På en norsk fårfarm

Joooo, klart du ska manipuleras och luras in i världens mest beroendeframkallande hund"sport"! Jag kan fixa en riktigt bra valp åt dig, koppla ihop dig med sveriges bästa tränare (i Malmö!) och bidra med Norgekontakter! ;)

Jag tror aldrig att Monster kan ha haft nån som helst jobbig period. Det hörs ju på namnet.

Eh... Nä tack.
Men hade inte vi planer på en ny, väldigt allround, hundras!? Vad hände med de korsningsplanerna egentligen? Har du visat Ale några bilder på Monster (förstår inte vad du menar med namnet :confused:) än? O_o
 
Eh... Nä tack.
Men hade inte vi planer på en ny, väldigt allround, hundras!? Vad hände med de korsningsplanerna egentligen? Har du visat Ale några bilder på Monster (förstår inte vad du menar med namnet :confused:) än? O_o

Ale kan säkert falla för en sån stilig karl, men nu är ju hennes första tre äktenskap redan bokade sen innan. Inga jävla kärleksbaserade relationer ingångna av egen fri vilja här inte!
 
Fridolfs högsta önskan är att få träffa kopplammen.
12932939_10153667451088666_4615516002977544605_n.jpg


Idag fick han det en stund. Det var inte riktigt så häftigt som han tänkt sig :rofl:
12994295_10153674674428666_8118181446590362734_n.jpg


Han upptäckte att kopplamm är ganska framfusiga i sitt sökande efter nappar. De förstår sig ju inte alls på trycket från en vallhund!

(Jag gjorde så klart en pedagogisk övning av detta, han är van att flytta "normala" lamm, så med lite stöd kom han på att dessa också går att flytta med samma teknik - en liten lätt skuff med kinden i sidan på lammet) Jag hade inte utsatt en osäker eller outbildad hund för detta, det kan vara en ganska knäckande upplevelse ;) För att inte tala om att det hade varit en risk för lammen!
 
Frodo är inte så nöjd med det här med nattjour efter sitt träningspass. Han kan inte med att lämna min sida (tänk om jag behöver hjälp, eller tappar nått ätbart), men tycker det är kass att vi står stilla i gången och tittar på en tacka som har krystvärkar. Han är trött, har pälsen full med sågspån och får inte ens titta över kanten så han ser fåren. BORING!
13012667_10153674606453666_2600659663067218111_n.jpg
 
Frodo är inte så nöjd med det här med nattjour efter sitt träningspass. Han kan inte med att lämna min sida (tänk om jag behöver hjälp, eller tappar nått ätbart), men tycker det är kass att vi står stilla i gången och tittar på en tacka som har krystvärkar. Han är trött, har pälsen full med sågspån och får inte ens titta över kanten så han ser fåren. BORING!
13012667_10153674606453666_2600659663067218111_n.jpg
Så himla fin han är :love:
 
Andra gruppen tackor och lamm är ute sin första natt inatt. Det är kolsvart, strax över nollgradigt och lammen är lite förvirrade. En del mer än andra, för plötsligt hör jag det hjärtskärande ljudet av förtvivlad bebis - från helt fel håll i förhållande till hagen. Det är som sagt kolsvart. Och fjäll. Det vill säga jag tar mig fram i krypfart och kan inte manövrera speciellt effektivt. Lammet ser dock mig, och har gott om energi för att vigt skutta bort när jag försöker fånga det.

Så jag kallar in Fridolf. Han fattar snabbt att jag letar efter nått på "fel" ställe och börjar försiktigt parera lammet så det ska gå mot mig. Detta fungerar ju inte alls speciellt bra på upprörda smålamm, utan det försöker skutta förbi honom. Då gör han samma sak som han kom på här förra våren: han fångar lammet med munnen, och håller det tills jag kan komma åt att ta det. Självklart är det helt oskatt (om än en aning dregligt) och jag kunde snabbt putta in det i rätt hage så det hittade sin mamma.

Lilla Fridolf, det där hade kunnat sluta illa utan dig! :love:
12998458_10153676822963666_2097528654123162123_n.jpg
 
Du borde göra en hemsida/blogg på engelska (och svenska) för att avskräcka folk från att skaffa "sällskaps BC" med dessa bilder och filmer.
Idén är bra, men jag är kass på att blogga (har försökt) och tyvärr är jag rädd att det lätt blir fel - folk vill ha en BC för de ser hur smarta och söta de är.

Jag samlar anekdoterna till min kommande bok istället ;) och "bloggar" på buke ;)
 
@Migo. Som novis i området, dina kommandon...vad betyder de? Vad är det du vill? Jag syftar främst på de två filmerna du lagt upp. :)
 
@Migo. Som novis i området, dina kommandon...vad betyder de? Vad är det du vill? Jag syftar främst på de två filmerna du lagt upp. :)

Kort så är det fem kommandon som används, get up/walk on vilket betyder att hunden ska lägga tryck på fåren så att de rör sig rakt bort från hunden. Come bye/keep of vilket betyder att hunden ska röra sig medsols runt djurens flyktzon, Away/go ahead vilket betyder att hunden ska röra sig motsols runt flyktzonen, time/steady vilket betyder att den ska hålla huvudet kallt och jobba djuren framåt, och stand/lie down vilket är ett stoppkommando.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har vi landat i Norge för årets lamning, och eftersom jag tenderar att bildbomba en del under den här perioden så gör jag en egen...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 591
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi är tillbaka på västlandet igen. Tänkte att det är lika bra att jag gör en egen tråd åt mina kommande bildbomber på hundar, får...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
14 320
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Ny bukehund! Kullsyskonen Fridolf och Frodo har nu även fått hit sin syster Karla (Fiina). På kollo än så länge, vart det leder i...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
15 231
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Eftersom jag har tråkiga stunder på nattpassen och wifi i fjöset så inser jag att bilduppdateringarna från vårt lamningsjobb behöver en...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 088
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp