Bukefalos 28 år!

Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad säjs om den här kombon??

Unika valpar med väldigt exklusiva färger.

Mamman är en Bordercollie som lever i vår familj och tränas aktivt i både agility, lydnad, spår och vall. Det är en stabil tik som har tydlig på/av knapp. Otroligt lugn och sansad med ett väl balanserat lynne. Bor med både hund, katt och andra smådjur. Van vid barn och mycket trevlig och har fint tålamod.
Mamman är röntgad med A höfter.

Pappa är Amerikans Bulldog med kanon stamtavla. Han lever ett aktivt liv i en barnfamilj. Han är väldigt lugn och mild i lynnet. Funkar bra med alla sorters djur och människor. En hund som är arbetsvillig och gör det man ber honom om med glädje. En intelligent och mycket socialt kompetent hund som är mycket väluppfostrad i alla situationer.

Valparna förväntas bli av medelstorlek och väga runt 20-25kg och vara ca 40-45cm höga. Kommer vara lagom aktiva hundar med härlig arbetsvilja men med förmågan att varva ner snabbt när man ber om det. Inga hundar som lär behöva motioneras många mil om dagen för att vara trötta utan de kommer vara nöjda med normallånga promenader. Men kommer kunna följa med på längre, mer krävande aktiviteter om man vill det.

Lättlärda, smarta, arbetsvilliga, sociala och positiva är några av orden som beskriver valparnas framtida egenskaper.
Med tanke på att renrasiga, registrerade ambulls är sällsynta i Sverige så tvivlar jag på att en sådan hund går i blandrasavel.
 
Träffade en ny medlem på bruksklubben härom dagen. Hon hade nu blivit medlem pga att hon ville kolla närmare på de olika tävlingsformerna med förhoppning om att själv komma ut på tävlingsbanorna.

Och va har hon då i kopplet? Jo en schäferliknade hund, endast godkänd som ras i Ryssland och inte godkänd någon annan stans eller förening. Hunden är 5 månader gammal och hon hade betalat 12 000 för den :(

Va säger man? "Hej kul att du är intresserad av brukset, du är välkommen att träna med oss men du har blivit lurad. Du har betalat 12 000 för vad som i Sverige klassas som blandras, det är inte troligt att din hund blir internationellt erkänd som ras och du har således extremt begränsade tävlingsmöjligheter..."

:( näh jag Sa ingenting förutom hälsade välkommen och talade om att jag inte hört talas om rasen tidigare men att jag skulle googla när jag kom hem. Gruvar mig nu för att träffa kvinnan igen, någon gång kommer det ju fram oavsett men jag vill inte va den som blir klassad som en snobb utan tycke för "nya raser"
 
Träffade en ny medlem på bruksklubben härom dagen. Hon hade nu blivit medlem pga att hon ville kolla närmare på de olika tävlingsformerna med förhoppning om att själv komma ut på tävlingsbanorna.

Och va har hon då i kopplet? Jo en schäferliknade hund, endast godkänd som ras i Ryssland och inte godkänd någon annan stans eller förening. Hunden är 5 månader gammal och hon hade betalat 12 000 för den :(

Va säger man? "Hej kul att du är intresserad av brukset, du är välkommen att träna med oss men du har blivit lurad. Du har betalat 12 000 för vad som i Sverige klassas som blandras, det är inte troligt att din hund blir internationellt erkänd som ras och du har således extremt begränsade tävlingsmöjligheter..."

:( näh jag Sa ingenting förutom hälsade välkommen och talade om att jag inte hört talas om rasen tidigare men att jag skulle googla när jag kom hem. Gruvar mig nu för att träffa kvinnan igen, någon gång kommer det ju fram oavsett men jag vill inte va den som blir klassad som en snobb utan tycke för "nya raser"
Fast varför kommentera rasen öht när ni ses nästa gång? Oavsett ras/blandras är det positivt att hon börjat på brukset, jag ser ingen anledning att tala om för henne att det hon har inte är en erkänd ras, det kommer hon att få veta tids nog om hon inte redan vet det. Det viktiga är ju att nu när hon har en hund att hon känner sig välkommen och tycker det är roligt att träna, nästa hund blir kanske en rasren, eller en likadan.

När mitt ex och jag skulle börja träna kontaktade vi först en klubb som låg åt rätt håll sett till stallet. Den ordföranden gav ett så otroligt dåligt första intryck när vi kom med vår rasrena, omplacerade hund med färgfel att vi höll på lägga alla planer på hyllan. :banghead: Som tur var åkte vi till en annan klubb där vi var mer än välkomna och i vår grupp hade vi blandraser och så vitt skilda raser som chihuahua och irländsk varghund! :laugh: En av blandraserna var verkligen både en och två handfullar att få ordning på, men tjejen gjorde ett jättejobb och hunden fick ett bra liv istället för avlivning. Korsning labbe, rottis och new foundland. Hennes hund nr två blev en rasren men fick istället problem med allergier om jag minns rätt. :crazy:

Vårt lilla "missfoster", som en känd uppfödare kommenterade med att hon borde blivit ihjälslagen vid födseln :rage:, älskade att träna och var en klippa. God som guld, trots sitt färgfel. :love:
 
Det finns en rad schäferliknande raser från öst som man nästan aldrig ser här. Jag gissar på en av nedanstående.

Bohemian Shepherd
The Bohemian Shepherd or Czech Sheepdog, is a medium-sized shepherd dog, That also known as Chodský pes, Czech Sheepdog, Bohemian Herder, Chodenhund. This breed is not recognised by the FCI or other major kennel clubs, but recognized in Czech Republic. Bohemian Shepherd was allowed to Danish Kennel club shows, from 1 Jan 2013 onwards.

Byelorussian Shepherd OR East European Shepherd
Byelorussian Shepherds are very intelligent and excellent Russian shepherd dogs, but less popular in western countries. They are also known as Byelorussian Ovcharka, Vostochnoevropejskaya Ovcharka, VEO, The East-European Shepherd.
Purpose to create this dog was to have a working dog like German shepherd and capable of surviving the freezing temperatures of Russia. First dog of this dog was created in 1930, by crossing German Shepherd Dogs and native Russian breeds like primarily Laika and Owtcharka-type dogs. First breed standard for this dog was published in 1964, by Cynologic Council of the Soviet Union, a division of the Soviet Ministry of Agriculture. Popularity of this dog was rose until the late 1980’s and early 1990.
 
Hm, jag trodde Chodský pes var godkänd i Sverige, tycker det har poppat upp en del sådana på sista tiden.

Vilket den är också, såg jag efter lite googling :p
 
Östeuropeisk schäfer (Vostochnoevropejskaya Ovcharka). Om den är godkänd måste de ha blivit de nyligen eller de jag hittar är att den inte är godkänd.

@Mia_R nej vi behöver inte tala om rasen men fick intrycket av att hon inte har en aning om hur läget ligger eftersom hon hade nå typ av papper på den (ryska) och köpt denna hund med förhoppningar om att börjar tävla. Jag känner mig ju som en skurk när hon kommer och vill lära sig allt om tävling och så är det ingen som berättar för henne. Vi har ju massa blandraser och ikke tävlingsintresserade som är med och tränar så alla är ju lika välkommen. Kanske bara är jag som känner att om jag kom som helt ny på något så hade jag velat veta all relevant premisser innan jag byggt upp förväntningarna ( som i det här fallet är att börja tävla)
 
Dessutom kostar det en hel del att träna om man ska gå kurser och för vissa så är det helt ointressant att träna om man inte kan tävla. Så jag kan tycka det är bättre att hon får veta den råa sanningen innan hon slösat en massa pengar på träning som ändå inte kommer löna sig på tävlingar.
 
Om hon är tävlingsintresserad tar hon väl reda på vad som gäller?
Är man helt grön är det inte alltid så lätt, och om man har köpt en renrasig hund (som räknas som renrasig i hemlandet även om rasen inte är godkänd i Sverige) så är det nog lätt att tro att det går att tävla med den här också iom att den har papper från hemlandet.
 
En snabb koll på SKK:s sida ger följande info:
För att få göra vissa prov och delta på utställningar måste din hund vara stambokförd hos Svenska Kenneklubben. Men det finns också en mängd aktiviteter där alla hundar är välkomna!

Prov och tävlingar för alla
Hundar av blandras kan bland annat tävla i lydnadsprov, freestyle, vallhundsprov och viltspårprov. Även agilitykurser är öppna för hundar som inte är registrerade i SKKs stambok, och de kan även starta på agilitytävlingar och så kallade inofficiella mästerskap. En blandrashund kan också delta vid grytanlagsprov och grytjaktprov. Även vissa draghundstävlingar är öppna för blandrashundar.

Hundar som inte är stamboksförda i SKK och som vill delta på prov och tävlingar måste ha en Tävlingslicens. Resultatet från tävlingen publiceras i vår onlinetjänst Hunddata.
Om hon är tävlingsintresserad har hon möjligheter att tävla, hon kan däremot inte välja fritt vad hon vill tävla i men om hon blir intresserad så finns det som jag skrev tidigare inget som hindrar att hon köper en registrerad hund nästa gång. Det man kan trycka på är just att hunden ska vara registrerad hos SKK för att få alla valmöjligheter.
 
Träffade en ny medlem på bruksklubben härom dagen. Hon hade nu blivit medlem pga att hon ville kolla närmare på de olika tävlingsformerna med förhoppning om att själv komma ut på tävlingsbanorna.

Och va har hon då i kopplet? Jo en schäferliknade hund, endast godkänd som ras i Ryssland och inte godkänd någon annan stans eller förening. Hunden är 5 månader gammal och hon hade betalat 12 000 för den :(

Va säger man? "Hej kul att du är intresserad av brukset, du är välkommen att träna med oss men du har blivit lurad. Du har betalat 12 000 för vad som i Sverige klassas som blandras, det är inte troligt att din hund blir internationellt erkänd som ras och du har således extremt begränsade tävlingsmöjligheter..."

:( näh jag Sa ingenting förutom hälsade välkommen och talade om att jag inte hört talas om rasen tidigare men att jag skulle googla när jag kom hem. Gruvar mig nu för att träffa kvinnan igen, någon gång kommer det ju fram oavsett men jag vill inte va den som blir klassad som en snobb utan tycke för "nya raser"

Det där påminner mig om killen som kom till vår BHK med sin rottis. Som hade stamtavla. Det var bara det att "stamtavlan" var skriven med blyerts på ett A4-papper.
 
Ja, till exempel genom att fråga på klubben hon precis blivit medlem i?

Tillägg: visst kan hon tävla, men inte i bruks. Och det var väl det hon var intressarad av,
Hur vet du det, känner du henne? Många av de som tävlade på klubben jag var medlem i tävlade i agility, lydnad och spår. Menar du att SBK är fel klubb om man vill träna sin hund och tävla i någon av de klasserna? Varför har de isf kurser i lydnad, agility och spår? Eller är det så att de som tävlar och tränar i någon av de disciplinerna inte riktigt räknas och inte borde få träna på SBK?

Luktar lite 70-tal, när man hade en schäfer som skulle tåla hårda tag och som man inte klappade om man inte nästan golvade jycken, annars blev den vek. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp