Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lycka till med att registrera en vit schäfer i SKK! Berger blanc de Suisse är betydligt yngre som ras än 40 år o har inte längre öppen stambok.
När jag skriver vit avser jag vit o inte albinos. Det föds vita schäfrar men det är ovanligt o de får inte registreras. Finns vita hundar långt tbx i stamtavlan.
Hittills har ingen kunnat uppvisa renrasiga vita schäfrar på nära 30 år. De som har kommit har haft defekt.
Att vita kan finns låååångt tillbaka i stammen är ingen hemlighet. Men det anlaget kan inte slå igenom så många generationer senare. Senast det var på tapeten var en tysk kull. Där visade det sig vara dubbelparning och de vita var vit herde/schäfer (DNA-test)

Och innan någon hävdar, nej....det slås inte ihjäl och döljs vita valpar på kennlarna. Finns ingen anledning till det. Hur utställningsfolket ställer sig till skönhetsfel vet jag inte men jag vet bruksschäfrar med stubbsvans och värre defekter än färgen.
 
Ljuda är tyvärr inte alltid en träningssak, det är till stor del ärftligt och ofta skitsvårt att få bort. Minsta ljud på prov och du blir diskad, om det är en apportör.

@Fisherling
Beror på ras och meriter, övrig hälsa och vilka man tänkt sig som köpare till valparna skulle jag säga.
Det är en hund av apporterande jaktras. Hunden diskar sig relativt omgående på proven pga ljudandet.

Sen är hennes exteriör i mina ögon inte önskvärd att avla på, men det är väl mer smak och tycke.

Det är en oerhört trevlig hund som jag tycker mycket om, men jag hade nog inte avlat på henne.
 
@Migo Och det är hon inte. Alltså hon är ju en trevlig hund som tränas aktivt, hon sätter av efter dummys och änder som skjuten ur en kanon och har fina avlämnanden.. Men det är bitarna emellan där det brister. Ljudandet är en del, och sedan kan hon knappt vara still.

Inte ens i en "tråkig och vardaglig" situation som att få på sig halsband och koppel kan hunden sätta sig ner och vara still.

Världens snällaste, jättego och mycket go i, men som sagt..
 
Jag har sökt omplaceringshund och folk läser inte annonserna längre än till just sökes.

Folk läser sällan annonser.. typ alls utom det de vill se.
Skriver man "renrasig xxx reggad vacc chip ålder x ingen avbetalning inte foder, finns annonsen kvar finns hunden kvar" kommer frågorna vara nåt i stil med "Är den såld? Är den vaccinerad? Kan man få på avbetalning?"

:rage::banghead::yuck:

slut OT :angel:
 
Hittills har ingen kunnat uppvisa renrasiga vita schäfrar på nära 30 år. De som har kommit har haft defekt.
Att vita kan finns låååångt tillbaka i stammen är ingen hemlighet. Men det anlaget kan inte slå igenom så många generationer senare. Senast det var på tapeten var en tysk kull. Där visade det sig vara dubbelparning och de vita var vit herde/schäfer (DNA-test)

Och innan någon hävdar, nej....det slås inte ihjäl och döljs vita valpar på kennlarna. Finns ingen anledning till det. Hur utställningsfolket ställer sig till skönhetsfel vet jag inte men jag vet bruksschäfrar med stubbsvans och värre defekter än färgen.
Var det där adresserat till mig? Man avlade på vita fjällkor med svarta/röda öron i hundra år innan man insåg att färgen medförde infertilitet.
 
Det är skillnad på att inte få registrera valpar efter felfärgade föräldrar, och att inte få registrera felfärgade valpar. Det tidigare är för att det inte ska gå att avla vidare på felfärgade individer. Det senare för att föräldradjur som uppfyller raskraven ibland ändå kan få valpar som inte stämmer in på rasstandarden men alla individer i kullen ska ändå registreras.

Jo jag förstår poängen med reglerna och tycker de är vettiga, jag vände mig bara emot tidigare inlägg där det stod att det alltid går att registrera felfärgade valpar om föräldrarna är hälsotestade och registrerade. Men det går alltså inte alltid då föräldrarna själva är felfärgade :)

När det kommer till schäfer skulle det alltså inte heller gå att registrera en vit avkomma efter rättfärgade föräldrar, men rasen får kanske ses som ett undantag eftersom det är den enda med ett sådant krav.
 
Skulle gissa på att samtliga färger de inte vill regga valpar från är de färger som är kopplade till sjukdom. Merle är ju välkänt, men blått är mindre känt (finns ju två varianter, bara ena är sjuklig), vet att newfoundlanden kan komma i blått så kanske är samma med resterande färger?

Angående newfoundland har jag ingen aning om de har s.k. defekt blå färg i rasen, jag har bara hört talas om det hos dobermann? Hos övriga raser (leonberger, gordonsetter och strvh vorsteh) tror jag bara det handlar om en önskan om att inte föra vidare fel färg helt enkelt. Googlade lite och hos leonbergern är just den gyllene färgen viktig och ett kännetecken för rasen, man vill inte att de har för mycket svart. Gordonsettern verkar ha en tradition av att det föds felfärgade hundar då och då, antar att det är därför man har de krav man har. När det kommer till den strävhåriga vorstehn antar jag att man helt enkelt vill hindra kombinationer som kan riskera att det föds svarta valpar? (icke godkänd färg).

Jag ser väl egentligen inget problem med att inte vilja föra felfärgade hundars gener vidare i rasen, sålänge inte rasen har en smal avelsbas och man riskerar att förvärra det :)
 
Senast ändrad:
Angående newfoundland har jag ingen aning om de har s.k. defekt blå färg i rasen, jag har bara hört talas om det hos dobermann?

Man får avla på blått hos chihuahua men det finns en del tendenser till pälsproblem hos vissa individer. Kan få lite halvkala områden o sådär. Så en del avlar helt enkelt inte på blått pga det.
 
Ljudet är ju fruktansvärt enerverande och det tar kraft från hunden då ett massivt ljudande är stress.
Nervfasta hundar är tysta. Sen är det klart att glada kan de bli och skälla men det där ljudandet, nej tack!
Såg en tråd om det på Facebook i gruppen Schäfer och flera verkade tycka att det var charmigt och skojade om det. Personligen tycker jag sånt är lika charmigt som en snarkande Mops.

Min colliehane är verbal. Dvs han uttrycker många känslor i ljud. Inte alltid eller hela tiden, men han har definitivt lätt till ljud. I all typ av träning och arbete samt under nån som helst kommando eller uppdrag är han dock knäpptyst. Även mjuka kommandon som "gå och lägg dig" dvs lägg dig på valfri plats inom några sekunder" - knäpptyst. Det är så enormt skönt. Hade aldrig stått ut med en ljudande hund.

Ljudande under arbete är definitivt kopplat till stress precis som du säger, och att hunden inte riktigt håller ihop mentalt.
 
Detta låter väl som rena drömmen? :wtf:https://m.blocket.se/ystad/Valp_blandras_70430437.htm?ca=11&w=3

Vad kan det finnas för anledning (hälsotester?) att inte regga chihuahuor efter reggade föräldrar? Sett ett par annonser bara idag, där föräldrarna iaf i ena var reggade och patellaundersökta, valparna oreggade. Pris 9-11000:eek:

Jag skulle inte satsa alltför mycket pengar på att föräldrarna verkligen är reggade :meh: Eller så är de reggade men har avelsförbud :cautious:
 
Vad kan det finnas för anledning (hälsotester?) att inte regga chihuahuor efter reggade föräldrar? Sett ett par annonser bara idag, där föräldrarna iaf i ena var reggade och patellaundersökta, valparna oreggade. Pris 9-11000:eek:

OM föräldrarna är reggade och PL-kollade.. tja då tänker jag som @athena_arabians avelsförbud, kanske för ung mamma, för många kullar på mamma etc. Finns ju inte många anledningar annars.


Och 10 för en oreggad när det finns så många fina reggade chi på marknaden för runt 10-12.. (överskott av valpar) så kan jag bara inte fatta att nån lägger det.
 
Detta låter väl som rena drömmen? :wtf:https://m.blocket.se/ystad/Valp_blandras_70430437.htm?ca=11&w=3

Vad kan det finnas för anledning (hälsotester?) att inte regga chihuahuor efter reggade föräldrar? Sett ett par annonser bara idag, där föräldrarna iaf i ena var reggade och patellaundersökta, valparna oreggade. Pris 9-11000:eek:
Finns en liknande annons på fb där de säger att man kan få se stamtavlorna på föräldrarna men valparna är oreggade. Jag frågade varför valparna inte är det. Har inte fått svar. :devil:
 
Finns en liknande annons på fb där de säger att man kan få se stamtavlorna på föräldrarna men valparna är oreggade. Jag frågade varför valparna inte är det. Har inte fått svar. :devil:
Jag undrar om det kanske inte ens är föräldrarnas stamtavlor? Hur vet man, när någon reggar en kull valpar, att det verkligen är de föräldradjur man uppger?? Förmodligen en urbota dum fråga, men tanken slog mig..... Kanske svårt att fejka en digivande tik, men pappan?
 
Jag undrar om det kanske inte ens är föräldrarnas stamtavlor? Hur vet man, när någon reggar en kull valpar, att det verkligen är de föräldradjur man uppger?? Förmodligen en urbota dum fråga, men tanken slog mig..... Kanske svårt att fejka en digivande tik, men pappan?
Den frågan har slagit mig många gånger. Måste ju vara hur enklet som helst att byta hane, om man tex inte får till en parning med den tilltänkta. Görs ju inga DNA tester. (Jag hörde att Clover Hill på sina äldre dagar hade ett antal "spare tyres" i form av söner om han inte orkade betäcka)
Enda sättet att se att de har rätt hundar i hemmet i fallet där de skulle visa stamtavlorna är ju att kolla mot chipnummer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 829
Senast: Hazel
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 559
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp