Bukefalos 28 år!

Sv: Ovtjarka.

Jag kommer alltid ha en även om jag nte behöver varken vakt för hundtjuvar eller annat. Men det viktigaste av allt, ja är fullt medveten om vad jag har. För övrigt är alla rraser skapade för ett syfte, få av de används för sina riktiga egenskaper, speciellt i sverige
Men man måste se till vad hunden är avlad till, en jakthund mår sällan bra av att vara lägenhetshund hos en pensionär, inte en border collie heller. Varför ska man envisas med att ha en KO om man inte kan förstå och tillgodose dess behov?
 
Sv: Ovtjarka.

Varför går det inte att vara trevlig mot nya användare ? Det finns väldigt många andra på forumet som vill visa sin förträfflighet o kunskaper om det nu skulle falla på det ......

arctictrails...Välkommen till hundbuke...inte det mest trevliga forumet alltid, mycket besserwissermentalitet finns det men orkar man skita i det är det ganska ok faktiskt :D

Jag gick in och tittade på Arctictrails hemsida och fick en helt annan bild av det hela. En positiv bild, menar jag!
 
Sv: Ovtjarka.

Tackar och bugar.
0243.jpg
 
Sv: Ovtjarka.

Jag vet hur det brukar vara på forum. Det är samma överallt och efter 17 år som framgångsrik uppfödare lärman sig att det blåser på toppen,och jag tackar för de positiva inläggen, negativa inläggkommer oftast från människor som har ont i själen, positiva från de med varma hjärtan, men något som är bra att tänka på är:
Vad vi fruktar mest är inte att vi är otillräckliga.
Vår djupaste rädsla är att vara omåttligt kraftfulla.
det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer mest.
Att spela obetydlig förbättrar inte världen. Det finns ingenting upplyst med att förminska sig för att andra inte ska känna sig osäkra.
När vi låter vårt eget ljus lysa, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.
Nelson Mandela (1918-)
 
Sv: Ovtjarka.

Ja det var kloka ord...:)


ena stunden ska man leta med ljus o lykta efter seriösa uppfödare med bra uppfödningar o sunda hundar...men när en sån uppfödare uppdagar sig , ja då ska dom minsann inte tro dom är nåt :crazy:

När vi låter vårt eget ljus lysa, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.
Nelson Mandela (1918-)
...( det var bra )

God fortsättning på nya året :bow:
 
Sv: Ovtjarka.

*Kl* Jag tror i och för sig inte att arctictrails fått samma bemötande om man hoppat över att citera den långa, engelska texten om dominansbaserat ledarskap. Det var nog framför allt Den som fick folk att känna sig skeptiska - jag tyckte också att den kändes uråldrig snarare än vettig och informativ.

Arctictrails: Jag tycker att du ska skriva en egen informativ text istället, baserad på svensk hundhållning och egna erfarenheter.
 
Sv: Ovtjarka.

Jag hittade flera kloka citat på A:s hemsida!

Det är så lätt att bilda sig en snabb uppfattning om någon efter att ha ögnat genom några rader om ett kontroversiellt ämne (Ovtjarkas t.ex. ...) Lätt att haka på det negativa. Men, som sagt, hemsidan ger en helt annan bild. Förutom att där finns enormt mycket vackert att läsa och titta på...:)
 
Sv: Ovtjarka.

*Kl* Jag tror i och för sig inte att arctictrails fått samma bemötande om man hoppat över att citera den långa, engelska texten om dominansbaserat ledarskap. Det var nog framför allt Den som fick folk att känna sig skeptiska - jag tyckte också att den kändes uråldrig snarare än vettig och informativ.

Arctictrails: Jag tycker att du ska skriva en egen informativ text istället, baserad på svensk hundhållning och egna erfarenheter.

Väl skrivet!

För mig är Buke först och främst ett diskussionsforum, där jag gärna vädrar mina egna åsikter. Att börja med att citera någon annan blir i mina ögon ingenting.
 
Sv: Ovtjarka.

så du menar att det aldrig citeras nåt på "hund" ...eller är det bara för att det är en "ny" användare ?
 
Sv: Ovtjarka.

*Lånar knappen*

Inte för att det aldrig citeras någonting, men att helt ur det blå lugga upp en gammal tråd för att slänga in ett toklångt citat utan att förklara någonting om vem man är eller varför det citeras varken före eller efter, kommer förstås få folk att vecka pannan.

Dessutom är jargongen i själva citatet rätt hård och kontroversiell. Klart att folk reagerar.
 
Sv: Ovtjarka

Ftersom der var så mycket obesvarade frågor så og haf materil från en av de mest kunniga innomrasen, så det inte skulle bli något oklart. Rasen är ju 4000 år gamal och ser ut samma då som nu ovh betersig sanna nu som då jag såg en ironikpmisk film på youtube dör de skulle göra trst 1 på en hund. Kunden har hetsseleoch figuratenstod to meter bort batonh och skyddsarm.det var bara det att hundhållaren, en blond kvinna 35+ skulle hålla linan. Så de släppte hunden linanvar förkort och hunden flög pårygg. Ur hundend synvinkel gör han sitt job och bilr bestraffad för det. Så skulle nötterna påt igen men nuvar repet för kort och hunden klippte figuranten. Ochfiguranten blevöl rädd eller något och börjar snurra, han snurradein både sig själv ovh hunde ilinan. När ägaren lugnat hunden och fått loss ka
Fått loss fäften stod de kvar och ägadaren klappa hunden som hoppade upp och missa halsouls ådern med mm. Sjukt klantigt, finns många galenskaper på youyube
 
Sv: Ovtjarka

Jag vet hur svårt det kan vara att skriva från mobil/surfplatta, men det tog typ 3 ggr innan jag kunde läsa vad du skrivit :O testa läs igenom när du postat och redigera vid behov :)

tillägg: Hur många hundar har du? och hur reagrerar dina ovtjarkas på främmande hundar på neutral mark? (dumma frågor men jag kan för lite om denna ras)
 
Senast ändrad:
Sv: Ovtjarka.

så du menar att det aldrig citeras nåt på "hund" ...eller är det bara för att det är en "ny" användare ?

Jag tycker Sel egentligen har svarat på frågan. Men att helt inkognito haspla ur sig ett mördarlångt citat för att tydligen svara på en del frågor blev tämligen fruktlöst. Å andra sidan när trådupplivaren själv väljer att ta till orda så fattar jag fortfarande ingenting. Inlägget som är skrivet 03:10 kan ju sammanfattas med att det finns mycket galenskaper på YouTube, det kan jag i och för sig hålla med om. Eller om man är blond och 35 är man inte lämplig som hundhållare.
 
Sv: Ovtjarka.

Varför går det inte att vara trevlig mot nya användare ? Det finns väldigt många andra på forumet som vill visa sin förträfflighet o kunskaper om det nu skulle falla på det ......

arctictrails...Välkommen till hundbuke...inte det mest trevliga forumet alltid, mycket besserwissermentalitet finns det men orkar man skita i det är det ganska ok faktiskt :D

:bow::bow::bow:

* Jenny *
 
Sv: Ovtjarka

Jag ÄR intresserad av vad du har att säga men... Dina inlägg är så svårlästa så försök skriv tydligare.
Den enda ovtjarka jag haft närkontakt med kelade glatt med min kompis pomeranian - två hannar och hur gosigt som helst. Pommen fick stå på bakbenen för att nå upp till ovtjarkans nos.

Sen har jag också sett kukförlängarlaget med en hög med Ovtjarkor där den ena hunden skadade sig (haltade rejält) och istället för att inspektera skadan stoppades hunden in i transsportvagnen - snabbt - och nej det var inte läge att gå fram och påpeka något. Dom hade fortfarande flera hundar ute och hade gubbarna taggat hade jag svårt att se att dom kunnat hålla sina hundar om dom känt av husses ilska mot mig.
 
Sv: Ovtjarka.

Min padda är inte riktigt med på noterna, klockan 03.10 och kollar valpar. Lite trött. Jag släpper inte ihop någon av mina hundar i hop med okända hundar, det gäller även frallor och mopsar. Det är stor risk med både smitta och skador. Mina CAO har jag ihop med mina små hemma. De älskar alla i familjen men att släppa dem med främmande hundar kan gå eller inte. Inget jag skulle riskera. Detta är en urras som är 4000 år gamal och väldiht primitiv. Eftersom vi har en speciell hundhållnig i sverige där vi gärna är soiala med våra hundar, dvs vi är sociala inte hunden, och både CAO och KO är stora hundar som kan orsaka stora skador, så måste man vara medveten om vad man äger, tex om man får besök av nya människor får man sätta undan hunden. Dessa hundar är ulliga och gulliga på utsidan men på insidan är de berädda att dö för sin familj. Jag skriver aldrig inlägg, just för att jag vet hur de fungerar. Men då jag läste att man undrade o rasen la jag ut texten som en av de mest erfarna på rasen skrivit. Alla kan sitt och gör de tycker är bäst för sin hund.
 
Sv: Ovtjarka

Ftersom der var så mycket obesvarade frågor så og haf materil från en av de mest kunniga innomrasen, så det inte skulle bli något oklart. Rasen är ju 4000 år gamal och ser ut samma då som nu ovh betersig sanna nu som då jag såg en ironikpmisk film på youtube dör de skulle göra trst 1 på en hund. Kunden har hetsseleoch figuratenstod to meter bort batonh och skyddsarm.det var bara det att hundhållaren, en blond kvinna 35+ skulle hålla linan. Så de släppte hunden linanvar förkort och hunden flög pårygg. Ur hundend synvinkel gör han sitt job och bilr bestraffad för det. Så skulle nötterna påt igen men nuvar repet för kort och hunden klippte figuranten. Ochfiguranten blevöl rädd eller något och börjar snurra, han snurradein både sig själv ovh hunde ilinan. När ägaren lugnat hunden och fått loss ka
Fått loss fäften stod de kvar och ägadaren klappa hunden som hoppade upp och missa halsouls ådern med mm. Sjukt klantigt, finns många galenskaper på youyube


Jag kan knappt läsa heller, :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Hellhound
·
Tjatter Jag besökte en loppis för ett par-tre år sedan, men nu vet jag inte var den låg :laugh: Det var en gul byggnad, fanns en sportdel på...
2
Svar
21
· Visningar
1 713
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Jeps
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
300
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp