Bukefalos 28 år!

Om jag dör...

Sv: Om jag dör...

Hej
Har inte läst de andra svaren så kanske du redan fått detta.

Det ska på ngt sett gå att ordna så att den du lever med idag kan adoptera barnet, då får denne vårdnaden om ngt händer dig. kan ej reglerna runt detta men fråga soc, de vet.
 
Sv: Om jag dör...

Du har redan fått ett utmärkt svar från Görel. Men då jag ”brinner” för ämnet så tänkte jag skicka med en länk om det juridiska. Jag tycker det är väldigt viktigt att man som förälder tar ansvar för vad som skall ske med barnen vid ens bortgång.

En anhörig reagerade med bestörtning när denne insåg att vi skrivit in vad som skulle ske med dottern om vi båda dog. Alltså att vi har testamenterat bort henne ;). Personen tyckte det hela var makabert. Men jag kan inte se något som är viktigare att få med i mitt testamente än just det.
Varför vi valde testamentet är att det skall finnas svart på vitt, bevittnat bara för att det inte ska bli något tjafs.

http://www.lawline.se/answers/11205
 
Sv: Om jag dör...

Vill du senare att din sambo ska adoptera så måste ni enligt nuvarande svensk lagstiftning vara gifta. Man lämnar in en ansökan till domstolen som ger familjerätten i uppdrag att utreda om adoptionen är till barnets bästa. Domstolen fattar sen beslut.

Måste inte den biologiske pappan ge sitt godkännande vid en adoption också?
 
Sv: Om jag dör...

Vårdnadshavare måste ge godkännande. Men är den ena föräldern inte vårdnadshavare så finns det fall där barnet adopterats bort mot den biologiska förälderns vilja.
 
Sv: Om jag dör...

Måste inte den biologiske pappan ge sitt godkännande vid en adoption också?

Han blir tillfrågad av domstolen men han behöver inte godkänna, d v s det står inte och faller med hans vilja.
Domstolen ska göra en bedömning om det är barnets bästa att bli adopterat.

Men en sak som man inte ska glömma i sammanhanget är arvsrätten efter den biologiska pappan. Det finns mer än en som blivit adopterad av en förälders nya partner och flera år efter adoptionen insett att man förlorat en massa pengar. Det låter kanske krasst men sånt har orsakat stora konflikter.
 
Sv: Om jag dör...

Du har redan fått ett utmärkt svar från Görel. Men då jag ”brinner” för ämnet så tänkte jag skicka med en länk om det juridiska. Jag tycker det är väldigt viktigt att man som förälder tar ansvar för vad som skall ske med barnen vid ens bortgång.

En anhörig reagerade med bestörtning när denne insåg att vi skrivit in vad som skulle ske med dottern om vi båda dog. Alltså att vi har testamenterat bort henne ;). Personen tyckte det hela var makabert. Men jag kan inte se något som är viktigare att få med i mitt testamente än just det.
Varför vi valde testamentet är att det skall finnas svart på vitt, bevittnat bara för att det inte ska bli något tjafs.

http://www.lawline.se/answers/11205

Det tycker jag också är viktigt!

När jag var tonåring började mina föräldrar resa utan mig och min lillasyster. Skulle det hänt våra föräldrar något visste vi var vi skulle bo vilket var väldigt tryggt, och extra tryggt tyckte jag som storasyster att det var att allt ansvar inte låg på mig ensam.

Vissa händelser, som tsunamin, kan få barn medvetna om att deras föräldrar kan dö och då kan man trygga dem med att tala om att det finns någon som kommer att ta hand om dem.
 
Sv: Om jag dör...

Han blir tillfrågad av domstolen men han behöver inte godkänna, d v s det står inte och faller med hans vilja.
Domstolen ska göra en bedömning om det är barnets bästa att bli adopterat.

Men en sak som man inte ska glömma i sammanhanget är arvsrätten efter den biologiska pappan. Det finns mer än en som blivit adopterad av en förälders nya partner och flera år efter adoptionen insett att man förlorat en massa pengar. Det låter kanske krasst men sånt har orsakat stora konflikter.

Tja, i detta fallet så får vi vara glada att man inte ärver skulder längre.. :grin:

Stort tack för svarandet!!:)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 477
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 740
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 085
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp