Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens fynd från allas vårt block: Gumminakna teacup valpar! (sök gumminakna- whatever the hell that is- så får ni upp den). Bara 30 000 stycket!! (chi + kines o ska tydligen väga 250 gram-.. låter hälsosamt.. not.. och hur en kines + chi kan bli så små som 8-veckors..?

Notera att man får inte höra av sig om priset men man kan kanske pruta lite ändå.. hur man nu gör det när man inte får prata om priset på dessa unika gummivalpar :meh::wtf:

Deras håriga syskon säljs också, men till det mer blygsamma priset för 10 000. Där kan man se att det finns pomeranian längre bak i släktledet, men det räknar man inte med längre.

"Här finns 2 bedårande, supersöta små valpar som hunnit bli 8 veckor nu. De söker nya stabila, stadigvarande, lugna och trygga hem. Båda föräldradjuren är helt nakna och raserna på dem är 50% kinesisk nakenhund (chinese crested) och 50% chihuahua. Längre bakåt i släktledet finns även pomeranian vilket man kan se på hanen. Föräldrarna väger 3 kg vardera. Vid seriöst intresse ring istället för att skicka mail eller sms."


Hur "gumminakna" nu kan vara en merit.. låter mer som en sexleksak.. :yuck::yuck:
Gissar att de menar att de är helt hårlösa, kineser kan ju ha olika hårighetsgrad och ganska många har en del hår på kroppen ju.

Jag tror true hairless låter lite bättre *s*
 
Deras håriga syskon säljs också, men till det mer blygsamma priset för 10 000. Där kan man se att det finns pomeranian längre bak i släktledet, men det räknar man inte med längre.

"Här finns 2 bedårande, supersöta små valpar som hunnit bli 8 veckor nu. De söker nya stabila, stadigvarande, lugna och trygga hem. Båda föräldradjuren är helt nakna och raserna på dem är 50% kinesisk nakenhund (chinese crested) och 50% chihuahua. Längre bakåt i släktledet finns även pomeranian vilket man kan se på hanen. Föräldrarna väger 3 kg vardera. Vid seriöst intresse ring istället för att skicka mail eller sms."




Jag tror true hairless låter lite bättre *s*
Syskonparning?
 
Valpar 75% tysk jaktterrier och 25% JRT :nailbiting:

Ser iofs inget fel i blandningen om de skulle vara prestationsavlade för jakt, även om jag inte riktigt ser fördelarna med att blanda i JRT i tyskterriern. I annonsen nämns dock ingenting om att föräldrarna jagar eller att man säljer valparna till jagande hem. Det känns som upplagt för katastrof om dessa valpar hamnar i sällskapshem...
 
Deras håriga syskon säljs också, men till det mer blygsamma priset för 10 000. Där kan man se att det finns pomeranian längre bak i släktledet, men det räknar man inte med längre.

"Här finns 2 bedårande, supersöta små valpar som hunnit bli 8 veckor nu. De söker nya stabila, stadigvarande, lugna och trygga hem. Båda föräldradjuren är helt nakna och raserna på dem är 50% kinesisk nakenhund (chinese crested) och 50% chihuahua. Längre bakåt i släktledet finns även pomeranian vilket man kan se på hanen. Föräldrarna väger 3 kg vardera. Vid seriöst intresse ring istället för att skicka mail eller sms."
Så man SER på hanen att han inte är renrasig, då kan ju pommen inte vara SÅ långt bak i släktledet.., ändå väljer de att "räkna" honom som "renrasig". Imponerande matematik.
*edit: såg nu att jag nog fattade fel, det är föräldrarna som båda är 50/50..+ lite pomme då.. but still..*

Och som vanligt, otroligt spännande att man sätter pris efter vad för sorts hår ungen fötts med. Samma med bondkatter ju där de i kullen som fötts korthåriga ofta kostar någon hundralapp medan om någon fötts med mer fluff så kostar de ett par tusen.
What? Jag betalar gärna mer för ett djur som avlats fram på ett seriöst sätt och som därför kostat mer att producera (veterinära undersökningar av föräldradjuren, meriter osv). Men jag betalar fan inte mer för att SLUMPEN gjort att vissa i kullen fått ett visst hårlag.
 
Deras håriga syskon säljs också, men till det mer blygsamma priset för 10 000. Där kan man se att det finns pomeranian längre bak i släktledet, men det räknar man inte med längre.

"Här finns 2 bedårande, supersöta små valpar som hunnit bli 8 veckor nu. De söker nya stabila, stadigvarande, lugna och trygga hem. Båda föräldradjuren är helt nakna och raserna på dem är 50% kinesisk nakenhund (chinese crested) och 50% chihuahua. Längre bakåt i släktledet finns även pomeranian vilket man kan se på hanen. Föräldrarna väger 3 kg vardera. Vid seriöst intresse ring istället för att skicka mail eller sms."
Jag är lite trög, så först nu slår det mig att iaf inom kinesaveln är det sagt att man ska undvika att para två nakna, dels har jag för mig att antalet valpar minskar (dvs en del foster dör tidigt pga missbildning som har med nakenanlaget att göra) och dessutom är det en hel del problem med tandanlagen kopplade till nakenheten. Så supernakna har ofta dåligt med tandanlag osv.
Så, inte bara får man en gummianka för 30 000 kr, man får antagligen en tandlös sådan... :cry::cry::cry:
 
Återigen finns annons på blocket om "Aussiedor"valpar från samma signatur/område som alla gånger innan. Jag hoppas verkligen inte att det är samma hundar som får dessa valpar om och om igen, stackars tik i så fall... :(.

Och självklart kostar merlevalparna 12,000 och de solida "endast" 10,000....
 
Återigen finns annons på blocket om "Aussiedor"valpar från samma signatur/område som alla gånger innan. Jag hoppas verkligen inte att det är samma hundar som får dessa valpar om och om igen, stackars tik i så fall... :(.

Och självklart kostar merlevalparna 12,000 och de solida "endast" 10,000....
Jag tycker att man ser samma fenomen bland registrerade kennlar, att priset varierar beroende på både färg och tik/hane. Finns det någon särskild anledning till det?
 
Återigen finns annons på blocket om "Aussiedor"valpar från samma signatur/område som alla gånger innan. Jag hoppas verkligen inte att det är samma hundar som får dessa valpar om och om igen, stackars tik i så fall... :(.

Och självklart kostar merlevalparna 12,000 och de solida "endast" 10,000....
Alltså dom där människorna har bedrivit sin s.k. "avel" i över 10 år nu och har väl minst 10 kullar/år. Min f.d hund var från dom (omplacering som valp) och för det första såldes hunden alldeles för tidigt och alla hennes syskon dog innan dom blev 8 år tack vare att ryggen rasade samman.
Förstår verkligen hur dom får fortfarande föda upp hundar då jag har hört från flera håll att hundar från dom har grava brister och avlivas i unga år. :rage:
 
Jag tycker att man ser samma fenomen bland registrerade kennlar, att priset varierar beroende på både färg och tik/hane. Finns det någon särskild anledning till det?
Det är väl utbud och efterfrågan. Är folk beredda att betala mer för en viss färg och den färgen är ovanlig så går det att ta mer betalt helt enkelt. Varför sälja en valp för 10 000 om du kan få 12 000? Och för de valpar med den vanligare färgen går det kanske inte att sälja för det priset och då är det bättre med 10 000 och att du får den såld.
 
Det är väl utbud och efterfrågan. Är folk beredda att betala mer för en viss färg och den färgen är ovanlig så går det att ta mer betalt helt enkelt. Varför sälja en valp för 10 000 om du kan få 12 000? Och för de valpar med den vanligare färgen går det kanske inte att sälja för det priset och då är det bättre med 10 000 och att du får den såld.
Fast det finns en himla lång lista på "bra egenskaper" som ska bockas av innan färg blir aktuellt..

Desstuom myllrar det av merle-färgade aussies. Isåfall borde helsvarta och helbruna kosta bra mycket mer, för de ser man knappt :p
 
Fast det finns en himla lång lista på "bra egenskaper" som ska bockas av innan färg blir aktuellt..

Desstuom myllrar det av merle-färgade aussies. Isåfall borde helsvarta och helbruna kosta bra mycket mer, för de ser man knappt :p
Jag håller med dig i första stycket, absolut, men man kan inte komma ifrån att det finns de hundköpare som inte tänker som du och där färgen är viktig.

Det jag skrev är inte något jag nödvändigtvis tycker är rimligt eller rätt, det var ett svar på varför en del uppfödare tar mer betalt för ett visst kön eller en färg. Ju större efterfrågan jämfört med utbud desto mer betalt kan man ta, det är så ekonomi funkar helt enkelt. Sen så ser ju inte en seriös uppfödare på sitt djur som enbart en vara. Jag är övertygad om att alla seriösa uppfödare hellre säljer en hund billigt till ett bra hem jämfört med dyrt till ett dåligt hem om de måste välja.

Angående det sista du skrev om att blue merle inte är ovanligt så inser jag att jag får ändra lite på det sista jag skrev. Det jag egentligen menade med ovanlig färg var att antalet hundar med den färgen är färre än antalet personer som vill ha en hund med den färgen.
 
Alltså självklart tar de oseriösa uppfödarna mer betalt vissa valpar för att de kan, det säger nog ingen emot. Bara att man som seriös uppfödare inte resonerar på det sättet. Men bland oseriösa uppfödare förekommer det inom i princip alla djurraser där det finns mer eller mindre populära varianter.
 
Jag är lite trög, så först nu slår det mig att iaf inom kinesaveln är det sagt att man ska undvika att para två nakna, dels har jag för mig att antalet valpar minskar (dvs en del foster dör tidigt pga missbildning som har med nakenanlaget att göra) och dessutom är det en hel del problem med tandanlagen kopplade till nakenheten. Så supernakna har ofta dåligt med tandanlag osv.
Så, inte bara får man en gummianka för 30 000 kr, man får antagligen en tandlös sådan... :cry::cry::cry:
Nja man parar två nakna ofta inom kinesaveln. De tandproblem som hänger ihop med nakenheten uppkommer även om ena föräldern är pälsad. Så att just para två nakna är inte fel. Två nakna föräldrar ger inte heller mer (för) nakna valpar, inom kinesaveln. Men här verkar dom blivit alldeles helnakna. Det händer ju inte hos kineserna. Eller extremt, extremt sällan.

Men undrar om jag inte sett en annons från de här för nåt år sen. Kommer ihåg att det var i norrland och de hade lärt valparna gå på låda eftersom det var kallt och de var nakna. De rekommenderade fortsatt användning av kattlåda tills våren kom.
 
Nja man parar två nakna ofta inom kinesaveln. De tandproblem som hänger ihop med nakenheten uppkommer även om ena föräldern är pälsad. Så att just para två nakna är inte fel. Två nakna föräldrar ger inte heller mer (för) nakna valpar, inom kinesaveln. Men här verkar dom blivit alldeles helnakna. Det händer ju inte hos kineserna. Eller extremt, extremt sällan.

Men undrar om jag inte sett en annons från de här för nåt år sen. Kommer ihåg att det var i norrland och de hade lärt valparna gå på låda eftersom det var kallt och de var nakna. De rekommenderade fortsatt användning av kattlåda tills våren kom.
Ah, då kommer jag ihåg fel.
 
Alltså självklart tar de oseriösa uppfödarna mer betalt vissa valpar för att de kan, det säger nog ingen emot. Bara att man som seriös uppfödare inte resonerar på det sättet. Men bland oseriösa uppfödare förekommer det inom i princip alla djurraser där det finns mer eller mindre populära varianter.
Absolut, när jag skrev frågan "Varför sälja en valp för 10 000 om du kan få 12 000?" menade jag den retoriskt. Det finns ingen anledning om man enbart tittar från den ekonomiska synvinkeln och ser hunden som en vara. Men det huvudsakliga syftet med att föda upp är sällan/aldrig ekonomisk vinst för en seriös uppfödare. En seriös uppfödare vill att hunden kommer till ett seriöst hem där valpköparen i första hand går efter egenskaperna hos hunden. Därför skulle de ju göra sig själva en björntjänst om de tog mer betalt för en viss färg.
 
Jag håller med dig i första stycket, absolut, men man kan inte komma ifrån att det finns de hundköpare som inte tänker som du och där färgen är viktig.

Det jag skrev är inte något jag nödvändigtvis tycker är rimligt eller rätt, det var ett svar på varför en del uppfödare tar mer betalt för ett visst kön eller en färg. Ju större efterfrågan jämfört med utbud desto mer betalt kan man ta, det är så ekonomi funkar helt enkelt. Sen så ser ju inte en seriös uppfödare på sitt djur som enbart en vara. Jag är övertygad om att alla seriösa uppfödare hellre säljer en hund billigt till ett bra hem jämfört med dyrt till ett dåligt hem om de måste välja.

Angående det sista du skrev om att blue merle inte är ovanligt så inser jag att jag får ändra lite på det sista jag skrev. Det jag egentligen menade med ovanlig färg var att antalet hundar med den färgen är färre än antalet personer som vill ha en hund med den färgen.
Alltså... Det är lite svårt att sätta ord på det, varför en uppfödare som säljer valpar med "häftiga" färger dyrare än de med "tråkiga" färger känns oseriös.

Om jag bara tänker på mig själv som valpköpare. Jag vill ha en aussie för att tävla med. Då behöver jag en valp från en frisk stam, där det finns en röd tråd i min smak genom MH/MT, (stor leklust, stor nyfikenhet, inga rädslor ect), där släkten bevisat att de presterar bra inom de områden som är för mig intressanta (bruks, lydnad ect). Säg då att jag hittat den där kullen som allt stämmer in på. Jag har träffat föräldrarna, allt är perfekt. Tänk dig då att jag antagligen letat väldigt länge efter just den här kullen.

Förstå min chock om jag vill ha just en specifik valp, som passar mig perfekt personlighetsmässigt. Rätt kön, rätt mentalitet, vi klickar. Och så säger uppfödaren att den valpen kostar 2000 kr mer än de andra?? Pga FÄRGEN? 2000 kr till för något som är så sjukt ointressant för mig som valpköpare? Något som verkligen aldrig kommer påverka hur bra hunden blir?

Nej, jag har svårt att kalla en sådan uppfödare seriös, även om den gjort allt annat rätt. Det känns bara helt galet olustigt. Då känns det ju som att fokuset ligger fel, och att det bara "råkat" bli en bra kull..
 
Senast ändrad:
Alltså... Det är lite svårt att sätta ord på det, varför en uppfödare som säljer valpar med "häftiga" färger dyrare än de med "tråkiga" färger.

Om jag bara tänker på mig själv som valpköpare. Jag vill ha en aussie för att tävla med. Då behöver jag en valp från en frisk stam, där det finns en röd tråd i min smak genom MH/MT, (stor leklust, stor nyfikenhet, inga rädslor ect), där släkten bevisat att de presterar bra inom de områden som är för mig intressanta (bruks, lydnad ect).

Säg då att jag hittat den där kullen som allt stämmer in på. Jag har träffat föräldrarna, allt är perfekt. Tänk dig då att jag antagligen letat väldigt länge efter just den här kullen.

Förstå min chock om jag vill ha just en specifik valp, som passar mig perfekt personlighetsmässigt. Rätt kön, rätt mentalitet, vi klickar. Och så säger uppfödaren att den valpen kostar 2000 kr mer än de andra?? Pga FÄRGEN? 2000 kr till för något som är så sjukt ointressant för mig som valpköpare?
Jag var väldigt otydlig och jag ber om ursäkt. Det jag skrev i mitt första inlägg är inte vad jag tycker, det är hur jag tror att de som säljer en del valpar dyrare resonerar. Jag tror att de utgår från det ekonomiska perspektivet och inte så mycket annat. För de uppfödare som utgår från mer än pengar finns det naturligtvis många anledningar att inte sälja en del färger dyrare, bland annat för att man då riskerar att förlora bra valpköpare, precis som du skriver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 083
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 123
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 468
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp