-superbra ridlektion, det gick så bra! och efteråt låg jag med Laban han är verkligen super, kommer att minnas det ligget i år framöver. Så jag förstår inte varför man inte kan dela just den upplevelsen med sin partner om man mår bra av det och huvudsaken är ändå att jag mår bra. Varför är otroheten så obetydlig, men ändå på något vis hemlig? Få andra saker man mår riktigt bra av håller man hemligt. Diskrepans :D
Det där är intressant, jag skrattade rakt ut när jag läste det, för det låter så absurt att ha det så, (i min värld) fast det egentligen vore superhärligt om alla bara var så raka med varandra och helt ok med det, och genuint glada för den andras skull. Samma sak om sex överallt diskuterades utan hysch-hysch. Så annorlunda samhället skulle se ut!
 
Men du menar att många kvinnor accepterar män som ligger med många?
Rent historiskt sett så ska ju en kvinna acceptera att ha en man som ligger med många. Det kanske ligger kvar i vissas medvetande. Medan en kvinna helst inte skulle ha älskare, fast kanske kunde ha om hon i alla fall hade rätt man och hade producerat en heir and a spare.

Så det är väl en historisk rest att kvinnor antas/anses/bör kunna acceptera otrohet utan att bli ledsna, till skillnad från män som ska bli vansinniga och "får" slå ihjäl älskaren. Tror än idag att det anses väldigt förmildrande i vissa länder om en man slår ihjäl en älskare till sin fru (och frun iofs), men inte tvärtom, dvs frun slår ihjäl älskarinnan, hon kan möjligen hämnas på sin man. Mannen är den aktive med ansvar och kvinnan den passiva accepterande. Kvinnan har inte ansvar om hon är otrogen med en gift man, (hon har ju inte förmåga att påverka sin sexualitet utan är passiv enligt den synen).

Och just där på 70-talet verkar det ha vänt lite, dvs mannen ska också kunna acceptera en otrogen fru. Men då kanske med som jag uppfattat det haken med tillgänglighet, en kvinna hade inte längre riktigt orsak/rätt att "hålla på sig" utan borde acceptera uppvaktning och erbjuda sex. https://www.arbetaren.se/2016/10/12/med-fittan-i-huvudet/
Jag börjar med att fråga henne om hon verkligen varit sugen när hon testat att ha samlag. Jag frågar det för att det är så pass vanligt att tjejer ställer upp ändå. Och dumt, då det kan leda till smärttillstånd i underlivet, den själsliga ohälsan obeaktad.

Nej, tjejen har inte varit sugen säger hon. Ha bara sex när du verkligen vill, tipsar jag, som om det vore år 1930 och jag var en radikal Ottesen-Jensen bakom kulisserna på Folkets hus i valfri svensk småstad. Tjejen ser frågande ut. Jag får förtydliga. När du känner ”åh jag bara MÅSTE få ligga!”, då gör du det. Okej, säger hon, men ser tveksam ut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Maîtresse-en-titre
The maîtresse-en-titre (French: [mɛtʁɛs ɑ̃ titʁ]) was the chief mistress of the king of France. It was a semi-official position which came with its own apartments. The title came into use during the reign of Henry IV and continued until the reign of Louis XV.
(läste till och med någonstans att de delade upp det så att om den ena falangen fick välja drottning fick den andra välja den officiella älskarinnan. Antar att kungen själv valde de inofficiella...)

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_mistress
A royal mistress is the historical position of a mistress to a monarch or an heir apparent. Some mistresses have had considerable power. These powerful mistresses have been commonly referred to as the "power behind the throne".

Storbastarden av Burgund :)
Anthony (1421 – 5 May 1504), known to his contemporaries as the Bastard of Burgundy or Le grand bâtard ("the Grand Bastard"), was the natural son (and second child) of Philip III, Duke of Burgundy, and one of his mistresses, Jeanne de Presle.[1]

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_bastard

(äh nu blev det långt igen)
 
Senast ändrad:
Hur allvarligt ser ni egentligen på otrohet hos en vän, kollega, dejt, kk?
Väldigt allvarligt. Skulle inte respektera den personen mer oavsett vem det var. Hade min bästa kompis varit otrogen mot sin partner hade jag antagligen brutit kontakten med den personen. Bara idioter och äckliga personer är otrogna.

Skulle du kunna svara på en tydlig invit från någon du vet har partner? Även om du själv inte är intresserad av någonting seriöst?
Svara och svara, jag hade väl gett personen en lavett och sedan berättat för dens partner. Jag hade aldrig gjort något med någon jag vet är i ett förhållande, och hade någon i ett förhållande försökt något så hade jag direkt tagit kontakt med dens partner.
 
Hur allvarligt ser ni egentligen på otrohet hos en vän, kollega, dejt, kk?
Väldigt allvarligt. Skulle inte respektera den personen mer oavsett vem det var. Hade min bästa kompis varit otrogen mot sin partner hade jag antagligen brutit kontakten med den personen. Bara idioter och äckliga personer är otrogna.

Skulle du kunna svara på en tydlig invit från någon du vet har partner? Även om du själv inte är intresserad av någonting seriöst?
Svara och svara, jag hade väl gett personen en lavett och sedan berättat för dens partner. Jag hade aldrig gjort något med någon jag vet är i ett förhållande, och hade någon i ett förhållande försökt något så hade jag direkt tagit kontakt med dens partner.
Så våld är enligt dig en rimlig reaktion?
 
Hur allvarligt ser ni egentligen på otrohet hos en vän, kollega, dejt, kk?
Väldigt allvarligt. Skulle inte respektera den personen mer oavsett vem det var. Hade min bästa kompis varit otrogen mot sin partner hade jag antagligen brutit kontakten med den personen. Bara idioter och äckliga personer är otrogna.

Skulle du kunna svara på en tydlig invit från någon du vet har partner? Även om du själv inte är intresserad av någonting seriöst?
Svara och svara, jag hade väl gett personen en lavett och sedan berättat för dens partner. Jag hade aldrig gjort något med någon jag vet är i ett förhållande, och hade någon i ett förhållande försökt något så hade jag direkt tagit kontakt med dens partner.
Men oj så moraliskt perfekt man kan vara. Vad har du med andras relationer att göra?
 
Hur allvarligt ser ni egentligen på otrohet hos en vän, kollega, dejt, kk?
Väldigt allvarligt. Skulle inte respektera den personen mer oavsett vem det var. Hade min bästa kompis varit otrogen mot sin partner hade jag antagligen brutit kontakten med den personen. Bara idioter och äckliga personer är otrogna.

Skulle du kunna svara på en tydlig invit från någon du vet har partner? Även om du själv inte är intresserad av någonting seriöst?
Svara och svara, jag hade väl gett personen en lavett och sedan berättat för dens partner. Jag hade aldrig gjort något med någon jag vet är i ett förhållande, och hade någon i ett förhållande försökt något så hade jag direkt tagit kontakt med dens partner.

Men vad rör det dig om någon annan är otrogen? Vill du inte vara det eller vara med någon som har partner är det helt och hållet upp till dig, inget som någon annan ska lägga sig i.

Som jag sagt tidigare, det finns så mycket som är värre än sex mellan människor som är med på det. Våld tex.
 
Men oj så moraliskt perfekt man kan vara. Vad har du med andras relationer att göra?
Beror på vilken del du menar. Att jag inte vill ha kompisar som är otrogna har med respekt och ja, moral att göra. Jag vill inte ha kompisar med sådana värderingar. Om de sen vill vara otrogna kan inte jag hindra eller göra något åt, mer än att berätta för deras respektive då den personen har rätt att veta.
 
Beror på vilken del du menar. Att jag inte vill ha kompisar som är otrogna har med respekt och ja, moral att göra. Jag vill inte ha kompisar med sådana värderingar. Om de sen vill vara otrogna kan inte jag hindra eller göra något åt, mer än att berätta för deras respektive då den personen har rätt att veta.

Återigen, varför tror du att du har rätt att lägga dig i någon annans förhållande?
 
Men vad rör det dig om någon annan är otrogen? Vill du inte vara det eller vara med någon som har partner är det helt och hållet upp till dig, inget som någon annan ska lägga sig i.

Som jag sagt tidigare, det finns så mycket som är värre än sex mellan människor som är med på det. Våld tex.
Det rör inte mig, men jag vet själv hur det är. Hade någon av mina kompisar vetat om att min kille var otrogen och inte berättat det för mig hade jag aldrig kunnat lita på dem igen. Men får jag veta det kommer jag att berätta direkt, för att det är jävligt elakt att hålla det för dens partner.
För personen som blir utsatt för otroheten är det inte alltid så att våld är värre. Psykiska problem sitter oftast djupare än våld, men sen beror det ju självklart på vad för våld. Ett slag eller en kniv i magen är ju rätt olika...
 
Det rör inte mig, men jag vet själv hur det är. Hade någon av mina kompisar vetat om att min kille var otrogen och inte berättat det för mig hade jag aldrig kunnat lita på dem igen. Men får jag veta det kommer jag att berätta direkt, för att det är jävligt elakt att hålla det för dens partner.
För personen som blir utsatt för otroheten är det inte alltid så att våld är värre. Psykiska problem sitter oftast djupare än våld, men sen beror det ju självklart på vad för våld. Ett slag eller en kniv i magen är ju rätt olika...

Du vet inget om din potentiella uppraggares förhållande. Tex kan de ha ett öppet förhållande.

Om en otrohet ger en psykiska problem finns det terapi. En kniv i magen kan du dö av, likaså ett slag som tar illa.
 
Det är inte oskyldigt om personen är i ett förhållande. OM personen är singel är det inte ok att slå.

Det är inte ok att slå någon. Det rubriceras misshandel.

Och det är intressant att du lägger in dina absoluta förväntningar på ett förhållande på någon annans förhållande, som du överhuvudtaget inte är inblandad i. Med tanke på hur absolut du resonerar i övrigt blir jag lite smårädd för vad du menar med att ragga också. Kanske kan bli många lavetter att åtalas för?
 
Det är inte oskyldigt om personen är i ett förhållande. OM personen är singel är det inte ok att slå.
Alltså fy fan vad sjukt att säga att det är okej att bruka våld mot någon för att denne är flörtig och gillar att ragga upp folk. Du vet, nåt som ofta inte ens leder till något mer än så. Du har inte ens nån aning om huruvida den raggande personens partner är okej med att personen gör det! Inte för att det egentligen spelar någon roll för man slåss inte! Punkt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
762
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 731
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 049
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 560
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp