Orolig över ångest och alkoholkonsumtion. Vad ska jag göra?

Är man inte alkoholist så har man heller inga återfall.. Finns liksom inget att återfalla till om man inte har ett missbruksproblem, så ett bra första steg kan ju vara att jobba på att erkänna för dig själv att du är alkoholist.
 
Anser inte att jag är alkolist då jag utan problem kan ha uppehåll från alkohol helt. Kan dricka varje dag i 2 veckor och sen ha helt uppehåll 2 månader

Det beror ju på vad man menar med alkoholist, du kanske inte är alkoholberoende i den meningen att du måste dricka varje dag, om du kan göra uppehåll. Men ett alkoholmissbruk är det ju absolut, om du inte kan sluta, och du dricker tills du nästan dör när du får dina perioder. Just nu verkar du ju knappt göra uppehåll heller, om jag fattar rätt - det låter som att du börjar dricka varje dag rätt omgående när du kommer hem från sjukhuset, där den förra perioden slutade?
 
Anser inte att jag är alkolist då jag utan problem kan ha uppehåll från alkohol helt. Kan dricka varje dag i 2 veckor och sen ha helt uppehåll 2 månader
Du kan titulera dig själv nykterist om det skulle kännas bättre, frågan är vilka konsekvenser det ger dig att dricka och vilka fördelar det ger. Ångesten du beklagar dig för förstärks och vidmakthålls av ditt drickande men det kanske är värt det?
 
Du kan titulera dig själv nykterist om det skulle kännas bättre, frågan är vilka konsekvenser det ger dig att dricka och vilka fördelar det ger. Ångesten du beklagar dig för förstärks och vidmakthålls av ditt drickande men det kanske är värt det?

Alkoholabstinens ger ju bl a ångest - TS, kolla symptomen på alkoholabstinens, så kan du kanske se om det finns några likheter med hur du mår om du inte dricker just nu. Även om du upplever att du självmedicinerar ångesten med alkohol, så skulle det kunna vara så att allt drickande den senaste tiden gjort dig beroende, så att du nu får ångest om du inte dricker. Alkohol hjälper givetvis mot alkoholabstinens på kort sikt, och det kan vara därför du upplever att alkoholen hjälper ganska bra mot ångesten nu.
 
TS, Mår du bra av vad du gör?
Om inte, förändra tillståndet.

Jag själv mår bra När jag är onykter men det är inte speciellt bra för mig, så undviker att vara det.
 
TS: anledningen till att alkoholen kortvarigt hjälper mot ångesten beror på att den inverkar på GABA-systemet i hjärnan på samma sätt som ångestdämpande tabletter gör. Men som du säkert redan har märkt av blir ångesten bara än värre ju mer du fortsätter.

Det är jättevanligt att självmedicinera med alkohol. Och också jättedestruktivt och är man dessutom självmordsbenägen är det rent av livsfarligt, om du ursäktar att jag låter dramatisk. Har man väl druckit så mycket att man är packad kommer ångesten att komma med full kraft, det har du säkert redan märkt? Alla hämningar försvinner, så även hämningarna för känslorna. Och så får du bakisångest dagen efter och så går spiralen fort neråt.

Var nu helt ärlig för din läkare om omfattningen av ditt alkoholmissbruk. Att du reagerar på att läkaren - med rätta - tycker att du helt ska sluta dricka alkohol och att du inte vill göra det, är ett allvarligt tecken. Det här går fortfarande att vända på, men du måste vara ärlig mot vården - och dig själv.

Kämpa på nu! Det kanske inte känns så nu, men med rätt hjälp kommer du må bättre. Inte imorgon, men i sinom tid.
 
Kära TS, du är alkoholist. Så det sjunger, skriker och stampar takten om det.

Vare sig du vill eller inte. Jag tror det kan vara en hjälp för dig att inse att så är fallet, och att det går att göra något åt det.

Jag håller inte med av den anledningen att läkare och vårdpersonal sagt att jag inte är det men kan bli om det fortsätter i samma riktning. Däremot dricker jag alkohol destruktivt, som självmedicinering. Men jag är inte alkolist ännu enligt dem. Har haft 2 episoder denna sommar där jag druckit 1-2 veckor. Däremellan dricker jag inte. Dvs när jag mår bra dricker jag inte. Så egentligen är mitt största problem att jag går på fel medicin!
 
Det beror ju på vad man menar med alkoholist, du kanske inte är alkoholberoende i den meningen att du måste dricka varje dag, om du kan göra uppehåll. Men ett alkoholmissbruk är det ju absolut, om du inte kan sluta, och du dricker tills du nästan dör när du får dina perioder. Just nu verkar du ju knappt göra uppehåll heller, om jag fattar rätt - det låter som att du börjar dricka varje dag rätt omgående när du kommer hem från sjukhuset, där den förra perioden slutade?

Kan absolut hålla med om alkoholmissbruk!
Nja, första gången efter sjukhus drack jag inte på över en månad. Denna gång tog det 1,5 vecka.
 
TS: anledningen till att alkoholen kortvarigt hjälper mot ångesten beror på att den inverkar på GABA-systemet i hjärnan på samma sätt som ångestdämpande tabletter gör. Men som du säkert redan har märkt av blir ångesten bara än värre ju mer du fortsätter.

Det är jättevanligt att självmedicinera med alkohol. Och också jättedestruktivt och är man dessutom självmordsbenägen är det rent av livsfarligt, om du ursäktar att jag låter dramatisk. Har man väl druckit så mycket att man är packad kommer ångesten att komma med full kraft, det har du säkert redan märkt? Alla hämningar försvinner, så även hämningarna för känslorna. Och så får du bakisångest dagen efter och så går spiralen fort neråt.

Var nu helt ärlig för din läkare om omfattningen av ditt alkoholmissbruk. Att du reagerar på att läkaren - med rätta - tycker att du helt ska sluta dricka alkohol och att du inte vill göra det, är ett allvarligt tecken. Det här går fortfarande att vända på, men du måste vara ärlig mot vården - och dig själv.

Kämpa på nu! Det kanske inte känns så nu, men med rätt hjälp kommer du må bättre. Inte imorgon, men i sinom tid.

Att jag inte vill sluta helt är gör jag vet att jag kan hantera alkohol bra när jag mår bra, dvs enbart dricka måttligt vid speciella tillfällen. När jag mår bra vilket jag gör under långa sammanhängande perioder vill jag kunna ta en öl till middagen i trevligt sällskap utan att ha förbud mot det. Förbud fungerar inte för mig. Däremot klarar jag att hålla det på en måttlig nivå såvida jag mår bra i psyket :)
 
Jag håller inte med av den anledningen att läkare och vårdpersonal sagt att jag inte är det men kan bli om det fortsätter i samma riktning. Däremot dricker jag alkohol destruktivt, som självmedicinering. Men jag är inte alkolist ännu enligt dem. Har haft 2 episoder denna sommar där jag druckit 1-2 veckor. Däremellan dricker jag inte. Dvs när jag mår bra dricker jag inte. Så egentligen är mitt största problem att jag går på fel medicin!
Rätt medicin är Antabus, då blir du tvungen att möta o ta itu med dina demoner.
 
Kalla det vad ni vill! Läkarna säger iaf att jag inte är alkolist ÄN

Och nu helt plötsligt är läkarens ord lag? Du är alkoholist. Googla definitionen. Tro mig, det är fakta. Att du kan göra uppehåll innebär att du är periodare. Sedan går det inte längre, du kan inte hantera verkligheten och så blir det alkohol igen.

Vad tror du (andra) alkoholister säger när de beskriver sitt missbruk? Jo, precis de orden du använder. Kan sluta när jag vill, jag ska bara... (må bra/hitta ett jobb/flytta/få bättre läkare/annan medicin/mer pengar). Det finns alltid en förklaring till att man dricker destruktivt (är alkoholist), men finns det några ursäkter för att förstöra sitt liv?
 
Jag är ingen läkare eller expert så jag kan inte diagnostisera om du är alkoholist eller inte. Men du har problem som du själv är medveten om och det är ju en jättebra bra start! Prata med läkaren om dina problem och
bekymmer...det finns så mycket
bra hjälp att få!
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 440
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 129
Senast: Hippocampus
·
Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 119
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp