Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså. Jag fattar inte varför någon nämner BPH i en valpannons när resultatet från detta BPH är bedrövligt. (jag har gett upp tanken på att folk ska låta bli att avla på skit..).

Blev tvungen att kolla upp hunden. Mindre social än genomsnittet i rasen, (protokollet visar en hund som visserligen accepterar hantering men troligen tycker att det är riktigt obehagligt med nya människor), mindre nyfiken än genomsnittet i rasen och dessutom rejält skotträdd. Leka ville den inte heller, knappt ens med egen leksak.

Och justja, rasklubben rekommenderar HD & ED-röntgen, de ger inte valphänvisning utan det. Den här tiken är inte röntgad. I kullen den kommer från är en enda hund röntgad, den hade D-höfter (och den är använd i avel).

Tokigt bra avelstik va? Det är uppfödaren som behållit tiken ur tidigare kull och nu tagit valpar på den :grin:

Vet en kull nu (bruksras) där hanen har 2 genom alla kontaktmomenten, tiken har 1 på hantering (har alltså avvärjt kontakt med morr och/eller bitförsök), det är typ enbart 1 genom alla lekmoment på bägge två och resten är också mest.... skit.

Vad som skrivs i kullannonsen? ”Bägge föräldrarna har genomgått MH med 2 på skott”. Låter ju helt plötsligt toppen :up:

Tyvärr finns det ju alltid folk som inte tittar närmre på MH, utan tycker bara att det uppfödaren säger låter bra...
 
Ingen som vill ha en schäfer?

"Föräldrarna friska och sunda , stora och rejäla , RAK RYGG , stor skalle , 4kantig nos (som schäfrarna såg ut förr). Snälla , stabila , och barnkära.
en mycket trevlig familjehund , för dig som inte vill träna 3dagar i veckan , utan vill träna och vill vara i naturen när du känner för det,en bästa vän och familjemedlem"

11000 ska de dessutom ha. För oreggat :S
 
Ingen som vill ha en schäfer?

"Föräldrarna friska och sunda , stora och rejäla , RAK RYGG , stor skalle , 4kantig nos (som schäfrarna såg ut förr). Snälla , stabila , och barnkära.
en mycket trevlig familjehund , för dig som inte vill träna 3dagar i veckan , utan vill träna och vill vara i naturen när du känner för det,en bästa vän och familjemedlem"

11000 ska de dessutom ha. För oreggat :S

Ännu ett pucko som tror Schäfrar var större förr.
Schäfrarna har aldrig varit så stora som nu, tyvärr.
 
Bisarrt. Vad är det för ras?
Åh, jag har redan hunnit glömma :p Någon i rasgrupp 2 iaf. Korthårig, halvstor, grov kropp...

Undrar hur någon kan rättfärdiga en sådan kull, ens för sig själv? Eller hunden kanske bara hade en dålig dag när det var BPH och veterinären som röntgade var helt tappad... :angel::angel:

Tänk om alla uppfödare var lika noggranna som våra fina buke-uppfödare :love:
Den hade säkert bara en dålig dag! Det är ju inte speciellt ovanligt! :up:

Jag fattar inte hur folk står ut med sig själva ibland.
 
Frallahane snart 2 år säljes med bibehållen avelsrätt på blocket.

"INGA andningsproblem"

Han har heller inte en tillstymmelse till nos och har näsborrar som två streck samt på bilden det typiska "leendet" med uppdragna mungipor som trubbnosar får när de har besvärad andning (visst, det går inte att bedöma utifrån en bild men ändå, nos och näsborrar talar sitt tydliga språk).

Och detta ska det avlas på...

:cry:

Edit: efter lite FB-stalking inser jag att det är samma uppfödare som har skrivit i flera trubbnosdiskussioner om hur hennes frallor minsann inte har några problem. Dvs den vanliga smörjan :banghead:
 
Senast ändrad:
"Nu har min fina Shila äntligen fått sina valpar tillsammans med Pansar Aka Atlas från Pansarpitbulls. Det blev 6st hanar, fyra blåa och två svarta. De kommer vara leveransklara Fredagen den 24e November.
Mamman är 3 år i November och hennes färg är fawn. Pappan är 2 år i Maj och han är blå.
Båda föräldrarna har stamtavla."

:meh:
 
"Nu har min fina Shila äntligen fått sina valpar tillsammans med Pansar Aka Atlas från Pansarpitbulls. Det blev 6st hanar, fyra blåa och två svarta. De kommer vara leveransklara Fredagen den 24e November.
Mamman är 3 år i November och hennes färg är fawn. Pappan är 2 år i Maj och han är blå.
Båda föräldrarna har stamtavla."

:meh:
Inga AD/HD resultat? inga BPH? Inga Ataxi prov?
 
För övrigt står det i 9 av 10 blandrasannonser att korsning har skett mellan "renrasig x" och "renrasig y" vad det nu gör för skillnad?
 
Vad säger ni om en valp som är korsning mellan amstaff/husky/schäfer/border collie och redan nu visar sig vara livrädd för ljud? Är jag dum som inte tycker att det är något direkt kap? :confused:
 
"Hennes mamma är renrasig labrador och pappan är 75% labrador och 25% golden retriver. Vilket innebär att denna lilla är 87,5% labrador och 12,5% golden retriver."
Bra koll där alltså :p.

Får förövrigt SPADER på alla 10-åringar som sitter och rekommenderar raser som inte alls passar in på trådskaparens önskemål :yuck:
 
Beklämmande: När man får upp att en person på fb skriver i en grupp för människor som har en viss ras, och efterfrågar tips då de inte lyckas komma till rätta med hennes hunds av texten att döma väldigt besvärliga magproblem trots veterinärhjälp. Ser då i en av kommentarerna att ägaren glatt meddelar att hunden snart ska annoteras ut som avelshane.. En odiagnosticerad hund med tydlig sjukdom som inte mår bra. Jo tjena.. hoppas hon upplyser tikägarna om det..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 115
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 475
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp