Bukefalos 28 år!

Omskärelse av pojkar...

Sv: Omskärelse av pojkar...

Det ÄR olika.
Låt en omskuren snopp bo i samma kalsonger 2-3 dagar, inklusive 6-8 toalettbesök, utan tvätt. Låt en snopp med förhud bo i nya kalsonger varje dag, och tvättas i samband med varje toalettbesök. Det kommer att finnas en skillnad i smaklighet, och den kommer inte att vara till den omskurna snoppens fördel. Ergo: hygienen beror inte primärt på förhudens vara eller icke vara.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Nu så var detta ju Amerikaner.
Så det kan vara Amerikanskt.

Ja men att det är vanligare i USA att man är omskuren är ju inget nytt. Men som jag har förstått det så är det inte lika knutet till religion.

Bara för att du träffat jänkare som är omskurna och katoliker betyder ju inte det att man enligt katolicismen ska omskära sina söner. Som sagt, det finns liksom inget jag hittar som säger att det är så.
Vad jag vet så är dopet ett av sakramenten, dvs inget en katolik skulle avstå ifrån, medan omskärelse inte är det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Omskärelse av pojkar...

Det är ju en religiös tradition.


inte enbart. i usa görs det på större delen av alla nyfödda pojkar pga av hygiensiska skäl oavsett religion medan judar och muslimer har det som en del av sin religion.

jag är emot omskärelse, människan hade inte sett ut som den gör om det inte fyller någon funktion.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

... hygienen beror inte primärt på förhudens vara eller icke vara.

Med exakt samma hygien så blir den omskurna snoppen mindre grisig än den icke omskurna.

Du kan ju inte jämföra en man som tvättar sig med en som inte tvättar sig.
I det läget så är ju alltid den rentvättade mannen renast.

Du måste ju jämföra snopparna efter exakt samma övriga hygieniska förutsättningar för att själva omskärelsen skall göra någon skillnad.

Såsom det var för de Amerikanska soldaterna i Vietnam som det stod om i Läkartidningen.
De omskurna snopparna klarade av dålig hygien så mycket bätte än de icke omskurna snopparna.
Det är inte alltid som snoppar befinner sig i civilisationen.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

i usa görs det på större delen av alla nyfödda pojkar pga av hygiensiska skäl oavsett religion medan judar och muslimer har det som en del av sin religion.

Ja, precis! Det var ju det jag skrev ovan också. Inte_Ung: det bekräftar inte att just katoliker skulle omskäras!
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

..... människan hade inte sett ut som den gör om det inte fyller någon funktion.

Det skall man inte vara så säker på.
Det finns anlag som liksom bara hänger med utan att vi längre behöver dem.
Blindtarmen t.ex. den fyller faktiskt ingen funktion längre.

Och den är ju bara mest till besvär.
Förhuden kanske kan hängas in under samma rubrik.

Rudimentära anlag som vi inte behöver.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

katoliker har inte omskärelse som sed i sin religion, är de omskurna beror de på annat.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Ja, men som sagt, jag tror att ytterst få katoliker väljer det förutom i USA (vilket är av kulturell och inte religiös betydelse). Du skrev ovan att katoliker kan välja mellan dop och omskärelse och så funkar det faktiskt inte! Dopet är inte en liten obetydlig grej inom Katolska kyrkan, det är ett av sakramenten! Likaså skrev du att det är ett faktum att katoliker ofta är omskurna, vilket inte heller stämmer (utanför USA). Jag trodde att du hade läst mycket om omskärelser?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag vet! Det är ju det jag har skrivit en massa gånger. Det är Inte_Ung som argumentera för att många katoliker är omskurna. Jag har ju skrivit att det inte är ett av sakramenten.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Du kan ju inte jämföra en man som tvättar sig med en som inte tvättar sig.
Jodå, och det är ju just det som är grunden för min argumentation. Jag menar att förhudens existens har försumbar inverkan på snopphygienen, eftersom andra faktorer (läs: personliga hygienvanor) har en överskuggande inverkan. Av det kommer att en man med goda vanor ifråga om intimhygien kommer att ha en smaklig snopp och en man med dåliga vanor en osmaklig snopp - tämligen oberoende av ollonkonfiguration inom de båda urvalen.
Såsom det var för de Amerikanska soldaterna i Vietnam som det stod om i Läkartidningen.
De omskurna snopparna klarade av dålig hygien så mycket bätte än de icke omskurna snopparna.
Det är inte alltid som snoppar befinner sig i civilisationen.
Nu vet jag inte hur relevant snoppar i skyttegravar eller öken är för diskussionen, men jag tror vi får utgå från att förhållandena i allmänhet är sådana att den som vill se till att snoppen är ren kan se till att snoppen är ren.;)


För övrigt tror jag inte att man kan ta det förhållande att [amerikan = katolik + omskuren] som intäkt för att [katolik = omskuren] utan snarare för att [amerikan = katolik] OCH [amerikan = omskuren].
 
Senast ändrad:
Sv: Omskärelse av pojkar...

Du skrev ovan att katoliker kan välja mellan dop och omskärelse ....
Det har jag inte skrivit.
Jag skrev att de kan välja omskärelse.
Men inte att dopet är valfritt.
Jag vet mycket väl att alla Katoliker är döpta.
Det är väl alla Krista?
Och en del som inte är Kristna också.
Jag är döpt som nyfödd, för det bestämde min mamma.
Det var ett nöd-dop då jag var så ynklig att de inte var säkra på att jag skulle klara mig.


Likaså skrev du att det är ett faktum att katoliker ofta är omskurna, vilket inte heller stämmer (utanför USA). Jag trodde att du hade läst mycket om omskärelser?

Det gäller inte bara USA utan hela den Amerikanska kontinenten.
Det som jag har hittat är att Katoliker i Medelhavsländerna omskär sina söner.

Var hittar du motsatsen?
Mina uppgifter kan ju vara litet till åren också så att de är omoderna - precis som jag.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag menar att förhudens existens har försumbar inverkan på snopphygienen, ....., men jag tror vi får utgå från att förhållandena i allmänhet är sådana att den som vill se till att snoppen är ren kan se till att snoppen är ren.;)
Men för att uppnå samma renhetsgrad hos en icke omskuren snopp som hos en omskuren snopp så skulle den icke omskurne behöva tvätta sin snopp ungefär varannan timme för att hamna på samma nivå i renhet som den omskurne som duschar en gång om dagen.

Det ÄR skillnad.


För övrigt tror jag inte att man kan ta det förhållande att [amerikan = katolik + omskuren] som intäkt för att [katolik = omskuren] utan snarare för att [amerikan = katolik] OCH [amerikan = omskuren].
Jo så är det nog.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag tror att det gör man som man vill med.
Dopet gav väl ett alternativ om man ville.
Faktum är i alla fall att Katoliker ofta är omskurna.

Dopet är ett sakrament i den katolska kyrkan och det är genom dopet du upptas i den katolska gemenskapen.

Omskärelsen är inte ett sakrament och det är i stort sett bara amerikanska katoliker som är omskurna och det av helt andra grunder än religiösa (något som också på pekats i flera inlägg i tråden).

I min katolska familj har omskärelse aldrig varit något tema varken här eller i den österrikiska grenen. Jag har en kusin som är gift med en judinna och deras barn har fått möjligheten att välja när de blir gamla nog att ta ett sådant val. De har två flickor och en son och sonen (10 år) är inte omskuren (ännu).

Jag repekterar allas tro och de därtill hörande sakrament och ceremonier bortsett från omskärelse av kvinnor som inte har någon religiös betydelse i någon etablert religion.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Okej, jag var kanske otydlig.

Införandet av dopet som ett sakrament att ersätta omskärelsen gav ju valmöjligheten att låta bli att omskära sönerna.
Men det gav inget förbud mot omskärelse.

Vilket gjorde omskärelse valfritt genom att införa dopet i stället.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag har suttit och googlat och inte hittat något som pekar på att katoliker ska omskäras (eller att det förekommer). Omskärelse omnämns liksom inte alls. DU får gärna visa på dokument som pekar på motsatsen för det är du som kommit med påstående från början.
Om du hittat något som säger att katoliker i medelhavsländer omskärs får du gärna länka till det!
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag tycker inte att föräldrarna har rätt att fatta beslut om omskärelse, det ska vara individens eget beslut, med andra ord är jag absolut emot omskärelse av pojkar, det beslutet får de själva fatta som vuxna.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag har inte hittat något när jag letar efter texter som bekräftar att det är tradition för katoliker att vara omskurna. Likaså är ingen katolik jag känner omskuren.
Jag hade en lärare som var katolik som bekräftade att omskärelsen ersatts av dopet och att det viktigaste var att man s.a.s. var "omskuren i hjärtat", d.v.s. att tron och förbundet fanns där. Han hade ett antal söner och de var inte omskurna. Att läraren i fråga var troende var det ingen tvekan om - han var även diakon i katolska kyrkan.

Man dyrkar med penis lika lite som man kör med körkortet.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället...
Svar
15
· Visningar
3 101
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 099
Senast: oz_joj
·
Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp