Jag är rätt övertygad om att man inte pratar om det. Dvs man tar inte diskussionen för att man tror att partnern automatiskt ha samma syn som man själv har.

Killen tog faktiskt upp det väldigt tidigt med mig. Sa direkt att det är något han tycker riktigt illa om.

Hade inte han så hade nog jag tagit upp det för om han tycker otrohet är ok skulle inte jag vilja ha en kärleksrelation med honom och det är ju det jag är ute efter.
 
Jag har som sagt tagit för givet att vi pratar om uttalade monoförhållanden eftersom det är vad hela definitionen av otrohet bygger på. Du kan ju inte vara otrogen om du aldrig lovat vara trogen.

Pratar vi om att nån har sex med nån annan utan att ha uttalat monoförhållande är det antingen ett öppet förhållande eller helt enkel bristande kommunikation. Då får man skylla sig själv lite om man blir sårad tycker jag.
 
Jag är rätt övertygad om att man inte pratar om det. Dvs man tar inte diskussionen för att man tror att partnern automatiskt ha samma syn som man själv har.

En bekant som med god marginal passerat de 60 har allltid sagt till sin fru (gifta i minst 40 år) att han gillar kvinnor. Och lovar absolut ingenting om han åker bort på kongress eller föreningsaktivitet. Hon vet att han itne är trogen men har valt att leva med det, om än inte med någon större entusiasm. Han resonerar - rätt naivt tycker jag - att han har sagt att han gillar kvinnor oc därmed inte lovat att vara trogen.

Vet inte vad man ska kalla det?
Svek? Njae - han har ju sagt att han inte lovar att vara trogen.
Ljuger - njae även här. Han svarar inte på några frågor.
Jag tror också att de flesta inte pratar särskilt tydligt eller alls om det där. Många tänker sig nog att det ligger implicit i att bli ihop att man också ska vara trogen. Och så antar man bara att den andra parten också ser det så, och att den andra parten dessutom uppfattar samma saker som man själv som otrohet. Explicita löften, där man också tydliggör vad det är man lovar att göra och inte göra, tror jag inte är det vanligaste.
 
Förhoppningsvis har ni då kommit överens innan om barnet var planerat, och kollat av varandras värderingar innan förhållandet blev allvarligt?
Men alltså, värderingar? Att uttrycka det så bygger ju på att man tycker att just trohet är en stor grej. Det kanske snarare är något man inte direkt tänker på, och om det av någon anledning blir aktualiserat i någon form, så får man väl ta det därifrån.

Om någon frågade om mina "värderingar" när det gäller otrohet, skulle jag tycka att ordvalet var en smula överspänt.

Så vitt jag minns kom frågan överhuvudtaget inte upp när jag blev tillsammans med min nuvarande.
 
Men alltså, värderingar? Att uttrycka det så bygger ju på att man tycker att just trohet är en stor grej. Det kanske snarare är något man inte direkt tänker på, och om det av någon anledning blir aktualiserat i någon form, så får man väl ta det därifrån.

Om någon frågade om mina "värderingar" när det gäller otrohet, skulle jag tycka att ordvalet var en smula överspänt.

Så vitt jag minns kom frågan överhuvudtaget inte upp när jag blev tillsammans med min nuvarande.
Just det du svarade på var frågan gällande värderingar då @Kattennizze inte ville vara ihop med någon som röstade på SD.

Men visst värderas trohet /otrohet olika beroende på vem som tillfrågas.
 
Fast jag ser det så att de som har en avvikande syn på relationer, det normala är ju att vara trogen, får faktiskt säga det till sin partner.
Det är lite bakvänt att ta det andra vägen tycker jag.
Jag förstår heller inte varför det skulle vara konstigt att prata om sex (fantasier) i sin relation
Det är då också ganska självklart att prat om flera parters kommer upp.

Jag tycker det är konstigt att leva i en relation utan att snacka sex. Vem gör inte det. :confused:
 
Fast jag ser det så att de som har en avvikande syn på relationer, det normala är ju att vara trogen, får faktiskt säga det till sin partner.
Det är lite bakvänt att ta det andra vägen tycker jag.

Varför då?
Är det viktigt för mig att förhållandet ser ut på ett visst sätt så är det ju upp till mig att kommunicera det till min partner. Det är inte upp till partnern att gissa sig till hur jag vill ha det.
 
Varför då?
Är det viktigt för mig att förhållandet ser ut på ett visst sätt så är det ju upp till mig att kommunicera det till min partner. Det är inte upp till partnern att gissa sig till hur jag vill ha det.
Precis så.
Det är också väldigt otrevligt att säga att det "normala" är att vara mono och allt annat är "avvikande". Det är ju som att säga att det "normala" är att vara hetero och att alla andra är "avvikande".
Möjligtvis kan man säga att det är vanligare men det beror främst på våran kultur som tutar i oss att monogami är det enda rätta. Denna skit uppehåller man om man ser det som självklart att alla är monogama om de inte säger något.

Jag har aldrig tagit något sådant för givet utan ser till att jag och tilltänkt partner är kompatibla på alla plan genom att prata om allt som är viktigt för mig innan det blir seriöst.
 
Fast jag ser det så att de som har en avvikande syn på relationer, det normala är ju att vara trogen, får faktiskt säga det till sin partner.
Det är lite bakvänt att ta det andra vägen tycker jag.
Jag ser det som att den som vill prata om något med fördel också gör det.

Att väga sina egna uppfattningar mot någon (annans) föreställningar om normalitet, låter inte konstruktivt eller närhetsskapande för mig.
 
Alltså jag tycker inte om att någon behandlar mig illa, det utgår jag ifrån att inge gör i denna tråd. Det som jag diskuterar och tycker är intressant är varför just otrohet är så kränkande. Jag skriver det igen, om min man tillika far till mina barn inte skulle ha tagit ut exakt lika föräldraledighet eller röstat på Sverigedemokraterna hade jag lämnat direkt. Om han däremot hade legat med någon annan ett konferensnyp som @Hyacinth utrrycker det, hade vi väl diskuterat det, antar jag. För mig är de förstnämnda sakerna betydligt värre än lite sex liksom. Det är inte grund för skilsmässa direkt för mig som det för mig helt oförlåtliga att rösta på rasister.
Fast jag har ju frågat hur du menar med just otrohet så kränkande. Vad du jämför med. Jag jämförde med lögner om att vara på ett ställe men säga att man är på ett annat tex.

Du jämför med rösta på Sverigedemokrater eller ta ut mindre föräldraledighet.

Jag skulle ju säga att de två senare upptäcker man sällan plötsligt, de är liksom en dealbreaker redan runt femte träffen. Man har ju redan valt en mansgris eller en idiot i så fall. Det är inte plötsligt.

Eller det är väl klart att det Går att upptäcka plötsligt och då går man. Men folk/jag har svårare att föreställa mig att det skulle hända plötsligt. (Man har levt ihop i tre år, barnet har kommit, man har varit hemma i sex månader och ska börja jobba i morgon och han bara Nehepp, det blir inget med det, HahA, jag blev en mansgris igår. Du får ringa jobbet och säga att det inte blir något, gå och tvätta. Ja folk tycker nog det är lika illa. Känns mindre sannolikt än att otrohet kommer oväntat och plötsligt.)

Att ens partner skulle plötsligt slå en, det kan ju hända antagligen ur tomma luften. Det är ju en omedelbar dealbreaker som praktiskt taget alla håller med om. (även om folk har svårt att gå om det kommer smygande)
 
Fast jag har ju frågat hur du menar med just otrohet så kränkande. Vad du jämför med. Jag jämförde med lögner om att vara på ett ställe men säga att man är på ett annat tex.

Du jämför med rösta på Sverigedemokrater eller ta ut mindre föräldraledighet.

Jag skulle ju säga att de två senare upptäcker man sällan plötsligt, de är liksom en dealbreaker redan runt femte träffen. Man har ju redan valt en mansgris eller en idiot i så fall. Det är inte plötsligt.

Eller det är väl klart att det Går att upptäcka plötsligt och då går man. Men folk/jag har svårare att föreställa mig att det skulle hända plötsligt. (Man har levt ihop i tre år, barnet har kommit, man har varit hemma i sex månader och ska börja jobba i morgon och han bara Nehepp, det blir inget med det, HahA, jag blev en mansgris igår. Du får ringa jobbet och säga att det inte blir något, gå och tvätta. Ja folk tycker nog det är lika illa. Känns mindre sannolikt än att otrohet kommer oväntat och plötsligt.)

Att ens partner skulle plötsligt slå en, det kan ju hända antagligen ur tomma luften. Det är ju en omedelbar dealbreaker som praktiskt taget alla håller med om. (även om folk har svårt att gå om det kommer smygande)
Samtidigt har just jag inte sagt att ett "konferensnyp" skulle innebära omedelbar skilsmässa. Jag har ingen aning. Alla gör misstag, misstag är ok i livet. Vi pratar olika saker.

Jag pratar ju snarare om regelmässiga otroheter utan det minsta dåligt samvete som man redan i början av förhållandet vet kommer hända. Det är ju många här i tråden som tycker det är solklart för dem att göra och mår jättebra av det. Själv om jag mådde jättebra av något och det var rejält minnesvärt skulle jag vilja dela det med min partner. -superbra ridlektion, det gick så bra! och efteråt låg jag med Laban han är verkligen super, kommer att minnas det ligget i år framöver. Så jag förstår inte varför man inte kan dela just den upplevelsen med sin partner om man mår bra av det och huvudsaken är ändå att jag mår bra. Varför är otroheten så obetydlig, men ändå på något vis hemlig? Få andra saker man mår riktigt bra av håller man hemligt. Diskrepans :D

Jag tycker att det måste få vara ok i ett samhälle att det är en dealbreaker med medveten återkommande otrohet. Vi har levt i århundraden då detta självklart inte var det. Utan man uhm sorry Kvinna skulle acceptera det och kunde inte skilja sig och fick inte riktigt vara ledsen. Nu äntligen, sedan 1968 får man skilja sig om man vill. (man får till och med gifta sig med vem man vill!) Låt folk bara göra det då, om de vill.
 
Men du menar att många kvinnor accepterar män som ligger med många?
Nej, det är säkert inte många det heller.
Vad jag har sett och märkt verkar män reagera starkare på fruns otrohet än frun reagerar på mannens otrohet.
Kanske har det att göra med att vi är mer benägna att ursäkta män beteenden när det gäller sex.
(som alltid)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
764
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 732
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 049
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 560
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp