Oseriös uppfödning!!!

Sv: Oseriös uppfödning!!!

ehhh... kasta inte sten i glashus nu. :crazy:

Du har, precis som hon, blevit förtrollad av uppfödaren och du har inte haft koll på vad en boxer faktiskt kräver i form av uppfostran och träning.

Eh? Har jag missat något? Jag avlar nämligen inte och nog har jag haft koll på att boxer är en krävande hund :confused:?

Nej, jag hade definitivt inte avlat på Arwen ändå. Min kunskap kommer från att jag har haft hund i hela mitt liv och som mest haft hand om 13 stycken - samtidigt. Jag är uppfödd i kennel och vet vilket jäkla arbete det är, så nej tack, aldrig i livet att jag tar boxervalpar! Jag har hjälp av flera duktiga omkring mig som har haft brukshund förut så jag vet inte riktigt vad du har fått om bakfoten. Arwen är en handfull eller två, visst, men det behöver inte betyda att jag inte skulle ha haft koll innan jag skaffade henne.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Varför är hennes förklaringar (eler ursäkter som du väljer att kalla det), sämre än dina?

Jag ser att du haft tillgång till långt mer information än hon iom att du haft tillgång till internet.

Du har, precis som hon, blevit förtrollad av uppfödaren och du har inte haft koll på vad en boxer faktiskt kräver i form av uppfostran och träning.

Men alla gör fel och vi lär oss förhoppningsvis av våra erfarenheter. Du lär inte avla på din hund, men det hade du kanske gjort om du var mer isolerad och inte fick så mycket hundkunskap som du får via tex Buke.

Man skall inte vara så snar att sätta sig till doms över andra.

Fast visst måste även du inse att det är en viss skillnad i att avla på osunda individer mot att ha köpt en osund individ från en oseriös uppfödare ? ( och då menar jag inte att Generalen har gjort det)

När man väljer att para sina djur med dåliga anlag, för man ju dessa dåliga anlag vidare till i värsta fall ett dussin till individer, som i sin tur kan föra sina anlag vidare till ytterligare de ett dussin avkommor och så fullkomligt exploderar den ursprungliga bristen väldigt fort i en större population.
Det är just därför avel på dåliga individer får så oehörda konskekvenser, för det stannar inte där och då.

Köper man ett djur från en oseriös uppfödare så är den största skadan att man har gynnat uppfödaren ekonomiskt och att ens egen hund kan få problem men väljer man att inte avla, stannar ju problemet där och då.
Det är en väldig skillnad.

Catania har ju inte längre någon kontroll vad som händer med valparna hon sålt, den som gick till hennes uppfödare skulle ju enligt uppfödaren bli avelstik och jag gissar att det inte är den enda valpen i den här kullen som kommer paras och föra sina dåliga gener vidare.
Så skadan är skedd och tyvärr oreparerbar, och även om Catania säger att hon nu inte kommer para om sin tik så bär hon ett ansvar för att dessa dåliga anlag nu kan forsätta sprida sig.

Jag tycker att man har ett oehört ansvar när man väljer att para sina djur och därmed väljer att föra deras gener vidare, ett ansvar som jag liksom Generalen inte anser att man kan ursäkta sig med att man tagit, genom att säga att man "inte har tillgång till internet"

Det håller liksom inte.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Fast visst måste även du inse att det är en viss skillnad i att avla på osunda individer mot att ha köpt en osund individ från en oseriös uppfödare ? ( och då menar jag inte att Generalen har gjort det)

När man väljer att para sina djur med dåliga anlag, för man ju dessa dåliga anlag vidare till i värsta fall ett dussin till individer, som i sin tur kan föra sina anlag vidare till ytterligare de ett dussin avkommor och så fullkomligt exploderar den ursprungliga bristen väldigt fort i en större population.
Det är just därför avel på dåliga individer får så oehörda konskekvenser, för det stannar inte där och då.

Köper man ett djur från en oseriös uppfödare så är den största skadan att man har gynnat uppfödaren ekonomiskt och att ens egen hund kan få problem men väljer man att inte avla, stannar ju problemet där och då.
Det är en väldig skillnad.

Catania har ju inte längre någon kontroll vad som händer med valparna hon sålt, den som gick till hennes uppfödare skulle ju enligt uppfödaren bli avelstik och jag gissar att det inte är den enda valpen i den här kullen som kommer paras och föra sina dåliga gener vidare.
Så skadan är skedd och tyvärr oreparerbar, och även om Catania säger att hon nu inte kommer para om sin tik så bär hon ett ansvar för att dessa dåliga anlag nu kan forsätta sprida sig.

Jag tycker att man har ett oehört ansvar när man väljer att para sina djur och därmed väljer att föra deras gener vidare, ett ansvar som jag liksom Generalen inte anser att man kan ursäkta sig med att man tagit, genom att säga att man "inte har tillgång till internet"

Det håller liksom inte.

ju mer du skriver ju mer jag inser att litte är rätt. kollade upp den danska uppfödaren o hon har ändrat adress sens igår.ena dag bor hon i skåne andra i danmark nu är hon os en björefalk i kristinehamn.det verkar vara en skummis.vad jag läste så har hon en kangal ock.den vet jag att den är insmugllad så är fallet med katen!verkar vara en skummis.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

tack för att du hänvisar till RACC,har lettat ock från 1999 till 2009 har bara 8 parningar varit A.A. det förekommer E.E +ATT DOM FLESTA HAR D TIKAR.årets hund 2009 har valpat med hd:d .det är ingen som säger något om detta.varför????

Inte lätt när man är relativt ny men hade du läst tidigare trådar så har även detta kritiserats, dock inte i just denna tråden som ju faktiskt inte handlade om Årets hund utan en annan... Men jag håller med, det är förkastligt.
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag var på jakt efter en liten blandis valp, såg en annons och ringde. Hon verkade jättetrevlig och vi körde dit! När vi väl kom dit...
Svar
8
· Visningar
9 069
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp