Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Luna10

Trådstartare
Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur mycket man behöver klä på, men nu har jag blivit osäker...:confused:

Var hemma hos en kompis och hälsade på, hon har en 5 månaders bebis. Medan jag var där skulle flickan sova em ute i vagnen.
Hon hade "innekläder" (byxor + body)+ vindtät fodrad overall + åkpåse + fårskinn i vagnen!:eek: Det var då ca 15 grader varmt, soligt och nästan vindstilla.

Nån dag senare var jag och handlade, såg då en mamma med en ca 1-åring. Barnet hade tjock fodrad vinteroverall + vantar och mössa. Inne i butiken alltså, där det är + 20 grader. Antog att h*n åkt vagn dit.

Är det jag som är korkad och okunnig, eller klär folk på sina barn för mycket?

Vår bebis ska ju dyka upp nu vilken dag som helst :love:, och jag hade ju tänkt mig att det skulle räcka med en tjockare body + mössa + åkpåse och fårskinn i vagnen såhär i början? Jag har en vinteroverall men den är i 70 cm så den blir nog lite stor såhär i början:angel:. Hade tänkt att den blir ju bra att använda sen i januari-februari när det blir kallt på riktigt.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Jag har precis skaffat en fleeceoverall till Frida. Vi har bytt till sittdelen i vagnen och jag vill slippa använda täcke, så då fick det bli en overall. Vagnen börjar kännas lite kall under henne också.
Drar jag sedan på footsacken och lägger på täcket så klarar hon nog en del minusgrader också.

Inne i affären eller på spårvagnen eller i bilen så kommer hon inte ha overallen på sig.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Rasmus är 10½ månad.

Tunn bomullsmössa
Kortärmad body/T-shirt
Tjocktröja
Vindjacka
Jeans
Strumpor
Skor

Sen har jag ett fårskinn i vagnen, det funkar både värmande och kylande, och så brukar jag ha en filt, lättare att reglera värmen då än att hålla på att klä på och klä av.

Rasmus föddes 22 oktober, vi fick våran vagn i mitten av november och han hade då långärmad body, byxor, strumpor, mössa och fleeseoverall i vagnen men var det kallare än -15 hade han en tjock vinteroverall.


Och ja, mammor klär på sina bebisar för mycket. Vet inte hur många gånger jag sett super svettiga bebisar på bvc och de värsta var på ikea. Fårskinns åkpåse, fleesefilt, fleesemössa, vantar, tjock vinteroverall med luva och halsduk. INNE på ikea :eek: Rasmus hade kortärmad body, byxor och strumpor och var t.om svettig!
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Man känner väl i nacken om barnet är för varmt? Dvs de blir svettiga där när de är varma och då får man klä av?


(För övrigt kommer jag att tänka på diskussionerna om täckade hästar på hästdelen av detta forum. :angel:)
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Ja det gör man. Och de är små kaminer!

(Min häst har täcke på, men hon är väldigt fryssen av sig och jag vill slippa klippa henne)
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Du är inte korkad och okunnig, folk har i allmännhet åt :devil: för mycket kläder på sina bäbisar.

Min kollegas mamma var med om att en bebis dog i vagnen på hennes jobb(hon arbetar på en tandläkarmottagning) antagligen pga att den var för varmt klädd. Mamman lämnade ungen i receptionen fullt påklädd med vinteroverall och var inne ca 20 minuter hos tandläkaren, när hon kom ut var bebisen död
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Jag har sett att det finns familjer som klär på sina barn för lite istället. Jag lånade ut sonens gamla fleeceoverall och bomullsvantar till min lilla brorsdotter som är 2 månader.

Alla barn är ju olika men jag har som grundregel med sonen att ha lika mycket kläder som på mig själv. När han var mindre var jag alltid noga med att känna i nacken, magen, fötterna och händerna för att känna om han var kall eller varm och reglera därefter.

Nu är han snart 4 år och har alltid vindjacka, bomullsmössa och tunna vantar när det är kallare ute. Nu är han ju såpass gammal att han säger ifrån när han blir varm eller kall.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

som många sagt: det är nog vanligt att klä på för mycket. Själv har jag någon gång råkat haft för lite kläder och då blir man lite "harig" och klär ibland på lite väl mycket. Men bättre då att kunna klä av något plagg.

När vår son är ute på vagnspromenad (10 månader snart) i ca 10-13 graders väder så får han ha:
Långärmad body
Strumbyxor
Strumpor
Byxor (ofodrade)
Jacka (en nyinköpt i manchester med fleecefoder)
Tunn stickad mössa med öronlappar.
Vi tar med oss vantar, men de är inte så populära så de tar vi bara på om vi är ute så länge att han kan riskera börja bli kall om händerna.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Det är ju det som är viktigt; att mer eller mindre klä av barnet inomhus. Det blir för varmt, man har klätt dom för utomhusväder och givetvis får man ju anpassa när man kommer in.

Hur tänker folk :crazy::confused:, jag brukar iaf alltid ta mig min vinterjacka när jag handlar. Så nog ska sonen göra likadant.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Jag har också lite funderingar på vad man ska ha på dem. Dottern är nu 5 mån och sitter i vagnen. Så än så länge har vi body, byxor, tröja, strumpor, mössa och oftast en filt på nu den sista veckan. Men dottern är lite frusen av sig, så vi funderar nu på att köpa en åkpåse i angora och sammet :love: Den passar året runt. Även en overall ska köpas men den är tänkt att ha när vi åker bil för att t ex hälsa på folk m.m. Om det nu skulle på riktigt kallt så kan man ju även ha den i vagnen.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Vi har en kvinna som går nere på centrumet inne i Uppsala. Jag, maken och 2 föräldrar i min föräldragrupp har "råkat ut för henne".

Jag hade åkt buss med Rasmus och vi möttes upp på centrumet och gick in, jag gick in i 1a affären och då kommer hon, rusar fram till maken och ger honom en utskällning att hans barn kommer att dö och är jätte varm. Maken blev såklar skitförbannad och sa åt henne att känna på honom och hon ändrade sig ganska snabbt då hon märkte att han inte alls var varm.

Sen var det min tur, jag klädde av Rasmus till koträrmat, byxor och strumpor och hon kommer fram till mig och berömmer mig för jag är en sån bra ung mamma (själv förstår jag inte vad åldern har med saken att göra) för jag klätt av mitt barn, och alla andra äldre mammor orkar inte göra det.

De 2 andra föräldrarna har hon oxå sagt att deras barn kommer dö om de inte klär av dem.

Hon säger att hon jobbar på sjukhuset, men jag tror hon själv råkat ut för att hennes eller någon i hennes närhets barn dött pga värmen.


Fast mest förbannad blev jag i somras när vi startade racebilen, en v8 motor på kring 100 hk och "utan" avgassystem. Jag hade hörselproppar och Rasmus sina hörselskydd och folk flockades runt oss, jag sa åt alla att hålla för öronen på sina barn men tror ni de gjorde de? :mad: Rulla fram barnvagnar och bar barnen på axeln för att komma så långt fram som möjligt.

När jag sa åt dem så flinade de bara och sa att de låter inte så farlig.
Nej inte nu kanske när de ligger på 700 rpm :mad: Dessutom är ju barns hörsel så mycket känsligare.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Till alla:
Tack för svaren, då är jag inte helt fel ute!:bow:

Jag var ju rädd att min bebis skulle frysa ihjäl om jag klär på den som jag tänkt mig...

Och det är ju klart att man känner på bebisen, annars vet man ju inte om den är lagom varm? På samma sätt som jag känner under täcket/vid öronbasen på mina hästar om de är lagom varma.
(Och jo, frågeställningen har vissa likheter med den om täckeshysterin på hästar:D).
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Saga är så varm av sig men nu har vi införskaffat jacka och thermobyxor. Jag tror aldrig hon kommer uppskatta overaller. Så det kommer dröja innan vi skaffar en sån.

Så ute har hon nu.

strumpbyxor
byxor
skor
t-shirt/body
tröja
jacka
Och på huvudet en mössa.. :D

Mössan åker iofs av väldigt fort så vi får vara snabba med att stoppa henne.

leker hon på gräsmattan eller gårdsplanen så får hon ha thermobyxorna och lekjackan :p
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Tuva är 3 veckor och har på sig:
-Innekläder (byxa+body)
-Finstickad overall m luva (lite lite fodrad)
-Bomullsmössa
-Fårskinn i vagnen och sedan en tunn filt över sig

Har "överdrag" på vagnen. (Vet inte vad det heter)
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

min son är 2 mån.
en dag som idag, mulet 13 grader har jag body, byxor, strumpor. En kofta eller munkjacka, halvtunn mössa och tunna "vantar". Tossor från POP.
i vagnen har jag fårskinn och en tunn filt
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

*KL*

Jag tycker också att det är förfärande hur mycket kläder en del vill ha på barnen!

Min dotter är 6mån och idag (ca 10-12grader? mulet) när vi skulle gå på stan lite (in och ut om vartannat) hade hon på sig (i sulkyn som hon sitter i):
Långärmad body
Strumpbyxor
Bomullsbyxor
Tossor på fötterna
Tunn, vindtät jacka
Mössa
Vantar (fast jag tog av dom om vi var inomhus en längre stund)

Sen har jag en tunnare filt (bomull) som jag kunde ta av och på hennes ben när vi gick in och ut... Hade med mig en tjockare filt också IFALL. Men hon verkade lagom i det hon hade.

Jag tänker också att hon ska ha som jag plus LITE till (eftersom de är mer stilla än oss). Ska hon åka vagn länge ute eller sova ute i vagnen så har hon även en åkpåse och/eller tjockare filt över sig.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Idag 13 grader varmt så hade dottern 6 månader långärmad body, strumpbyxor, flecceoverall, bomullsmössa och fårskinnsfäll att sitta på i vagnen. Storebror 2 år hade mjukisbyxor, t-shirt, långärmad tröja, fodrad vindjacka och bomullsmössa i vagnen. Vagnen är vindskyddad och de sitter tätt tillsammans. Hade en filt med till dem men den behövdes inte idag.
Kompisen som var med hade på sin 4 mån bebis, långärmad body, strumpbyxor, fodrad mössa, fodrad fleeceoverall, fårskinnsfäll och 2 fodrade täcken i en vindskyddad vagn. Det tyckte jag var lite väl mycket.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Jag tycker att en tjockare body på en nyföding i september låter på tok för kallt. Axlarna kommer att sticka upp och halsen kommer att bli bar. En åkpåse drar man ju inte åt så att bara ansiktet sticker upp. Se istället till att ha en overall eller jacka och öppna åkpåsen så mycket som det behövs.

Små bebisar ligger mest still och kan ha väldigt dålig blodcirkulation i början och blir därmed lite frusna av sig.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Min hade långärmad body + byxor. Vindoverall, vantar och en bomullsmössa. Benen + fötterna (utan skor) i åkpåsen. Vet inte hur varmt/kallt det var. Jag hade vantar, stickad tröja och vindjacka.
 
Sv: Hur mycket klär ni på era bebisar nu vid utevistelse?

Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur mycket man behöver klä på, men nu har jag blivit osäker...:confused:

Var hemma hos en kompis och hälsade på, hon har en 5 månaders bebis. Medan jag var där skulle flickan sova em ute i vagnen.
Hon hade "innekläder" (byxor + body)+ vindtät fodrad overall + åkpåse + fårskinn i vagnen!:eek: Det var då ca 15 grader varmt, soligt och nästan vindstilla.

Nån dag senare var jag och handlade, såg då en mamma med en ca 1-åring. Barnet hade tjock fodrad vinteroverall + vantar och mössa. Inne i butiken alltså, där det är + 20 grader. Antog att h*n åkt vagn dit.

Är det jag som är korkad och okunnig, eller klär folk på sina barn för mycket?

Vår bebis ska ju dyka upp nu vilken dag som helst :love:, och jag hade ju tänkt mig att det skulle räcka med en tjockare body + mössa + åkpåse och fårskinn i vagnen såhär i början? Jag har en vinteroverall men den är i 70 cm så den blir nog lite stor såhär i början:angel:. Hade tänkt att den blir ju bra att använda sen i januari-februari när det blir kallt på riktigt.


Jag skulle nog haft en liten kofta över bodyn också och ett par byxor + strumpor. De flesta bodysar är ju tunna i bomull.
Bara body i åkpåsen blir nog lite kallt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har inte varit ute så mycket med Jack än, bara till och från sjukhuset ett par gånger (eftersom han har gulsot).. men jag tycker...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Jag behöver lite tips och hjälp nu när det börjar bli kallt ute. Min 5-månaders är ute ganska många vändor varje dag i både sele och...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 008
Senast: Dorro
·
Övr. Barn Nu tänker jag främst på så små barn att ni har liggvagn. Har ni åkpåse eller täcke? Är lite förvirrad just nu hur vi ska göra. Våran...
Svar
8
· Visningar
2 761
Övr. Barn Hur klär man bäst en bebis så denne inte svettas i hjäl när man är ute ? Våran bebbe måste vara hur varmblodig som helst. Snart måste vi...
Svar
19
· Visningar
6 457
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp