Oseriös avel, fortsättning.

En tjänstehund är ju inte i tjänst 24/7 på samma sätt som en gårds- och vallhund faktiskt kan vara. Jag tänker inte påstå att tjänstehunden kräver mindre, men jag tänker påstå att den kräver något annat.

Fast då pratar vi arbetslust?
Ett mentalbeskrivning är ju inte menat att mäta arbetskapacitet på det sättet.
Att det är olika hundar förstår nog alla. Jakt och vallhundar skiljer sig ju också ännu mer ifrån varandra (och en massa sinemellan).. Så jag förstår nog inte riktigt meningen med att ställa dom mot varandra och jämföra. Alla raser kan och bör göra mentalbeskrivning i mina ögon.
De flesta jakthundar ägs av jägare
De festa BC ägs av djurägare

2 grupper som använder hunden som arbetsredskap och således inte riktigt gemene man.
¨

Och dessa människor är helt vanliga människor. Jakthundar framförallt brukar ju arbeta betydligt mindre än en brukshund...
 
Men herrejösses vem har sagt något annat?
De flesta jägare jag känner har faktiskt ett liv utanför jakten där det är minst lika viktigt att hunden passar in.

De flesta jägare jag känner har jakthundar och hundgård. Dvs det finns inte så många situationer där de måste "passa in" som gemene familje/sällskapshunden. Givetvis ska man inte avla på skräp, men viss skillnad i levnadssätt tillsammans med hunden upplever jag att det är ganska ofta om jag skulle jämföra med mig själv som har aktiva sällskapshundar.
 
Det känns lite som att om man avlar för att på riktigt få fram bra vallhundar så tar man lite "per automatik" hand om mycket som MH täcker? Om granngården smäller av raketer och då kan hunden inte ut och hämta fåren, då är det ju inte någon bra vallhund. Om det plötsligt dyker upp en person i hagen och hunden blir så störd eller glad att den tappar fåren så är det ju ingen bra vallhund. Om hunden inte kan koppla av när det inte är arbete så har den ju ingen energi att använda till arbetet, alltså ingen bra vallhund. Om något ramlar omkull i ladan och hunden blir skrämd och springer därifrån när den egentligen ska börja sålla får är det ju ingen bra vallhund.

Om en arbetande vallhund vill kampa med en främling eller jaga en trasa känns ju liksom rätt oviktigt i jämförelse med allt annat som måste tas hänsyn till?

(Mörda mig inte - jag bara spånar)
 
Poängen är att seriösa köpare av BC inte bryr sig ett jävla skvatt om vad som skulle kunna framkomma på ett MH. Inte för att vi skiter i hundarnas välmående eller mentalitet, utan för att vi ser den på andra ställen än på brukshundsklubbens lekplats.

Jag förstår hur du menar och jag vet att ni inte skiter i hundarnas mående.
Även jag tycker att det är synd att BC köps till all möjlig sport utöver vallning men jag ser ändå inte det som onödigt att dessa hundar kommer från hundar som har påvisat sin mentalitet.
Jag tycker verkligen ALLA hundar i avel borde ha mentaliteten på papperet och att det fanns krav utefter ras på lämplig mentalitet.
 
Det känns lite som att om man avlar för att på riktigt få fram bra vallhundar så tar man lite "per automatik" hand om mycket som MH täcker? Om granngården smäller av raketer och då kan hunden inte ut och hämta fåren, då är det ju inte någon bra vallhund. Om det plötsligt dyker upp en person i hagen och hunden blir så störd eller glad att den tappar fåren så är det ju ingen bra vallhund. Om hunden inte kan koppla av när det inte är arbete så har den ju ingen energi att använda till arbetet, alltså ingen bra vallhund. Om något ramlar omkull i ladan och hunden blir skrämd och springer därifrån när den egentligen ska börja sålla får är det ju ingen bra vallhund.

Om en arbetande vallhund vill kampa med en främling eller jaga en trasa känns ju liksom rätt oviktigt i jämförelse med allt annat som måste tas hänsyn till?

(Mörda mig inte - jag bara spånar)

Det är väldigt förenklat, men åt det hållet. Fast den hund som öht påverkas i sitt arbete av yttre faktorer faller bort i att den har för lite vallning, att den ska fungera okomplicerat socialt handlar mycket om att det är jättejobbigt med avbytare/veterinärer/mjölkbilar/grannar om man har en lös hund på gården som blir rädd eller hugger folk. Alltså inte när hunden jobbar, utan när den står stand by.
 
Nej? Hundens vardag. Arbetslusten har ju inget i sig med att göra om tjänstehunden ska arbeta 8 timmar eller 24 timmar. En tjänstehund arbetar med en förare vars arbetstimmar är begränsade. Detsamma gäller (oftast) inte på gård.

Vardag är för mig utanför arbete. Vardagssituationer. Migo konstaterade ovan att den mesta tiden chillar de flesta BCs i lagån eller gården, den erfarenheten har ja också. Sällan de behöver arbeta hela dagar. Eller 24 h.. Händer något så arbetar ju tjänstehundar ofta många timmar..

De flesta jägare jag känner har jakthundar och hundgård. Dvs det finns inte så många situationer där de måste "passa in" som gemene familje/sällskapshunden. Givetvis ska man inte avla på skräp, men viss skillnad i levnadssätt tillsammans med hunden upplever jag att det är ganska ofta om jag skulle jämföra med mig själv som har aktiva sällskapshundar.

Det där upplever jag mest i den äldre generationen. Hunden får sitta och ruttna bort i en hundgård :cry: Det är väl inget man ska utgå ifrån i aveln ändå?
 
Jag förstår hur du menar och jag vet att ni inte skiter i hundarnas mående.
Även jag tycker att det är synd att BC köps till all möjlig sport utöver vallning men jag ser ändå inte det som onödigt att dessa hundar kommer från hundar som har påvisat sin mentalitet.
Jag tycker verkligen ALLA hundar i avel borde ha mentaliteten på papperet och att det fanns krav utefter ras på lämplig mentalitet.

Så du tycker att rasklubben ska ställa upp avelskriterier för en avel som går rakt emot vårt avelsmål? Som att jag skulle föreslå att alla schäfrar ska genomföra ett dragprov och ett vallhundsprov ifall det är nån köpare som vill ha dem till det?
 
Det är väldigt förenklat, men åt det hållet. Fast den hund som öht påverkas i sitt arbete av yttre faktorer faller bort i att den har för lite vallning, att den ska fungera okomplicerat socialt beror mest på att det är jättejobbigt med avbytare/veterinärer/mjölkbilar/grannar om man har en lös hund på gården som blir rädd eller hugger folk.
Jo förenklat lär det nog alltid bli från mitt håll :o
 
Vardag är för mig utanför arbete. Vardagssituationer. Migo konstaterade ovan att den mesta tiden chillar de flesta BCs i lagån eller gården, den erfarenheten har ja också. Sällan de behöver arbeta hela dagar. Eller 24 h.. Händer något så arbetar ju tjänstehundar ofta många timmar..



Det där upplever jag mest i den äldre generationen. Hunden får sitta och ruttna bort i en hundgård :cry: Det är väl inget man ska utgå ifrån i aveln ändå?
"sällan de arbetar hela dagar" vete sjutton. Som mest har mina gått 22 timmar på fjället på 1½ dygn. I fullt arbete. Gick alldeles ypperligt.
 
Jag har inte sagt att det är meningslöst att utvärdera BC. Bara att det är meningslöst att göra det med SBKs tester.

"Övriga rasen"? Vad menar du med det? Det i sig är ju en avel som verkligen _verkligen_ är åt helvete!

Övriga i rasen... Det är ju tyvärr så i både din och min ras att de mjölkas ur för att passa andra områden. Även om jag inte bryr mig ett smack om e-folk och e-avel så vill jag ändå att det ska finnas tester och koller på dessa. De behöver dem mer än oss i den arbetande delen för att inte förstöra ännu mer för rasen.
Arbetande sidan har redan skyhöga krav. Precis som ni. Jag fattar vad du menar med det. Men jag är ändå av åsikten att "koller och test" kan man knappt få för många av.
 
Vardag är för mig utanför arbete. Vardagssituationer. Migo konstaterade ovan att den mesta tiden chillar de flesta BCs i lagån eller gården, den erfarenheten har ja också. Sällan de behöver arbeta hela dagar. Eller 24 h.. Händer något så arbetar ju tjänstehundar ofta många timmar..

Fast för en BC så som Migos så är deras vardag arbete. Även om de chillar i ladugårn. Nu menade jag inte att de skulle arbeta 24h, utan mer när som helst under dessa 24h och utan någon form av specifik arbetsbegränsning.

Det där upplever jag mest i den äldre generationen. Hunden får sitta och ruttna bort i en hundgård :cry: Det är väl inget man ska utgå ifrån i aveln ändå?

Utgå i aveln? Nej, det skrev jag mig veterligen inte.
 
Så du tycker att rasklubben ska ställa upp avelskriterier för en avel som går rakt emot vårt avelsmål? Som att jag skulle föreslå att alla schäfrar ska genomföra ett dragprov och ett vallhundsprov ifall det är nån köpare som vill ha dem till det?

Men var får du detta ifrån?
 
Övriga i rasen... Det är ju tyvärr så i både din och min ras att de mjölkas ur för att passa andra områden. Även om jag inte bryr mig ett smack om e-folk och e-avel så vill jag ändå att det ska finnas tester och koller på dessa. De behöver dem mer än oss i den arbetande delen för att inte förstöra ännu mer för rasen.
Arbetande sidan har redan skyhöga krav. Precis som ni. Jag fattar vad du menar med det. Men jag är ändå av åsikten att "koller och test" kan man knappt få för många av.

Fast här kommer ju de testerna att användas som en positiv merit för just den fraktionen av uppfödare som aktivt jobbar för att vi tex ska sluta med krav på VP.

Vi jobbar med att förändra vårt arbetsprov för att det ska bli svårare att komma runt på ren lydnad, för att det ska visa fler av hundens arbetsegenskaper istället för träning.

Jag vidhåller att min ras inte är betjänt av SBKs tester.
 
Det känns lite som att om man avlar för att på riktigt få fram bra vallhundar så tar man lite "per automatik" hand om mycket som MH täcker? Om granngården smäller av raketer och då kan hunden inte ut och hämta fåren, då är det ju inte någon bra vallhund. Om det plötsligt dyker upp en person i hagen och hunden blir så störd eller glad att den tappar fåren så är det ju ingen bra vallhund. Om hunden inte kan koppla av när det inte är arbete så har den ju ingen energi att använda till arbetet, alltså ingen bra vallhund. Om något ramlar omkull i ladan och hunden blir skrämd och springer därifrån när den egentligen ska börja sålla får är det ju ingen bra vallhund.

Om en arbetande vallhund vill kampa med en främling eller jaga en trasa känns ju liksom rätt oviktigt i jämförelse med allt annat som måste tas hänsyn till?

(Mörda mig inte - jag bara spånar)

Lite precis så jag menar! När åldern väl är inne för BPH/MH finns det inga "överraskningar" kvar liksom - antingen är hunden en fungerande arbetshund, eller kass. Är den kass ska den inte vidare i avel (även om många nötter väljer att göra så ändå, för att de t ex kan få hunden att valla på lydnad).
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 951
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 124
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp