Bukefalos 28 år!

Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Stressa nu inte, såna här fruktansvärda övergrepp till förändringar måste väl få TA TID, begriper du väl:p

hmm... konstigt att vissa saker får ta mycket tid, annat sker blixtsnabbt.

Det krävdes inte mycket tid innan 98 procent av kvinnorna yrkesarbetade och alla skulle leva på två löner.

Det tog ingen tid alls innan dagis var det mest naturliga i världen och daghemspersonalen, minsann, var de enda som egentligen klarade av att fostra barn.

Det tog ingen tid att genomföra betygsreformer som innebar att flera årskullar blev felaktigt bedömda. Lärarna fick knappt vidareutbildning i hur man skulle sätta beyg enligt en tregradig skala istället för fem (sifferbetyg vs bokstavsbetyg).

Det har knappt tagit tid alls att så många unga är sjuka och mår dåligt psykiskt. Jämfört med andra länder så har vi många sjuka ungdomar/unga vuxna som inte kan arbeta.

Det är underligt det där med utveckling över tid. Vissa förändringar sker snabbt, andra mycket långsamt. Jag får fundera lite på vari skillnaden består.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Alltså, tid är ju så subjektivt... Det har ju redan gått 34 år, som basilika mycket riktigt påpekar. Men vem kan avgöra om det är lång tid eller inte?

"Det måste få ta tid" brukar oftast betyda "jag vill inte ha förändringen".
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Är det fel att skynda på den genom lagstidtning då, om möjligheten finns?

Jag tycker att en lag som berör enskilda personer privatliv ska ha god förankring innan den genomförs. Tills dess får väl de politiker som är för en 50/50-lösning fortsätta att bilda opinion och söka stöd för att reformen verkligen skulle förbättra samhället och tillvaron för den enskilda individen.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Alltså, tid är ju så subjektivt... Det har ju redan gått 34 år, som basilika mycket riktigt påpekar. Men vem kan avgöra om det är lång tid eller inte?

"Det måste få ta tid" brukar oftast betyda "jag vill inte ha förändringen".

Sant. Huvet på spiken - eller spiken i kistan.. ;)

Valfri tolkning erbjudes.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag tycker att en lag som berör enskilda personer privatliv ska ha god förankring innan den genomförs. Tills dess får väl de politiker som är för en 50/50-lösning fortsätta att bilda opinion och söka stöd för att reformen verkligen skulle förbättra samhället och tillvaron för den enskilda individen.

Med förankring, menar du då folkets stöd?
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Inte 1938, utan det kom senare.
Från början, 1938, så var det för att höja nativiteten.

Nästa förändring 1961 var av anledningen som du beskrev.

Ok. Jag läste nog inläggen slarvigt och trodde det var den senare reformen som åsyftades. Men likafullt är jag nyfiken på var du har fått informationen om att det 1938 var i huvudsak nativiteten man avsåg att höja? *nyfiken*

mvh/Halvhalt
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Ok. Jag läste nog inläggen slarvigt och trodde det var den senare reformen som åsyftades. Men likafullt är jag nyfiken på var du har fått informationen om att det 1938 var i huvudsak nativiteten man avsåg att höja? *nyfiken*

mvh/Halvhalt

Nu orkar jag inte gå tillbaka till mina exakta källhänvisningar men mellan tummen och pekfingret hänvisas till kris i befolkningsfrågan som makarna Myrdal var inblandade i och det var ett reellt samhällsproblem på 30-talet, som säkerligen debatterades lika mycket som nu (kvoterad) fp. Så det är nog att betrakta som ganska allmänt spridd kunskap.

Annars är en källa till genuskontrakten under 1900-talet Yvonne Hirdman.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Nu orkar jag inte gå tillbaka till mina exakta källhänvisningar men mellan tummen och pekfingret hänvisas till kris i befolkningsfrågan som makarna Myrdal var inblandade i och det var ett reellt samhällsproblem på 30-talet, som säkerligen debatterades lika mycket som nu (kvoterad) fp. Så det är nog att betrakta som ganska allmänt spridd kunskap.

Var det inte framför allt barnbidraget det handlade om?
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Tja du svarade så bra.

Men jag tillägger att detta diskuterades mycket i min släkt.
Och på slutat av sextiotalet så kom liksom alla ihåg detta av sig själv.
Förändringen från -61 var ju fortfarande ganska så ny.
Min mormor fick mödraskapspenning för sina tvillingar födda -42 men inte för barnen födda -33 och -36.
Och det där var det alltid en massa snack om.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Var det? Jag har för mig att de hade flera punkter på sin agenda men rätta mig gärna. Fast jag kanske missförstår din fråga?

Just makarna Myrdal och "Kris i befolkningsfrågan" tror jag var starten till den debatt som senare resulterade i barnbidraget.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Då har jag läst på lite.

1934 tillsatte dåvarande socialministern en befolkningsutredning där upprinnelsen var en minskad svensk "befolkningsstock". Anledningen till det var makarna Myrdals "Kris i befolkningsfrågan" som kom 34 och de visade på en hotbild av ett bortdöende land eftersom det föddes för lite barn.

Receptet blev en ny sorts socialpolitik, befolkningskomissionen lämnade sitt betänkande 1938. Mödrarna fick fri mödravård, fri förlossning, gratis barnavård, bostadsbidrag till barnrika familjer, fri tandvård för alla barn upp till 15, skattelindring från tredje barnet.

1948 delades det första barnbidraget ut.

Och barnafödandet slog alla rekord på 40-talet. Även om anledningarna till det inte enbart kan hänföras till den sociala ingenjörskonsten.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Med förankring, menar du då folkets stöd?
Det brukar vara en fördel med folkets stöd i en demokrati. Visst så röstar vi på en helhet så några förslag som inte har folkets stöd kan röstas fram om andra saker är viktigare i valet.

Men, och detta är oberoende av vilken åsikt jag har, det går ju knappast att gå till val på reformer som folk inte vill ha genomförda.

Givetvis är det fritt fram att argumentera och försöka ändra folks inställning om man vill skynda på.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Nu orkar jag inte gå tillbaka till mina exakta källhänvisningar men mellan tummen och pekfingret hänvisas till kris i befolkningsfrågan som makarna Myrdal var inblandade i och det var ett reellt samhällsproblem på 30-talet, som säkerligen debatterades lika mycket som nu (kvoterad) fp. Så det är nog att betrakta som ganska allmänt spridd kunskap.

Annars är en källa till genuskontrakten under 1900-talet Yvonne Hirdman.

Ok, tack för det! :)
Jag håller dock inte med dig om att den politiska diskussion som måhända föranledde moderskapspenningen på 30-talet är ngt som faller i kategorin "allmänt spridd kunskap"!? Jag vågar påstå att det nog krävs ett visst särintresse för att överhuvudtaget komma i kontakt med den sortens historieskrivningar. Hade det tillhört normal allmänbildning hade det nog varit ganska lätt att söka fakta i frågan på egen hand...vilket det inte var. Men jag får väl lita på dig och dina källor. ;)

mvh/Halvhalt
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag var in så tydlig om jag borde varit. Jag menade att det var låg nativitet i landet på 30-talet och "Kris i befolkningsfrågan" är sånt som brukar finnas med i historieskrivningarna om Sverige.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag var in så tydlig om jag borde varit. Jag menade att det var låg nativitet i landet på 30-talet och "Kris i befolkningsfrågan" är sånt som brukar finnas med i historieskrivningarna om Sverige.

:D Ja, det är förstås en annan fråga! Helt klart något som säkerligen är mer allmänt känt, åtminstone bland lite mer historieintresserade.

Men som sagt därifrån till att tolka moderskapspenningen som i första hand en nativitetsåtgärd är steget inte automatiskt självklart. Kanske är det så debatten gick när det begav sig eller så har man tolkat och analyserat det så i efterhand. Kanske var det andra aspekter av modersrollen och barnafödandet som också spelade in och ytterliggare drivkrafter som låg bakom... Historieskrivning är alltid till viss del en efterkonstruktion och ett subjektivt extraherande av information. Därmed inte sagt att jag misstror just detta. ;)

mvh/Halvhalt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp