På en norsk fårfarm

Vad gör man med ett lamm med ett brutet ben?

Jag trodde nog hårdhjärtat att de... typ blev hundmat. :o
Benbrott läker ofta otroligt fort på såna här små krakar, så det är spjäla ordentligt och hålla dem stilla samt borta från andra djur som gäller. Tar sällan mer än några dagar innan de skuttar som förr! Den här kraken är dock framtiden en aning oviss för, det var hans egen mamma som inte ville ha honom, och gjorde honom illa. Så när hans ben är bättre blir han nog kopplamm...:(
 
Benbrott läker ofta otroligt fort på såna här små krakar, så det är spjäla ordentligt och hålla dem stilla samt borta från andra djur som gäller. Tar sällan mer än några dagar innan de skuttar som förr! Den här kraken är dock framtiden en aning oviss för, det var hans egen mamma som inte ville ha honom, och gjorde honom illa. Så när hans ben är bättre blir han nog kopplamm...:(
Aha... Känns inte helt rätt att klicka gilla på det, så jag tar mig mödan att säga tack för förklaringen istället. Hoppas det går bra för lillen (inom de möjligheter han har då)! :up:
 
Kort så är det fem kommandon som används, get up/walk on vilket betyder att hunden ska lägga tryck på fåren så att de rör sig rakt bort från hunden. Come bye/keep of vilket betyder att hunden ska röra sig medsols runt djurens flyktzon, Away/go ahead vilket betyder att hunden ska röra sig motsols runt flyktzonen, time/steady vilket betyder att den ska hålla huvudet kallt och jobba djuren framåt, och stand/lie down vilket är ett stoppkommando.
Vad är det för skillnad på get up/walk och time/steady?
 
Jag fattade inte det :) En dum fråga till då: Men båda kommandona ska få fåren att gå framåt och bort från hunden?

Get up används för att starta hunden från stopp eller för att öka intensiteten i en drivning. Time kommer från "take time", alltså ta det lugnt. Det kan betraktas som ett hjälpkommando i lägen där hunden har svårt att behålla lugnet. (jag ropar det till Ale på framdrivningen när fåren vill gasa iväg och hon tenderar att vilja haka på i deras tempo istället för att tänka efter och bromsa dem). Det betyder inte att den ska flytta fåren i ett annat tempo, utan att den ska lugna sig mentalt, tänka efter och agera klokt.
 
Det allra svåraste med vallning, är att inget är hands on svart/vitt. Det handlar inte om rörelser, om stopp, tempo eller riktningar. Det handlar till 100% om vad hunden tänker och har för attityd till djuren och sin förare. Vi kan till viss del se på rörelserna vad hunden tänker, men vi kan inte lära den att tänka rätt genom att lära den hur den ska röra sig.

Ni vet allt det där som behaviouristerna säger är omöjligt att träna och därför helt ska bortses ifrån, och vi ska ägna oss åt att enbart träna det vi kan se. Precis tvärt om.
 
Kort så är det fem kommandon som används, get up/walk on vilket betyder att hunden ska lägga tryck på fåren så att de rör sig rakt bort från hunden. Come bye/keep of vilket betyder att hunden ska röra sig medsols runt djurens flyktzon, Away/go ahead vilket betyder att hunden ska röra sig motsols runt flyktzonen, time/steady vilket betyder att den ska hålla huvudet kallt och jobba djuren framåt, och stand/lie down vilket är ett stoppkommando.

Tack.
Fortsätter på novisens frågor då. :) Vad är vinsten/förlusten med att vilja att hunden rör sig med- eller motsols?
 
Tack.
Fortsätter på novisens frågor då. :) Vad är vinsten/förlusten med att vilja att hunden rör sig med- eller motsols?

Det är ju till exempel rätt praktiskt att fåren går i den riktningen som man ska flytta dem i. Hur tror du man gör det utan att kunna styra vart hunden ska befinna sig?
 
Det är ju till exempel rätt praktiskt att fåren går i den riktningen som man ska flytta dem i. Hur tror du man gör det utan att kunna styra vart hunden ska befinna sig?

Sorry, en trött hjärna ska inte ställa frågor. Det låter så himla bra i huvudet när man tänker sin fråga men resultatet som kommer ut kan diskuteras. :)
 
Sorry, en trött hjärna ska inte ställa frågor. Det låter så himla bra i huvudet när man tänker sin fråga men resultatet som kommer ut kan diskuteras. :)
Motsols/medsols är bara ett annat sätt att beskriva höger/vänster. Eftersom det inte är generaliserade dirigeringskommandon utan alltid sker i relation till fåren, brukar det bli så mycket missförstånd när en pratar om det som höger/vänster.
 
Vilken underbar tråd. :) Så roligt att få en liten inblick i hur det kan se ut i praktiken, och dina hundar är ju så vackra!
 
Vilken tråkig förklaring. Jag som var så imponerad över att du tränat fåren att förstå motsols och medsols.



:D
Hahaha, I wish... Tyvärr är det inte så detaljerad träning av fåren, mest "går du sakta bort från hunden så tar vi av trycket" och "går du in i hunden gör det ganska ont"
 
På tal om fårträning så har Fridolf faktiskt ägnat sig lite åt det idag. Fyra ungsöyer som resorberat sina foster skulle flyttas till "träningsgruppen" på andra sidan gården. De har inte träffat hund sen de gick med sin mamma förra hösten, och var en aning stallmodiga efter en vinter inne. Här syns det ju lite hur vi jobbar för att lära fåren att vika för tryck. Så fort de tänker på att vika sig bort så dämpar hunden trycket en aning för att de ska få eftergift och våga vända ryggen åt honom. (med viss röstsupport från mig eftersom samma djur attackerade gårdshunden senast igår, och Fridolf vis av tidigare möten med NKS har vett att vara en aning defensiv när de hotar honom. De slår hårt, när de slår...)


Här gör han det helt självständigt. Samma ögonblick som tackorna börjar vända sig om så lättar han på trycket genom att vrida blicken en aning till höger för att räta upp dem samtidigt som han sänker trycket framåt.

 
Det finns några internationella "standarduppsättningar" med kommandon, för att det ska gå att ta över en redan utbildad hund utan större förvirring. Jag har modifierat Ales uppsättning lite för att få bättre flyt i hjärnan, och har svenska kommandon på Boss. Frodo jobbar tyvärr med både svenska och engelska (samma som Fridolf) eftersom han är startad innan han kom till mig, så han är svår att köra brace med. En redan het och impulsiv hund som nu dessutom ska läras av med att reagera på tidigare inlärda kommandon. Svårt ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har vi landat i Norge för årets lamning, och eftersom jag tenderar att bildbomba en del under den här perioden så gör jag en egen...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 591
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi är tillbaka på västlandet igen. Tänkte att det är lika bra att jag gör en egen tråd åt mina kommande bildbomber på hundar, får...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
14 320
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Ny bukehund! Kullsyskonen Fridolf och Frodo har nu även fått hit sin syster Karla (Fiina). På kollo än så länge, vart det leder i...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
15 244
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Eftersom jag har tråkiga stunder på nattpassen och wifi i fjöset så inser jag att bilduppdateringarna från vårt lamningsjobb behöver en...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 088
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp