Jag såg det som en variant av NTV - normal tills vidare, som jag tycker är kul. Alltså ett skämt som en del med NPF använder sig av om folk utan NPF.

Och dessutom speglar det lite att det finns aspekter av autism som den som har det betraktar som en tillgång, inte bara en belastning. Lite som när personer med bipolär sjukdom (inga jämförelser i övrigt) berättar att det finns faser i manin som de inte vill vara utan, faserna då de är starka och energirika på ett bra sätt.
 
Jag såg det som en variant NTV - normal tills vidare, som jag tycker är kul. Alltså ett skämt som en del med NPF använder sig sv om folk utan NPF.

Och dessutom speglar det lite att det finns aspekter av autism som den som har det betraktar som en tillgång, inte bara en belastning. Lite som när personer med bipolär sjukdom (inga jämförelser i övrigt) berättar att det finns faser i manin som de inte vill vara utan, faserna då de är starka och energirika på ett bra sätt.
Men allt det där handlar ju om positiv förstärkning. Och att det finns positiva aspekter är väl en självklarhet? Däremot att referera till alla andra som tråkiga känns väl sådär lagom "kul" kan jag tycka.
 
Jag tycker varken "normaltråkig" eller "normalstörd" låter som trevliga ord man omnämner till någon eller några.
Men jag kanske bara har fel humor.

Fast "normalstörd" tycker jag har sin poäng, när man samtidigt har anknytning till störningar inom till exempel autismspektrum.

Däremot "normaltråkig" tycker jag var onödigt nedsättande och mest bara märkligt.
 
Fast när någon är helt ny här och skriver en jätteambitiös presentation där hon själv berättar hennes funktionshinder ställer till det i sociala sammanhang - då kanske man kan vara lite hygglig och inte göra en grej av ett enda ord i allt det hon skrev?
 
Fast när någon är helt ny här och skriver en jätteambitiös presentation där hon själv berättar hennes funktionshinder ställer till det i sociala sammanhang - då kanske man kan vara lite hygglig och inte göra en grej av ett enda ord i allt det hon skrev?

Jag tycker att det är konstruktiv feedback som vi brukar vara hjälpsamma med här på Buke. Och inte någon stor grej, bara ett litet sidospår som Buke också är bra på.
 
Fast när någon är helt ny här och skriver en jätteambitiös presentation där hon själv berättar hennes funktionshinder ställer till det i sociala sammanhang - då kanske man kan vara lite hygglig och inte göra en grej av ett enda ord i allt det hon skrev?
Jag tycker TS verkar hantera diskussionen (som är väldigt sansad) på ett väldigt trevligt och kapabelt sätt.
 
Jag kan bjuda på att vara normaltråkig

Att klaga på det känns som när män tycker det är trist med "vita kränkta män"

Och?? Man får ta att folk driver med ens privilegier :) Det är ju inte personligt och även om några av dom som har privilegiet tycker det är taskigt och okänsligt så är det ingenting i den större bilden där normaltråkiga sätter nästan alla villkor
 
Den var fin, hörru! :up: Ska komma ihåg den nästa gång jag gnäller på någons ordval. ;)

Ja, visst gör hon.

Inte mig heller. Men så ser jag kanske inte allt som nedsättande utan med självdistans ett beskrivande ord av mig själv. :D
Jag är garanterat normaltråkig om inte till och med tråkig.

Jag kan bjuda på att vara normaltråkig

Att klaga på det känns som när män tycker det är trist med "vita kränkta män"

Och?? Man får ta att folk driver med ens privilegier :) Det är ju inte personligt och även om några av dom som har privilegiet tycker det är taskigt och okänsligt så är det ingenting i den större bilden där normaltråkiga sätter nästan alla villkor
Jag hittar på egna ord ibland, men i vissa sammanhang visar det sig att det tydligen bara är bra!
 
Men allt det där handlar ju om positiv förstärkning. Och att det finns positiva aspekter är väl en självklarhet? Däremot att referera till alla andra som tråkiga känns väl sådär lagom "kul" kan jag tycka.
Oavsett vad det än heter är det ett sätt att beskriva att personer med någon fprm av autism har ett helt annat associasionsflöde. Vi som har någon form av autism fastnar lätt för detaljer och har svårare för att se helheten i en situation.
 
Jag hittar på egna ord ibland, men det visar sig vara bra i vissa sammnhang. Vissa kallar uttrycket för normalbegåvade. Hm.
Välkommen hit :) Alltid trevligt med en presentation :)
(Synd med "ordmärkeri" dock, känns ju som en diskussion som lämpar sig bättre i en annan tråd...)
Jag är också sån som, ofta spontant, kommer med egna ord. Tycker det är en bra egenskap :D
Du skriver om specialintressen, har du något speciellt just nu?
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 900
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 391
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 303
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 925
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp