Bukefalos 28 år!

Sv: parelli

Jag är ingen förespråkare för Parelli överhuvudtaget... har aldrig riktigt förstått deras filosofi... inte ens hittat det endaste russinet:crazy:... men detta var synnerligen värdelöst.... sicken kärring till att göra bort sig:crazy:herregud....

Det enda jag såg var en massa ryckande, slitande, viftande och snärtande... inget med vettig substans nånstans... MEN en pålle som överhuvudtaget inte alls förstod vad som förväntades... den försökte och försökte men möttes bara av mer viftande, snärtade och händer som slog... fy fan...:devil:.. Nä, att folk köper denna metod... herregud, inte en siffra rätt.... jaja, än är den sista idioten inte född....

Jag håller mig till min vanliga trall, den har funkat hittils på Kamel och jag är övertygad om att den kommer fortsätta....


Håller med även här. Är ingen förespråkare då jag anser att det ofta är väldigt "attack" artade rörelser när det jobbas med hästarna överlag..och denna film stärker bara min uppfattning...
 
Sv: parelli

Jag håller med!
Jag ser en häst som inte får nån ledning om vad som är rätt, ingen eftergift öht. Hästen blir fullständigt stressblockerad och hon gör saken långt värre...

/Migo
 
Sv: parelli

Håller helt med dig! Var vad jag tänkte också! Lättade från stolen och ville ingripa, hon ser ju inte hans signaler, bara vevar på... :mad: Han slickar sig om munnen och tungan hänger - hon fortsätter rycka och veva. Jag väntade nästan på att hästen skulle ledsna och flyga på henne, men hästar accepterar för mycket, så är det bara!
 
Sv: parelli

Här är min gräns nu lyssnar du, annars driver jag bort dej, men du ska aldrig släppa uppmärksammheten på mej. Titta på mej och flytta när jag säger till, när hästen flyttar lägger hon ju av. Ett språk som hästen förstår för det är denns egna språk.. Så gör de i en flock och genom att med kroppsspräk berätta vad hon vill så lyssnar hästen till slut. Men hästen är lite chockad att hon gör det den förstår för det är den inte van vid.
Man ser att de är i kamp med varann och Linda är så erfaren att hon vet exakt vad hon gör...

Detta blev jag mycket intresserad av.

Var i hästens naturliga kroppsspråk ingår rep vift och drag i huvud och att bli bort jagad men inte längre än vad repet räcker till?
 
Sv: parelli

Här har ni Parelli själv
http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

Jag försvarar detta då jag känner folk som gör allt detta hemma och det funkar väldigt snabbt för hästarna och folk..

Ja jag kan också rida min häst utan någon på den men skall jag utanför inhägnat område så har jag grimma och grimskaftet på henne som nödbroms, dock kan hon ej spinna men det kan hon inte med full utrusning häller.

Har inga problem med att göra det som är med i andra filmen häller fast där kan hon även öppna och sluta på volt, syftar på det som liknar logering.

Och detta utan att trycka ner hästens själförtroende i skona genom NH.
Ja jag vet vad NH är och jag har sysslat med det och det var inget för mej då jag vill jobba med hästen på ett helt annat sätt och det var inget för hästen häller som inte tyckte om behandlingen och visade det genom att gå till anfall genom att gå på bakbenen mot den som höll på och slå med frambenen och den som höll i repet.
 
Sv: parelli

Jag har inte läst hela tråden har inga kunskaper inom "parelli" men jag tycker att detta ser BEDRÖVLIGT ut! Så här tycker inte jag att man behandlar ett djur, säga vad man vill men jag tycker inte att man gör det bara! Min häst får inte så mkt tillrättavisningar och till och med stryk ens när hon verkligen är dum. Den här häststackarn var ju trevligare att hantera när de började än när de var klara...

Fy!
 
Sv: parelli

Kan inte annat än hålla med. Jag kunde lika gärna ha sagt det där själv :)

Jag håller med!
Jag ser en häst som inte får nån ledning om vad som är rätt, ingen eftergift öht. Hästen blir fullständigt stressblockerad och hon gör saken långt värre...

/Migo
 
Sv: parelli

*KL*
i och med att tråden är några sidor lång och den just nu egentligen går ut på att ösa skit över filmen så kan vi väl gå vidare i livet och konstruktivt diskutera vad man kunde ha gjort istället i filmsekvensen och liknande situtioner. jag har lämnat mitt förslag längre ner i tråden. Det är bra mycket intressantare än att bara sitta här o va negativ... inte bra för vår egen hästträning :) men att diskutera sätt att lösa situationer liknande denna... kan bara vara bra för vår hästträning :)
 
Sv: parelli

*KL*
i och med att tråden är några sidor lång och den just nu egentligen går ut på att ösa skit över filmen så kan vi väl gå vidare i livet och konstruktivt diskutera vad man kunde ha gjort istället i filmsekvensen och liknande situtioner. jag har lämnat mitt förslag längre ner i tråden. Det är bra mycket intressantare än att bara sitta här o va negativ... inte bra för vår egen hästträning :) men att diskutera sätt att lösa situationer liknande denna... kan bara vara bra för vår hästträning :)

Då måste man vara överens om vilket problem hon skulle "lösa". Det vet vi ju inte. Jag ser mest att hästen är skärrad och disträ och att hon blir irriterad och sur över det.

Jag tycker inte att folk "ösar skit". Dom säger bara vad dom tycker.
 
Sv: parelli

Knapplån - lämnar er diskussion

Jag tränar och har tränat olika varianter av Nh - kan inte säga att jag är positiv eller negativ till just Parelli, alla har sina för- och nackdelar

Det jag skulle vilja uppmärksamma här:
Jag tycker det är intressant att se Lindas kroppsspråk i denna video - jag tycker det är ganska otydligt. Hon använder armarna väldigt mycket och repet, men inte resten av kroppen? Någon annan som funderat kring hela hennes kroppsspråk? Jag skulle vara intresserad av att höra vad andra säger om det.

Nu håller jag med dem som säger att det är svårt att förstå hela situationen utifrån detta urklipp - hon är ju väldigt stor och hård i rörelserna i början, men man får väl någonstans ta i beaktande att vi inte sett vad som hänt precis innan. Men den första minuten - JAG har svårt att förstå hennes kroppspråk och vad hon vill hästen, jag tycker hon är otydlig och blir "stor" väldigt snabbt, lite för snabbt i min smak...

bara mina tankar, vet inte om det är så givande/intressant för någon annan
 
Sv: parelli

Då måste man vara överens om vilket problem hon skulle "lösa". Det vet vi ju inte. Jag ser mest att hästen är skärrad och disträ och att hon blir irriterad och sur över det.

Jag tycker inte att folk "ösar skit". Dom säger bara vad dom tycker.

jo men det måste du hålla med om att just nu är det inget konstruktivt över det hela i tråden. jag skrev filmen och likande situationer sen akn amnju diksutera det man själv ser i filmen. Man kan i samband med filmen diskutera hur man får en hästs uppmärksamhet, hålla avstånd, avslappning, att stå still... kroppspråk hos häst och männiksa mm finns mycket mer!
Inget ni måste men kände att det var mest en tråkig tråd just nu.

liten berättelse:
en konststuderande gick i lära hos en stor konstnär. Hennes examenssprov var att måla två likadana tavlor. När den första var klar gick hon till sin lärare. han sa till henne att hänga ut den på torget med en lapp att folk fick sätta ut ett kryss där de tyckte att något var fel eller kunde förbättras. Eleven gjorde detta. tavlan hängde där en vecka. När eleven hämtade den efter en vecka så var den till hennes stora besvikelse full av kryss! Ledsen gick hon till sin lärare. hans a inget utan bad henne färdigställa den andra tavlan. Hon gjorde så. Även denna gång skulle den hängas ut på torget. Men denna gång skulle en annan lapp medföljas. På denna stod att om någon ansåg att det var något fel eller kunde förbättras fick de gärna ändra det. Hon ställde pensel och färg bredvid. Efter en vecka gick hon dit för att hämta tavlan. Ingetning hade ändrats!
Det är lätt att säga att något är fel eller behöver förbättras, men det är få som vet hur...
 
Sv: parelli

jo men det måste du hålla med om att just nu är det inget konstruktivt över det hela i tråden. jag skrev filmen och likande situationer sen akn amnju diksutera det man själv ser i filmen. Man kan i samband med filmen diskutera hur man får en hästs uppmärksamhet, hålla avstånd, avslappning, att stå still... kroppspråk hos häst och männiksa mm finns mycket mer!
Inget ni måste men kände att det var mest en tråkig tråd just nu.

liten berättelse:
en konststuderande gick i lära hos en stor konstnär. Hennes examenssprov var att måla två likadana tavlor. När den första var klar gick hon till sin lärare. han sa till henne att hänga ut den på torget med en lapp att folk fick sätta ut ett kryss där de tyckte att något var fel eller kunde förbättras. Eleven gjorde detta. tavlan hängde där en vecka. När eleven hämtade den efter en vecka så var den till hennes stora besvikelse full av kryss! Ledsen gick hon till sin lärare. hans a inget utan bad henne färdigställa den andra tavlan. Hon gjorde så. Även denna gång skulle den hängas ut på torget. Men denna gång skulle en annan lapp medföljas. På denna stod att om någon ansåg att det var något fel eller kunde förbättras fick de gärna ändra det. Hon ställde pensel och färg bredvid. Efter en vecka gick hon dit för att hämta tavlan. Ingetning hade ändrats!
Det är lätt att säga att något är fel eller behöver förbättras, men det är få som vet hur...

Ja det var en snygg historia men den stämmer som sagt inte här. Eftersom detta handlar inte om en tavla, det handlar om att hon utger sig för att lösa ett problem hos hästen och vi vet som sagt inte vad problemet är.

Jag tycker tråden var intressant som ett exempel på hur olika vi ser på saker och ting. Själv blir jag lite mörkrädd när man försvarar sina hjältar bortom rimlighetens gräns och inte har ett eget kritiskt tänkande. (menar här inte dig).
 
Sv: parelli

Ja det var en snygg historia men den stämmer som sagt inte här. Eftersom detta handlar inte om en tavla, det handlar om att hon utger sig för att lösa ett problem hos hästen och vi vet som sagt inte vad problemet är.

Jag tycker tråden var intressant som ett exempel på hur olika vi ser på saker och ting. Själv blir jag lite mörkrädd när man försvarar sina hjältar bortom rimlighetens gräns och inte har ett eget kritiskt tänkande. (menar här inte dig).

hehe tänker inte driva det här men historien handlar inte om en tavla...
 
Sv: parelli

Man kan ju alltid börja med att ta hästen till en plats där den åt minstonde finner någon sånär lugn att ens ta kontakt med en människa.Som jag förtått det hadde just inte den här hästen speciellt goda erfarenheter av människor sedan tidigare och av hela den här manövern kan jag inte se att det skulle bli bättre.Var någonstanns byggs ett förtroende upp i detta hektiska viftande slagande drivande?

Man lär väl för tusan börja med att knyta an till hästen och ge den det självförtroende och respekten den förtjänar . Och på en sådan häst som har problem med människor (ja problem med människor..Hästen är inte problemet) så lär man vara tydlig med vad man vill och tala till hästen så den förstår.En sak i taget..inte allt på en gång.. man kan inte hoppa över steg 1 till 9 och gå rakt på nr 10 om inte alla andra bitar faller på plats innan. eller ja det gå om man med tvång och våld tvingar sig på hästen ens åsikter och kuvar den. vilket jag anser att hon försöker göra i just den här filmen .dock lyckas hon inte efter som hästen blockerar sig psykiskt. vilket inte är så konstigt då hennes kontakt sökande är allt annat än trevligt.
Hela mitt egna koncept( och många andras ska tilläggas) går ut på att hästen ska vilja vara med mig för att den vill.. inte för att den måste och det är inte så svårt att få till och jag är inte ens duktig.
 
Sv: parelli

Det där är inte NH, det är repvifftning av hög (låg) grad...

Jag vet inte vem kvinnan är men hon gör en hel del enorma fel!

För det första så får hon inte igenom en enda sak, ordentligt, som hon ber om... Hästen lyssnar någon enstaka gång lite snabbt men sedan ifrågasätter den igen direkt, och det gör den helt rätt i, människan ska inte hålla på med hästar...

För det andra missar hon en Extremt viktig sak, hon ger inga små signaler innan hon grå till de stora "skrikande" signalerna. Hon skriker med hela sitt kroppsspråk och hon verkar arg. Rörelserna är ryckiga och aggresiva, vilket aldrig ska användas i samband med NH...

Hon ger aldrig hästen en chans att lyssna på de små signalerna så hästen blir lyhörd, istället skriker hon med sin kropp och är elak. Jag har lust att kliva in i filmen och slå ner henne...

Hästen är inte fokuserad på människan.

Hon ger dubbelsignaler, när hon vill att den ska backa i början rycker hon i grimman så hästen får signalen "Gå framåt!"...


Hon hoppar mellan det hon ber hästen om och det utan att ha fått igenom det hon ville innan, först vill hon att hästen ska backa, hon får inte igenom det men går ändå över till att försöka flytta bogen, funkar inte heller ordentligt, men går vidare till att be om andra saker...

Det ser ut som om hon slår hästen.

Hon ger inte eftergift när hästen backar (då hon ber om det) utan det är steg på steg på steg utan eftergift. Det betyder att hästen aldrig får veta att den gjort det hon bad om... logiskt... not. Istället verkar hon inte nöjd (över en ryggning som är helt ok och Exeptionell med tanke på hur hon beter sig) utan grå på värre och värre på hästen.


Läste lite löst i svaren på filmen, är det där Linda Parelli? Ser försjävligt ut iallafall och jag skulle aldrig vilja stå bakom något sådant där!!!
 
Sv: parelli

Det jag ser att många här inte verkar förstå är Engelska. Då Linda Parelli i sitt statement om videon förklarar varför hon gör som hon gör. Och varför hon inte gör detta i videon är för att detta är en oerhört extrem häst. MEN hon förklarar det Level 1 materialet dit videon tillhör.

Och de någon skrivit att hon inte släpper efter för att ge hästen tid att tänka, JO I DEN RIKTIGA VERSIONEN! detta är den klippta, vilken idiot som nu gjort det. Och nej hästen ifrågasätter henne aldrig, för då hade den kollat på henne med båda öronen och ögonen, vilket är just det den Aldrig gör!

Men ta och lär er ENGELSKA OCH LÄR ER ATT ANVÄNDA LEXIKON! så kanske ni efter 7 gången efter att ha läst det här http://parellihorsemanship.wordpress.com/2010/03/11/a-statement-from-linda-parelli/

Kan förstå vad hon gör och varför. Hur hästen var dagarna efter, och vad ägaren faktist tyckte och vad den gör med hästen i dagsläget!

För jag säger hellre tittar jag om på den videon flera gånger, för jag som sett hela paketet vet att hon kommer igenom till hästen, och även att ägaren kan börja använda hästen utan att vara i fara. Hellre kollar jag på det, är på det djurplågeri-liv många hästar lever idag, inspänningstyglar,rollkur,fel användning av bett, slås in i transporten eller spolspiltan av 6 pers, eller sparkas över ett hinder..!

För hur duktiga är dagens godkända tränare? Jo så pass duktiga att vi köpte ett sto för kraftigt reducerat pris för att hon bockade av alla som satte sig upp på henne! Så vad gjorde att jag faktiskt kan rida henne nu? Jo vi med Parellis program! Men det är en annan typ av häst, right brain introvert, hade man använt samma metod som Linda använder på videon (extrovert) så hade våran häst faktist tagit självmord.
Det är det viktigaste som få människor förstår, en metod = alla hästar. FEL. Olika hästar = olika metoder, och hur många olika hästar i världen finns det? Jo många!

Keep it natural :D
www.naturalparellihorse.blogg.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: parelli

Det jag ser att många här inte verkar förstå är Engelska. Då Linda Parelli i sitt statement om videon förklarar varför hon gör som hon gör. Och varför hon inte gör detta i videon är för att detta är en oerhört extrem häst. MEN hon förklarar det Level 1 materialet dit videon tillhör.

Och de någon skrivit att hon inte släpper efter för att ge hästen tid att tänka, JO I DEN RIKTIGA VERSIONEN! detta är den klippta, vilken idiot som nu gjort det. Och nej hästen ifrågasätter henne aldrig, för då hade den kollat på henne med båda öronen och ögonen, vilket är just det den Aldrig gör!

Men ta och lär er ENGELSKA OCH LÄR ER ATT ANVÄNDA LEXIKON! så kanske ni efter 7 gången efter att ha läst det här http://parellihorsemanship.wordpress.com/2010/03/11/a-statement-from-linda-parelli/

Kan förstå vad hon gör och varför. Hur hästen var dagarna efter, och vad ägaren faktist tyckte och vad den gör med hästen i dagsläget!

För jag säger hellre tittar jag om på den videon flera gånger, för jag som sett hela paketet vet att hon kommer igenom till hästen, och även att ägaren kan börja använda hästen utan att vara i fara. Hellre kollar jag på det, är på det djurplågeri-liv många hästar lever idag, inspänningstyglar,rollkur,fel användning av bett, slås in i transporten eller spolspiltan av 6 pers, eller sparkas över ett hinder..!

För hur duktiga är dagens godkända tränare? Jo så pass duktiga att vi köpte ett sto för kraftigt reducerat pris för att hon bockade av alla som satte sig upp på henne! Så vad gjorde att jag faktiskt kan rida henne nu? Jo vi med Parellis program! Men det är en annan typ av häst, right brain introvert, hade man använt samma metod som Linda använder på videon (extrovert) så hade våran häst faktist tagit självmord.
Det är det viktigaste som få människor förstår, en metod = alla hästar. FEL. Olika hästar = olika metoder, och hur många olika hästar i världen finns det? Jo många!

Keep it natural :D
www.naturalparellihorse.blogg.se

Tack för det. Jag har själv engelska som modersmål :cool: och hörde vartenda ord hon sa och hon hade inget att komma med som jag betraktar som en förklaring, enbart undanflykter.

Sen tycker jag alltid att det är mycket märkligt att NH-fantaster, när de får kritik, ska alltid kontra med rollkur, skarpa bett med mera med mera med mera. Varför försvara en dumhet genom att peka på en annan dumhet?

Själv är jag inte fantast åt något håll men jag har en stark sympati och kärlek för hästar och en syn som går ut på att vi ska respektera varandra. Jag såg inte någon respekt från hennes sida mot den hästen, jag såg bara lusten att dominera. Varför den ena sortens respektlösa dominerande skulle vara bättre än den andra, bara för att den heter NH är bortom mitt förstånd.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
624
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag har två bengalhonor som gått klart i avel och har kastrerats, jag har lovat dem en kattlucka och har nu köpt en med chip. Dock har...
Svar
12
· Visningar
518
Senast: Sassy
·
IT & mobiler Jag har blivit med Apple Watch, en 8 på 45 mm. Trivs inte riktigt med silikonarmbandet som följde med och försöker därför hitta något...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Oseriös avel 2023
  • HUND MAGKATARR...

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp