Osäker på relation

hemligaproblem

Trådstartare
Jag är i en långvarig relation som alltid har stormat ganska mycket. Vi blev tillsammans när vi var unga och det har inte direkt varit lätt att bli vuxna tillsammans. Vi har brutit upp några gånger men alltid hittat tillbaka igen.
De senaste åren har jag många gånger känt att jag vill lämna honom men i slutändan ångrar jag mig alltid.
Det går upp och ner, ibland känns det väldigt bra men ofta känns det också ganska dåligt. För det mesta tänker jag dock att jag faktiskt vill vara med honom trots att det kan vara känslomässigt jobbigt när det svänger.

Förra helgen var jag på en fest och spenderade hela kvällen med en man som jag verkligen gillade. Jag var inte otrogen men var väldigt nära att följa med på efterfest som säkerligen hade landat på hans hotellrum. Jag valde att åka hem till min sambo istället.
Efteråt ångrade jag mig ganska mycket och har sedan haft lite sms-kontakt med mannen från festen och vi har pratat om att ses. Under de sista dagarna har jag mer och mer känt att jag vill lämna min sambo och att jag knappt har stått ut med att vara med honom. Började till och med kolla på lägenheter och var fast beslutsam om att flytta.
Idag blev det av olika anledningar klart att jag inte kommer träffa mannen från festen något mer, på hans initiativ. Vi var visst inte riktigt på samma plan i detta i slutändan. Och då kom ångesten. Vad har jag gjort? Jag kanske vill fortsätta med min sambo iallafall?

Just nu känner jag mig mest förvirrad. Dels är jag ledsen över att det inte blev något med den där mannen som jag verkligen gillade och så känner jag mig som en hemsk människa för att jag känner mig "känslomässigt" otrogen.
Jag vet med mig att det här med uppbrott är något jättesvårt för mig. Jag står inte ut med att såra min sambo och jag har tidigare upplevt att jag vissa gånger avstått att driva igenom separation för att det gör så ont i mig när hon blir ledsen. Nu vet jag inte riktigt på vilket ben jag ska stå.

Var jag så säker på att jag ville lämna min sambo bara för att det var nice att uppvaktas av en annan man?
Eller hur fasen ska man kunna veta hur man vill ha det när det svänger så mycket?
Sålänge jag trodde att jag eventuellt skulle börja träffa den där andra mannen så kändes en separation från min sambo självklar. På sekunden när det blev avstyrt ångrade jag mig.
Samtidigt kan jag inte riktigt släppa mannen från festen i tankarna även om jag nu vet att det inte kommer bli något.

Jag förstår ju att ni inte kan veta vad som är rätt för mig, men kanske kan vi hjälpas åt att resonera lite?
Hur skulle man kunna tänka? Någon som känner igen sig? Eller bara har kloka tankar?

Jag hoppas att det finns respekt och förståelse för mitt anonyma nick i den här frågan, jag vill helt enkelt inte att någon ska få veta.
 
Jag kan relatera till vad du går igenom! För mig var uppbrott det bästa. Jag orkar inte vara i en relation där jag ska gå och fundera på om det är rätt, jag vill veta att det är rätt. Att stanna med någon för att det är för svårt och jobbigt att göra slut är också en dålig idé och det vet vi ju alla innerst inne.

Jag har aldrig ångrat mitt beslut.
 
Lämna sambon och bo själv. Det är nog vad du behöver.
Ja alltså bara igår tänkte jag att det inte spelade någon roll om det blev något med den andre mannen eller ej, för jag ville göra slut för MIN skull. Men nu känns samma tanke helt fel?

Plus att jag tycker att det är jättejobbigt att jag gjorde mig sårbar och halvt otrogen genom att ha kontakt med den andre mannen och sen bli dissad, vet inte hur mkt det spelar in i det här..
 
Jag kan relatera till vad du går igenom! För mig var uppbrott det bästa. Jag orkar inte vara i en relation där jag ska gå och fundera på om det är rätt, jag vill veta att det är rätt. Att stanna med någon för att det är för svårt och jobbigt att göra slut är också en dålig idé och det vet vi ju alla innerst inne.

Jag har aldrig ångrat mitt beslut.
Tack!
Ja det är jäkligt slitigt att gå och fundera. Ibland kan jag verkligen känna att alla turer hit och dit kört slut på mig..
 
För mig låter det som om det som hindrar dig från att gå är rädslan att bli ensam.
Jag känner inte den rädslan.. Inte medvetet iallafall..
Jag tänker själv att det i så fall kan handla om att jag tycker uppbrottet är extremt jobbigt (dvs jobbigt att såra min sambo) och att en annan man blev som en extra motivation till att gå igenom skiten iallafall.. Men jag vet inte. Just nu är jag väldigt osäker på vad jag känner.
 
Ju mer jag tänker på det desto mer undrar jag om inte allt som är så jobbigt just nu mycket handlar om att jag blev dissad av den andre mannen. Jag vet inte riktigt varför. Missuppfattade jag från början? Tog han avstånd för att jag är i en relation? Hade det gjort någon skillnad som jag sagt till honom att jag var nära att lämna min sambo eller om jag hade följt med honom på efterfest?

Men samtidigt vill jag just nu bara krama min sambo, blunda och känna att allt blir som vanligt igen.
 
Ju mer jag tänker på det desto mer undrar jag om inte allt som är så jobbigt just nu mycket handlar om att jag blev dissad av den andre mannen. Jag vet inte riktigt varför. Missuppfattade jag från början? Tog han avstånd för att jag är i en relation? Hade det gjort någon skillnad som jag sagt till honom att jag var nära att lämna min sambo eller om jag hade följt med honom på efterfest?

Men samtidigt vill jag just nu bara krama min sambo, blunda och känna att allt blir som vanligt igen.
Men du skriver att du flera gånger de senaste åren funderat på att lämna?
Handlar det verkligen om denna mannen då?
Varför har du funderat på att lämna? Något måste ju få fig att känna så?
 
Men du skriver att du flera gånger de senaste åren funderat på att lämna?
Handlar det verkligen om denna mannen då?
Varför har du funderat på att lämna? Något måste ju få fig att känna så?
För att jag och min sambo på vissa sätt är så olika och vi lyckas inte riktigt få till det fullt ut. Periodvis bråkar vi massor, lovar om kompromisser som blir svåra att hålla och kan ibland gå och irritera varandra hur mycket som helst.
Samtidigt så tycker jag jättemycket om honom och kan andra stunder känna att vi har det jättebra.
 
Var jag så säker på att jag ville lämna min sambo bara för att det var nice att uppvaktas av en annan man?
Eller hur fasen ska man kunna veta hur man vill ha det när det svänger så mycket?

Det låter som att du försöker rikta dig utåt, för att du inte klarar av att fokusera på de inre problemen. Jag skulle tro du behöver lämna sambon och inte inleda något nytt, utan istället försöka dig på terapi för att kunna hantera dig själv bättre.
 
För att jag och min sambo på vissa sätt är så olika och vi lyckas inte riktigt få till det fullt ut. Periodvis bråkar vi massor, lovar om kompromisser som blir svåra att hålla och kan ibland gå och irritera varandra hur mycket som helst.
Samtidigt så tycker jag jättemycket om honom och kan andra stunder känna att vi har det jättebra.
Ok. Spontant tror jag du då inte bör gå direkt in i något annat om du har känslor kvar för din sambo.
Jag tror du behöver fundera hur du vill leva. Om du är missnöjd med nuvarande relation- kan du förbättra den? Har ni försökt?
Eller känner du dig redo att säga att det är dags att gå?
 
Det finns stor trygghet i bekvämlighetszonen. Man vet vad man har. Steget ut är ett steg ut i något nytt och ännu okänt.

Jag har haft stor nytta av att göra en balansräkning. Plus, minus. Vad överväger?
 
@hemligaproblem Har du bott ensam någon gång? Eller har du alltid bott med en partner?

Om du inte har bott på egen hand någon gång, så är det såklart svårt att veta hur det skulle vara. Jag tror att det är viktigt att veta att en klarar sig på egen hand. Då blir en inte beroende av någon annan för att kunna existera.
 
@hemligaproblem Har du bott ensam någon gång? Eller har du alltid bott med en partner?

Om du inte har bott på egen hand någon gång, så är det såklart svårt att veta hur det skulle vara. Jag tror att det är viktigt att veta att en klarar sig på egen hand. Då blir en inte beroende av någon annan för att kunna existera.
Ja jag har bott själv. Och känner ingen rädsla för att vara själv. Jag är övertygad om att jag skulle klara mig fint och att jag säkerligen skulle hitta någon ny så småningom. Det är inte sånt som är det jobbiga..
 
Ok. Spontant tror jag du då inte bör gå direkt in i något annat om du har känslor kvar för din sambo.
Jag tror du behöver fundera hur du vill leva. Om du är missnöjd med nuvarande relation- kan du förbättra den? Har ni försökt?
Eller känner du dig redo att säga att det är dags att gå?
Vi har försökt i flera omgångar. Igår kände jag ingen vilja alls att jobba för att förbättra vår relation, idag har det känts annorlunda.
Men bara av att läsa vad ni skriver i den här tråden så känner jag mig lugnare. Vet fortfarande inte hur jag vill göra men jag vet att jag tycker att det är väldigt jobbigt med alla svåra perioder och att jag egentligen inte vill ha det så..
 
Vad är det som är det jobbiga då?
Att säga till honom att jag inte vill mer, och att kunna stå fast vid det när jag ser att han håller på att gå under. Det ger mig panik och genast tänker jag att jag nog vill fortsätta med honom iallafall.. Jag blir osäker helt enkelt.

Sen ska jag väl vara ärlig och säga att det finns praktiska delar som är med och spelar, men det är inte huvudsaken till att det är så svårt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 089
Senast: Whoever
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 363
Senast: Shaggy
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 990
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp