Bukefalos 28 år!

Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur vet du det, känner du henne? Många av de som tävlade på klubben jag var medlem i tävlade i agility, lydnad och spår. Menar du att SBK är fel klubb om man vill träna sin hund och tävla i någon av de klasserna? Varför har de isf kurser i lydnad, agility och spår? Eller är det så att de som tävlar och tränar i någon av de disciplinerna inte riktigt räknas och inte borde få träna på SBK?

Luktar lite 70-tal, när man hade en schäfer som skulle tåla hårda tag och som man inte klappade om man inte nästan golvade jycken, annars blev den vek. :cautious:

Icke renrasiga (det som i Sverige räknas som renrasigt) hundar får inte tävla bruks då det är från början är tänkt som en avelsutvärdering.

Däremot får de tävla lydnad, agility, rallylydnad osv osv.
 
Luktar lite 70-tal, när man hade en schäfer som skulle tåla hårda tag och som man inte klappade om man inte nästan golvade jycken, annars blev den vek. :cautious:
Luktar snarare skunk med en stor portion okunskap.

Alla renrasiga o SKK registrerade hundar får tävla i de olika bruksgrenarna, förutom skydd där enbart brukshundar får delta.
Vill du veta mer så kan du läsa dig till kunskap:
*Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Luktar snarare skunk med en stor portion okunskap.

Alla renrasiga o SKK registrerade hundar får tävla i de olika bruksgrenarna, förutom skydd där enbart brukshundar får delta.
Vill du veta mer så kan du läsa dig till kunskap:
*Länk raderad av moderatorn*
Fast nu handlade det ju om en hund som inte är reggad i SKK och vad den får tävla i, den är som sagt inte utesluten från all tävlan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur vet du det, känner du henne? Många av de som tävlade på klubben jag var medlem i tävlade i agility, lydnad och spår. Menar du att SBK är fel klubb om man vill träna sin hund och tävla i någon av de klasserna? Varför har de isf kurser i lydnad, agility och spår?


Förtydligande här, PersonSPÅR som anordnas och tränas i SBKs regi är också bruks och således uteslutet. Visst kan man vara på sbk även för vilt/ blodspår då grunden är densamma men det finns klubbar betydligt mer inriktade med bättre kunskap om detta.

I Bruks ingår: sök, spår, skydd, rapport och nordic stile. Utöver detta är även IPOt för bruksraser (hur är det med IPO- R?). Menar inte att det inte går att trävla annat men att det starkt begränsar valen man har, det som blir kvar i SBKs regi är ju rallylydnad och lydnad (samt Agility men det är ju inte sbk ansvarig för längre, så gissar att det ganska snart kommer komma mer inriktade klubbar, vår klubb har inga kurser i agility idag) och för att återkoppla till starten av diskussionen så fick jag intrycket av att lydnad va långt ifrån allt kvinnan var intresserad av.

Men slut på OT, tråkig är det att en tävlingsintresserad människa av någon anledning har köpt en ej godkänd ras i tron att hon ska kunna tävla vad hon vill.
 
Har ni någon tjänstehundsverksamhet på eran klubb? Kanske kan du hänvisa henne dit? Eller om ni har någon annan klubb i närheten som håller på med det?
 
Har ni någon tjänstehundsverksamhet på eran klubb? Kanske kan du hänvisa henne dit? Eller om ni har någon annan klubb i närheten som håller på med det?

Näh tyvärr, bara enstaka föreläsning kanske. De finns andra klubbar men närmsta är över 10 mil bort :/
 
Så fick jag ännu en gång syn på en parning där det står i beskrivningen av föräldrarna att de är friska. Hälsoundersökningar? Inte en enda. Hälsoundersökningar bland släktingar? Inte det heller. Visserligen inom en ras där det inte är krav på hälsoundersökningar men ja... Eftersom ingen (förhoppningsvis) är så dum att den parar hundar som den vet att är sjuka så kan det väl vara klokt att utelämna ord om att hundarna är friska om de inte är undersökta? :banghead:
 
Hur vet du det, känner du henne? Många av de som tävlade på klubben jag var medlem i tävlade i agility, lydnad och spår. Menar du att SBK är fel klubb om man vill träna sin hund och tävla i någon av de klasserna? Varför har de isf kurser i lydnad, agility och spår? Eller är det så att de som tävlar och tränar i någon av de disciplinerna inte riktigt räknas och inte borde få träna på SBK?

Luktar lite 70-tal, när man hade en schäfer som skulle tåla hårda tag och som man inte klappade om man inte nästan golvade jycken, annars blev den vek. :cautious:

Jag fick uppfattningen att den här kvinnan främst var intresserad av bruks, därav mitt svar.

(För övrigt håller jag på med Rallylydnad. På en brukshundklubb.)
 
Stor risk att folk blir lurade nu. Renrasiga rottweiler annonseras ut, båda föräldrarnas regnr finns med och allt verkar bra - förutom att valparna inte lär bli reggade eftersom tiken varken är röntgad eller gått MH(och hon är 3 år, så det beror inte på åldern). Jag skulle inte bli förvånad om åtminstone några köpare blir besvikna när de inser att de inte kan registera sina valpar själva och att deras hundar kommer att räknas som blandraser i tävlingssammanhang. Inte minst eftersom priset i annonsen är 10 000...

(5 av tikens helsyskon är HD-röntgade. 2 av dem har D-höfter. 4 är ED-röntgade, 2 har anmärkning. Men det man inte vet har man inte ont av, eller?)
 
Stor risk att folk blir lurade nu. Renrasiga rottweiler annonseras ut, båda föräldrarnas regnr finns med och allt verkar bra - förutom att valparna inte lär bli reggade eftersom tiken varken är röntgad eller gått MH(och hon är 3 år, så det beror inte på åldern). Jag skulle inte bli förvånad om åtminstone några köpare blir besvikna när de inser att de inte kan registera sina valpar själva och att deras hundar kommer att räknas som blandraser i tävlingssammanhang. Inte minst eftersom priset i annonsen är 10 000...

(5 av tikens helsyskon är HD-röntgade. 2 av dem har D-höfter. 4 är ED-röntgade, 2 har anmärkning. Men det man inte vet har man inte ont av, eller?)
:(:(:(
 
Stor risk att folk blir lurade nu. Renrasiga rottweiler annonseras ut, båda föräldrarnas regnr finns med och allt verkar bra - förutom att valparna inte lär bli reggade eftersom tiken varken är röntgad eller gått MH(och hon är 3 år, så det beror inte på åldern). Jag skulle inte bli förvånad om åtminstone några köpare blir besvikna när de inser att de inte kan registera sina valpar själva och att deras hundar kommer att räknas som blandraser i tävlingssammanhang. Inte minst eftersom priset i annonsen är 10 000...

(5 av tikens helsyskon är HD-röntgade. 2 av dem har D-höfter. 4 är ED-röntgade, 2 har anmärkning. Men det man inte vet har man inte ont av, eller?)

Fysjutton :(
 
Seriöst... sälja en 9 veckors valp "då våran äldre hund verkligen inte gillar honom" :cry:.

Flyttat hemifrån för en vecka sedan (förhoppningsvis inte tidigare :meh:) och så tvingas flytta direkt efter igen :cry:.Men, man kan ju hålla tummarna för ett seriösare hem den här gången åtminstone :meh:.
 
Seriöst... sälja en 9 veckors valp "då våran äldre hund verkligen inte gillar honom" :cry:.

Flyttat hemifrån för en vecka sedan (förhoppningsvis inte tidigare :meh:) och så tvingas flytta direkt efter igen :cry:.Men, man kan ju hålla tummarna för ett seriösare hem den här gången åtminstone :meh:.
Varför vänder man sig inte till uppfödaren i det läget??
Hade blivit skogstokig om en av våra valpköpare hade sålt valpen vidare efter en vecka! Då vill iaf vi ha chansen att köpa tillbaka valpen.
 
Text kopierad ifrån en annons:
"Valparna förväntas bli av medelstorlek och väga runt 20-25kg och vara ca 40-45cm höga. Kommer vara lagom aktiva hundar med härlig arbetsvilja men med förmågan att varva ner snabbt när man ber om det. Inga hundar som lär behöva motioneras många mil om dagen för att vara trötta utan de kommer vara nöjda med normallånga promenader. Men kommer kunna följa med på längre, mer krävande aktiviteter om man vill det. Lättlärda, smarta, arbetsvilliga, sociala och positiva är några av orden som beskriver valparnas framtida egenskaper".

Blandningen är BC och Amerikans Bulldog.
 
Såg just en annons på en Facebook-sida om en rottweilerhane som var tillgänglig för avel. Renras med fint MH och A-höfter. Problemet? ED 1. Det är väl inte något hysteriskt men det vimlar ju av rottweilers där ute, varför avla på denna? Man får ju inte ens valphänvisning från rasklubben. Känns väldigt onödigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 402
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp