Oseriös uppfödning!!!

Sv: Oseriös uppfödning!!!

Fast rasen har inte en sämre Hd statsik än många andra och med seriöst avelsarbete förbättras den ytterligare i snabb takt. Med tanke på att rasen knappt har några andra kända rasrelaterade sjukdomar heller så är häslostatistiken för en CC faktiskt riktigt bra.

Då det går så jäkla snabbt i den här tråden kopierar jag mitt tidigare inlägg här



Jag är den första att fördöma uppenbart osunda raser, jag har inom familjen själv en person som föder upp Franska och Engelska Bulldoggar och vi har fler än en gång haft hätska diskussioner om rasstandard/ kontra hälsa .

Jag tycker att det är helgalet att man avlar fram hundar ( oavsett ras) som har problem att andas, att röra sig , att föda naturligt, så mycket hudveck att de får fukteskem, ögonsjukdomar etc etc och jag tycker att raser med en rasstandard som omöjliggör alla former av naturligt beteende borde förbjudas och då ryker en hel del av de mer exrema raserna som engelska bulldoggar, vissa mastiffer, naknehundar etc.
Men rasen CC är inte en av dessa utan som sagt en funktionell , frisk och väldigt sund hund, man kan dessutom välja linjer som inte är så extrema. Själv poängeterade jag tydligt för min uppfödare att jag hellre ville ha en lite mer långnäsad hund än en kortnäst som kanske bättre uppfyllde rasstandarden.
Att sen vissa uppfödare/hemmaavlare gör sitt bästa för att sabba denna ras är beklagligt!

tack för att du hänvisar till RACC,har lettat ock från 1999 till 2009 har bara 8 parningar varit A.A. det förekommer E.E +ATT DOM FLESTA HAR D TIKAR.årets hund 2009 har valpat med hd:d .det är ingen som säger något om detta.varför????
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Du har en mycket sjukdomsdrabbad ras själv, hur motiverar du det beslutet? Du behöver inte svara här, utan det är mest en fråga för reflektion för dig själv.

Haha, ja nog är det många gånger som jag reflekterat över mitt rasval, fast möjligtvis av andra anledningar men det vet ju du om :D. Men det är en bra fråga! Jag var ute efter boxerns mentalitet, och ville dessutom ha en bruksras. Du kan helt enkelt inte hitta något liknande. En stor egensinnig gummiboll, kom igen, kan det bli bättre?! ;)

Idag vet jag att jag var en smula naiv, men jag anser ändå att det går att hitta sunda boxers om man är redigt noggrann och en smula insatt. Men ska jag behöva utesluta en chans om en drömhund för att en del av aveln är förkastlig?

Arwens stamtavla är inte fläckfri, det finns ju en hane som lämnat både allergi- och epilepsiavkommor i stamtavlan och det fick jag reda genom Buke (:o). Detta kom dock inte fram när jag frågade uppfödaren om sjukdomar.

Jag är många erfarenheter rikare, och nästa hund blir av flera anledningar inte en boxer. Jag skulle dock inte tveka till att skaffa en igen den dagen det passar!
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Trevliga hundar ( familjen har haft risensschnauezer ) men dvärgschnauzer har ju också har en del rasrelaterade sjukdomar som bland annat epelipsi och ögonsjukdomar, så även för de "mer friska" och inte så extrema raserna som våra krävs det en hel del eftertanke när man väljer avelsdjur.

epilepsi? kände inte till det. Ögonsjukdomarna är dock under ganska stor kontroll.

MalinB;

Jo, schnauzern hd-röntgas men har en ganska bra statistik.

Generalen;

Trots mitt yrke som historialärare så måste jag få säga en sak som jag sällan säger. Historia är inte särskilt relevant i sammanhanget! Mer fokus sattes på medvetet avelsarbete när hundutställningarna blev en sport och där vi är idag är en hemsk utveckling för många raser.

---

sedan allmänt;

jag vet att jag provocerar lite och som sagt jag är inte riktigt klar över var jag står själv. Seriös avel på anatomiskt ok hundraser känns som om jag kan ställa upp på. De flesta raser lider dock av ett eller annat problem och den helt friska rasen existerar nog inte. Att skaffa hund är en chansning oavsett ras, men kanske är sannolikheten större att jag får en frisk hund om jag väljer en ras med ganska liten sjukdomsstatistik. Iaf anser ju försäkringsbolagen det...

nu skall jag isäng.'

natti. :laugh:
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Haha, ja nog är det många gånger som jag reflekterat över mitt rasval, fast möjligtvis av andra anledningar men det vet ju du om :D. Men det är en bra fråga! Jag var ute efter boxerns mentalitet, och ville dessutom ha en bruksras. Du kan helt enkelt inte hitta något liknande. En stor egensinnig gummiboll, kom igen, kan det bli bättre?! ;)

Idag vet jag att jag var en smula naiv, men jag anser ändå att det går att hitta sunda boxers om man är redigt noggrann och en smula insatt. Men ska jag behöva utesluta en chans om en drömhund för att en del av aveln är förkastlig?

Arwens stamtavla är inte fläckfri, det finns ju en hane som lämnat både allergi- och epilepsiavkommor i stamtavlan och det fick jag reda genom Buke (:o). Detta kom dock inte fram när jag frågade uppfödaren om sjukdomar.

Jag är många erfarenheter rikare, och nästa hund blir av flera anledningar inte en boxer. Jag skulle dock inte tveka till att skaffa en igen den dagen det passar!

Nu har du inte gått så hårt åt Catania som vissa andra, men jag tror inte du hade blivit så glad om du blev idiotförklarad här pga din naivitet.

Erkänn att du är en galenpanna som skaffade en boxer och att du var obildad som inte tog reda på din hunds hela stamtavla innan du köpte henne!? :angel: Men jag var också en klantskalle som skaffade en dv.schnauzer utan att känna till epilepsiproblemen.

För att inte tala om att du ville ha en brukshund som inte så ofta ens duger till bruks... :angel:

Du vet att jag gillar dig, så ta mina käftsmällar med en nypa salt. :love:

Alltså, som reflektion till Catanias utgångsläge. Visst handlar vi ofta mot bättre vetande?

nej - sängen var det ju...

och heja MalinB, du vinner över långsamma hingstsugen hela tiden. :D
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

årets hund 2009 har valpat med hd:d .det är ingen som säger något om detta.varför????

"Årets hund" är väl ändå bara "årets vinstrikaste utställningshund"? med andra ord säger det inte ett dyft om hunden annat än att den råkar se bra ut i många domares ögon.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

"Årets hund" är väl ändå bara "årets vinstrikaste utställningshund"? med andra ord säger det inte ett dyft om hunden annat än att den råkar se bra ut i många domares ögon.

ja det stämmer men hon är avelstik o har fått valpar för inte så länge sen!
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

"Årets hund" är väl ändå bara "årets vinstrikaste utställningshund"? med andra ord säger det inte ett dyft om hunden annat än att den råkar se bra ut i många domares ögon.

om hon har en tik med hd:c o alla tycker att hon är en skam för rasen vad säger du då om den berömda årets tik med hd:d?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

om hon har en tik med hd:c o alla tycker att hon är en skam för rasen vad säger du då om den berömda årets tik med hd:d?

Jag säger att jag inte tycker att varken C- eller D-höfter är bra och i mina ögon inte bör avlas på. Ang att den ena råkar vara prisbelönad utställningshund är det inget jag bryr mig mycket om eftersom man inte bör grunda sin avel på utställningsmeriter om man vill bedriva en seriös hundavel.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Men du måste förstå att det jag skriver inte är ursäkter utan förklaringar. Prova själv att bo mitt ute i ödemarken,7 km till bussen,inget körkort,ingen bil och inga vänner som har tid. Säkert en baggis för dig men för mig är det stora problem.Har hästar att ta hand om dessutom.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Fast det är fortfarande inga bra ursäkter/förklaringar. Om man inte har de rätta förutsättningarna, så tar man inte valpar. Har man inte kunskapen, så tar man inte valpar. Vad hade du gjort om valpningen gått åt helvete? Suttit fast ute i ödemarken och förlorat både tik och valpar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oseriös uppfödning!!!

om hon har en tik med hd:c o alla tycker att hon är en skam för rasen vad säger du då om den berömda årets tik med hd:d?

Fast vad hunden har i HD/ED resultat spelar ingen roll i själva ringen. Det är uppfödaren själv som måste ta ställning till avel på tiken. Dock, så hade man ju gärna sett att det hade varit en HD-fri tik.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Visst hade jag inte blivit det! Men, jag erkänner mina fel och brister också. Jag kan tycka att Catania hittills bara kommit med dåliga ursäkter istället, men varför sparka på den som redan ligger? Läxan är lärd och tiken ska inte få mer valpar.

Hahaha, ja, en smula obildad (första bruksrasen, mycket att hålla reda på!) och en smula blåögd. Jag tog ju egentligen "första bästa", såhär i efterhand skulle jag ha tänkt efter mer men när man fått en så bra kontakt med uppfödaren svävar man ju lätt iväg.

Just nu vet jag inte riktigt vad jag har i kopplet, en hårdnackad utställningsavlad boxer med tjänstehundar bakom sig och eventuella ärftliga sjukdomar :crazy:. Om hon ens duger till bruks är ju bara att se, just nu duger hon inte till något alls den lilla skiten :devil: :love:!
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Är det FCI stämplat så gäller det även i SKK. Det utländsta HD certet alltså


Så har det varit förr iaf och jag ser ingen anledning i att det skulle ändras....
Skulle det ske en till avläsning hos skk innan utländska plåtar "gällde" skulle det i dag inte finnas många importerade corsos att avla på för SKK fäller hellre än friar.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Ja det stämmer men hon är avelstik o har fått valpar för inte så länge sen!
Och ja de är en skam, och än mer eftersom ägaren är uppfödare och domare för rasen bland annat på Raccs egna rasutställning.
Jag har öppet kritiserat Racc för att inte agera kraftfullare mot uppfödare som avlar på Hd belastat så vad jag anser i frågan är väl känt.

Man måste dock komma ihåg att vad gäller titeln "årets hund " som reglerna är utformade nu är titeln endast baserad på utställningar och tiken ni pratar om är visserligen en helsikes snygg tik det håller jag med om, MEN hon har inte i aveln att göra, och det har jag framhållit flera gånger.

Till nästa år har jag istället föreslagit att titlen "årets hund" skall ha en övergripande betydelse istället och kunna innefatta även ex prestationsresultat som lydnad etc OCH endast kunna tilldelas en HD fri hund.

För rena utställningsresultat kan man istället har " årets utställningshund" liksom man har n "årets arbetande hund" så blir titlarna lite mer rättvisande.

tack för att du hänvisar till RACC,har lettat ock från 1999 till 2009 har bara 8 parningar varit A.A. det förekommer E.E +ATT DOM FLESTA HAR D TIKAR.årets hund 2009 har valpat med hd:d .det är ingen som säger något om detta.varför????

Bara för år 2008-2009 föddes det nästan 30 kullar där båda föräldrarna var HD fria dvs HD A eller HD B, och då är det här en liten ras så att hitta valpar efter 2 HD fria föräldrar är inte sådär jättesvårt.

Sen gjordes de som sagt en del katastrofparningar, som den din valp(ar) är ifrån, och det är alltid lika sorgligt.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

tack för att du hänvisar till RACC,har lettat ock från 1999 till 2009 har bara 8 parningar varit A.A. det förekommer E.E +ATT DOM FLESTA HAR D TIKAR.årets hund 2009 har valpat med hd:d .det är ingen som säger något om detta.varför????

Du kan ju knappast jämföra de första åren med nu, rasen var helt ny i Sverige 1999 och titta en gång till så ser du att aveln har gått framåt! Att där sen finns en och annan som fortfarande parar oklokt är bara att beklaga. Men den den största delen av uppfödarna parar fritt numera. Och nej, en hd C hund blir inte automatiskt diskvalificerad inom Cane Corson MEN då bör den ha bra mycket mer att tillföra än "strykful men ett hjärta av guld" och ABSOLUT INTE paras med en D-hund. Det spelar ingen roll om du står här och bankar skallen blodig Sensen, du kan aldrig rättfärdiga denna parning och som tur är verkar åtminstone Catania ha förstått detta!

Nu får vi bara hoppas att DU inte om några år tycker att DIN tik borde få valpar, för det skulle vara bra för henne...

Istället för att slå ifrån sig med näbbar och klor kanske det är bättre att se till fakta och lära sig något?

Angående utställningsmeriter så är det kanske inte nödvändigt med championföräldrar alla gånger men CC är en ganska nyligen rekonstruerad ras och tyvärr är den inte homogen. Det finns CC som är tunna i kroppen med snipig nos och det finns tunga, biffiga hundar med för kort nos. Man kan ställa två CC bredvid varandra och tro att det är två helt olika raser! Tyvärr. Därför anser jag att det är viktigt att bara para rastypiska hundar som åtminstone fått kvalitet 1 på utställning och GÄRNA mer än så för att Cane Corson förhoppningsvis en dag ska bli homogen. Men självklart är hälsa och mentalitet nummer ett fast jag tycker att man kan ha alla tre...
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

för SKK fäller hellre än friar.

Även om det är negativt för den enskilda hundägaren måste det ju vara super för HDbelastade raser? Eller menar du att de ska börja läsa slarvigt när de läser av belastade raser "för annars finns det ju snart inget att avla på"?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Även om det är negativt för den enskilda hundägaren måste det ju vara super för HDbelastade raser? Eller menar du att de ska börja läsa slarvigt när de läser av belastade raser "för annars finns det ju snart inget att avla på"?

Nej vart står det en antydan till det?

Jag menar att alla hundars höfter är inte skapta att läsas efter N.vinkeln, den är från början framtagen till schäfer om jag inte helt är ute och cyklar.

Jag har sett endel plåtar i mina dar och i bland undrar man verkligen hur det fungerar på SKK med deras avläsning.

Man tappar ju lätt förtroendet när höfter röntgade med D som resultat ändras inom ett halvår till B och tik röntgad med C/C ändras till A/B. Jösses säger jag bara!
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Och jag har sett A-höfter (Avlästa som A i flera andra länder) bli D-höfter här i Sverige... Likaså har jag även sett klart dåliga höfter, bli godkända.

Jag tror inte ett dugg på avläsningen här, Norbergs vinkel är inte något som kan föra raserna framåt.

En annan ras hade grav på godkända föräldrar i över 20 ÅR. Det föddes dock inte fler med A eller B för det, utan statistiken höll sig likadan.. Så nu har dom släppts det kravet, och än så länge har inte statistiken förändrats heller.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Fast det är fortfarande inga bra ursäkter/förklaringar. Om man inte har de rätta förutsättningarna, så tar man inte valpar. Har man inte kunskapen, så tar man inte valpar. Vad hade du gjort om valpningen gått åt helvete? Suttit fast ute i ödemarken och förlorat både tik och valpar?

ehhh... kasta inte sten i glashus nu. :crazy:
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Visst hade jag inte blivit det! Men, jag erkänner mina fel och brister också. Jag kan tycka att Catania hittills bara kommit med dåliga ursäkter istället, men varför sparka på den som redan ligger? Läxan är lärd och tiken ska inte få mer valpar.

Hahaha, ja, en smula obildad (första bruksrasen, mycket att hålla reda på!) och en smula blåögd. Jag tog ju egentligen "första bästa", såhär i efterhand skulle jag ha tänkt efter mer men när man fått en så bra kontakt med uppfödaren svävar man ju lätt iväg.

Just nu vet jag inte riktigt vad jag har i kopplet, en hårdnackad utställningsavlad boxer med tjänstehundar bakom sig och eventuella ärftliga sjukdomar :crazy:. Om hon ens duger till bruks är ju bara att se, just nu duger hon inte till något alls den lilla skiten :devil: :love:!

Varför är hennes förklaringar (eler ursäkter som du väljer att kalla det), sämre än dina?

Jag ser att du haft tillgång till långt mer information än hon iom att du haft tillgång till internet.

Du har, precis som hon, blevit förtrollad av uppfödaren och du har inte haft koll på vad en boxer faktiskt kräver i form av uppfostran och träning.

Men alla gör fel och vi lär oss förhoppningsvis av våra erfarenheter. Du lär inte avla på din hund, men det hade du kanske gjort om du var mer isolerad och inte fick så mycket hundkunskap som du får via tex Buke.

Man skall inte vara så snar att sätta sig till doms över andra.
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag var på jakt efter en liten blandis valp, såg en annons och ringde. Hon verkade jättetrevlig och vi körde dit! När vi väl kom dit...
Svar
8
· Visningar
9 069
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp