Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, fortsättning.

Vilket de flesta med bc och de flesta av oss med jakthundar inte vill ska ske = tester för att attrahera gemene man som inte ska ha hundarna till vad de är avlade för kommer ingen som vill bevara rasen som arbetande hund att ställa sig bakom.
:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Vi måste läsa helt olika trådar.

BPH eller MH har långt ifrån "alla svar" och ingen, absolut ingen, har påstått att man får "alla svar" av att göra något av dem.

Det elitistiska är att bruksfolket anser dessa tester vara helt outstanding förträffliga och ett måste att göra, även för raser där de fyller noll funktion annat än att oseriösa kommer använda resultatet för att avla på skit när det kommer till vad som är väsentligt för rasen.
 
Det elitistiska är att bruksfolket anser dessa tester vara helt outstanding förträffliga och ett måste att göra, även för raser där de fyller noll funktion annat än att oseriösa kommer använda resultatet för att avla på skit när det kommer till vad som är väsentligt för rasen.
Tack! Jag ska sluta svamla här och lämna över det till dig. Jag blir bara provocerad :D
 
Att du pratar om att BC skulle göra MH för att köparna av sportvalparna kan vara betjänta av att ha det att utgå från.

Nu har jag inte sagt att det promt ska vara ett MH, eftersom det är anpassat för bruksraser så tycker jag att ett BPH hade varit bättre.
Jag ser inte att något negativt skulle kunna komma ut att beskriva hundar. Sen säger jag inte att det gör en massa bra heller men nog kan det vara till någon nytta.
 
Vilket de flesta med bc och de flesta av oss med jakthundar inte vill ska ske = tester för att attrahera gemene man som inte ska ha hundarna till vad de är avlade för kommer ingen som vill bevara rasen som arbetande hund att ställa sig bakom.

Det fattar väl jag också men folk kommer knappast förändra sitt val av ras för att man inte beskriver dem. Det kommer alltid finnas idioter som både köper och avlar utanför användningsområdet. Tyvärr. Det har knappast med MH/BPH att göra.
 
Det känns lite som att om man avlar för att på riktigt få fram bra vallhundar så tar man lite "per automatik" hand om mycket som MH täcker? Om granngården smäller av raketer och då kan hunden inte ut och hämta fåren, då är det ju inte någon bra vallhund. Om det plötsligt dyker upp en person i hagen och hunden blir så störd eller glad att den tappar fåren så är det ju ingen bra vallhund. Om hunden inte kan koppla av när det inte är arbete så har den ju ingen energi att använda till arbetet, alltså ingen bra vallhund. Om något ramlar omkull i ladan och hunden blir skrämd och springer därifrån när den egentligen ska börja sålla får är det ju ingen bra vallhund.

Om en arbetande vallhund vill kampa med en främling eller jaga en trasa känns ju liksom rätt oviktigt i jämförelse med allt annat som måste tas hänsyn till?

(Mörda mig inte - jag bara spånar)

Jag har sett arbetslust mörka många problem som kommer fram först i viloläge. Så att de kan jobba även med obehag är inte främmande för mig.

Så du tycker att rasklubben ska ställa upp avelskriterier för en avel som går rakt emot vårt avelsmål? Som att jag skulle föreslå att alla schäfrar ska genomföra ett dragprov och ett vallhundsprov ifall det är nån köpare som vill ha dem till det?

Jag tycker att alla hundar ska genomföra något slags motionsprov. Framförallt för att komma åt trubbnosaveln. Schäfrar ska absolut kunna dra, det tar jag för givet. Skillnaden dock, är att ett MH eller BPH inte är ett arbetsprov, utan en beskrivning av hundens reaktioner.
Jag ser det verkligen på jättemånga jakthundar. Jag ser hur det sårar min närmsta vän och hennes föräldrar över deras båda drevrar som har mycket att önska i mentaliteten och där hundarna påverkas stort, trots att de faktiskt bor på landet. Och ja, båda fungerar ypperligt i jakten, även den ljudrädda, för just då tar jaktlusten över.
Jag ser verkligen inte hur krav på en mentalitetsbeskrivning skulle dra ner någon ras, tvärtom. Eller så bibehålls och dokumenteras bra mentalitet.

"sällan de arbetar hela dagar" vete sjutton. Som mest har mina gått 22 timmar på fjället på 1½ dygn. I fullt arbete. Gick alldeles ypperligt.

Sällan ja. Som i att de flesta dagar av hundens liv så jobbar de någon timme om dagen. Eller hänger på gården.

Fast för en BC så som Migos så är deras vardag arbete. Även om de chillar i ladugårn. Nu menade jag inte att de skulle arbeta 24h, utan mer när som helst under dessa 24h och utan någon form av specifik arbetsbegränsning.


Utgå i aveln? Nej, det skrev jag mig veterligen inte.

Och för en tjänstehund är vardag arbete. Många gånger kan de få rycka ut udda tider också. Så det är ingen skillnad i dygnsrytm. Allt beror på vad som behöver göras och om något händer.

Fast skriver man att man får tänka på att liven skiljer sig åt så utgår man ju från just det. Man ska väl alltid sträva efter att hundarna har få rädslor och bra avreaktioner.
 
Tack! Jag ska sluta svamla här och lämna över det till dig. Jag blir bara provocerad :D
:rofl:

Just den här diskussionen är återkommande här på buke och den följer Alltid, utan undantag samma mönster, samma argument, samma förträfflighet osas ut, så det är flera år sen jag lät just det här ämnet "komma åt" mig :D
 
Det elitistiska är att bruksfolket anser dessa tester vara helt outstanding förträffliga och ett måste att göra, även för raser där de fyller noll funktion annat än att oseriösa kommer använda resultatet för att avla på skit när det kommer till vad som är väsentligt för rasen.
(taggar även @Migo och @dobbis )
Det elitistiska är att uttrycka sig i termer som "lekplatser", "lekledare", "tramsar runt" och "hokuspokus gren". Skrattsmileys, nedlåtande ton och lite "vi med RIKTIGA hundar tycker att ni bara tramsar"-ton på alltihop.
Har inget emot era åsikter, ni har verkligen poänger i det ni säger. Det är sättet ni säger det som är... låt os kalla det osmickrande.
 
Det elitistiska är att bruksfolket anser dessa tester vara helt outstanding förträffliga och ett måste att göra, även för raser där de fyller noll funktion annat än att oseriösa kommer använda resultatet för att avla på skit när det kommer till vad som är väsentligt för rasen.

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad du pratar om.

Ingen har sagt att ett BPH är helt fantastiskt och förträffligt på alla vis.

Det som påpekas är att, även en hund som jobbar bra inom sitt arbetsområde kan vara bra att utvärdera i sina mentala egenskaper UTÖVER sitt arbetsområde. Det betyder inte att fler oseriösa kommer lockas, kraven på avel kommer bli lägre eller vad ni nu pratar om. Det betyder att man har ett verktyg till. Och framförallt många jakthundar tycker jag är i STORT behov av det. Den mentaliteten vissa har och som det avlas på är verkligen inte acceptabel. En god jaktlust slätar inte över såna problem som jag sett många ha. Hundarna och deras ägare förtjänar att må bra resten av tiden också.
 
Jag kan ändå fatta varför MH inte känns som en bra idé. Det är nog lätt att stirra sig blind på hur ett MH "ska" se ut.
Risken finns ju att folk börjar sikta mot att få fram värden som liknar brukshundarnas - även om de egenskaperna är helt ointressanta hos en vall/jakthund.

En hund som med nöd och näppe tagit VP kanske då avlas på för den har hög leklust, hög nyfikenhet ect vilket ser bra ut för ovana, medan hunden som med lätthet tog VP och används praktiskt hela tiden och är en fantastisk vallhund ses som "undermålig" för den inte såg någon poäng med att kampa med en främling eller undersöka ett skrammel.

Men jag vet inte. Jag älskar att det finns MH och BPH. Men tror kanske inte MH är så värst tillämpligt på vall/jakthundar, att BPH isåfall är mer lämpligt, och då utan medelvärde för rasen. Skulle gärna se något test som kollar hur hundarna reagerar på olika underlag inomhus, för jag vet flera jakthundar som haft väldiga golvrädslor.
 
Ärligt talat vet jag inte riktigt vad du pratar om.

Ingen har sagt att ett BPH är helt fantastiskt och förträffligt på alla vis.

Det som påpekas är att, även en hund som jobbar bra inom sitt arbetsområde kan vara bra att utvärdera i sina mentala egenskaper UTÖVER sitt arbetsområde. Det betyder inte att fler oseriösa kommer lockas, kraven på avel kommer bli lägre eller vad ni nu pratar om. Det betyder att man har ett verktyg till. Och framförallt många jakthundar tycker jag är i STORT behov av det. Den mentaliteten vissa har och som det avlas på är verkligen inte acceptabel. En god jaktlust slätar inte över såna problem som jag sett många ha. Hundarna och deras ägare förtjänar att må bra resten av tiden också.

Återigen, det är ju knappast så att krav på MH gör att folk slutar avla på skit. Titta på långhårscollien tex. Avarter i form av pengakåta uppfödare utan moral kommer vi inte åt.
 
Det elitistiska är att uttrycka sig i termer som "lekplatser", "lekledare", "tramsar runt" och "hokuspokus gren". Skrattsmileys, nedlåtande ton och lite "vi med RIKTIGA hundar tycker att ni bara tramsar"-ton på alltihop.
Har inget emot era åsikter, ni har verkligen poänger i det ni säger. Det är sättet ni säger det som är... låt os kalla det osmickrande.

Citera gärna där jag uttryckt mig med de termerna.
 
Jag kan ändå fatta varför MH inte känns som en bra idé. Det är nog lätt att stirra sig blind på hur ett MH "ska" se ut.
Risken finns ju att folk börjar sikta mot att få fram värden som liknar brukshundarnas - även om de egenskaperna är helt ointressanta hos en vall/jakthund.

En hund som med nöd och näppe tagit VP kanske då avlas på för den har hög leklust, hög nyfikenhet ect vilket ser bra ut för ovana, medan hunden som med lätthet tog VP och används praktiskt hela tiden och är en fantastisk vallhund ses som "undermålig" för den inte såg någon poäng med att kampa med en främling eller undersöka ett skrammel.

Men jag vet inte. Jag älskar att det finns MH och BPH. Men tror kanske inte MH är så värst tillämpligt på vall/jakthundar, att BPH isåfall är mer lämpligt, och då utan medelvärde för rasen. Skulle gärna se något test som kollar hur hundarna reagerar på olika underlag inomhus, för jag vet flera jakthundar som haft väldiga golvrädslor.

Hanhunden som jag valde att avla på har aldrig varit inomhus i hela sitt liv.
 
Hanhunden som jag valde att avla på har aldrig varit inomhus i hela sitt liv.
Vet inte hur man lyckas med det :eek:

Jag vet bara att golvrädsla inte är något jag önskar åt någon hund. Flatten vi hade under sommaren frös till is så fort det kom ett nytt sorts golv. Fantastisk jakthund, men alltid varit rädd för golv. Var väldigt sorgligt :(
 
Vet inte hur man lyckas med det :eek:

Jag vet bara att golvrädsla inte är något jag önskar åt någon hund. Flatten vi hade under sommaren frös till is så fort det kom ett nytt sorts golv. Fantastisk jakthund, men alltid varit rädd för golv. Var väldigt sorgligt :(
Inomhus i bostadshus menar jag så klart, ser att det kanske var otydligt. Född i Wales, jobbar i Norge, bor i en lagård. Easy peasy. Finns _massor_ av vallhundar som lever just så.

Håller helt med om rädslor. Har haft en golvrädd hund, vet hur det är.

Återigen, de enda jag vet om som kan tänka sig att avla på djur med stora mentala brister i form av rädslor och liknande, är brukshundsfolk. Alla med arbetshundar är skitnoga med att hundarna är enkla och trevliga. Annars orkar man inte ha dem med sig 24/7 året om.
 
Född i Wales, jobbar i Norge, bor i en lagård. Easy peasy. Finns _massor_ av vallhundar som lever just så.
Skulle aldrig klara att inte ha hundarna hemma, inne, hos mig. Mitt liv skulle inte kännas komplett! :nailbiting:
Fast om han flyttat från Wales till Norge borde han ju varit inomhus på något vis?

Jag har faktiskt inte stött på någon BC med golvrädsla. Däremot flera retrievers.
 
Skulle aldrig klara att inte ha hundarna hemma, inne, hos mig. Mitt liv skulle inte kännas komplett! :nailbiting:
Fast om han flyttat från Wales till Norge borde han ju varit inomhus på något vis?

Jag har faktiskt inte stött på någon BC med golvrädsla. Däremot flera retrievers.
Se uppdateringen, inne i bostadshus.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
631
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
57 956
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp