Bukefalos 28 år!

Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu sitter jag och är upprörd!
Hur fasiken är folk skapta om de avlar på hundar som är för gamla för att orka ta hand om en hel kull:rage:
Då är tiken inget annat än en valpmaskin för ägaren!
Att en kull kan bli stor ska tas med i beräkningen INNAN parning. Enda gången det är ok att ta bort nyfödda är om det är fara för tiken/ något har gått fel. Och givetvis dåliga valpar.
Så himla nödvändigt att göra valpar så man ska avliva sig fram till rätt antal är det inte.

Av exakt denna anledning avstod vi från sistakullen på gammeltiken. Den var välplanerad sen två år och hane vald. Nu drog hon på löpet lite och skulle passera åtta år inför ev valpning. Med tanke på att hon fått 11 valpar i båda tidigare kullar så valde vi bort att para. För hennes skull. Någonstanns får gränsen gå. Att avliva ett gäng för att pressa ur henne en kull till-ALDRIG!

Vid sk tjuvparningar borde alla valpar tas bort. Tjuvparning är bästa bortförklaringen ever för att klämma ur valpar ur hundar som inte borde vara i avel och det ska inte löna sig. En del hundar har en märklig förmåga att råka bli tjuvparade om och om igen.....
 
@Voff - vissa djurägare tycks verkligen inte förstå risker med tjuvparningar eller ens kunna räkna ut hur/att de sker.
Man blir helt mållös och känner bara :banghead: som så ofta efter alla annons-citat i denna tråd ;)
 
@Voff Jag anser inte att det är försvarbart att lägga på tex 14 dobbisvalpar på en tik, och dom ska alla ha ett bra hem senare,då minskar jag hellre kullen.
 
Vet dobbis kullar på 13st om jag inte minns fel. Alla fick hem och alla klara sig.
Inget ovanligt med sådana kullar i vår ras heller. En frisk tik fixar det utan problem om allt gått som det ska vid valpningen. Det ska till särfall för annat.

Däremot inget konstigt att man får kvar ett par valpar nån extra månad. Det räknar man också med.
 
Jag vill gå ännu längre. Alla som vill/skall ta valpar skall inneha någon slags licens/certifiering, saknas detta så skall valparna destrueras o föräldradjuren kastreras på ägarnas bekostnad, oavsett ren/blandras.
Typ krav på att ha gått uppfödarutbildning.. När jag började gå den var det många som tänkt föda upp som sedan kom fram till att de inte skulle, för att det var för svårt att lära sig det som behövdes för att få fram sunda hundar.
 
Är det ens försvarbart att avla på djur som får så många avkommor att de inte kan ta hand om avkommorna?
Att dom får så många vet man ju inte innan parning,så ja varför inte?
Och ingenstans skrev jag att dom minimerades pga att tiken inte kunde ta hand om dom.
Är du inte uppfödare så vet du kanske inte vilket jobb det är med tex 14 dobbis valpar.
 
Tror att sådana i kombination med att det ordnades fler "köpa hund-kurser" skulle kunna göra att läget ändrades rejält för hundarnas hälsa. Jag tror nämligen mer på att utbilda folk än att skapa regler och förbud, för, det märks ju tydligt att sådant får folk att argt slå ifrån sig allt...
Det är tyvärr svårt att fylla platserna i dylika kurser. Annars hade jag gärna anordnat sådana kurser/infokvällar på brukshundklubben.
 
Det är tyvärr svårt att fylla platserna i dylika kurser. Annars hade jag gärna anordnat sådana kurser/infokvällar på brukshundklubben.
Är det? Jag hörde om sådana.. någonstans... och där hade de varit väldigt uppskattade! Men ja, jag vet inte, det gäller kanske att ha turen att arrangera dem på rätt plats vid rätt tidpunkt för att de ska bli populära.
 
Tror att sådana i kombination med att det ordnades fler "köpa hund-kurser" skulle kunna göra att läget ändrades rejält för hundarnas hälsa. Jag tror nämligen mer på att utbilda folk än att skapa regler och förbud, för, det märks ju tydligt att sådant får folk att argt slå ifrån sig allt...

Vi försökte anordna en sån kväll på vår brukshundsklubb. Den fick ställas in pga för få anmälningar. Jättetråkigt!
 
Att dom får så många vet man ju inte innan parning,så ja varför inte?
Och ingenstans skrev jag att dom minimerades pga att tiken inte kunde ta hand om dom.
Är du inte uppfödare så vet du kanske inte vilket jobb det är med tex 14 dobbis valpar.
Fast ALLA behöver man ju inte ta hand om i 8 veckor. Det handlar ju på sin höjd om att stödmata några under 3-4 veckor. Jobbigt, javisst. Men det är en baksida som ibland händer när man föder upp.
 
Det är tyvärr svårt att fylla platserna i dylika kurser. Annars hade jag gärna anordnat sådana kurser/infokvällar på brukshundklubben.
Det var SKK Skåne som anordnade sådana anno dazumal, stod om det i Hundsport, flera bytte tilltänkt ras o någon/några avstod att skaffa valp.
 
Typ krav på att ha gått uppfödarutbildning.. När jag började gå den var det många som tänkt föda upp som sedan kom fram till att de inte skulle, för att det var för svårt att lära sig det som behövdes för att få fram sunda hundar.

Det var väl krav på det förr, om jag minns rätt? Och man blev inte registrerad uppfödare förrän man blev godkänd.
 
Min brukshundsklubb har börjat med "köpa hund"-kurser. Första var det bara ett par stycken som dök upp, men nu ska de anordna en till. Det gäller att göra reklam för sig, och sprida infon. Vi har också ett samarbete med Studiefrämjandet numera, så kurserna läggs ut även där och självklart på Facebook.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 530
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 581
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 227
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp