Omskärelse av pojkar...

Sv: Omskärelse av pojkar...

men jag tror vi får utgå från att förhållandena i allmänhet är sådana att den som vill se till att snoppen är ren kan se till att snoppen är ren.;)
Min snopperfarenhet säger detta.

Jag har träffat på ett antal intakta penisar, samtliga utom en var/är fräscha även efter en arbetsdag instängda i byxor. Den där icke-fräscha satt på en snubbe som på sin höjd duschade en gång i veckan (och då ofta glömde duscha kuken, hur man nu glömmer det), inte använde toapapper och tvättade penis endast om man bad honom göra det.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Omskärelse, eller könsstympling på flickor är vidrigt, och många snäpp värre än omskärelse på pojkar. Du kan kolla här.
Själv är jag både med i amnesty och denna förening, som jobbar mot kvinnlig kösstympning.
:crazy:
"Typ 1: "Sunna"
Borttagandet av "förhuden" över klitoris. Ibland utökat till att delar av eller hela klitoris skärs bort

Typ 2: Klitoridektomi
Hela klitoris skärs bort tillsammans med delar av eller hela de inre blygdläpparna

Typ 3: Infibulation (även kallad faraonisk omskärelse)
Hela klitoris, de inre och delar av de yttre blygdläpparna avlägsnas och huden sys sedan ihop. Endast en liten öppning lämnas så att mensblod och urin kan passera. Vid giftermål måste kvinnan öppnas för att mannen ska kunna tränga in vid samlag. "

"Könsstympningen kan ske med hjälp av sönderslaget glas, burklock, saxar, rakblad eller andra skärredskap. Efter en infibulation hålls de yttre blygdläpparna ihop med hjälp av taggar eller stygn, och benen binds ihop i 40 dagar."

Varför gör man detta?

Förlåt för OT :o

jag är emot omskärelse, människan hade inte sett ut som den gör om det inte fyller någon funktion.

Jag tycker inte att föräldrarna har rätt att fatta beslut om omskärelse, det ska vara individens eget beslut, med andra ord är jag absolut emot omskärelse av pojkar, det beslutet får de själva fatta som vuxna.
Håller med er.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Att katoliker tidigare omskurits argumenterar jag inte emot.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Du kanske kan få hjälp av http://www.circumcision.org. Ett litet axplock från några av de studier de hänvisar till:

Circumcised Penis Requires More Care in Young Boys

The circumcised penis requires more care than the natural penis during the first three years of life, according to a report in the British Journal of Urology. The clinical findings of an American pediatrician showed that circumcised boys were significantly more likely to have skin adhesions, trapped debris, irritated urinary opening, and inflammation of the glans (head of the penis) than were boys with a foreskin. Furthermore, because there are large variations of appearance in circumcised boys, circumcision for cosmetic reasons should be discouraged.


Circumcision Removes the Most Sensitive Parts of the Penis

A sensitivity study of the adult penis in circumcised and uncircumcised men shows that the uncircumcised penis is significantly more sensitive.
Om detta är positivt eller negativt kan man ju orda om, men jag tycker nog att killar själv ska få bestämma om den mest erogena vävnaden på deras snopp ska skäras bort eller inte.

Poll of Circumcised Men Reveals Harm

A poll of circumcised men published in the British Journal of Urology describes adverse outcomes on men’s health and well-being. Findings showed wide-ranging physical, sexual, and psychological consequences. Some respondents reported prominent scarring and excessive skin loss. Sexual consequences included progressive loss of sensitivity and sexual dysfunction. Emotional distress followed the realization that they were missing a functioning part of their penis. Low-self esteem, resentment, avoidance of intimacy, and depression were also noted.


Anatomy and Function of the Foreskin Documented

A new article describes the foreskin (prepuce) as an integral, normal part of the genitals of mammals. It is specialized, protective, erogenous tissue. A description of the complex nerve structure of the penis explains why anesthetics provide incomplete pain relief during circumcision. Cutting off the foreskin removes many fine-touch receptors from the penis and results in thickening and desensitization of the glans outer layer. The complex anatomy and function of the foreskin dictate that circumcision should be avoided or deferred until the person can make an informed decision as an adult.


Om omskärelse och HIV.

Förutom att förhuden har en rent mekanisk skyddande funktion kan det vara värt att nämna att det utsöndras skyddande antikroppar från slemhinnan på förhudens insida. Man skär alltså inte bara bort ett mekaniskt skydd utan även ett immunologiskt skydd.

Angående hygien. I Sverige är det väl inga som helst problem att lära sin son att tvätta snoppen?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag har träffat på ett antal intakta penisar, samtliga utom en var/är fräscha även efter en arbetsdag instängda i byxor.

Men i ett modernt samhälle med handfat med varmt och kallt vatten så ordnas ju snopptvätt flera gånger om dagen med lätthet.
Det är när man är utanför civilisationen som det spelar roll.

Och att då se till att även klara av att leva fritt från WC och handfat är nog en bra strategi.
Det kan ju spela roll i t.ex. krig.
Pekar på resultatet i Vietnamkriget för de Amerikanska soldaterna.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Om du hittat något som säger att katoliker i medelhavsländer omskärs får du gärna länka till det!

Jag har aldrig läst något om det.
Det är vad "folk säger".
Och dessutom mellan 20-25år gammal information.
Så det kan vara totalt omodernt numera vad vet jag?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Det är när man är utanför civilisationen som det spelar roll.
Det antal gånger under sin livstid som en svensk man i genomsnitt befinner sig utanför civilisationen på ett sådant sätt att hans penis tar stryk kan nog räknas på, ja, snoppen. Och då är det avrundat uppåt.

Och när man väl befinner sig under sådana förhållanden tror jag inte att oralsex, eller sex ö.h.t., är särskilt aktuellt. Så fräschören är ju inte särskilt relevant på det sättet.

Och det som en omskuren penis vinner i extrema förhållanden förlorar den nog på andra sätt, under normalförhållandet.

Förhuden har ju utöver sina andra funktioner även en rengörande sådan.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Statistiken pekar ju tydligt på att manlig omskärelse minskar risken för livmoderhalscancer hos dessa mäns sexpartners.
Samt att även andra infektioner än viruset som orsakar det sprids i mindre omfattning.
Det tycker jag talar sitt tydliga språk.

F.ö. så undrar jag då vilka erfarenheter du har av omskurna snoppar?
Eftersom att jämförelsen är det intressanta.

På Campingsemester kan jag meddela att det spelar roll i alla fall.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Statistiken pekar ju tydligt på att manlig omskärelse minskar risken för livmoderhalscancer hos dessa mäns sexpartners.
Samt att även andra infektioner än viruset som orsakar det sprids i mindre omfattning.
Det tycker jag talar sitt tydliga språk.

Men med hur mycket skiljer det sig åt? Är det en relevant skillnad i tex. Sverige? Det är väl få ingrepp som genom tiderna har fått så himla mycket cred hälsomässigt som omskärelse på män, cred som inte alltid är befogad. Och jag vet inte, men känns det inte lite snett att skära bort frisk erogen och skyddande vävnad på män för att skydda deras partners mot livmoderhalscancer? Och om män vill göra detta för sina partners, bör de inte få ta det beslutet själv?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Det var visst så pass stor skillnad att man övervägde att anse att omskärelse skulle hamna i avdelningen ingrepp av hälsoskäl.
Men man nöjde sig med att sätta det i avdelningen harmlösa ingrepp med vissa fördelar.

Det står i en tidigare länk i tråden.
Annars så kan du väl söka om det på nätet.

Visst vore det bra om männen fick välja själva.
Men om de då vill vara omskurna så blir resultatet sämre än om det hade gjorts tidigt.
Vilket är ett dilemma.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Nja resultaten blir väl samma, däremot har jag hört argumentet att det gör ondare. Men det är väl något man får ta om man nu vill operera sig. Precis som vid tex scarifikation. Det borde dessutom finnas krämer och liknade att ha på.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Men i ett modernt samhälle med handfat med varmt och kallt vatten så ordnas ju snopptvätt flera gånger om dagen med lätthet.
Det är när man är utanför civilisationen som det spelar roll.

Och att då se till att även klara av att leva fritt från WC och handfat är nog en bra strategi.
Att låta omskära sitt gossebarn främst som förebyggande åtgärd, utifrån den högoddsade möjlighet att han någon gång under sin levnad kommer att tillbringa en längre tid utanför civilisation och utan möjlighet till normal intimhygien, tycker jag är en litet väl långtgående omtanke. Även om det dessutom är av omsorg för hans framtida sexpartners under långvariga campingsemestrar.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Om man ser till Judarnas historia så verkar det i alla fall där verkligen vara på sin plats.

Från Flykten från Egypten till Förintelsen.
Man kan aldrig så noga veta när man blir förföljd nästa gång.....
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Nu så var detta ju Amerikaner.
Så det kan vara Amerikanskt.
Dock verkar det även vara vanligt runt Medelhavet.

(Jo, jag har frågat runt. Ingen blygsel här inte.)

Efter 14 år boende i landet kan jag säga att jag ALDRIG träffat på en omskuern spanjor eller ens hört talas om det.

Ingen blygsel här heller

Har ringt runt bland alla grekiska bekanta och inte heller de hade hört talas om att det skulle vara en vanlig sed bland deras landsfolk.
 
Senast ändrad:
Sv: Omskärelse av pojkar...

Efter 14 år boende i landet kan jag säga att jag ALDRIG träffat på en omskuern spanjor eller ens hört talas om det.

Ingen blygsel här heller

Okej, inte Spanjorer alltså.
Jag har frågat Greker, Italienare, Jugoslaver och Tunisier.
Men Tunisierna var ju Muslimer så det var ju på ett annat sätt.
Och det var nog några av Juggarna också.
Turkar borde jag fråga, sådana finns ju till hands.

Och jag borde kanske fråga om, för det var över 20 år sedan som jag hade anledning att fråga sådant.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Det var visst så pass stor skillnad att man övervägde att anse att omskärelse skulle hamna i avdelningen ingrepp av hälsoskäl.
Men man nöjde sig med att sätta det i avdelningen harmlösa ingrepp med vissa fördelar.

Det står i en tidigare länk i tråden.
Annars så kan du väl söka om det på nätet.

Visst vore det bra om männen fick välja själva.
Men om de då vill vara omskurna så blir resultatet sämre än om det hade gjorts tidigt.
Vilket är ett dilemma.

Vilka är "man"? Royal Australasian College of Physicians ståndpunkt (iaf år 2002) var att det inte finns någon medicinsk indikation som gör att man vill rekommendera rutinmässig omskärelse av småpojkar. , hälsomässigt, tycker jag inte riktigt att de borde inta den ståndpunkten. Canadian Paediatric Society och American Academy of Pediatrics säger i princip detsamma. Vore skillnaderna, hälsomässigt, så påfallande stora vore det lite märkligt om de detta till trots intar den ståndpunkten.

I artikeln från Läkartidningen som det länkas till tidigare står det angående livmoderhalscancer: ... omskärelse kunde motiveras medicinskt då den minskade risken för peniscancer hos män och cervixcancer hos kvinnor. Senare har man konstaterat att det inte är omskärelsen i sig som är avgörande, utan möjligheten och intresset för en god intimhygien.

Och återigen, i Sverige borde vi inte ens behöva tänka på hygienaspekten eftersom vi här har god tillgång till rent vatten och tvål (om det skulle behövas).

I Sverige har vi ju även rutinmässig screening på kvinnor just för att hinna upptäcka cellförändringar i tid så att vi kan förebygga livmoderhalscancer så jag undrar hur relevant manlig omskärelse öht. är i denna fråga, i Sverige.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Om man ser till Judarnas historia så verkar det i alla fall där verkligen vara på sin plats.

Från Flykten från Egypten till Förintelsen.
Man kan aldrig så noga veta när man blir förföljd nästa gång.....

Nej just det, i Sverige bör vi nog alla oroa oss för att bli förföljda och fördrivas ut i ociviliserad terräng. ;)

Och är det så att någon grupp i Sverige råkar ut för just detta går det ju att börja skära i pojkar och vuxna män då.

Undrar om inte kvinnomisshandeln skulle sjunka ordentligt (och några liv skulle nog räddas) om vi rutinmässigt amputerade armarna på småpojkar också. Bör vi börja amputera armarna på småpojkar kanske?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

...det finns de som menar att ollonet blir något mindre känsligt och att det är bättre vid sex. Just den biten har jag inte noterat någon skillnad på när jag var ihop med hans pappa, eller någon annan omskuren kille.



Oväsentlig info i det stora perspektivet men jag kan iaf dela med mig av följande:

Mitt X omskars i vuxen ålder när vi varit tillsammans några år.
Hans känsel eller sexuella tillvaro ändrades inte ett dugg efter att han omskurits.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället...
Svar
15
· Visningar
3 081
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·
Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp