Bukefalos 28 år!

Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Ja du tycker det ja. Jag struntar i varför föräldraförsäkringen kom till, det är skitsamma nu.

Men man kan inte säga att den är någons rättighet med tanke på historien bakom.

Däremot så kan man ha en åsikt om hur man vill att den skall användas.
Att kategoriskt påstå att den är till för barnet är inte en sanning utan det är en åsikt.

Olika!
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jo snälla - stanna kvar.
Det är intressant med dig för du ser de stora dragen och samhällspåverkan.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Inte_Ung skrev:
Men man kan inte säga att den är någons rättighet med tanke på historien bakom.

Däremot så kan man ha en åsikt om hur man vill att den skall användas.
Att kategoriskt påstå att den är till för barnet är inte en sanning utan det är en åsikt.

Olika!

Ja jag håller med det är en åsikt precis som följande

Inte_Ung skrev:
Jag upprepar igen:
Föräldraförsäkringen är ett styrmedel för att öka nativiteten.
En åsikt och ingen absolut sanning
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jo snälla - stanna kvar.
Det är intressant med dig för du ser de stora dragen och samhällspåverkan.

Viss tidsbrist + att jag inte orkar skriva samma saker flera gånger. Men nu blev det en lite ny vinkling så då lurade du mig tillbaka tillfälligt.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Ja, både min man och jag vet att han missat mycket genom att jobba heltid medan jag varit hemma (inte med FP). Han har fått jobba hårt för att komma till den anknytning de har, medan jag fått mycket gratis eftersom jag tillbringat så mycket tid med dem. Alla fördelar har han inte missat, men helt klart många. Dessutom har han såklart sämre förståelse för hur det faktiskt är att vara hemma ensam med två små barn på heltid, och jag tror att han och jag och barnen hade haft fördelar om han också hade provat på det. Nu är inte situationen så för oss att jag kan gå ut och jobba, så det lär inte hända i brådrasket iaf.

Vad tråkigt! Jag hoppas ni får möjlighet att rätta till det hela senare. Livet har som bekant olika skeden.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

"Föräldraförsäkringen är ett styrmedel för att öka nativiteten"

En åsikt och ingen absolut sanning

Men ur statens perspektiv så var det ju tänkt så.
Blir det inte då en sanning ur ett samhällsperspektiv?

Vi kanske måste definiera vad föräldraförsäkringen är?
Eftersom vi har så olika åsikter om det.
Och sedan utifrån det se vad den skall vara till för i framtiden och om vi vill betala för det.

"Annars så hade vi inte kunnat behålla hästarna/huset/bilarna o.s.v."
Är inte något som jag personligen vill sponsra med föräldraförsäkringen.
Det tycker inte jag att den är till för.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Vi kanske måste definiera vad föräldraförsäkringen är?

Föräldraförsäkringen kom till för att kvinnor börjat jobba. De behövdes på arbetsmarknaden. För att kvinnor skulle kunna jobba OCH föda barn behövdes alltså en statlig morot.

Edit: jag hittade just försäkringskassans historik och såg nåt där som jag inte visste. INNAN föräldraförsäkringen fanns en moderskapsförsäkring. Med det nya systemet ville man markera att ansvaret för barnet var delat, alltså betonades pappans roll. Han kunde ju inte få moderskapspenning. Länk

Och vilken STOR skillnad det blev:angel:;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Föräldraförsäkringen kom till för att kvinnor börjat jobba. De behövdes på arbetsmarknaden. För att kvinnor skulle kunna jobba OCH föda barn behövdes alltså en statlig morot.

Undrar om det lät likadant då? "Herregud, varför skall storebror tvinga mig att vara hemma, varje familj kan väl bäst själv bestämma om de vill vara barnlösa, göra kvinnan till hemmafru eller skaffa barnflicka?"
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

I många kommuner kommer snart ytterligare en variant: vårdnadsbidraget. 3000 kr i månaden har det talats om. Vilket väl iofs redan ryms i din uppräkning under "hemmafruar". 3000 i månaden är så lite att troligtvis bara de som redan ÄR hemma kommer att söka bidraget.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Ja, jag hörde att det skulle införas här i Dalarna också, men jag vet inget mer om det.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Aha, är ni hemma igen alltså? Det visste jag inte.

Det är den nya regeringen som ger de kommuner som vill möjlighet att ge vårdnadsbidrag. De som ligger i startgroparna är nog uteslutande borgerligt styrda kommuner.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

INNAN föräldraförsäkringen fanns en moderskapsförsäkring.

Och före den så var det moderskapspenning som var en engångssumma.
Det var den som infördes som en nativitetshöjande åtgärd.
Jag har skrivit om den tidigare i tråden.

Det var en belöning till kvinnorna för att de födde barn.

Jag var liksom med och såg det under gång när jag var liten.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Enligt länken i mitt inlägg var moderskapspenning en del av moderskapsförsäkringen. De fanns alltså samtidigt. Du ser det om du kollar historiken.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag har sett argumenten mot att öronmärka fler dagar är precis samma som drogs i debatten när de öronmärkta dagarna (de 60 som inte går att överlåta) utökades till 60. Det var samma "men mannen kan absolut inte vara borta från jobbet alls" då som nu. När sedan öronmärkningen införts så visst började pappor ta ut dagar i större utsträckning. Så ni får förlåta mig, men jag tror helt enkelt att motståndet mot en ännu snävare öronmärkning är mycket snack och litet action för de allra flesta.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Enligt länken i mitt inlägg var moderskapspenning en del av moderskapsförsäkringen. De fanns alltså samtidigt. Du ser det om du kollar historiken.

Jo men innan det så var det BARA en moderskapspeng.
Ett engångsbelopp som var ganska så stort.
Över 6000:- tror jag.

Min moster kom och viftade med sitt i kontanter, det skulle användas till insatsen på ett hus.
Länge sedan alltså, länge!

Jag minns också när de där dagarna infördes.
Det var inte helt populärt.
Många hade liksom räknat med den där stora engångssumman för att köpa grejjor för.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp