Omskärelse av pojkar...

Sv: Omskärelse av pojkar...

Tyvärr är det ju så att det, för de med religiösa värderingar, är uteslutet att göra på ngt annat sätt än deras.
Om man skaffar barn med en sån människa så kommer den ev sonen bli omskuren, för dem finns inget annat alternativ om de så ska låta ngn göra det i hemlighet.
Jag vet inte ett enda fall där det blivit som den som är icke religiös vill, det har alltid blivit enligt religionen.
För deras religion är allt, de anser ju sig bli straffade om de inte följer sina principer & då ger de inte vika.
Det är väldigt trist hur religioner kan styra individer på sånt sätt.

wow! Vilka etrema fördomar du delar med dig av :eek:
Vad menar du med "en sån människa"?? Blir man en annan människa för att man har en religiös tro? Det du beskriver passar mer in på religiösa fanatiker. Bara för att man har en tro betyder inte det automatiskt att man är fanatiker.

Min man är muslim och är själv omskuren. Han önskade även att vår son skulle omskäras. Jag ville absolut inte omskära så vi kom överens om att detta är något vår son själv får ta ställning till när han blir myndig. Jag har en hel del vänner som varit i samma sits och ingen av deras söner är omskurna.

Det du påstår är rent skitsnack och antingen har du läst för mycket Aftonbladet eller så måste du ha riktigt dåliga erfarenheter.

Lite ödmjukhet skulle nog inte skada. Du uttrycker dig precis som att du sitter inne med Sanningen.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Min information i ämnet verkar att ha gått ut litet i datum.
Den är som sagt var gammal.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Vilka är "man"? Royal Australasian College of Physicians ståndpunkt (iaf år 2002) var att det inte finns någon medicinsk indikation som gör att man vill rekommendera rutinmässig omskärelse av småpojkar. ,
Det var ju det som jag skrev.
Att de kom fram till att det inte fanns någon orsak till rutinmässig omskärelse av småpojkar.
När de liksom hade forskat färdigt.

Och återigen, i Sverige borde vi inte ens behöva tänka på hygienaspekten eftersom vi här har god tillgång till rent vatten och tvål (om det skulle behövas).

Visst.
Så länge som vi då stannar i Sverige.
Och så länge som allt i vårt moderna samhälle fungerar så att du har tvål och vatten.
Men det är ett skört system som förser oss med det.
Och det kan lätt ändras av en eller annan storm eller något litet krig.

Har du försäkring på ditt hus?
Ifall det skulle brinna ner.
Det har jag.
Även om sannorlikheten för att det verkligen skulle brinna ner är oerhört liten.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Nej just det, i Sverige bör vi nog alla oroa oss för att bli förföljda och fördrivas ut i ociviliserad terräng.
Som Jude måste man alltid oroa sig för att bli förföljd.
Och det överallt.
I F.D. Jugoslavien så behövde alla oroa sig för det.
Och det var alldeles nyss i Europa som anses civilicerat.

Och är det så att någon grupp i Sverige råkar ut för just detta går det ju att börja skära i pojkar och vuxna män då.
Nej då så är det för sent.
För då finns inte de hygieniska och praktiska omständigheter som behövs för att göra det på ett säkert sätt.

Undrar om inte kvinnomisshandeln skulle sjunka ordentligt (och några liv skulle nog räddas) om vi rutinmässigt amputerade armarna på småpojkar också. Bör vi börja amputera armarna på småpojkar kanske?

Manlig omskärelse har en fördel även för den omskurne mannen.
Jag kan inte se någon fördel alls för den som får sina armar amputerade.
Din jämförelse är både sjuk och barock.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Min man är muslim och är själv omskuren.

Jag trodde inte att troende Muslimer gifte sig med ickemuslimer.
Utan att de mera hör till de assimilerade Muslimernas värld.
Så hans religionsutövning är väl litet uppluckrad.
Islam verkar kunna utövas på en flytande skala från nästan inte alls till fullständig fanatism.
Och de kallar sig ändå alla för Muslimer.

Du uttrycker dig precis som att du sitter inne med Sanningen.
Vilket vanligtvis verkar vara förbehållet de religiösa grupperna.
De pekar på Gud och hävdar att de sitter inne med Sanningen.
Hennes åsikter är inte värre än många religösas åsikter.
Men hos religiösa så skall sådant acceperas i Religionsfrihetens namn.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Har du försäkring på ditt hus?
Ifall det skulle brinna ner.
Det har jag.
Även om sannorlikheten för att det verkligen skulle brinna ner är oerhört liten.
Vi pratar inte om försäkring här, utan om att ha en vattenslang uppkopplad som sprutar på huset hela tiden för säkerhets skull.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Om man ser det så så verkar det ju onödigt.
Men om man ser det som en försäkring så blir det ju i alla fall begripligt.

Folk är olika oroliga.
Vissa har hela huset nerlusat av brandsläckare också - pekar på mig själv.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Och de kallar sig ändå alla för Muslimer.

Precis som att många kallar sig för kristna fastän de lever långt ifrån som en kristen egentligen ska leva. Jag känner flera muslimer som är uppvuxna i Sverige, som är troende, och som inte skulle ha några problem att gifta sig med en kvinna av någon annan (eller ingen) tro.

Och jo, Chryslers inlägg är fördomsfullt och onyanserat. Och det spelar ingen roll om vissa religiösa säger sig sitta på sanningen, för det var inte det som diskuterades här.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Det låter ungefär lika illa som när Muslimer påstår att Icke-Muslimer är orena, ohygieniska och horor om de inte bär slöja.
Och det får jag höra varje dag som jag arbetar och ibland även när jag inte arbetar.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Visst.
Så länge som vi då stannar i Sverige.
Och så länge som allt i vårt moderna samhälle fungerar så att du har tvål och vatten.
Men det är ett skört system som förser oss med det.
Och det kan lätt ändras av en eller annan storm eller något litet krig.

Har du försäkring på ditt hus?
Ifall det skulle brinna ner.
Det har jag.
Även om sannorlikheten för att det verkligen skulle brinna ner är oerhört liten.

Vi får väl ändå hålla oss till dagsläget och var vi är? TS skrev inget annat än att hon bor i Sverige. Läget är väl inte riktigt sådant att vi behöver oroa oss för att vi ska bli utan vatten över en natt idag direkt.

Jag har inget hus, men väl en ordentlig hemförsäkring för lägenheten. Inte för att det har något med omskärelse att göra. Har väldigt svårt att likna en försäkring vid omskärelse.

Min jämförelse med att amputera armarna tog jag för att det för min del känns precis relevant, i dagens Sverige dvs. totalt irrelevant. Att hålla på och försvara omskärelse av pojkar med hygienargument i ett land då bristande hygien knappast är ett problem (snarare tvärtom) känns lika meningsfullt som att försöka förebygga kvinnomisshandel genom att amputera potentiella gärningsmän i förväg.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Läget är väl inte riktigt sådant att vi behöver oroa oss för att vi ska bli utan vatten över en natt idag direkt.

Det beror ju på.
Förut när vi hade luftledningar så hade vi ofta strömavbrott.
Och med egen brunn och pump är det = inget vatten.
Hela Sigtuna var utan vatten under ett dygn för någon månad sedan.
Vattenledningen hade gått av.
Efter stormen Gudrun så var många utan vatten väldigt länge.

Systemet är inte så stabilt som man kan tro.
Ganska så små problam kan strypa vattenförsörjningen för ett helt samhälle.
I Byn nära mig så skulle det kunna vara en bil som kör av vägen på fel ställe när det är halt och krockar med vattenledningen.

Det är nog naivt att tro att man sitter sådär jättesäkert i civilisationens trygga famn.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag trodde inte att troende Muslimer gifte sig med ickemuslimer.
.

Detta stämmer inte. Det enda kravet för praktiserande och troende muslimer är att den som de gifter sig med också ska vara troende och tro på samma gud, vilket man gör i både kristendomen, judendomen och islam. Det kan alltså vara komplicerat att gifta sig med en ateist som förnekar att gud finns.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Det gör mig diskvalificerad.
Jag är oftast Agnostiker beroende på vem som frågar.

Men om slöjan är viktig för att markera kvinnans anständighet så blir det ju svårt.
 
Senast ändrad:
Sv: Omskärelse av pojkar...

Det beror ju på.
Förut när vi hade luftledningar så hade vi ofta strömavbrott.
Och med egen brunn och pump är det = inget vatten.
Hela Sigtuna var utan vatten under ett dygn för någon månad sedan.
Vattenledningen hade gått av.
Efter stormen Gudrun så var många utan vatten väldigt länge.

Systemet är inte så stabilt som man kan tro.
Ganska så små problam kan strypa vattenförsörjningen för ett helt samhälle.
I Byn nära mig så skulle det kunna vara en bil som kör av vägen på fel ställe när det är halt och krockar med vattenledningen.

Det är nog naivt att tro att man sitter sådär jättesäkert i civilisationens trygga famn.

Jag är fullt medveten om att sådana saker händer, jag har växt upp ute i skogen (egen brunn och luftledningar). Risken att hela samhällsstrukturen i hela landet skulle försvinna helt plötsligt är dock väldigt liten. Att man blir av med vattnet tillfälligt är en sak, men då kan man ju låta bli att nuppa så slipper man sprida smittor mellan varandra.

För mannen är det i en sådan situation en fördel att ha förhuden kvar eftersom den skyddar penis. Dels håller den korrekt fuktighet och pH, men den förser även penis med skyddande antikroppar och hindrar bakterier från att lätt ta sig in i urinröret.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

I Vietnam så kom de ju fram till motsatsen.
Att det var en fördel att vara omskuren.

Så vad baserar du ditt påstående på.

Dessutom så är det väl trist att behöva avstå från att nuppa bara för att det är strömabrott?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Kl

Om jag vågade skulle jag fråga min son vad han tycker idag om att han blev av med saken som liten.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Statistiken pekar ju tydligt på att manlig omskärelse minskar risken för livmoderhalscancer hos dessa mäns sexpartners.
Samt att även andra infektioner än viruset som orsakar det sprids i mindre omfattning.
Inte enligt artikeln i Läkartidningen som någon länkade till.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Kl

Om jag vågade skulle jag fråga min son vad han tycker idag om att han blev av med saken som liten.

Jag frågade precis min son och han tycker det är helt ok, han tänker sällan på det och har aldrig fått några kommentarer.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället...
Svar
15
· Visningar
3 078
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·
Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp