Oseriös uppfödning!!!

Sv: Oseriös uppfödning!!!

Snälla Hingstsugen!

Jag har tagit åt mig av kritiken och min tik ska aldrig mer få valpar!! När jag skrev att det var en kull till planerad var det innan bebbsen blev sjuk och jag lyssnade på dig.

?

Tack för det, det var ju trevliga nyheter men som tyvärr inte gick att utläsa i dina tidigare inlägg.

Hoppas att valparna och tiken får må bra och kanske att någon annan nästa gång tänker till innan de parar sina djur.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Mångfald är positivt i mitt tycke. Men var ska man dra gränsen? Har du verkligen koll på hur en bra CC ska se ut? Var ligger den gigantiska skillnaden som gör att CC borde dö ut men inte t ex Rottweiler?

Att en hund är stor och tung är inte detsamma som att den är osund.

Sant förvisso. Men rottweilerna är heller ingen höjdarhund fysiskt. Det är en av de dyrare raserna att försäkra. Mångfald kan man få på många sätt och jag ser inte vad som motiverar att vi har så många olika och ibland snarlika raser?



MalinB;

Jag inser att jag trampar på en del ömma tår. I synnerhet hos dem som älskar rasen. Det är ok om du tycker att jag är dum, men jag står för min åsikt. Vad tycker du rättfärdigar den dåliga HD-statistik som denna ras uppvisar?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Catania svarar på dina frågor ovan.

Visst kan man absolut göra mer, besöka hundutställare, ringa olika kennlar, rasklubben och se till att skaffa information även utan dator.

Men faktum kvarstår. Kullen är född, catania litade på sin uppfödare och tiken har trots allt b/c, vilket enl. rasklubben är ok.

Varför fortsätta att hacka på henne?

Varför jag fortsätter att "hacka" är för att jag vid tidpunkten för "hackandet" hade fått intrycket att en till kull planerades. Nu har jag fått se att det inte är det och jag har därför slutat att "hacka".
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Varför inte? För att det finns HD-problem, eller är det något annat du tänker på? Olika människor söker hundar för olika ändamål, mentalitet osv. Tänk vad tråkigt det skulle bli om det bara fanns 10 olika jaktraser att välja mellan, 5 olika sällskapshundsraser osv. Anledningen till att vi har mångfald är så mycket mer komplex än så, och varje ras har ju ofta en historia som sträcker sig långt bak.

Däremot ser jag ingen mening i framavlande av fler raser.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Sant förvisso. Men rottweilerna är heller ingen höjdarhund fysiskt. Det är en av de dyrare raserna att försäkra. Mångfald kan man få på många sätt och jag ser inte vad som motiverar att vi har så många olika och ibland snarlika raser?

MalinB;

Jag inser att jag trampar på en del ömma tår. I synnerhet hos dem som älskar rasen. Det är ok om du tycker att jag är dum, men jag står för min åsikt. Vad tycker du rättfärdigar den dåliga HD-statistik som denna ras uppvisar?

Fast rasen har inte en sämre Hd statsik än många andra och med seriöst avelsarbete förbättras den ytterligare i snabb takt. Med tanke på att rasen knappt har några andra kända rasrelaterade sjukdomar heller så är häslostatistiken för en CC faktiskt riktigt bra.

Då det går så jäkla snabbt i den här tråden kopierar jag mitt tidigare inlägg här

Ja, Varför vill man ha någon särskild ras överhuvdtaget?
Förmodligen för att typen och mentaliteten passar ens ändamål!

Just CC är ju en väldigt mångsidig och användbar hund särskilt för att vara moloss och framförallt i grund och botten en väldigt frisk ras, tvärtemot vad man kan tro när man läser den här diskussionen.

Din kunskap av rasen verkar var väldigt begränsad.

Själv drogs jag till rasen då jag sökte ett alternaiv till raser jag haft tidigare dvs jaktraser samt Boxer.
Jag ville inte ha en till jaktras då jag inte jagar och inte tyckte att jag därför kunde tillgodose deras rasrelaterade behov.

Jag älskar Boxer som ras men ville ha en lite större hund med en del vakt i sig, ingen jakt och framförallt en friskare ras än boxer som dras med en hel del rasrelaterade sjukdomar.
Jag hade själv förlorat min boxerhane i förtid i en hjärntumör och vågade inte ta risken igen, så efter en hel del hundrasstudier ansåg jag att detta var en ras som väl uppfyllde mina krav, framförallt för att det är en ras utan direkt rasrelaterade sjukdomar.
Visst finns en del problem med HD, liksom hos många andra raser men där styr valet av avelsdjur i stor utsträckning resultatet så det är något jag till viss del kan skydda mig från när jag väljer uppfödare och föräldradjur.

Dvs jag ville ha en större korthårig hundras med mycket vakt, en hel del driv och vilja och i grund och botten med en frisk och sund konstruktion utan massor av rasrelaterade sjukdomar = Cane Corso.

Det är väl därför jag ser lite rött i den här diskussionen när oseriösa uppfödare avlar på sjuka djur, förstör en i grunden frisk ras och utsätter massor av djur och människor för onödigt lidande

Sen förstår jag inte vad du får detta påstående ifrån
*KL*
Alla som har en cc eller planerar att köpa en borde fundera på rimligheten att ha en så stor och tung hund som så uppenbart får problem med sin fysik.

Vet du hur en korrekt CC ser ut, har du träffat någon?

En CC är visserligen en rätt så stor ras, ungefär i storlek med en rottis, shäfer etc men med en väldigt proportionelig konstruktion som väldigt sällan får problem med sin fysik, detta finns det betydligt sämre ras exempel på.

En CC skall inte förväxlas med många andra mastiffer eller molosser som man tyvärr verkligen kan kritisera för bristande grundläggande fysik, ex den neapotilianska mastiffen:crazy: ?

Jag är den första att fördöma uppenbart osunda raser, jag har inom familjen själv en person som föder upp Franska och Engelska Bulldoggar och vi har fler än en gång haft hätska diskussioner om rasstandard/ kontra hälsa .

Jag tycker att det är helgalet att man avlar fram hundar ( oavsett ras) som har problem att andas, att röra sig , att föda naturligt, så mycket hudveck att de får fukteskem, ögonsjukdomar etc etc och jag tycker att raser med en rasstandard som omöjliggör alla former av naturligt beteende borde förbjudas och då ryker en hel del av de mer exrema raserna som engelska bulldoggar, vissa mastiffer, naknehundar etc.
Men rasen CC är inte en av dessa utan som sagt en funktionell , frisk och väldigt sund hund, man kan dessutom välja linjer som inte är så extrema. Själv poängeterade jag tydligt för min uppfödare att jag hellre ville ha en lite mer långnäsad hund än en kortnäst som kanske bättre uppfyllde rasstandarden.
Att sen vissa uppfödare/hemmaavlare gör sitt bästa för att sabba denna ras är beklagligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriös uppfödning!!!

prinsessfeminist skrev:
Jag inser att jag trampar på en del ömma tår. I synnerhet hos dem som älskar rasen. Det är ok om du tycker att jag är dum, men jag står för min åsikt. Vad tycker du rättfärdigar den dåliga HD-statistik som denna ras uppvisar?

Äsch, så jäkla känslig är jag inte ;) Och jag tycker inte att du är dum men det är fel att säga att CCn är osund. En osund hund är, som någon skrev, tex Nappen. Ja, rasen har problem med HD men det är också i stort sett det enda. De flesta större raser har problem med HD, även de som är "lättare" i typen därför är det extra viktigt att avla så fritt man bara kan för att förhindra att det breder ut sig ännu mer.

Nej, återigen - Cane Corson ska absolut inte vara osund och jag har inte mött några exemplar hittills som jag kan titta på och tycka att de är just osunda.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Varför jag fortsätter att "hacka" är för att jag vid tidpunkten för "hackandet" hade fått intrycket att en till kull planerades. Nu har jag fått se att det inte är det och jag har därför slutat att "hacka".

Så bra. Min reflektion var att det kanske är bättrre att fråga än att förutsätta. Tex kan man säga; "jag läste att du planerade en kull till, det gör du väl inte nu när det visat sig att valpen blev sjuk?"

Då hade Catania haft en rimlig chans att svara och motivera sitt beslut. Det hade bidragit till en trevligare ton, tycker jag.

Vi är alla olika, men jag lever efter devisen att de flesta människor vill göra rätt, att de bryr sig om sina djur och att de är öppna för nya tankar - om man ger dem chansen.

Att kritisera hårt i text kan få den mest självsäkra person att tappa fattningen då vi i de flesta situationer IRL inte ställer oss och råskäller öga mot öga.

Sällan når man förståelse genom attacker, och som sagt, de flesta vill göra rätt. Om det blir fel så är det inte för att man inte vill göra rätt, utan för att kunskapen, informationen eller förståelsen brister.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Äsch, så jäkla känslig är jag inte ;) Och jag tycker inte att du är dum men det är fel att säga att CCn är osund. En osund hund är, som någon skrev, tex Nappen. Ja, rasen har problem med HD men det är också i stort sett det enda. De flesta större raser har problem med HD, även de som är "lättare" i typen därför är det extra viktigt att avla så fritt man bara kan för att förhindra att det breder ut sig ännu mer.

Nej, återigen - Cane Corson ska absolut inte vara osund och jag har inte mött några exemplar hittills som jag kan titta på och tycka att de är just osunda.

Du har säkert rätt i att hunden, bortsett HD-statistiken är ganska sund, men jag gör inte heller anspråk på att sitta inne med svaret på hundavelns alla gåtor.

Jag kan tänka mig att cc:n är bättre än tex Dogue de Bordeaux, den neapolitanska mastiffen, grand danoisen etc etc - men ändå...

Visst finns det betydligt säkrare kort om man vill ha en hund som man hoppas skall få ett friskt och långt liv?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Fast så länge man gör vad man kan för att se till att man får en frisk individ, varför tveka och börja titta på en ras som hjärtat inte klappar lika hårt för?

Jag har fått otroligt mycket skit för att jag valde boxer, och jag förstår det. Det är en sjuk ras, och en del av aveln som bedrivs är förkastlig.

Osundhet sitter fortfarande inte i storleken.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Varför inte? För att det finns HD-problem, eller är det något annat du tänker på? Olika människor söker hundar för olika ändamål, mentalitet osv. Tänk vad tråkigt det skulle bli om det bara fanns 10 olika jaktraser att välja mellan, 5 olika sällskapshundsraser osv. Anledningen till att vi har mångfald är så mycket mer komplex än så, och varje ras har ju ofta en historia som sträcker sig långt bak.

Däremot ser jag ingen mening i framavlande av fler raser.

Jättetråkigt att ha ett mer begränsat, men friskt urval menar du? (sorry, kunde inte låta bli! ;) )

Ärligt talat, jag är inte så intresserad av att medverka till våra genetiska experiment, vilket man ändå får säga att det är när man lyckas få fram så olika anatomi som en chihuahua och grand danois.

De flesta raser har skapats bara pga av människans fåfänga, så de flesta utseenden har därför ingen större praktisk betydelse.

Du har en mycket sjukdomsdrabbad ras själv, hur motiverar du det beslutet? Du behöver inte svara här, utan det är mest en fråga för reflektion för dig själv.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Så bra. Min reflektion var att det kanske är bättrre att fråga än att förutsätta. Tex kan man säga; "jag läste att du planerade en kull till, det gör du väl inte nu när det visat sig att valpen blev sjuk?"

Om du läser mina inlägg så ser du att jag har frågat just det.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Du har säkert rätt i att hunden, bortsett HD-statistiken är ganska sund, men jag gör inte heller anspråk på att sitta inne med svaret på hundavelns alla gåtor.

Jag kan tänka mig att cc:n är bättre än tex Dogue de Bordeaux, den neapolitanska mastiffen, grand danoisen etc etc - men ändå...

Visst finns det betydligt säkrare kort om man vill ha en hund som man hoppas skall få ett friskt och långt liv?

Bara av ren nyfikenhet... Vilka hundraser anser du sunda? Man kan ju titta på några exempel. Golden Retriever, en av våra vanligaste raser och "räknas som en frisk och sund ras" (citat Golden Retrieverklubbens hemsida) - här ska man kolla HD/AD, Ögon och så finns det tydligen en hel del sjukdomar som är vanligt att de drabbas av (läser återigen på deras hemsida).

En liten ras som jag själv tycker är sund är D/S Gårdshund, även dessa småhundar har mycket problem med HD.

Det går säkert att räkna upp hur många exempel som helst, de flesta raser har mer eller mindre problem med olika åkommor. Cane Corson anser jag fortfarande vara bra skonad från rasrelaterade sjukdomar/problem.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Fast så länge man gör vad man kan för att se till att man får en frisk individ, varför tveka och börja titta på en ras som hjärtat inte klappar lika hårt för?

Jag har fått otroligt mycket skit för att jag valde boxer, och jag förstår det. Det är en sjuk ras, och en del av aveln som bedrivs är förkastlig.

Osundhet sitter fortfarande inte i storleken.

Skall jag vara uppriktig så skulle inte mitt hjärta kunna klappa för en hundras som jag visste hade de problem som den har. Jag är tex barsnligt förtjust i engelska bullterrier. Jag tycker de är urläckra med sitt fulsöta utseende, kompromisslösa sätt och storleken tilltalar mig. Jag gillar engelska bassetar också, men de går också bort.

Men nej - jag kan inte tänka mig att gynna uppfödarna av dessa raser. Hur seriösa de än är, så blir inte avelsarbetet rätt genetemot hunden. Hellre hade jag köpt en ful bullterrier i form av am.staffordshire. (sorry bebben ;) )

oj, oj.. jag kastar sand i sandlådan här... men ok.

Shoot me! :cool:
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Ja gud ja, jag ringde till goldenklubben för några år sedan för att få råd kring köpet av en valp och fick då bl.a höra att en goldenhane som "bara" lämnar 40% HD/AD-belastade avkommor ansågs vara bra avelsmaterial.
Läskigt värre...
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Det är en bra fråga du ställer. Allt är givetvis inte svart/vitt och en sund bulldogg kan vara bättre än en osund golden.

Jag är kluven över huvud taget, men har medvetet valt relativt friska sällskapshundsraser själv. Jag har en dv.schnauzer och en schnauzer.

Generellt sett så tycker jag nog att hundar som inte är extrema är ok, men pga stor efterfrågan så har vissa raser blivit sämre än vad de hade behövt vara med mer genomtänkt avelsarbete.

Hmm.. kanske inte ett tillfredsställande svar, men jag är inte riktigt klar över var jag står och det är många faktorer som spelar in.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Fast en helt seriöst fråga då , vilken ras skulle du själv välja om du vill ha en större hund med vaktegenskaper och som är frisk?

Eller rent allmänt vilken är "din ras"
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Men även Schnauzer röntgas, det står att de sällan får problem med höfterna men uppenbarligen är det ju ändå något man håller koll på eftersom föräldradjur ska vara röntgade med A eller B. Dvärgschnauzern kollar man ögon på.

Som vi kan konstatera så finns det nog ingen ras som är så frisk att man kan vara säker på att ens hund inte blir sjuk :crazy: Man får välja så gott man kan inom rasen man gillar och återigen understryker jag att Cane Corson inte på något sätt är extrem och är relativt frisk och definitivt sund!
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

schnauzer räcker gott för mig.

Trevliga hundar ( familjen har haft risensschnauezer ) men dvärgschnauzer har ju också har en del rasrelaterade sjukdomar som bland annat epelipsi och ögonsjukdomar, så även för de "mer friska" och inte så extrema raserna som våra krävs det en hel del eftertanke när man väljer avelsdjur.

Visst finns det betydligt säkrare kort om man vill ha en hund som man hoppas skall få ett friskt och långt liv?

Jag kan faktiskt inte komma på särskilt många, om ens en, om man som jag vill ha en hund av större modell!


Malin B: Vi tänker väldigt lika men du är några minuter snabbare än mig hela tiden :)
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Jag tycker du verkar vara ute på djupt vatten ;). Det är oerhört komplicerat, det ämne du är inne på. Jag är helt med dig om att en del avel som bedrivs på överdrivna raser borde tas bort, bara uteslutas totalt, men vad som är osunt eller inte ligger också i betraktarens ögon.

Vad är sunt för dig? Som någon tidigare nämnde, så anses ju t ex golden vara en frisk och sund ras, ändå finns det mycket problem. Vad är det som gör att det är mindre ok att köpa en sund CC än en schäfer med räkrygg, en ras som också anses "sund"? Du ser, det finns inga enkla svar i det här. Att ha ett begränsat urval är inte detsamma som att ha ett friskt urval, eftersom det bedrivs avel inom alla raser med olika riktningar. Du kan likaväl skaffa dig en frisk som en sjuk golden.

Vad finns kvar sen? Sällskapshundar, varav många också är extremavlade på utseende?

Sen tycker jag att du är fel ute vad gäller rasers uppkomst. När man avlade förr i tiden lade man mer vikt på hur hunden fungerade för ändamålet, inte hur den såg ut. Det är idag vi utseende-avlar, men när en ras skapades förr (om vi bortser från sällskapsraserna som faktiskt är en stark minoritet) så var det jakt-, vakt, och bruksegenskaper som var av största vikt.
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag var på jakt efter en liten blandis valp, såg en annons och ringde. Hon verkade jättetrevlig och vi körde dit! När vi väl kom dit...
Svar
8
· Visningar
9 071
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp