Bukefalos 28 år!

Ouppfostrade hästskrällen.

Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag anser precis som du, att uppfostran, om den ö.h.t ska ske, kräver rutinerat folk med ett tydligt kroppsspråk och ett lugn och en säkerhet i sig själva. Det finns inget mer förödande för en häst än en människa som egentligen är rädd, som försöker "uppfostra" en häst. I ditt fall låter det som du har en ganska skarp och därmed intelligent individ som ser igenom sånt direkt, och därmed ifrågasätter.
Jag har sett samma grejer som du redovisar genom åren, och det blir katastrof varje gång - både för de som hanterar och för hästen själv.
Har förmånen sen många år tillbaks att stå i ett stall där inget orutinerat folk existerar, och de få gånger nya kommer till så är det rutinerat vant folk som är säkra och har ett naturligt förhållningssätt till hästarna. Aldrig några problem - trots att de som tar in och ut cirkulerar, för alla har samma kroppsspråk och lugna självklara pondus de få gånger hästarna skulle vara lite röriga.

KL
Jag är nyfiken på de som diskuterat runt huruvida hästar ska uppfostras av andra än ägaren osv: Det är inte helt ovanligt att hästar uppför sig klockrent med ägaren, men inte när andra hanterar den. Hur ställer ni er till det? Hur ska ägaren träna hästen, om den uppför sig helt som den ska när ägaren hanterar den - men inte med övriga?

Ditt stall låter underbart! :love:

Ang ditt sista stycke så tycker jag att en väluppfostrad häst är en häst som accepterar och respektera MÄNNISKOR. Inte SIN människa. Mao ska det inte vara några problem att normalt hästvana människor hanterar hästen.

Är människorna såpass rädda/ovana och inte ens kan med ägarens hjälp guidas att hantera hästen säkert bör de inte hantera den. Dvs inte stå i kollektivstall tex?

Jag hoppade dock in nu på sista sidan så ber om ursäkt om det är något längre ni diskuterat där mitt svar inte passar in!
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Fast understimulerade/ skadade hästar som dessutom är normala o smarta försöker ju.. som barn.

de känner ju av direkt om människan kanske kommer att släppa den... om jag stojjar lite- varav NH är så poppis.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

*KL*

Jag tror det ligger mycket i ordspråken "hästen är en spegel av dig själv" och "visa mig din häst och jag ska tala om vem du är". Och då kan det vara kört från början :eek: ;)
Rolle:cool:
IpL
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag tycker nog som du, och fler som svarat, att är man jätterädd och osäker passar man dåligt i ett kollektiv där man ska hantera andras hästar vid in och utsläpp osv. Dock tror jag att det är rätt laddat att skriva det, i min erfarenhet är det vanligt med sånt folk i såna stall.
Själv är jag ju lyckligt lottad - det är underbart, verkligen! :)
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag tycker nog som du, och fler som svarat, att är man jätterädd och osäker passar man dåligt i ett kollektiv där man ska hantera andras hästar vid in och utsläpp osv. Dock tror jag att det är rätt laddat att skriva det, i min erfarenhet är det vanligt med sånt folk i såna stall.
Själv är jag ju lyckligt lottad - det är underbart, verkligen! :)

Jag tycker nog att det är ouppfostrade hästar som inte platsar i kollektivstall.

Jag vill verkligen inte hålla på och fostra andras hästar, kan den inte sköta sig vid täckning och promenad till hage får ägaren snällt hantera det själv.

Om alla i kollektivet tycker det är ok med en massa special, typ ta ut på gång och täcka, gå si, gör datten så är det ju självklart ok. Men jag pysslar inte med sånt.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Hon fick videon 2012-01-21, 23:36 och har svarat på mitt PM också,så du kan lägga ner den där överlägsna attityden för det är iallafall ingen som bryr sig!

Well, nu har jag ju sett en film när du "busar" med ett brunt varmblod, jag tror dock inte det är den filmen du skickat

Det visades i en annan hästhanteringstråd
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Då är jag nog lite schizofren... ;)
Stall ett - högfungerande, lugn, men måste tränas hårt, vid en vilodag börjar han väva
Stall två - väver alltid inne, bits, slår i väggarna
Stall tre - drar omkull folk, bits, sparkas, slår hål i boxväggen, "attackerar" folk
Stall tre - avslappnad, accepterar alla (även helt okända), går snällt med alla, stallchefen avmaskar och fixar hovar utan minsta problem

Känns som om jag har en helt ny häst, trodde de smög i valium i fodret första månaderna. "Väluppfostrad" är ett relativt begrepp, som hänger ihop med hur hästen mår fysiskt och hur den behandlas av människorna i sin omgivning. Inget djur ska behöva acceptera vilken skit som helst bara för att folk är rädda och/eller okunniga.

Trodde aldrig han kunde stå i kollektivstall mer - men vips, det gick tydligen om det bara var lugnt folk som hade sina hästar där.
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag tycker nog att det är ouppfostrade hästar som inte platsar i kollektivstall.

Jag vill verkligen inte hålla på och fostra andras hästar, kan den inte sköta sig vid täckning och promenad till hage får ägaren snällt hantera det själv.

Om alla i kollektivet tycker det är ok med en massa special, typ ta ut på gång och täcka, gå si, gör datten så är det ju självklart ok. Men jag pysslar inte med sånt.


Detta har jag full respekt för. Problemet är ju när folk INTE säger som du, utan tvärtom ska gå in och korrigera/bråka/straffa. Vilket är det vanligaste i de stall jag stått i. Antar att man inte vill verka rädd...? Fastän hästen givetvis ser att du är det.

Det syns ju i denna tråd också, en massa förslag på hur TS ska "uppfostra" en annan persons häst. En häst som vi inte vet någonting om förutom vad TS skriver, vi vet heller ingenting annat om ägaren än vad TS skriver. Men ändå kommer förslag som "kasta saker på den", "hota med spö", "kör upp armbågen i ansiktet"...
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

du får nog läsa en gång till. Det finns inget att uppfostra eftersom det finns hästar som uppför sig helt oklanderligt med ägaren och annat folk som är lugna och trygga i sitt agerande. Vad ska hästägaren uppfostra då?

Precis som Lager säger så är problemet som vanligt, snarare folk. Jag håller helt med om att alla hästar ska vara så pass uppfostrade att de generellt uppför sig med även mindre rutinerat folk. Riktigt så enkeltär det dock inte, för det räcker att det blåser storm en dag och hästarna är lite på tårna, och den personen blir skräckslagen och börjar slå och vifta eller springa åt andra hållet typ, så kan cirkusen sen vara igång. Är det så enkelt i din värld som att en häst som reagerar på folk som är rädda och själv blir rädd och osäker, är ouppfostrade hästar som bör veta hut? Eller att ägaren och de folk som är lugna och trygga, ska bli straffade för att hästen inte går att hantera för andra som inte är lugna och trygga?

Precis som Lager säger så tycker jag inte att såna personer ska insistera på att uppfostra folks hästar. Och en ouppfostrad häst är ju en sak i sig, det är inte ouppfostran jag riktigt skulle kalla det för, det jag skrivit om iallafall, men ditt svar var kanske lite mer generellt i trådens ämne. Min kommentar som du svarade på, var ju snarare det att det är högst olämpligt att vara rädd och osäker och stå i kollektiv eftersom det innebär hantering regelbundet av andras hästar. Är man jätterädd och osäker så tycker jag att man passar bättre i ett stall där hästarna hanteras av stallfolket. Hade jag själv varit rädd och osäker hade jag funnit detta högst logiskt,och framför allt mycket lugnare och bekvämare för egen del.

I övrigt håller jag HELT med dig, om vi pratar rent ut regelmässigt ouppfostrade hästar. Självklart är det ägarens ansvar att då hantera sin häst! Och lämpligen inte stå i kollektiv : )
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag tycker nog som du, och fler som svarat, att är man jätterädd och osäker passar man dåligt i ett kollektiv där man ska hantera andras hästar vid in och utsläpp osv. Dock tror jag att det är rätt laddat att skriva det, i min erfarenhet är det vanligt med sånt folk i såna stall.
Själv är jag ju lyckligt lottad - det är underbart, verkligen! :)


Min erfarenhet säger samma sak. Det är väldigt känsligt att erkänna att man är lite osäker/rädd - det döljs hellre med diverse specialhanteringstjosan enligt nyaste boken, eller genom att gapa och vifta med pisk.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Min tränare lärde mig en toppensak som jag använder mig av när hästar nafsar eller kliar sig på en, nyp tag i halsen/bringan där det finns en sena vid bogbladet ungefär. Du behöver inte nypa hårt och du behöver inte skrika eller göra häftiga rörelser. Det funkar så himla bra utan att man behöver vara i ansiktet på hästen.
Skrapandet med frambenen brukar jag lösa genom att varje gång de skrapar håller jag i det benet med min egen fot, de brukar sluta rätt snabbt. Ge ingen uppmärksamhet bara.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Den musklen som ofta är spänd som en fiolsträng om sadeln inte ligger bra? Det gör väl ont (även om den är mer avslappnad och välmående)?

Eller menar du något annat mer "reflex"-mässigt ställe?


*kl*
Jag hade INTE passat i kollektivstall, jag avskyr att hantera hästar jag inte känner (är rädd att bli sparkad) och att ta på täcken i box :D

Min häst hade nog iofs inte heller passat så bra eftersom han kan reagera lite onormalt mycket ibland (utan att vara det minsta svår eller orsaka någon annan än sig själv skada dock), vi får vara enstöringar vi två!
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Riktigt så enkeltär det dock inte, för det räcker att det blåser storm en dag och hästarna är lite på tårna, och den personen blir skräckslagen och börjar slå och vifta eller springa åt andra hållet typ, så kan cirkusen sen vara igång. Är det så enkelt i din värld som att en häst som reagerar på folk som är rädda och själv blir rädd och osäker, är ouppfostrade hästar som bör veta hut? Eller att ägaren och de folk som är lugna och trygga, ska bli straffade för att hästen inte går att hantera för andra som inte är lugna och trygga?

Fast det är väl inte det som ät tropik här? Att det är vissa dagar det är stökigare att ta in/ut beroende på x antal faktorer. Här pratas det om en ouppfostrad häst.



Precis som Lager säger så tycker jag inte att såna personer ska insistera på att uppfostra folks hästar. Och en ouppfostrad häst är ju en sak i sig, det är inte ouppfostran jag riktigt skulle kalla det för, det jag skrivit om iallafall, men ditt svar var kanske lite mer generellt i trådens ämne. Min kommentar som du svarade på, var ju snarare det att det är högst olämpligt att vara rädd och osäker och stå i kollektiv eftersom det innebär hantering regelbundet av andras hästar. Är man jätterädd och osäker så tycker jag att man passar bättre i ett stall där hästarna hanteras av stallfolket. Hade jag själv varit rädd och osäker hade jag funnit detta högst logiskt,och framför allt mycket lugnare och bekvämare för egen del.

håller med, man lyssnar på ägaren och hanterar hästen därefter. Oftast är det iof inte hästar generellt utan en häst som är problemet i kollektivstall[/B]


I övrigt håller jag HELT med dig, om vi pratar rent ut regelmässigt ouppfostrade hästar. Självklart är det ägarens ansvar att då hantera sin häst! Och lämpligen inte stå i kollektiv : )


Skrivet på iPad inte helt lätt att få till citat i crap:D
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Detta har jag full respekt för. Problemet är ju när folk INTE säger som du, utan tvärtom ska gå in och korrigera/bråka/straffa. Vilket är det vanligaste i de stall jag stått i. Antar att man inte vill verka rädd...? Fastän hästen givetvis ser att du är det.

Det syns ju i denna tråd också, en massa förslag på hur TS ska "uppfostra" en annan persons häst. En häst som vi inte vet någonting om förutom vad TS skriver, vi vet heller ingenting annat om ägaren än vad TS skriver. Men ändå kommer förslag som "kasta saker på den", "hota med spö", "kör upp armbågen i ansiktet"...

Ja det är konstigt... Om jag ville ha en tokig höst hade jag väl köpt en sån?:crazy:

Min är klar och jättesöt:)
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag skaffade en stabil och säker häst - och det är en sådan jag fortfarande har, inte det minsta tokig. Däremot har många andra människor haft en annan åsikt - och givetvis, mår han dåligt i ett stall så märker ju även jag av att han är nervös. Det behövs så vansinnigt lite för att folk ska börja härja...

Det jag försöker få fram är att ett djur har inga andra sätt att visa att något är negativt, än att bete sig negativt. De reagerar på sin omgivning. Hur mycket ska den förväntas tåla - alla kan inte ha härdade ridskolepållar som "sett allt". Min är som sagt stencool nu, när ingen skriker åt och straffbackar honom. Men flyttar jag tillbaka till något ställe med en massa folk som gör så - så visst, då kommer han "bli tokig" igen troligen...

Det är lite som dominastjafset som aldrig vill dö... - en häst som beter sig oönskat har vanligen en (för hästen) fullt logisk orsak till det. Inte nödvändigtvis att den vill "ta över" och behöver tryckas till, eller att den är ouppfostrad och ska lära sig veta hut.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Delvis KL
Fasen vad skönt det är när inga andra håller på o kladdar med ens hästar:banana:

jag kan bara föreställa mig hur min stora fuxmärr skulle ha hanterats- den med vissa fobier= röd.

Ogillar kollektiv.

När min ena var 2årshingst så fick jag en lapp en dag med svordomar om att hästen inte skulle släppas ut om jag inte hade grimma framme.

hon bemödade sig inte att titta i boxen- hästen hade tagit in den själv.

De andra hästarna skulle fodras med kraftfoder i hagen fastän de knappt fick ngt per dag o det leder till osämja i hagen.

Sen blev min häst beskylld för att ha hoppat in hagen till de andra i kollektivet o tagit med sig en nyinflyttad isis tillbaka in i min hage.:rofl: Ja på fullt allvar!

hon fattade inte att hennes egen elaka häst hade trängt in den i ett hörn o den hade hoppat in. Den sparkade sen ihjäl tanten.
Ja det var tragiskt men inte utan egen förskyllan.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Du Axel och jag verkar ha samma syn på hästhanteringen, bara för att hästen inte beter sig som i romanerna där allt är perfekt så betyder det inte att kommunikationen brister bara för att man uppmanar hästen att "ta för sig" och visa vad den trivs med och hur den vill ha det. Vi skaffar djur för vår egen skull men djuren klarar sig alldeles utmärkt utan oss, något inte många tänker på.



Lager: Jag håller helt med dig i dominanstjafset, hästar vill vara till lags OM dom trivs ihop med sin människa och ser sin människa som nånting positivt, det går inte att banka in positivitet i ett redan förstört förhållande. Häst och djurägande är som äktenskap, det måste vara full tillit, full kommunikation och en jäkla massa kärlek från båda håll annars funkar inget.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Inget är konstant. I vilket äktenskap som helst, människa/människa och människa/djur. Så visst går det att ändra sig. Vet inte vad du menar med att "banka in positivtet". Hästen läser av människan på nolltid. mkt snabbare än vi nånsin kommer att kunna göra. Som man själv är så avspeglar sig sin omgivning. Därför är det väldigt intressant med djur (hästar/hundar tänker jag främst på), för det säger en del om den som sköter om dem. Sen är alla individer. Det som funkar klockrent på individ A funkar knappt för individ B. En del hästar måste man vara lite stor med innan man blir liten, annars tar de över, har en sån själv och det märks tydligt vem som gör ngt med honom. en del tar han inte alls på allvar :rofl: andra hästar finns det ingen anledning till att göra sig stor. och med göra sig stor menar jag inte att man tar till några hårdhanskar, men man ökar sin energi och det ska inte misstolkas (som en del här troligtvis gör) att det handlar om att ta till fysisk styrka, alt staffbacka lr ge nån annan bestraffning. Man blir den som har övertaget rent psykiskt, är mentalt stark. Är med. Detta märks oerhört tydligt på min som känner mig utan å innan å jag honom. Är jag inte med så passar han på, aldrig elak. Bästa är när vi blir ett, ett team. Jag kräver det av honom han kräver av mig vilket leder till ömsesidig respekt å glädje. Han flyttar sig ogärna för andra, tar hellre spö och de flesta hästar låter honom bestämma för han är så envis å säker. Är så glad att han går med en annan som oxå är oerhört snäll, men mkt högrangad, de är bästa polare och äntligen har den andra fått bestämma, men det är som att han glömmer bort sig lr tittar åt nått annat håll. Som två hårdkokta ägg är de ;) men oxå som roliga farbröder.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

tycker du skrivit jätteklokt - det är ju precis det det handlar om.

just ang. energier, så krävs det ju en säkerhet hos människan i fråga, och jag tror i den bemärkelsen faktiskt inte att hästar är så olika, som att det som funkar på individ A funkar inte på individ B osv - förutsatt att man som människa som hanterar dem, är trygg och säker i sin roll så funkar de alla faktiskt ganska förbluffande exakt lika - de är hästar ;)

jag har flera exempel på hästar i vårt stall som flyttat in och haft en viss historik där en del ansett dem svårhanterliga och krånliga/jobbiga att leda osv. Hos oss är det bara vant hästfolk, och alla har samma kroppsspråk och attityd. Hästarna leds på slackt grimskaft och det är positionen på den som leder som styr med kropps pondusen, inget annat, som gäller.

en vecka hos oss, så har alla dessa hästar varit helt okomplicerade vid all hantering runt in och utsläpp. Utan styr och ställ, slag och yviga rörelser osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 619
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
914
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp