Bukefalos 28 år!

Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Schiller/jämte blandning, visst båda är jaktraser men vad fan?
KOlla jakthundar säljes på fb, där verkar enda kravet vara att de jagar allt på ben.... vilka korsningar som görs..
Jag som är så stolt över min schiller, men hon får inte avlas renrasigt på då hon inte avlagt jaktprov mm vilket är ett krav för att schillerförbundet ska acceptera parningen, de har ett eget avelsråd kring detta. hade hon nu inte varit för gammal hade jag kunnat få lov att ta en kull pga hennes stam som är gammal och eftertraktad..
Hos förra ägaren korsades hon med allt möjligt stackaren
 
KOlla jakthundar säljes på fb, där verkar enda kravet vara att de jagar allt på ben.... vilka korsningar som görs..
Jag som är så stolt över min schiller, men hon får inte avlas renrasigt på då hon inte avlagt jaktprov mm vilket är ett krav för att schillerförbundet ska acceptera parningen, de har ett eget avelsråd kring detta. hade hon nu inte varit för gammal hade jag kunnat få lov att ta en kull pga hennes stam som är gammal och eftertraktad..
Hos förra ägaren korsades hon med allt möjligt stackaren
Jag är med där då vi letar ny jakthund och jag skulle inte haft några problem med en blandning som är t.ex. stövare/stövare eller hundar med liknande jaktegenskaper.
Sen så kan/kunde även en schillerstövare korsas med andra stövarraser och ändå vara en schiller då det var ett projekt för att få in mer hundar i aveln.
 
Jag är med där då vi letar ny jakthund och jag skulle inte haft några problem med en blandning som är t.ex. stövare/stövare eller hundar med liknande jaktegenskaper.
Sen så kan/kunde även en schillerstövare korsas med andra stövarraser och ändå vara en schiller då det var ett projekt för att få in mer hundar i aveln.
Nej såna korsningar är ju mer förståeliga, men vissa andra?
 
Det måste ju helt klart finnas en ganska stark ärftlighet i vissa allergier. Vissa raser som schäfer och staffar svämmar ju över av allergihundar, medan det nästan inte förekommer i andra raser.

Min uppfödare är helt öppen med detta på sin hemsida. Har hunden haft allergi (en hund vad jag vet) eller epilepsiliknande symptom (ett par individer i en kull) så står detta angivet. Det gillar jag! Även om det inte är ett problem i min ras så kan man ju låta bli att para två linjer där samma fel förekommer. För OM det skulle vara något ärftligt så slipper man i alla fall detta i dubbel upplaga.
 
Någon som minns de valparna efter Old English Bulldogge-hanen som knappt kunde röra sig? Nu ligger TVÅ av dem ute på blocket igen för omplacering, en av valpköparna har insett att hen inte har tid för en 11-12 veckor gammal valp och den andra att hens dotter är rädd för hundar...
 
Någon som minns de valparna efter Old English Bulldogge-hanen som knappt kunde röra sig? Nu ligger TVÅ av dem ute på blocket igen för omplacering, en av valpköparna har insett att hen inte har tid för en 11-12 veckor gammal valp och den andra att hens dotter är rädd för hundar...
Men suck på båda!!!
Och vet man inte innan man skaffar hund om sitt eget barn är hundrädd och i vilken utsträckning? Barnet måste väl ha träffat nån hund även om det är ett litet barn?
Kan ju vara bra att låna en hund lite innan och känna på det om man är så himla oinvigd i hundar att man inte ens kan lista ut det mest grundläggande :meh:
 
Någon som minns de valparna efter Old English Bulldogge-hanen som knappt kunde röra sig? Nu ligger TVÅ av dem ute på blocket igen för omplacering, en av valpköparna har insett att hen inte har tid för en 11-12 veckor gammal valp och den andra att hens dotter är rädd för hundar...
Jag blir så förbannad! :rage:
Jäkla idioter som gör en sån blandning, jäkla idioter som inte kollar upp valpköparna bättre och jäkla idioter till valpköpare! :banghead:
 
Någon som minns de valparna efter Old English Bulldogge-hanen som knappt kunde röra sig? Nu ligger TVÅ av dem ute på blocket igen för omplacering, en av valpköparna har insett att hen inte har tid för en 11-12 veckor gammal valp och den andra att hens dotter är rädd för hundar...
Vad ledsen man blir :(
 
Jag blir så förbannad! :rage:
Jäkla idioter som gör en sån blandning, jäkla idioter som inte kollar upp valpköparna bättre och jäkla idioter till valpköpare! :banghead:
Och inte lär de ha lärt sig av detta utan sätter glatt en kull till till världen....
 
Vad säjs om den här kombon??

Unika valpar med väldigt exklusiva färger.

Mamman är en Bordercollie som lever i vår familj och tränas aktivt i både agility, lydnad, spår och vall. Det är en stabil tik som har tydlig på/av knapp. Otroligt lugn och sansad med ett väl balanserat lynne. Bor med både hund, katt och andra smådjur. Van vid barn och mycket trevlig och har fint tålamod.
Mamman är röntgad med A höfter.

Pappa är Amerikans Bulldog med kanon stamtavla. Han lever ett aktivt liv i en barnfamilj. Han är väldigt lugn och mild i lynnet. Funkar bra med alla sorters djur och människor. En hund som är arbetsvillig och gör det man ber honom om med glädje. En intelligent och mycket socialt kompetent hund som är mycket väluppfostrad i alla situationer.

Valparna förväntas bli av medelstorlek och väga runt 20-25kg och vara ca 40-45cm höga. Kommer vara lagom aktiva hundar med härlig arbetsvilja men med förmågan att varva ner snabbt när man ber om det. Inga hundar som lär behöva motioneras många mil om dagen för att vara trötta utan de kommer vara nöjda med normallånga promenader. Men kommer kunna följa med på längre, mer krävande aktiviteter om man vill det.

Lättlärda, smarta, arbetsvilliga, sociala och positiva är några av orden som beskriver valparnas framtida egenskaper.
 
Vad säjs om den här kombon??

Unika valpar med väldigt exklusiva färger.

Mamman är en Bordercollie som lever i vår familj och tränas aktivt i både agility, lydnad, spår och vall. Det är en stabil tik som har tydlig på/av knapp. Otroligt lugn och sansad med ett väl balanserat lynne. Bor med både hund, katt och andra smådjur. Van vid barn och mycket trevlig och har fint tålamod.
Mamman är röntgad med A höfter.

Pappa är Amerikans Bulldog med kanon stamtavla. Han lever ett aktivt liv i en barnfamilj. Han är väldigt lugn och mild i lynnet. Funkar bra med alla sorters djur och människor. En hund som är arbetsvillig och gör det man ber honom om med glädje. En intelligent och mycket socialt kompetent hund som är mycket väluppfostrad i alla situationer.

Valparna förväntas bli av medelstorlek och väga runt 20-25kg och vara ca 40-45cm höga. Kommer vara lagom aktiva hundar med härlig arbetsvilja men med förmågan att varva ner snabbt när man ber om det. Inga hundar som lär behöva motioneras många mil om dagen för att vara trötta utan de kommer vara nöjda med normallånga promenader. Men kommer kunna följa med på längre, mer krävande aktiviteter om man vill det.

Lättlärda, smarta, arbetsvilliga, sociala och positiva är några av orden som beskriver valparnas framtida egenskaper.
O_o
 
Vad säjs om den här kombon??

Unika valpar med väldigt exklusiva färger.

Mamman är en Bordercollie som lever i vår familj och tränas aktivt i både agility, lydnad, spår och vall. Det är en stabil tik som har tydlig på/av knapp. Otroligt lugn och sansad med ett väl balanserat lynne. Bor med både hund, katt och andra smådjur. Van vid barn och mycket trevlig och har fint tålamod.
Mamman är röntgad med A höfter.

Pappa är Amerikans Bulldog med kanon stamtavla. Han lever ett aktivt liv i en barnfamilj. Han är väldigt lugn och mild i lynnet. Funkar bra med alla sorters djur och människor. En hund som är arbetsvillig och gör det man ber honom om med glädje. En intelligent och mycket socialt kompetent hund som är mycket väluppfostrad i alla situationer.

Valparna förväntas bli av medelstorlek och väga runt 20-25kg och vara ca 40-45cm höga. Kommer vara lagom aktiva hundar med härlig arbetsvilja men med förmågan att varva ner snabbt när man ber om det. Inga hundar som lär behöva motioneras många mil om dagen för att vara trötta utan de kommer vara nöjda med normallånga promenader. Men kommer kunna följa med på längre, mer krävande aktiviteter om man vill det.

Lättlärda, smarta, arbetsvilliga, sociala och positiva är några av orden som beskriver valparnas framtida egenskaper.

Om de nu är så fantastiska och friska, varför inte gör renrasiga valpar av dom och få mer betalt för valp. ? Om de nu ändå gjort alla de där dyra testerna.......
Otroligt skum blandning för övrigt :crazy:
 
Om de nu är så fantastiska och friska, varför inte gör renrasiga valpar av dom och få mer betalt för valp. ? Om de nu ändå gjort alla de där dyra testerna.......
Otroligt skum blandning för övrigt :crazy:

Nåja, de skriver bara att tiken har A-höfter... :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 115
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 320
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 132
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp