Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Korsa raser? Nja, min erfarenhet från hästvärlden är att korsningar står lågt även där. Jag hade islandshäst. Ingen vill ha en islandskorsning.

Islandshästar, kallblod och travare har låg status som korsning medans tex fullblod och arab kan anses tillför något. Araben har ju varit poppis i ridponnyaveln.
Att korsa ett svensk halvblod med ett fullblod eller en Holstiner med en Hannoveranare är inte så ögonbrynshöjande.

Nu var det länge sen jag var i hästbrachen och aveln. Sista var 2009 då betäcktes mitt halvblodssto. Mycket kan ju ha ändrats sen dess :)
 
Ja, det är ju självklart att hundar ur två olika raser kan ha samma sjukdomsanlag. Men risken bör vara mindre (om man räknar bort det faktum att renrasiga hundar hälsokollas mer).

Grejen med hundar är att väldigt många raser har enorma skillnader i mentala egenskaper. Även exteriöra saker som inte är ett problem i en ras kan bli jätteknepiga när man korsar dem med andra som är helt annorlunda (jag träffade en gråhund-dobbekorsning en gång, den hade päls som en skabbig maskros...). Ska man korsa två raser som inte har överlappande sjukdomsproblematik så är risken väldigt stor att man kanske får en hund utan nedärvda sjukdomar, men som istället har problem med päls, vinklar, bett (förekommer såklart inom renrasaveln också, men där vet man i alla fall om det i förväg - det gör det inte bättre, men lättare att undvika för den som bryr sig :meh:) och har helt tilt i skallen pga konkurrerande drifter. Blandar man raser som har liknande bakgrund (det är användningsområdet som avgör stora delar av drifterna såklart) har de oftast samma sjukdomar bakom sig också.

Jag har förstått det så att skillnaderna är mycket mindre hos tex hästar och katter? De har visserligen rasbundna temperament, men skillnaderna är mycket mindre? Du kanske kan föreställa dig en korsning mellan min och @Migo s hundar? En självständig vaktare med maniska beteenden och noll impulskontroll, som fokuserar på allt som rör sig? Skit i eventuella sjukdomar, hunden lär inte bli gammal ändå...

(Missade att @Is redan skrivit i princip det här, sorry jag är seg! :o)
 
Det är väl så, jag blir ändå helfascinerad över hur man kan se så otroligt olika på de olika djurslagen.

Det ska man väl inte säga på det här forumet (hahaha, "man får inte säga nånting i det här jävla landet! :rage:"-vibbar), men jag blir rätt ofta ordentligt deppig över hundhållningen/synen hos just hästägare. Väldigt "den klarar sig själv" kombinerat med "tryck till den om den är jobbig"...
 
Grejen med hundar är att väldigt många raser har enorma skillnader i mentala egenskaper. Även exteriöra saker som inte är ett problem i en ras kan bli jätteknepiga när man korsar dem med andra som är helt annorlunda (jag träffade en gråhund-dobbekorsning en gång, den hade päls som en skabbig maskros...). Ska man korsa två raser som inte har överlappande sjukdomsproblematik så är risken väldigt stor att man kanske får en hund utan nedärvda sjukdomar, men som istället har problem med päls, vinklar, bett

Detta råkade båda mina hundar ut för.
Den ena fick pälsproblem pga underullsmassan från en ras kombonerat men korta täckhår från en annan ras. Resultatet blev klåda och exem pga för tät päls och han fick bitvis rakas.

Tiken var korsning Keeshound (som är mycket rak och fyrkantig i kropp och vinklar) och exteriörschäfer (som är mycket vinklad och har en sluttande rygg)

Kombon blev en hund med en exteriör som inte lederna klarade av. De var för olika helt enkelt och de vägde inte upp varandra som det ofta hävdas i blandrasaveln.
 
En självständig vaktare med maniska beteenden och noll impulskontroll, som fokuserar på allt som rör sig?

Du och @Migo kan starta en ny ras - borderlinecollie! :up:

Lyckas inte tagga Is men ni två, tack för bra förklaringar :bow:

Tänkte allt på det där med egenskaper när jag skrev om vännernas papillon/pudel. Det är väl raser med dels få sjukdomar, dels många positiva egenskaper som borde kunna funka att kombinera (och sedan kanske individen blir något helt annat ändå ...)
 
Detta råkade båda mina hundar ut för.
Den ena fick pälsproblem pga underullsmassan från en ras kombonerat men korta täckhår från en annan ras. Resultatet blev klåda och exem pga för tät päls och han fick bitvis rakas.

Tiken var korsning Keeshound (som är mycket rak och fyrkantig i kropp och vinklar) och exteriörschäfer (som är mycket vinklad och har en sluttande rygg)

Kombon blev en hund med en exteriör som inte lederna klarade av. De var för olika helt enkelt och de vägde inte upp varandra som det ofta hävdas i blandrasaveln.
Säger man så alltså? Egenskaper kan väl inte väga upp varann. Antingen har man en egenskap eller så har man den inte.
 
Säger man så alltså? Egenskaper kan väl inte väga upp varann. Antingen har man en egenskap eller så har man den inte.

Enormt vanligt i blandrasaveln att man liksom tänker sig egenskaperna som ett recept. :banghead:

Ta en husky för det vackra utseendet, ta en bc för de är smarta, och nu behövs det nog något lugnare så vi tar en mops också! Ta-daaa, en snygg, smart, lugn blandras. Perfekt. :grin:

Gå och läs några blandrasannonser på blocket, man blir mörkrädd för mindre!
 
Enormt vanligt i blandrasaveln att man liksom tänker sig egenskaperna som ett recept. :banghead:

Ta en husky för det vackra utseendet, ta en bc för de är smarta, och nu behövs det nog något lugnare så vi tar en mops också! Ta-daaa, en snygg, smart, lugn blandras. Perfekt. :grin:

Gå och läs några blandrasannonser på blocket, man blir mörkrädd för mindre!
:rofl:
 
Detta råkade båda mina hundar ut för.
Den ena fick pälsproblem pga underullsmassan från en ras kombonerat men korta täckhår från en annan ras. Resultatet blev klåda och exem pga för tät päls och han fick bitvis rakas.

Tiken var korsning Keeshound (som är mycket rak och fyrkantig i kropp och vinklar) och exteriörschäfer (som är mycket vinklad och har en sluttande rygg)

Kombon blev en hund med en exteriör som inte lederna klarade av. De var för olika helt enkelt och de vägde inte upp varandra som det ofta hävdas i blandrasaveln.
Varför skaffade du då de korsningarna? Var det innan Buke ?
 
Enormt vanligt i blandrasaveln att man liksom tänker sig egenskaperna som ett recept. :banghead:

Ta en husky för det vackra utseendet, ta en bc för de är smarta, och nu behövs det nog något lugnare så vi tar en mops också! Ta-daaa, en snygg, smart, lugn blandras. Perfekt. :grin:

Gå och läs några blandrasannonser på blocket, man blir mörkrädd för mindre!
Men så funkar ju inte genetik. Ett svart djur + ett vitt djur ger inte ett grått djur (och skulle det göra det beror det väl på ett anlag för dilution ...)

Det borde ju gälla alla anlag, inte bara färganlag.
 
Varför skaffade du då de korsningarna? Var det innan Buke ?
Jag viste inte bättre då. Den första var på tidigt 90-tal och jag var tonåring. Det var min första hund. Hundsverige såg annorlunda ut för 25 år sen och forskning om hälsa och mentalitet har gått frammåt sen dess. Även jag.
Man kan alltid lära om. Som tur är.
Buke är en enormt bra kunskapskälla om man vill. Nu hade buke inget med dessa hundar att göra. Jag lärde mig massor av läxor från dessa hundar som inte har med Buke att göra.
 
Ja, det är ju självklart att hundar ur två olika raser kan ha samma sjukdomsanlag. Men risken bör vara mindre (om man räknar bort det faktum att renrasiga hundar hälsokollas mer).

Nja, det beror ju på vilka raser som korsas. Två stora hundar av två olika raser där HD förekommer = stor risk för valpar med HD-fel (större risk än i seriös renrasavel där man kan titta på genotyp, alltså hela släktbilden, inte bara de två individerna som ska korsas). Två små hundar av olika raser med patellaluxuation = stor risk för valpar med patella (större risk än i renrasavel).

Sen är det så att sjukdomar nedärvs på mycket komplexa sätt, vilket gör att HD-fel liksom mentala brister kan "ploppa upp" även i friska linjer. Så det är inte enkelt.
 
Nja, det beror ju på vilka raser som korsas. Två stora hundar av två olika raser där HD förekommer = stor risk för valpar med HD-fel (större risk än i seriös renrasavel där man kan titta på genotyp, alltså hela släktbilden, inte bara de två individerna som ska korsas). Två små hundar av olika raser med patellaluxuation = stor risk för valpar med patella (större risk än i renrasavel).

Sen är det så att sjukdomar nedärvs på mycket komplexa sätt, vilket gör att HD-fel liksom mentala brister kan "ploppa upp" även i friska linjer. Så det är inte enkelt.
Jag räknade alltså bort all ev hälsokollar och gick enbart på anlag + anlag.

Men bra förklarat :up:
 
Men så funkar ju inte genetik. Ett svart djur + ett vitt djur ger inte ett grått djur (och skulle det göra det beror det väl på ett anlag för dilution ...)

Det borde ju gälla alla anlag, inte bara färganlag.

Nej precis, det funkar inte alls. Men små söta pluttvalpar med stora ögon säljs med just sådan "innehållsförteckning", valparna kommer att bli snälla som sin mamma, lugna som sin pappa, älska barn som sin farfar och älska agility som mormor. :cautious:

(Och om man ifrågasätter så finns ju alltid "hundar blir faktiskt vad man gör dem till, så det så! :grin:"... Nä, det blir de inte.)
 
Jag räknade alltså bort all ev hälsokollar och gick enbart på anlag + anlag.

Men bra förklarat :up:
Det är detta man menar med att kolla upp linjer.
Man bör helt enkelt gå in på avelsdatan och titta på förfäderna. MH och röntgenresultat ska stå där om allt är i sin ordning. Även andra hälsokoller som tex ryggröntgen, ögonlysning och vissa meriter.

I vissa raser får inte valparna reggas som renrasiga utan vissa kontroller. Tex schäfer kräver ED utan anmärkning, HD-grad max B och MH. Så troligtvis får man en frisk hund utan att plugga linjer. Men sen kan tex MH vara rätt dåligt, hunden kan ha visat vissa rädslor tex el problem med avreaktioner och det är upp till köparen läsa på och avgöra om man vill stödja den aveln.
Försvarsmakten tex har egna mentaltester och därmed får deras hundar inte reggas som renrasiga längre om de inte gör ett godkänt MH på samma villkor som övriga brukshundar.
 
Ett annat problem med aveln är ju skitsnacket som förekommer om och mellan uppfödare. Om det finns problem i rasen och uppfödare A har en jättefin hund vars avkommor kan generera en hel del pengar så kan det hända att uppfödare A inte frivilligt tar sin hund eller den linjen ur avel utan mörkar problemet. De hundar som drabbas avlivas men anlagsbärarna får gå vidare om de inte har synliga symptom och det inte gentestas. Uppfödare A säljer och omplacerar även hundar av sin egen uppfödning utan att informera de nya ägarna om ev fysiska problem innan köp. :meh:

Uppfödare B har också en jättefin hund men väljer att öppet deklarera att den inte ska gå i avel pga misstanke om arvbarhet vilket gör uppfödare B skitförbannad om hund A och hund B har gemensamma linjer i stammen. Uppfödare C och D väljer även att sprida ryktet att uppfödare B har sjuka hundar när denne istället försöker uppmärksamma problemet och öppet deklarerar sina hundars hälsostatus, resultat från tester och inavelsgrad. :cautious:
 
Korsa raser? Nja, min erfarenhet från hästvärlden är att korsningar står lågt även där. Jag hade islandshäst. Ingen vill ha en islandskorsning.
Det är väl för att islänningen ärver ner dess gångarter? Både travare och islandskorsningar blir därför inte så attraktivt... Dock avlas det nästan "hej vilt" inom ponnyer utan att någon ifrågasätter raserna så länge de håller ponnymått. ;)

Och sen älskar alla min korsning tills jag berättar att hans mamma är travare (vilket inte syns alls med hans gula färg och prickar).

Kanske blev lite OT...
 
Det är väl för att islänningen ärver ner dess gångarter? Både travare och islandskorsningar blir därför inte så attraktivt... Dock avlas det nästan "hej vilt" inom ponnyer utan att någon ifrågasätter raserna så länge de håller ponnymått. ;)

Och sen älskar alla min korsning tills jag berättar att hans mamma är travare (vilket inte syns alls med hans gula färg och prickar).

Kanske blev lite OT...

Det är nog mest för att islandshästkorsningar inte får tävlas på SIF:s tävlingar. Sedan får inte en godkänd hingst som är islandshäst betäcka andra raser och blir av med sin betäckningsrätt.
 
g
Ett annat problem med aveln är ju skitsnacket som förekommer om och mellan uppfödare. Om det finns problem i rasen och uppfödare A har en jättefin hund vars avkommor kan generera en hel del pengar så kan det hända att uppfödare A inte frivilligt tar sin hund eller den linjen ur avel utan mörkar problemet. De hundar som drabbas avlivas men anlagsbärarna får gå vidare om de inte har synliga symptom och det inte gentestas. Uppfödare A säljer och omplacerar även hundar av sin egen uppfödning utan att informera de nya ägarna om ev fysiska problem innan köp. :meh:

Uppfödare B har också en jättefin hund men väljer att öppet deklarera att den inte ska gå i avel pga misstanke om arvbarhet vilket gör uppfödare B skitförbannad om hund A och hund B har gemensamma linjer i stammen. Uppfödare C och D väljer även att sprida ryktet att uppfödare B har sjuka hundar när denne istället försöker uppmärksamma problemet och öppet deklarerar sina hundars hälsostatus, resultat från tester och inavelsgrad. :cautious:

Håller med dig. Även de seriösaste uppfödarna drabbas av viss procent "dåliga" hundar. En uppfödare med orimligt snygg statistik misstror jag mer än en som öppet redovisar även sina brister. Som jag nämnde tidigare så är förhoppningsvis misstagen en lärdom. Här kan släktingar till hunden säga mer om hälsan än den enskilda individen.
Sen finns det ibland bidragande orsaker till vissa resultat som inte är avelsrelaterade men som står där i statistiken ändå. Dock inte så vanligt kanske.

Vet en hund i vår ras där köparen fick för sig att den här hunden skulle minsann bli en stor, biffig och vältränad sak och pumpade i valpen på tok för kraftigt foder. Hunden växte så det knakade. Samtidigt började ägaren spänna hunden framför kickbike. Fullständigt ofärdig i kroppen som ännu växte för kraftigt drog hunden 4-6 ggr i veckan sträckor på upp till milen. Det var i huvudsak drag som var enda träningen vilket givetvis var väldigt ensidigt.
Den hunden stack ut rejält från övriga kullen vid tid för röntgen med rejäla pålagringar och slitningar med bla D-höfter. Veterinär kunde inte utesluta att resultatet berodde på yttre omständigheter men inget bevisa. Den togs sedemera bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 007
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 245
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 396
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp