade till en klinik som ombesörjde allt. Allt jag gjorde var att köra dit honom och säga adjö. Förjävligt jobbigt!! En 2 timmars resa som kändes som en evighet och lite till. Usch. Men han led av leversjukdom och mådde inte bra, gick inte att rädda och då måste man som ägare ta sitt ansvar.
 
Fast man kan inte räkna med det. Alltså att det ersätter. Och man måste ju ändå ha pengarna att lägga ut.


Ang lantbrukstjänst så ja hästägare ska betala i samband med hämtning. Förr fick man faktura men tyvärr var det alldeles för många hästägare som inte betalade så få infördes krav på kontantbetalning.

Jag har fö ett kreditkort, som jag skaffat just precis för oförutsedda utgifter i sämsta tänkbara läge. På det kan man även räntefritt dela upp betalningen i 5 eller 11 månader.
Om hästen brutit benet så illa måste man väl få ersättning från försäkringsbolaget om man har avlivning med? Är det inte veterinären som meddelar/avgör att hästen måste avlivas för den är utom all räddning och detta får försäkringsbolaget utgå ifrån?
 
Jag lämnade till en klinik som ombesörjde allt. Allt jag gjorde var att köra dit honom och säga adjö. Förjävligt jobbigt!! En 2 timmars resa som kändes som en evighet och lite till. Usch. Men han led av leversjukdom och mådde inte bra, gick inte att rädda och då måste man som ägare ta sitt ansvar.
Fy vad hemskt. :( Vad kostade det? Men hellre att avliva på klinik än att åka till slakteriet! Även om utgången är densamma, så måste det kännas värre att åka till slaktar'n med sin stora köttyxa. Huuu!
 
Om hästen brutit benet så illa måste man väl få ersättning från försäkringsbolaget om man har avlivning med? Är det inte veterinären som meddelar/avgör att hästen måste avlivas för den är utom all räddning och detta får försäkringsbolaget utgå ifrån?

Det är många gånger försäkringsbolaget går emot veterinärs rekommendation om avlivning. I självklara fall (öppna benbrott) är det en annan sak.

Man ska också komma ihåg att inte alla veterinärer avlivar.
 
Även om utgången är densamma, så måste det kännas värre att åka till slaktar'n med sin stora köttyxa. Huuu!

Men är du seriös?! Jag tycker inte du ska skoja om eller ens förfasa dig över saker du uppenbarligen inte vet något om.

Jag har slaktat ett par gånger på slakteri, det enda som skiljer mot bult hemma är omgivningen och färdvägen. En bult är en bult.
 
@Lovisaleonora Vadå skojar? Jag vet väl mycket väl vad som händer på ett slakteri. Man slaktar och styckar djur, med såg, bland annat. Det är verkligen inget skämt. Jag står för vad jag skrivit. Döm inte hur andra känner inför detta. Om du tycker om det är samma som att bulta hemma får det verkligen stå för dig! Det tycker inte jag! Att hästen får gå i hagen och mumsa gräs och pang, den är borta, är en väldig skillnad mot att köra in på slaktområdet och vetskapen om vad som hänger på krokar därinne, med all ångest det innebär för många. Kanske inte för dig, då. Men så skulle jag känna. Och fasa inför.
 
Att hästen får gå i hagen och mumsa gräs och pang, den är borta, är en väldig skillnad mot att köra in på slaktområdet och vetskapen om vad som hänger på krokar därinne, med all ångest det innebär för många.

Nu skämtar du ändå. Du tror väl inte att man avlivar en häst med lungskott på avstånd?!

Det går till på samma sätt som på slakteriet, med bult. Och inte fasiken är man med när de styckar, man håller till bulten faller. Du är inte tillåten i ett slakteri utan särskilt medgivande.

Jag förutsätter att du är vegetarian med det sista uttalandet?
 
Om hästen brutit benet så illa måste man väl få ersättning från försäkringsbolaget om man har avlivning med? Är det inte veterinären som meddelar/avgör att hästen måste avlivas för den är utom all räddning och detta får försäkringsbolaget utgå ifrån?

Bolaget har alltid sista ordet. Den stora "risken" är dock att det finns skrivningar man inte tänkt på innebörden av, eller att bolaget ander att benbrottet berott på något som inte täcks av försäkringen. Just med pang poff ben av i hagen är det liten risk för trassel dock. Men alla försäkringar har inte alt att avlivning täcks.

Men när det gäller avliva efter hälta man försökt behandla tex, där är inte säkert man alltid får ersättning. Beror helt på villkor och ev reservationer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 556
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 625
Senast: SiZo
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
424
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 973
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp