Bukefalos 28 år!

Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Aha!

Det glädjer mig att du hittat till arbetarrörelsens tankesmedja;) :D

Edit: Kollade bara lite snabbt men fastnade för en mening i inledningen på en där uppsatsen. Där skrivs att föräldraförsäkringen reformerats i olika omgångar för att nå ökad jämställdhet.

Undrar om alla som skriker "staten ska inte lägga sig i" är medvetna om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Pallas, jag måste bara fråga. Hur blir det med framtida pension over there? Alltså vad har du för skyddsnät i framtiden och vid en eventuell skilsmässa. Alltså, jag vill inte måla fan på väggen på något sätt men jag vet ju att det är (har varit?) problematiskt för kvinnor med sådant.

Om det är för personligt behöver du inte svara, det är också en allmän tanke för det här har ju varit på tapeten tidigare, om utfattiga änkor eller för all del nu här, på buke, i trådar där kvinnor bill bryta upp men inte verkar klara sig utan sin sambos/mans inkomst.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

*kl*

Ett rykande färskt komplement till debatten, här!
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Japp, målet som regeringen ålagt fk: Det samlade uttaget av föräldrapenning skall vara jämställt mellan kvinnor och män.

Det låter ju enkelt, liksom;)
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Är inte det bästa sättet att förändra något att aktivt göra något åt saken? T.ex. se till att gifta sig med en person som VILL dela 50/50 och som tänker stå upp mot sin arbetsgivare och självklart ta sin del av VAB dagarna (och ta konsekvenserna, om det blir sådana). Lära sig att argumentera för löneförhöjning, alt byta jobb om man slår huvudet i taket, helt enkelt SE TILL att man får den löneutveckling som man tycker att man förtjänar. Vidareutbilda sig, kontinuerligt. Se till att öka sina kompetenser rent generellt. Osv.
Ha ödmjukhet och acceptera att alla inte tycker lika, att det faktiskt finns de som är nöjda med att ha ett lägre betalt arbete eller som t.o.m. föredrar att vara hemma med de för/nackdelar det medför.

Förändringar tar TID, ofta flera generationer.


Det tycker jag var ett jättebra inlägg! :bow: :bow: :bow:

peace/Halvhalt
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Pallas, jag måste bara fråga. Hur blir det med framtida pension over there? Alltså vad har du för skyddsnät i framtiden och vid en eventuell skilsmässa. Alltså, jag vill inte måla fan på väggen på något sätt men jag vet ju att det är (har varit?) problematiskt för kvinnor med sådant.

Om det är för personligt behöver du inte svara, det är också en allmän tanke för det här har ju varit på tapeten tidigare, om utfattiga änkor eller för all del nu här, på buke, i trådar där kvinnor bill bryta upp men inte verkar klara sig utan sin sambos/mans inkomst.

Hejsan! Jag tar inte illa upp, vi har ju själva funderat i de här banorna. Vi är tillbaka i Sverige nu, men vår situation är ju lite speciell eftersom jag är kroniskt sjuk. Som det har varit så harvi inte haft råd att pensionsspara vare sig till maken eller mig, men han får ju pension på sina arbetspoäng (eller hur man säger). Grejen är att jag i dagsläget har högre pension än han eftersom jag jobbat fler år totalt. MEN... eftersom jag varit sjuk så länge så är min pension sådär så man bara kastar det där orangea kuvertet oöppnat, det är alltså ingen summa som man kan klara sig på, speciellt inte om så många år det rör sig om. Eftersom jag själv inte kan påverka min situation i dagsläget så är vårt mål att ordna detta med privat sparande, bara vi kommer över existensminimum. Som du kanske läste så försörjer min man hela vår familj på 10 kkr/mån just nu.

I denna ekonomiska misär så finns det en aspekt som jag tycker är värd att belysa, med anledning av din fråga: Jag har levt på existensminimum en majoritet av mitt vuxna liv och vet vad det innebär. Det är inte något som skrämmer mig, även om jag vet att det inte är så jättekul. Visst vore det roligt med lite guldkant och allt det där, men jag vet att jag aldrig kommer hamna på bar backe. Därför skulle jag aldrig dra mig för att lämna ett dåligt förhållande av ekonomiska skäl, vare sig det rörde sig om god eller dålig ekonomi. Jag är en seg överlevare och mer än kapabel att leva ett fullvärdigt liv utan att ha stora finanser.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:


Å herre min Je, jag tror jag dånar. Snacket vi för nu hade någon kommit på redan 1973:
År 1973 kom ett förslag att ingen förälder skulle få ta ut hela föräldraledigheten själv. Man menade att det i de flesta fall skulle bli modern som stannade hemma på grund av de skillnader i lön och befordringsmöjligheter som existerade mellan könen.

Och så har vi inte kommit längre, 34 år senare :confused:
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Nej vi har tydligen inte det.
Och även om det står i statens offentliga papper så blir det emotsagt.

"Det är minsann ingen fakta - det är bara vad du tycker"

Spännande!
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Edit: Kollade bara lite snabbt men fastnade för en mening i inledningen på en där uppsatsen. Där skrivs att föräldraförsäkringen reformerats i olika omgångar för att nå ökad jämställdhet.

a) Och hur gick det?
b) Jag har inga problem med att fp ändras om det är vad majoriteten av befolkningen faktiskt vill och behöver.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Nej vi har tydligen inte det.
Och även om det står i statens offentliga papper så blir det emotsagt.

"Det är minsann ingen fakta - det är bara vad du tycker"

Spännande!


Så du tror alltid blint på att en sak är sant och helt oomstritt bara för att det står i "statens offentliga papper"? Herrejösses, jag blir mörkrädd över sådan naiv tilltro till staten och dess beskrivningar av vad som är verklighet... :eek: Staten är ju inget annat än den politiska maktens röst och är i högsta grad färgat av dess ideal. Som i vårt land har varit vänstervridna i 70 år!!! Jag värderar inte idealen i sig. Men förstår man inte att "staten" är allt annat än ett oberoende organ när det gäller samhällsanalys, då är man illa ute. Eller politiskt hjärntvättad...

Den dagen "statliga utsagor" per definition skall ses som facit är nog hoppet ute för en verklig och sund demokrati. Oavsett land.

:devil: /Halvhalt
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Bara för att förtydliga så reagerade jag bara på sättet staten användes som argument, inte på huruvuda det var sant eller inte om vi nått längre de senaste 34 åren i frågan om vem som stannar hemma mest med barnen.

peace/Halvhalt
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Och före den så var det moderskapspenning som var en engångssumma.
Det var den som infördes som en nativitetshöjande åtgärd.
Jag har skrivit om den tidigare i tråden.

Det var en belöning till kvinnorna för att de födde barn.

Jag var liksom med och såg det under gång när jag var liten.


Så vitt jag vet, så var det inte frågan om en "belöning" utan ett försök att skapa lite trygghet för de mödrar som saknade ett arbete att gå till...viss skillnad. Eller? :confused:

/Halvhalt
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Inte 1938, utan det kom senare.
Från början, 1938, så var det för att höja nativiteten.

Nästa förändring 1961 var av anledningen som du beskrev.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Så du tror alltid blint på att en sak är sant och helt oomstritt bara för att det står i "statens offentliga papper"?

Just när det gäller att beskriva sig själv så tror jag att staten kan anses som en ganska så pålitlig källa faktiskt.
Den har ju ett eget intresse av genomdriva sina intentioner.
Om inte annat så utrycker den ju sina åsikter.
Och eftersom det är statens åsikter som styr, så beskriver det styrningen.

Dessutom så har jag svårt att se att man skulle kunna hitta bättre dokumentation om staten på något annat ställe än hos staten.

I övrigt så håller jag med dig när det gäller andra saker.
 
Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Ska vi se till vad folket "vill och behöver" så är det två skilda saker.

Vad folket vill och anser sig behöva, borde jag kanske skriva då. Vi har ju ingen allvetande makt som kan dirigera människors behov. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp