Vilken utrustning behöver jag?

Stallmannen

Trådstartare
Hej,

Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet. Eller, hjälpa är nog ett svagt ord. Jag har mer eller mindre tagit över alla sysslor som har med hästarna att göra.

Dock, så har jag blivit lite sugen på att komma upp i sadlen, och har blivit erbjuden en härligt imponerande ardenner som skulle behöva motion, och som påstås ska vara en bra läromästare.

Men, då det var 9 år sedan jag satt i en sadel sist, och inte har ett dyft av utrustning för ryttaren, så skulle jag behöva lite råd om vad jag skulle behöva skaffa.
Självklart har jag frågat hästmänniskorna runt mig, men åsikterna går isär väldigt snabbt, så jag skulle vilja ha kollektivets åsikt i frågan.

Så långt, så ser det ut så här:
* Hjälm - Självklarhet
* Säkerhetsväst - 50 / 50 split på om man ska ha det tydligen
* Ridstövlar eller annat med klack - "Behövs inte om man har stora nog fötter för att inte kunna trä foten igenom stigbyglen" ?
* Ridbyxor - Behövs tydligen inte alls ?!
* Handskar - Behövs tydligen inte heller?

Just ja, jag kanske borde berätta lite om vad planerna för mig och hästen är. Det är absolut ingenting som har med att bli bra nog att tävla i någonting. Hästen är äldre, och har lite svagare knään, precis som alla ardenners har, och jag är e.g inte intresserad av ridningen, bara att få en närmare kontakt med hästen, och ge den (och mig) en chans att sticka ut på en massa små äventyr. :)
Dvs, en väldig massa skritt, lite trav, och förhoppningsvis ingen galopp.

Kan vara lämpligt att nämna att jag är 34år gammal kille.

Jag hade varit tacksam för era åsikter, även om jag är säker att frågan kommit upp 100 gånger här redan (jag letade, men hittade inga trådar som passade)
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Hjälm och ridskor (typ jodhpurs går alldeles utmärkt)
Väst är nog en valfri fråga. Jag rider utan men jag vet också att min balans blir avseende värt sämre med väst för att jag låser mig men om du känner dig tryggare med väst ha det.
Ridbyxor behövs inte, jag brukar rida i jeans eller mjukisbyxor.
Handskar har jag bara på vintern och när det är kallt :)

Lycka till!
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Hellre skor än stövlar skulle jag säga, skaffar du ett par stallskor med klack kan du ju ha dem i stallet annars också, kanske med stålhätta, och får på så vis bara ett par skor att skita ned i stallet, så kör jag i alla fall. :D

Väst är ju upp till dig hur säker du vill vara men jag håller med om hjälm. Har du inga bekväma stretchiga byxor så kan du ju lika gärna skaffa ett par ridbyxor som är sköna att rida i, annars vad det gäller det och handskar så behöver du ju inte skaffa på en gång, utan vänta och känna efter och så om du känner behov utav det.
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Tack för tipsen. Stålättade stallskor har jag redan, men dock med väldigt liten klack. Finns det någon sanning i påståendet från en av de lokala hästmänniskorna att om man har större fötter (46or i skor), så behövs inte klacken, då man inte kan få foten igenom stigbyglen ändå?

Väst känns som om jag skippar i början. Jag är inte rädd för att slå mig lite, och då jag är äldre och visare numera, så lär jag inte ta massa dumma risker. :)
Är en tuff kille och så, men är dock lite orolig för om jag pallar dom där 100 fallen som man visst bara måste göra innan man blir duktig på att rida. ;)

Tack för input på allt annat! Finns det möjligen något uppenbart jag har glömt? Var som sagt var 9 år sedan jag red sist, och då var det en två veckors intensivkurs, så det hände rätt mycket samtidigt, och en del av det är suddigt.
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Ett annat alternativ till sko med klack är att skaffa korgar på stigbyglarna så att inte fötterna kan åka igenom. Finns att köpa i de flesta ridsportsaffärer för runt tvåhundringen och kan monteras på de flesta stigbyglarna.

Till att börja med går det nog alldeles utmärkt att rida i jeans om du har bekväma sådana som tillåter dig att komma upp och sitta bekvämt i sadeln. (En anledning till varför man på sikt dock bör överväga speciella ridbyxor eller ridjeans utan söm på insidan, är dels för att minska risken att få skav, men även för att sömmarna inte ska skava sönder sitslädret/sömmarna i sadeln om man har en kvalitetssadel).

Utöver hjälm och vettiga skor (eller alternativ som ovan) så behöver du egentligen ingenting mer för att börja rida. Du lär ju märka av på sikt om denna utrustning räcker gott och väl, eller om du behöver köpa andra grejer för att kunna rida på ett trivsamt sätt (såsom säkerhetsväst om man har för vana att dratta i backen lite för ofta, ridbyxor om du får skav av jeansen, matchande schabrak och lindor om stalltjejerna pikar dig :devil: osv)
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Va kul att du vill börja rida igen :).

Du skriver att väst inte behövs för att du inte sätter dig i massa dumma risker. Men nu är det så att du kommer rida på ett 800-1000kg häst med mycket kraft. Vad händer om hästen blir rädd och skenar iväg? Vad händer om den blir glad och bockar? Jo du kan ramla av. Vad händer när man ramlar av? Ja ingenting kan hända. Men man ska inte tro att det inte händer. Jag ramlade olyckligt av en unghäst som blev rädd för lite mer än två månader. Han gjorde en rejäl bockserie och ja satt kvar en bra stund. Kändes tillslut att han inte kommer sluta förrän jag är av så ja släppte allt (detta har ja gjort förr och bara sträckt mig, alltså inget allvarligt har hänt). Jag gör en kullerbytta i luften över halsen på hästen och landar på ländryggen. Vad händer? Jo en nästan 1 cm diameter stor benbitar lossna från första ländkotan. Plus en 6,4 mm spricka i samma kota. Resulterade i 5 skruv i tre kotor och 4 månaders sjukskrivning utan ridning. Kommer troligtvis inte kunna rida förrän efter 6 månader. Jag hade hjälm och väst på mig. Tänk vad som hänt om jag inte hade västen på? Då kanske jag aldrig skulle kunna sitta upp igen.
Du har heller inte ridit på 9 år vilket resulterar i mindre balans på hästen. Så mitt tips är hjälm OCH väst (Du kan köpa biltemas för 599 eller vad den kostar. Behöver inte vara en för 5000kr). Ridvantar kostar inget så det tycker jag du bör skaffa. Blåsor i handen är inge kul. Och de är bra även när du leder hästen. Drar hästen iväg o du har handskar på dig så slipper du brännsår.

Ridbyxor är inte ett måste men jäkligt skönt. Jag får sår på benen när jag rider i jeans eller mjukisbyxor då stiglädret nyper.

Ang. Ridskor eller inte så tycker jag att du ska skaffa ett par med klack. Får du inte in foten i stigbygeln så är den för liten. Du ska ju ha stigbygeln under trampdynorna vilket är fotens bredaste ställe. Får du inte in foten dit så bör du köpa nya stigbyglar. Finns modeller för män :).

Mitt största råd är att ta det säkra före det osäkra. Tänk när du ligger på backen med bruten rygg och bruten fot för att du fastnade i stigbygeln och red utan väst. Vad skulle du tänka då? Jo man ångrar massor att man inte skyddade sig mer. Om man har skyddat sig så mycket man kan så ska man bara skatta sig lycklig över att det inte blev värre än vad det blev.
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Hjälm är ett absolut måste.

Ridskor med klack är också viktigt, helst med stålhätta. Om du har så stora fötter att du inte kan glida igenom stigbygeln så är det istället stor risk att du fastnar just för att skon är så bred att den kilar fast sig. Så bra ridskor med klack samt stigbyglar i rätt storlek är viktigt.

Säkerhetsväst är också något jag skulle råda dig att allvarligt överväga. Det var länge sedan du red och det ska så lite till för att man ska göra sig ordentligt illa. Det är lika bra att du vänjer dig vid att rida med väst.

Ridbyxor kan du skaffa ett par som sitter bra, de behöver ju inte vara superfina och superdyra, men du slipper ändå otäcka skavsår på insidan av låren, som man lätt får av att rida i jeans eller andra byxor med sömmar där. Det är dock inte något du behöver till första ridturen, men något att börja leta efter såsmåningom.

Hanskar kan du skaffa dig till vintern, eller skaffa billiga montagehandskar för under femtilappen på Granngården. Inte ett måste.
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Vad händer när man ramlar av? Ja ingenting kan hända. Men man ska inte tro att det inte händer.

Mitt största råd är att ta det säkra före det osäkra. Tänk när du ligger på backen med bruten rygg och bruten fot för att du fastnade i stigbygeln och red utan väst. Vad skulle du tänka då? Jo man ångrar massor att man inte skyddade sig mer. Om man har skyddat sig så mycket man kan så ska man bara skatta sig lycklig över att det inte blev värre än vad det blev.

Sanna ord. Var nog lite hybris som tog fatt i mig och fick västen att kännas som "valfri". Jag är ganska van att trilla, hur dumt det än kan låta, och är inte rädd för att trilla av en nästan 2m hög häst då jag har sysslat med kampsport under en längre tid, och "vet" hur man faller.
Dock... Det är en markant brist på stenar och grenar i kampsportsringen, så det argumentet håller nog inte så bra nu när jag tänker på det..

Känns som om jag börjar få ihop en vettig shopping-lista nu. Ser fram emot att komma upp i sadeln igen, speciellt på ett så pass imponerande djur som en fullvuxen ardenner. :)
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Västen skyddar ju även till viss del mot tramp och sparkar. Även en snäll häst kan snubbla och råka trampa på en tappad ryttare.

Något annat du kan skaffa dig om du inte redan har är en armhållare eller dylikt till mobiltelefonen (bra att ha den med sig om man behöver ringa efter hjälp) och flugspray (man är extra utsatt för odjuren när man sitter till häst). Till hösten blir det dags att utrusta sig och hästen med reflexer och kanske skaffa en pannlampa.
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

är faktiskt ingen större fördel att kunna fallteknik, ramlar man av i farten så öronhängen det lätt att komma under hästen, ramlar man av för att hästen hoppar åt sidan så har man huvet först och händerna grabbar tag i tygeln. osv :p man slår sig oftast mer om man försöker parrera .
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Jag hade satsat på att köpa en hjälm och ett par stigbyglar i rätt storlek i ditt fall. Kanske väst, men jag använder det inte själv, så... :o

Hjälmen är helt livsviktig och SKA bara användas, stigbyglar i rätt storlek är viktigt när du har så stora fötter att du riskerar att kilas fast och bli hängande.

I övrigt är det helt valfritt, ett par rejälare skor med klack verkar du ju redan ha.

Ridbyxor och annat kan du skaffa senare om du upptäcker att de brallor du har inte funkar. Själv rider jag numera ofta i de hantverkarbrallor jag råkar ha på mig för tillfället... Inga stilpoäng kanske, men det funkar. :D
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Slappa sladdriga kläder är inte så säkert, det är jättelätt att fastna i än det ena än det andra så ganska tight passform är att fördra framför pösigt.
Sant. Hoodies ska man aldrig rida med, speciellt inte i skogen. Huva på jackan kan man ha om den sitter i tryckknappar eller kardborre och lätt lossnar vid belastning.
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Jupp, Hjälm är absolut självklar. Har aldrig varit aktuell att skippa.
Väst blev självklar efter Fjordhasts inlägg, och även lite mer när jag engagerade hjärnan lite och kom på att det är en del yngre ridskole-elever ute och rider i omgivningen, så jag vill föregå med gott exempel där, utöver att det inte är _så_ roligt med brutna ben och annat.
Skor/Stövlar/Stigbyglar ska jag titta på noggrannare nu när jag vet hur ni tänker. Jag har inte sett eller provat stigbyglarna ännu, så om dom är för stora eller för små vet jag helt enkelt inte ännu. Inte heller om klacken på mina nuvarande skor duger eller inte. Troligen behövs något göras eller köpas, ska bara ta reda på vad.

Börjar bli lite peppad nu. Ska sparka lite folk i rumpan så jag kan börja med att bli bekant med hästen, och markarbeta den lite så vi blir vänner innan det är dags att hoppa upp.
 
Sv: Vilken utrustning behöver jag?

Har du stora fötter kan du nog räkna med att stigbyglarna är för små.
Det är ett ganska vanligt problem för karlar.
Som tips brukar Sprenger ha rejält breda stigbyglar som passar stora fötter.
 

Liknande trådar

Mat Ja, som rubriken så tydligt säger, vad ska ni äta för festligt och gott på nyårsafton i år?? Jag ser fram emot en massa mumsiga tips...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
18 126
Senast: Pudlan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 797
Senast: shia
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 565
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 985
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp