Orolig över ångest och alkoholkonsumtion. Vad ska jag göra?

Att jag inte vill sluta helt är gör jag vet att jag kan hantera alkohol bra när jag mår bra, dvs enbart dricka måttligt vid speciella tillfällen. När jag mår bra vilket jag gör under långa sammanhängande perioder vill jag kunna ta en öl till middagen i trevligt sällskap utan att ha förbud mot det. Förbud fungerar inte för mig. Däremot klarar jag att hålla det på en måttlig nivå såvida jag mår bra i psyket :)

Just nu så verkar det ju i vilket fall inte funka med att dricka måttligt, så i nuläget verkar väl ett alkoholuppehåll lämpligt? Eftersom alkohol just nu leder till att du börjar dricka varje dag och slutar på sjukhus. I framtiden mår du kanske bättre, och kan återgå till en öl i vänners lag, men nu, när du tar alkohol mot ångest, så verkar väl ett uppehåll lämpligt? Att sluta nu innebär ju inte ett förbud för evigt, utan att just bara att det inte funkar just nu.
 
Jag röstar för att du bestämmer dig för ca 6 månader utan alkohol. Ge dig fan på det bara! Du kommer må så oerhört mycket bättre! Stöd och hjälp finns att få i mängder :)
 
@Vitavi Vad fint att höra :) Det är svårt att erkänna för sig själv ibland trots att det är uppenbart när man står sidan av. Även om du mår bättre nu tycker jag du ska se till att ha en regelbunden kontakt med läkare och psykolog för att förebygga. Man hamnar lätt i gamla spår
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 440
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 130
Senast: Hippocampus
·
Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 123
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp