Bukefalos 28 år!

Sv: Ovtjarka.

Nej, det kommer alltid att finnas människor som inte har vett nog att ta ansvar. Korkade föräldrar, naiva också kanske? Inget kan ju hända mitt barn ;)

Min son har aldrig någonsin hälsat på främmande hundar, eftersom han tidigt fick lära sig att han dels har en hel skock med hundar hemma som han kan klappa på hur mycket han vill, och dels att våra hundar är mycket snälla - men det är inte alla andra.
Han har fått lära sig den hårda vägen hur hundar fungerar, genom att se det med egna ögon. Det har jag mycket stor nytta av idag, när han som snart 4 år gammal anser att precis allt jag säger är nonsens, och något man ska göra tvärtemot. Säger jag till honom att hunden kan bli arg, så fortsätter han dock aldrig med tanken - för han vet om att jag inte "bara säger så"..

Så för min del kan det finnas vakthundar bakom varje staket, det stör absolut inte. Jag har koll på mina hundar och mitt barn! Däremot lider jag med dom hundar, ja av alla raser såklart, som inte får må bra och göra något som passar dom, enbart för att deras ägare är av attityden att hunden blir vad man gör den till, eller ännu mer blåsta ideér..
Så jag hoppas att trenden med Ovtjarka lägger sig illa kvickt, och att dom tuffa killarna alternativt snuttegulltjejerna inte tittar tillbaka på min ras återigen efter det ;)

Det är inte så många som brukar hälsa på mina hundar, eftersom jag oftast har allihop på en gång - så jag välkomnar faktiskt trevliga klappande människor för det mesta :p Förutom dom där dagarna då alla 5 muskelpaket drar åt olika håll, skiter i lydnaden totalt och allmänt ser ut som sånadär livsfarliga kamphundar som hänger i halsbandet - då kan man riskera att bli påhoppad, omkullknuffad och sönderslickad i ansiktet, för jag har gett upp. Haha :angel:

När jag går med min lillskit bara, så blir jag jagad av folk som ska klappa och pussas. Han ser ju ut som världens sötaste fläckiga kossa, och ååååh så mycket skinn han har... Om ett halvår kommer han att väga 35 kg - muskler - och då kommer alla återigen att byta sida av trottoaren!

(Yay, totalt OT nu - jag är trött! 9 timmars sömn på över 4½ dygn gör inte gott för hjärnan...)

Och skulle det hända barnet något så är det någon annans fel. ;)

Jag får ha stenhård punktmarkering på våran dotter, annars drar hon fram till varenda hund hon ser. Hon är överförtjust i djur av alla slag. Men någon gång fastnar regeln angående främmande djur där också.
Våra barn får leka med den korkade grannhunden. Vår egna hund har konstaterat att bebisar och småbarn kan bli hårdhänta och håller sig till grannskapets äldre barn. :D

Och de tuffa killarna och snuttegulltjejerna får väl hitta nåt annat att hävda sig med. Actionfigurer och gosedjur, förslagsvis. :D
 
Sv: Ovtjarka.

Extracts from "The Caucasian and Central Asia Shepherd Dogs and other wolfdogs" by V.Vysotsky

At last, you have bought a puppy. What can you expect from it?

A dog-owner must be able to take the food from his dog or cope with its jaw at the moment when a bowl is in front of it. Underestimation of this fact can lead to irrecoverable situation! The matter is that in natural conditions the fight for food is essential. Having such genetic characteristic a sheepdog puppy reacts badly to any attempt to take the food from it.

Keep in mind, if the puppy protects its food from you it means your contacts with it isn't reliable and when the puppy gets mature you will be in trouble. That's why from the very first days you should start establishing your right as the leader. For this purpose use a command of prohibition, slap the puppy's nose or back of its head gently to gain its respect for you and the members of your family.

Remember, obedience of a sheepdog doesn't mean the performance of any of your command (silly from a dog's view) but recognition you as the leader. There are well known cases when the Caucasian sheepdog easily performed such command like "Sit", "Down", "Come-to-Heel", etc., however, immediately went for the owner once the owner made an attempt to take the filthy food from the dog, prohibited it from fighting with another dog or just tried to enter its area.

A strongly pronounced desire to be a leader is a strong point of the dog. By the way, this is the grounds of its reluctance to learn the commands of obedience and not the lack of its intelligence as amateurs might think. A natural instinct of being a leader combined with a weak relationship with the owner expressed in conflicts "around a bowl" is the main problem of a beginner in dog-ownership. It's worth noticing that the Central Asia Shepherd Dogs is more "amenable to discipline" than the Caucasian Sheepdog.

It's necessary to mention two more sheepdog's characteristics that are the strong points of the breed but might do the dirty on it. Excellent health and not being fussy about food may result in the puppy's owner negligence and result in catastrophic for the puppy situation.

Remember, a puppy's ability of not being fussy about the food doesn't mean that should cut down on spending on its food. All things that your puppy haven't been given properly lead to serious consequences.

There is a misbelieve that there is no necessity to vaccinate a sheepdog against infections and contagious diseases since it has a strong immune system. It does have a strong immune system but it means that having such system a puppy struggles longer with a disease and the fact that a puppy is unwell becomes obvious much later. Sometimes it's too late. Finally, the last and pleasant characteristic of the Caucasian Sheepdog. Its zealous attitude to its territory makes it go out for sanitation quite early. It is very convenient for the owner but in case of the owner's carelessness, it causes discomfort for a puppy, which may be harmful for the puppy's psychiatric system.

Extracts from "The Caucasian and Central Asia Shepherd Dogs and other wolfdogs" by V.Vysotsky

Your puppy is becoming mature and it's a subject of admiration of passer-byes. You have managed to protect it from the dangers we outlined above.

Your sheepdog puppy is growing strong (thanks the right diet and walking enough) and psychiatrically (thanks the right brining up, good contacts with you). Now the most responsible moment is coming when you have to form a base without which your dog-ownership and a dog's carrier (like breeding, contests, etc) are to fail. Besides, it's the moment when the leadership is being established in your relationship with the dog. To be quite honest, this is the time that beginners in dog-ownership are afraid of most of all and they have a very good reason for it. The Caucasian and Central Asia Shepherd Dogs are famous for their independence, love for freedom and craving for leadership. In case of a mistake made during brining up a dog the dog may want to test its owner's leadership. Under these circumstances, some owners decide that there is something wrong with their dog's mind. In fact, it's only the evidence of the following;

a contact with the dog isn't strong enough

the dog has the strong makings of leadership
An experienced dog-owner will not let such situation happen. Nevertheless, if it has happened then his actions should be tough and taken immediately. Any attempt to take over the leadership should be immediately suppressed so the dog would not dream of it ever again. Any means are allowed to achieve the purpose.

Many beginners make the same serious mistake: leaving a disobeyed dog they go for "a powerful" argument like a stack or things like that to a different room. Let's have a look at the situation from the dog's point of view. It has made an attempt to take over the leadership, which was quite justly (from its view). The opponent (from our view it's the owner while the dog doesn't even have a hunch about it) is leaving the territory and by this recognizes his defeat! For the dog it's obvious. What happens then is the defeated opponent comes back and for no reason attacks the winner! No doubt, there will be serious consequences for the owner since under such circumstances any dog will be fighting to the bitter end. That is why we would like to make it clear once again: you should establish a clear relationship with a dog from the very beginning with no chance for the dog to change it! The easiest way to do it is not to let it happen at all.

One more unpleasant thing for beginners: mismatching the size of a 1,5-year old dog with the progress of its psychiatric system . At this age the Caucasian or the Middle Asian Sheepdog puppy may be scared by a mongrel ten times less that it is. After 2 or 2.5 years you will see what it's meant. Some dogs at the age of 1.5 can defeat any enemy. At the same time there are different dogs whose psychiatric system is progressing slowly but their life expectancy is 2 years longer. By the age of 2 your dog should have already had basic training in guarding and undergone a working trial.
 
Senast ändrad:
Sv: Ovtjarka.

Nu kan inte jag svara för vad personen tänkte, men jag anser att input i en rastråd är bra, oavsett om den har några,år på nacken. Förr eller senare kan ju någon intressent finna tråden och därmed få info. 9 ggr av 10 när jag googlar på raser så kommer det upp förslag som leder hit.

Ska jag vara ärlig så stör jag mig mer på det eviga gnället som blir så fort någon väcker en gammal tråd. Det är väl det dom är till för? Annars kan dom väl lika gärna plockas bort?
 
Sv: Ovtjarka.

För att inte tala om det eviga gnällandet när någon startar en ny tråd: "använd sökfunktionen!!!". Vad ska man göra om man varken får starta ny tråd eller svara i gamla :confused:
 
Sv: Ovtjarka.

Så sant, det är himla besvärligt som ny medlem att veta hur man ska göra när många besvarar frågor med just den meningen. Jag tycker dock det är fantastiskt att kunna skaka liv i gamla trådar :)
 
Sv: Ovtjarka.

Vad jag menar att det vore intressantare om "trådupplivaren" hade lagt till en egen åsikt, att bara citera en annan text blev så intetsägande. Förutom att den är på utrikiska.

Så jag undrar fortfarande; vad är poängen?
 
Sv: Ovtjarka.

Nu är ju trådupplivaren inte en ny medlem.
Vad jag anser om faktabitarna i det långa citatet skall jag inte orda om, förutom allt snack om ledarskap o tjossan.

kl
Får man ens kopiera så mycket text utan tillstånd o utan en länk så man själv kan kolla?
 
Sv: Ovtjarka.

Om man får veta jag inte, men det känns onödigt om det inte är "nödvändigt" för att starta en ny diskussion i gamla trådar som några nämnde!
 
Sv: Ovtjarka.

Det står vart texten kommer ifrån, boken Extracts from "The Caucasian and Central Asia Shepherd Dogs and other wolfdogs" by V.Vysotsky. Jag har just nu min 4 CAO. Det är absolut inte en allemanshund och det är så få valpköpare som klarar en såda här hund att de knappt föda upp i sverige. Texten lades in för att svara på flera av frågorna som ställdes i tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Ovtjarka.

Då måste jag bara få fråga dig, av vilken anledning du väljer just en sådan hund? Vad har du den till, är det en arbetande vakthund?
 
Sv: Ovtjarka.

Det är en underbar hund om man har kunskap om rasen, i sverige har skulle få se vad de faktiskt har och då blir det farligt. Andledningen till att hundägare som behöver lukförlångare inte skaffar CAO och KO är att dom inte klarar av dem. Pittbull och liknande hundar har en helt annat sätt. Jag har fött upp hundar i skk's regi i 17 år och har haft CAO i 10 år. Jag ärutbildad instruktör på sbk och mentalfigurant. Förutom att jag älskar rasens egenskaper bor vi i en enorm fastighet utanför stockholm, vi har hästar och föder upp små hundar. Om man googlar mina raser kommer min kennel upp först och jag är mycket osäker då jag släpper ut mina hundar på vår en hektar inhängnade tomt om jag inte går med ut. Hundar är högvilt för organiserad brottslighet, de själs mycket hundar just nu. Dessutom jobbar min man utomlands ca 6 veckor om året då ha är professor och då är det skönt att känna sig helt trygg. men huvudsaken är att jag älskar rasen och kan hund i den kalibern
0245.jpg
 
Sv: Ovtjarka.

Du menar kukförlängare kanske?
Och du är mycket osäker NÄR du släpper ut dina hundar - för vad - för att dom ska äta upp någon?
Kanske du inte skulle släppa ut dom då.

Förlåt men jag fattade inte riktigt vad du vill säga.
 
Sv: Ovtjarka.

Om kag skriver att jag är osäker då jag släpper ut mina hundra för att de är högvilt inom denorganiserade brottsligheten och att jag föder upp små stöldbegärliga hundra fattar du väl att det är en av andledeningarna till att ha en cao, du går inte in på en tomt och själ hundar där det går en cao, det går heller inte in en varg och äter upp dina hönor osv. Men jag har kännt till rasen och deras olika linjer och ursprung i 15 år. Jag kommer alltid ha en även om jag nte behöver varken vakt för hundtjuvar eller annat. Men det viktigaste av allt, ja är fullt medveten om vad jag har. Ipaden är för övrigt inte lika välstavande som jag. För övrigt är alla rraser skapade för ett syfte, få av de används för sina riktiga egenskaper, speciellt i Sverige.
0061.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ovtjarka.

Du är iaf duktig på att beskriva din egen förträfflighet o dina djupa kunskaper, samt att din man är professor, vad det nu har med någonting att göra.
Kennelnamnet framgår av bilden.
 
Sv: Ovtjarka.

Varför går det inte att vara trevlig mot nya användare ? Det finns väldigt många andra på forumet som vill visa sin förträfflighet o kunskaper om det nu skulle falla på det ......

arctictrails...Välkommen till hundbuke...inte det mest trevliga forumet alltid, mycket besserwissermentalitet finns det men orkar man skita i det är det ganska ok faktiskt :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Hellhound
·
Tjatter Jag besökte en loppis för ett par-tre år sedan, men nu vet jag inte var den låg :laugh: Det var en gul byggnad, fanns en sportdel på...
2
Svar
21
· Visningar
1 713
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Jeps
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
300
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp