Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte ens om folk fattar vad jag menar :rofl:

Alltså jag är ju färgnörden Nr 1, men skulle aldrig betala mer för en valp bara för att den hade min drömfärg. Jag skulle aldrig köpa en valp från en kull jag inte tror på bara för att den har min drömfärg.
Drömfärgen i fråga är den mörkaste nyans av brunt, med lite vitt, kanske en klar, slät tan och blå ögon :love:

Så här sitter jag med en blue merle med smutsig, alldeles för ljus tan och bruna ögon :rofl:
21150017_10209273323138173_5073613099761021819_n.jpg

Lagom med vitt har hon iallafall. :angel:
 
Såg häromdagen denna annons

"Av rasen American bandogge mastiff
Mor och far föräldrarna är Korsningar mellan mastiff och bulldog
Vana vid barn och andra djur!
Föräldrarna till valparna är det mycket vakt i !
Det är det dom är avlade för!!
Man brukar säga Familjens bästa vän! Men inbrotts tjuvens värsta mardröm!!

Stod en del annat också och idag omplaceras en av valparna..

Vår familj, efter att livet tagit ett oväntat håll, har tagit beslutet att omplacera vår tik på 9veckor.
Info från uppfödaren
"Av rasen American bandogge mastiff
Mor och far föräldrarna är Korsningar mellan mastiff och bulldog
Vana vid barn och andra djur!
Föräldrarna till valparna är det mycket vakt i !
Det är det dom är avlade för!!
Man brukar säga Familjens bästa vän! Men inbrotts tjuvens värsta mardröm!!
Dom är framför allt sociala familjehundar .
Både mamman och pappan har genomgått menthal test och har båda väl godkänt !
Armbågsleder och höftleder (A höfter) är röntgade och har ua!
Ögonen är kollade och ua!

Önskvärt är att valpköparen har hundvana och gärna erfarenhet av tuffare/envisa raser samt att köpet av valp är väl genomtänkt.

Det är också allt som idag finns om hunden. Valpen ska vaccineras och chippas. Drar av 1000kr från kostnaden om omplacering sker innan.

Ja, vad ska man säga....

Stackars hundar.
 
Såg häromdagen denna annons



Stod en del annat också och idag omplaceras en av valparna..



Ja, vad ska man säga....

Stackars hundar.
Lät som det var ett väldigt genomtänkt köp de själva gjort med tanke på att de omplacerar en 9 veckors valp ... :cautious:

Som vanligt så undrar jag alltid var uppfödaransvaret är, varför inte de köper tillbaka eller hjälper till att omplacera valpen, eller tog det slut så fort den blev såld? :angel:
 
Lät som det var ett väldigt genomtänkt köp de själva gjort med tanke på att de omplacerar en 9 veckors valp ... :cautious:

Som vanligt så undrar jag alltid var uppfödaransvaret är, varför inte de köper tillbaka eller hjälper till att omplacera valpen, eller tog det slut så fort den blev såld? :angel:

Uppfödaransvar för en vaktande, storvuxen kamphundsblandis O_o

Humor på hög nivå :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Man kan ju tänka sig att "uppfödaren" var ointresserad av att ta tillbaka en av de små liven när hon sitter med osålda.. Känns logiskt att köparen hört av sig till den människan först och fått totalnobben.
 
Uppfödaransvar för en vaktande, storvuxen kamphundsblandis O_o

Humor på hög nivå :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Man kan ju tänka sig att "uppfödaren" var ointresserad av att ta tillbaka en av de små liven när hon sitter med osålda.. Känns logiskt att köparen hört av sig till den människan först och fått totalnobben.
Det är väl en klassiker när det gäller blandisar, oavsett blandning? ;)
 
Lät som det var ett väldigt genomtänkt köp de själva gjort med tanke på att de omplacerar en 9 veckors valp ... :cautious:

Som vanligt så undrar jag alltid var uppfödaransvaret är, varför inte de köper tillbaka eller hjälper till att omplacera valpen, eller tog det slut så fort den blev såld? :angel:
Det är bara RH garanti.:idea:
 
Haha, blev en del diskussioner i den annonsen under kvällen/natten och det visade sig att valpen är inte vet.bes chippad eller vaccinerad trots att det står så i annonsen som "uppfödaren" har, så om köparen (nr 2) gör det så dras den kostnaden av på priset enligt köpare nr 1, så 3000 kronor blir det facila priset för det blivande kamphundsmonstret alltså och den köptes nog för 8000, för det var ursprungspriset..

Stackars valpar :down:
 
Hu, då blev jag efter 20 år oseriös :cry:



Är vad jag, utöver hela stammen då, skrivit om mina kommande torpedlimpor :p
Förlåt, men tyvärr är det nästan 100% av alla oseriösa valpannonser som använder det ordet :o Så det har blivit synonymt med oseriös avel för mig.

Precis som att när folk skriver "renrasig" och inte nämner SKK-registrering så vet jag med 99% säkerhet att hundarna inte är reggade, kanske inte ens renrasiga.
 
Lät som det var ett väldigt genomtänkt köp de själva gjort med tanke på att de omplacerar en 9 veckors valp ... :cautious:

Som vanligt så undrar jag alltid var uppfödaransvaret är, varför inte de köper tillbaka eller hjälper till att omplacera valpen, eller tog det slut så fort den blev såld? :angel:

Ja vad är det för idioter som köper hund och får panik inom en vecka? Blev det jobbigt att den inte var rumsren och saknade mamma på nätterna eller? Sånt här gör mig skogstokig.
 
Ja vad är det för idioter som köper hund och får panik inom en vecka? Blev det jobbigt att den inte var rumsren och saknade mamma på nätterna eller? Sånt här gör mig skogstokig.

Ja och av de där som gynnarna blev det 13 stycken och när den annonsen om omplacering på en av de kom ut, så var den och en till de enda sålda.

Nästan så jag hoppas att övriga 11 inte finner en köpare, att folk tänker till, att de som kan hund i deras närhet ger input på varför de inte ska köpa en dylik, för några "dussinhundar" lär det ju inte bli när de är vuxna, hur söta de än är just nu.
 
Kan någon förklara för mig varför utställningsmänniskor inom arbetande raser alltid vill sänka kraven för championat och avel?
"Alla vill inte träna/tävla bruks/lydnad/whatever!"

Nej men har ni inte lite fel ras då?? :banghead:

Att man inte vill tävla kan jag köpa, men träna? Nä då har man fel ras. Och sänker man meriteringskraven så sänker man kvalitėn på avelsdjuren :mad:
 
Hos boxer flyttade man ju certutdelningen till bruksklass för att få fler att starta. Nu säger en del att det inte har blivit så och vill ha tillbaka certutdelning i bästa hane/tik, men att bruksmeriterna ska kvarstå för att få ta ut championatet. Man tycker det har blivit för lätt att bli champion eftersom ganska få ställer i bruksklass procentuellt sett. Tror dock att det finns risk att om man gör den förändringen blir det till slut att man också tar bort brukskravet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 084
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 123
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 468
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp