Bukefalos 28 år!

Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som i allt annat så finns det alltid "sämre" uppfödare som chansar och avlar på ett sämre djur. På kort sikt resulterar det kanske i en eller två dåliga individer i en kull, men på längre sikt kan de generna (om det forstätts avlas så) smula sönder hela linjer, och då börjar det bli problem.

Sen är det upp till rasklubbarna att ställa krav. Det är enorm skillnad på krav mellan rasklubbarna. En del är benhårda på div kontroller, andra känner till vissa problem men några kontrollkrav finns ännu inte.
Intressant. Vilka raser är det där det tas lätt på kontroller?
 
Intressant. Vilka raser är det där det tas lätt på kontroller?
Nu är jag dåligt insatt i raser utöver de två jag har samt ett par till, men @isafore har ju berättat en del om sin ras bla. Tror labbarna godkänner avel på C-höfter....
Och se hela trubbnosaveln. Där krävdes ett upprop från veterinärer innan hundarnas andning började tas på allvar. Detta borde deras rasklubbar ha uppmärksammat för länge, länge sen.
 
Ja, så är det ju naturligtvis. Men jag funderar lite ibland i rastrådarna här när ni nästan ALLTID påpekar att det är noga att kolla upp linjerna när man letar valp. Det är synd att det är så (och naturligtvis inget argument för okontrollerad avel).

Så är det nog, men det är inte bara på grund av sjukdomar som vi säger så, och råder folk att kolla upp linjer. I min ras, collie, är rasbundna sjukdomar relativt mycket under kontroll. Det finns ett hälsoprogram för HD-fel och rasspecifika ögonsjukdomar, men jag skulle nog säga att även om du inte lägger nån tid alls på att kolla upp såna saker är chansen stor att du får en HD-fri hund ändå. I min ras är mentaliteten, inte sjukdomarna, det stora problemet, tyvärr.

Sen är ju sjukdomar vanliga hos rashundar eftersom man i de flesta fall har linjeavlat och inavlat väldigt hårt för att få fram rastypiska drag, och då har man också förstärkt sjukdomsbilden snabbt. Blandrashundar som ju består av rashundar har också sjukdomar, men de kollas sällan upp, och därför kan man ju lätt säga att de är "friskare". :meh:
 
Så är det nog, men det är inte bara på grund av sjukdomar som vi säger så, och råder folk att kolla upp linjer. I min ras, collie, är rasbundna sjukdomar relativt mycket under kontroll. Det finns ett hälsoprogram för HD-fel och rasspecifika ögonsjukdomar, men jag skulle nog säga att även om du inte lägger nån tid alls på att kolla upp såna saker är chansen stor att du får en HD-fri hund ändå. I min ras är mentaliteten, inte sjukdomarna, det stora problemet, tyvärr.

Sen är ju sjukdomar vanliga hos rashundar eftersom man i de flesta fall har linjeavlat och inavlat väldigt hårt för att få fram rastypiska drag, och då har man också förstärkt sjukdomsbilden snabbt. Blandrashundar som ju består av rashundar har också sjukdomar, men de kollas sällan upp, och därför kan man ju lätt säga att de är "friskare". :meh:
Ja så är det säkert, att de inte kollas upp. Men samtidigt måste väl blandrasaveln vara motsatsen till linjeaveln som du själv tar upp? Sjukdomsanlag förstärks inte.

(Jag förespråkar inte blandrasavel, jag frågar bara :))
 
Ja så är det säkert, att de inte kollas upp. Men samtidigt måste väl blandrasaveln vara motsatsen till linjeaveln som du själv tar upp? Sjukdomsanlag förstärks inte.

(Jag förespråkar inte blandrasavel, jag frågar bara :))

Precis, sjukdomsanlag förstärks inte genom linjeavel, men olika hundar av olika raser kan ju bära på samma sjukdomsanlag (HD-fel exempelvis) och då förstärks det ändå fast hundarna i parningen är helt obesläktade.
 
Ja så är det säkert, att de inte kollas upp. Men samtidigt måste väl blandrasaveln vara motsatsen till linjeaveln som du själv tar upp? Sjukdomsanlag förstärks inte.

(Jag förespråkar inte blandrasavel, jag frågar bara :))
Kan ju finnas samma sjukdom i båda hundarna ändå och då förstärks ändå problemet. Dessutom är det inte de bästa individerna som figgurerar i blandrasaveln. Oftast är det dom som inte skulle platsa i "riktig" avel.
 
Ja, så är det ju naturligtvis. Men jag funderar lite ibland i rastrådarna här när ni nästan ALLTID påpekar att det är noga att kolla upp linjerna när man letar valp. Det är synd att det är så (och naturligtvis inget argument för okontrollerad avel).
I alla lägen handlar det ju dock inte om oseriös avel, vissa grejer kommer fram några generationer "för sent" eller med fel kombination och då är det ju något som seriösa uppfödare följer upp och dokumenterar. I dokumenterad renrasavel kan man ju följa upp linjerna och på så sätt undvika problemen, i blandrasavel har du ingen aning om var felen kommer ifrån när de uppstår (för jo, de uppstår, de dokumenteras bara inte. Om de ens upptäcks).

Jag har en gång hört från en med blandrashund att dennes veterinär sa att det var så bra med första generationens blandraser, för de är de friskaste. Jamen bra, då kan vi ju korsa alla renraser så vi får friska, första generationens blandraser!
... Och sen då?! :banghead:
 
"Fakta om blandraser
En trevlig och glad blandrasvalp kan vara billigare i inköp, men du kan inte vara säker på hur den kommer att se ut eller vilka egenskaper den får som vuxen hund.

Ingen känd hälsostatus
Blandraser hälsotestas inte i samma utsträckning som våra renrasiga hundar. Finns ingen känd hälsostatus kan vi bara döma hunden efter vad vi ser, och det finns ingen insikt om nedärvda sjukdomar och defekter. Blandraser är inte friskare än den renrasiga hunden."
http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88406/
 
Förresten, ett fenomen jag lagt märke till... Jag tycker det är jättevanligt med blandraser hos hästfolk. Både i form av uppfödning och "bara" inköp av valp. För att få fram dessa "perfekta" stall/gårdshundar. Det som fascinerar mig är att det i många fall är folk som är otroligt seriösa inom hästavel, där det inte bara handlar om renrasiga individer, utan otrolig vikt på riktigt bra, presterande och friska och allt vad det är, som håller på med hårt och långsiktigt avelsarbete inom någon ras.

Hur kan man vara så dedikerad till aveln inom ett område, där man mer eller mindre fördömer de som "förstör" med skitavel, och samtidigt skita totalt i de som gör precis samma arbete inom ett annat område? Ser man inga likheter?
 
Ibland gör man sitt absolut bästa som uppfödare och ändå kan det bli lite fel av någon anledning. Det finns inga garantier, dock sätt att få oddsen på sin sida. I bland sviker oddsen ändå. Och då tar man förhoppningsvis med sig den erfarenheten och gör bättre nästa gång.
I blandrasaveln följs ingenting upp som @Hedinn nämner. Där kan samma misstag göras om och om igen. En uppfödare med registrerade hundar syns nästan allt.
Målet med uppfödning bör alltid vara att tillföra rasen något bättre och förstärka rasen.
 
"Fakta om blandraser
En trevlig och glad blandrasvalp kan vara billigare i inköp, men du kan inte vara säker på hur den kommer att se ut eller vilka egenskaper den får som vuxen hund.

Ingen känd hälsostatus
Blandraser hälsotestas inte i samma utsträckning som våra renrasiga hundar. Finns ingen känd hälsostatus kan vi bara döma hunden efter vad vi ser, och det finns ingen insikt om nedärvda sjukdomar och defekter. Blandraser är inte friskare än den renrasiga hunden."
http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88406/
Mina två första hundar var blandraser. De var båda hundar med många hälsoproblem. Bla så hade båda HD-problem och OCD.
1993 opererade jag den första. Han kostade 1500:- i inköp och op kostade 10 000:-. Han fick en billigare op för han opererades i utbildningsyfte. Försäkringen täckte inte ett öre.
2005 opererades tiken för OCD. Hon kostade 2500:- i inköp. Op kostade 18 000:-. Plus några tusenlappar till i kringkostnader. Inte heller då täckte försäkringen ett öre.
Hon kom att kosta flera tusenlappar till i vetkostnader och mediciner för sina div ledproblem. Hon var en förstagenerationskorsning från "sunda" föräldrar och hon togs bort en vecka före hon fyllde 8 år. Då helt slut i sina leder.

Även en renrasig hund kan ha den här oturen. Men då hade försäkringen täckt. Nu var hundarnas problem "av ärftlig orsak" och då krävdes dokumentation på föräldrardjuren för att få ersättning.

De blev svindyra hundar för mig.
 
Förresten, ett fenomen jag lagt märke till... Jag tycker det är jättevanligt med blandraser hos hästfolk. Både i form av uppfödning och "bara" inköp av valp. För att få fram dessa "perfekta" stall/gårdshundar. Det som fascinerar mig är att det i många fall är folk som är otroligt seriösa inom hästavel, där det inte bara handlar om renrasiga individer, utan otrolig vikt på riktigt bra, presterande och friska och allt vad det är, som håller på med hårt och långsiktigt avelsarbete inom någon ras.

Hur kan man vara så dedikerad till aveln inom ett område, där man mer eller mindre fördömer de som "förstör" med skitavel, och samtidigt skita totalt i de som gör precis samma arbete inom ett annat område? Ser man inga likheter?
Jag tror det bottnar i att många tror att hästavel och hundavel fungerar ungefär lika dant. I hästavel är det inget konstigt att korsa raser utan att behöva ta hänsyn till ev rassjukdomar och få rasegenskaper som gör att mentaliteten kan bli bananas.
 
Precis, sjukdomsanlag förstärks inte genom linjeavel, men olika hundar av olika raser kan ju bära på samma sjukdomsanlag (HD-fel exempelvis) och då förstärks det ändå fast hundarna i parningen är helt obesläktade.

Kan ju finnas samma sjukdom i båda hundarna ändå och då förstärks ändå problemet. Dessutom är det inte de bästa individerna som figgurerar i blandrasaveln. Oftast är det dom som inte skulle platsa i "riktig" avel.

Ja, det är ju självklart att hundar ur två olika raser kan ha samma sjukdomsanlag. Men risken bör vara mindre (om man räknar bort det faktum att renrasiga hundar hälsokollas mer).
 
I alla lägen handlar det ju dock inte om oseriös avel, vissa grejer kommer fram några generationer "för sent" eller med fel kombination och då är det ju något som seriösa uppfödare följer upp och dokumenterar. I dokumenterad renrasavel kan man ju följa upp linjerna och på så sätt undvika problemen, i blandrasavel har du ingen aning om var felen kommer ifrån när de uppstår (för jo, de uppstår, de dokumenteras bara inte. Om de ens upptäcks).

Bra poäng, tack!
 
"Fakta om blandraser
En trevlig och glad blandrasvalp kan vara billigare i inköp, men du kan inte vara säker på hur den kommer att se ut eller vilka egenskaper den får som vuxen hund.

Ingen känd hälsostatus
Blandraser hälsotestas inte i samma utsträckning som våra renrasiga hundar. Finns ingen känd hälsostatus kan vi bara döma hunden efter vad vi ser, och det finns ingen insikt om nedärvda sjukdomar och defekter. Blandraser är inte friskare än den renrasiga hunden."
http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88406/
Klart att jag förstår det. :) Jag har haft både katter och häst.
 
Jag tror det bottnar i att många tror att hästavel och hundavel fungerar ungefär lika dant. I hästavel är det inget konstigt att korsa raser utan att behöva ta hänsyn till ev rassjukdomar och få rasegenskaper som gör att mentaliteten kan bli bananas.
Korsa raser? Nja, min erfarenhet från hästvärlden är att korsningar står lågt även där. Jag hade islandshäst. Ingen vill ha en islandskorsning.
 
Förresten, ett fenomen jag lagt märke till... Jag tycker det är jättevanligt med blandraser hos hästfolk. Både i form av uppfödning och "bara" inköp av valp. För att få fram dessa "perfekta" stall/gårdshundar. Det som fascinerar mig är att det i många fall är folk som är otroligt seriösa inom hästavel, där det inte bara handlar om renrasiga individer, utan otrolig vikt på riktigt bra, presterande och friska och allt vad det är, som håller på med hårt och långsiktigt avelsarbete inom någon ras.

Hur kan man vara så dedikerad till aveln inom ett område, där man mer eller mindre fördömer de som "förstör" med skitavel, och samtidigt skita totalt i de som gör precis samma arbete inom ett annat område? Ser man inga likheter?
Nej man vill bara ha en hund lösspringande bredvid när man rider.
 
Jag tror det bottnar i att många tror att hästavel och hundavel fungerar ungefär lika dant. I hästavel är det inget konstigt att korsa raser utan att behöva ta hänsyn till ev rassjukdomar och få rasegenskaper som gör att mentaliteten kan bli bananas.
Jag håller på med islandshästar, och där ser jag mycket av den varan, även av ledande uppfödare inom rasen... Och att korsa islandshästar är det i princip dödsstraff på. Det är nästan lika illa att avla på mindre bra individer enligt dessa, som ändå inte har några som helst problem med oregistrerade hundar eller blandraser.

Så nej, tyvärr är det någon annan logik som förs där, som jag inte förstår mig på alls.
 
Roligt att tråden fått lite vidare disskussion igen.
Upprepar ett inlägg från tidiagre.( skriver allmänt men tänker som förtydligande inför @mandalaki s frågeställningar)
Det finns en del forskning som tyder på att just förstagenerations blandisar kan vara fysiskt friskare OM man inte blandar raser med gemensama Rasbundna sjukdomar. Varför det inte går att hålla kvar detta i följande generationer är för att gener faktiskt inte bara försvinner utan för att lyckas hålla hundarna borta från samtliga Rasbundna sjukdomar skulle man dels behöva undersöka föräldradjuren för samtliga Rasbundna sjukdomar som finns i de inkorsade raserna men också hela tiden korsa med nya raser som inte har samma eller likvärdiga rassjukdomar som de tidigare inkorsade raserna.
Bortsätt från det måste man också räkna med hundarnas psyke. För att förhindra att hundarna får allvarliga psykiska problem skulle man i princip bara kunna använda hundar ur samma rasgrupp med likvärdigt franmavlade drifter. Dvs att man parar vallhundar med andra vallhundar. Fågelhundar med andra fågelhundar. Draghundar med andra draghundar osv.

Med detta som utgångspunkt skulle man snabbt få slut på avelsmaterial och du skulle ganska snabbt behöva använda dig av hundar som lider av samma Rasbundna sjukdomar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 215
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 389
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 510
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp